Spricka aluminiumram värd att försöka svetsa?

crowaxx

Medlem
Vet att frågan varit uppe tidigare men har en Nukeproof Scout 290 Comp som i övrigt fint skick men ramen har spruckit under sadeln. Om jag skulle låta någon som är duktig på att svetsa i aluminium laga den, skulle den hålla tror ni?

Bilagor

• 8A9B0CFC-32E2-4BBF-8F05-45CAD2B585F7.jpeg
    8A9B0CFC-32E2-4BBF-8F05-45CAD2B585F7.jpeg
    530.9 KB · Besök: 628
  • 7E0402A1-C2BE-4935-B789-E5F33BFDCF08.jpeg
    7E0402A1-C2BE-4935-B789-E5F33BFDCF08.jpeg
    445.4 KB · Besök: 571
Jo det tror jag absolut, det är ett ställe där du bör kunna lägga ett helt rör och svetsa runt iprincip. En kunnig aluminuim svetsare kan det

Tack för svar, hoppas fler svarar positivt... :) Är ju klart värt det i så fall men vill ju vara säker på att det håller annars är det pengar i sjön. :)

skulle nog säga leta upp en svetsare och fråga, beror ju rätt mycket på vad det är för legering osv. är det helt uteslutet att få ramen ersatt via garanti?

inte speciellt erfaren men tycker att det ser ut som ett underligt ställe att spricka, tänker att det skulle kunna vara tillverkningsfel

borde täckas av deras 5-års garanti men annars så ska det vara 6061 alu, ska gå bra att svetsa, men inte säker på om det skulle kräva någon värmebehandling efter

Uppskattar din hjälpsamhet men garanti är inte aktuellt. Värmebehandling verkar behövas och om det gäller hela ramen är det väl inget en svetsare kan hjälpa till med(är sjukt oteknisk). Skadar ju inte att ringa och fråga och har läst att svetsningar har hållt utan värmebehandling också.

Det där går att svetsa men man behöver nog förstärka på något vis och sen slipa ur på insidan också så man får i sadelstolpen igen. Du sitter nog rätt "tungt" i sadeln verkar det som på sättet det spruckit (not saying you're fat - men kör du t.ex i gropar osv och inte avlastar sadeln utan låter den ta hela smällen så att säga?) eller har du kanske otillräckligt instick på stolpen?
Eftersom det är 6061 alu så försvagar man området där man svetsar, då värmebehandlingen sabbas. Ingen ide att försöka värmebehandla utan som sagt bättre försöka förstärka, t.ex lägga på en plåt runt eller så. Bor du i sthlm området kan jag möjligen ta en titt på det där, jag är inte svetsare till yrket men har svetsat några trasiga alu ramar..

Men du har kollat med nukeproof alltså låter det som?

Senast ändrad:
Det låter rätt komplicerat. :) Bor tyvärr inte i närheten av Göteborg, eller tyvärr och tyvärr det är rätt skönt i vanliga fall men nu hade det varit praktiskt. :)

Hade helst velat undvika att avslöja min ”blunder”. :) Haft sadeln lite för högt upp. Hyfsat novis som jag är hade jag inte en tanke på att det kunde leda till en plötsligt sprucken ram, mina 100kg hjälpte väl till också. Och det ”råkades” synas att sadeln var lite för högt upp när jag skickade in foto för garantiärendet. Ingen jag tänkte på just då överhuvudtaget, utan då var det för sent.

Det låter rätt komplicerat. :) Bor tyvärr inte i närheten av Göteborg, eller tyvärr och tyvärr det är rätt skönt i vanliga fall men nu hade det varit praktiskt. :)

Hade helst velat undvika att avslöja min ”blunder”. :) Haft sadeln lite för högt upp. Hyfsat novis som jag är hade jag inte en tanke på att det kunde leda till en plötsligt sprucken ram, mina 100kg hjälpte väl till också. Och det ”råkades” synas att sadeln var lite för högt upp när jag skickade in foto för garantiärendet. Ingen jag tänkte på just då överhuvudtaget, utan då var det för sent.
Aj då, ja sånt är livet! Då är det nog lite mer handhavandet än att nukeprooframen inte skulle vara "nukeproof".

Du bor inte i stockholmskrokarna då?:giggle:

Aj då, ja sånt är livet! Då är det nog lite mer handhavandet än att nukeprooframen inte skulle vara "nukeproof".

Du bor inte i stockholmskrokarna då?:giggle:

Westcoast forever! :) Bor i Göteborg. Nej, jag får ta på mig detta och lär inte göra om det. :) Lutar mot att jag får spara cykeln till ev reservdelar framöver och köpa mig en ordentlig hardtail med stålram. Synd att det knappt finns några cyklar att köpa just nu bara.

Har du testat att kontakta något av de företagen som utför aluminium-svetsning i Gbg? En snabb googling ger vid handen att det finns ett otal. Om de svetsar alu lär de ha ett sätt att värmebehandla godset i efterhand, tänker jag.

Edit: kan Spez svetsa räserramar med DSW utan att de ramarna går sönder nere vid vevlagret lär någon kunna transplantera på en ny sadelstolpe på den där hojen.

Har du testat att kontakta något av de företagen som utför aluminium-svetsning i Gbg? En snabb googling ger vid handen att det finns ett otal. Om de svetsar alu lär de ha ett sätt att värmebehandla godset i efterhand, tänker jag.

Nej, jag hade tänkt att höra av mig till Gotflex efter helgen om det känns som en realistisk möjlighet. :)

Edit: kan Spez svetsa räserramar med DSW utan att de ramarna går sönder nere vid vevlagret lär någon kunna transplantera på en ny sadelstolpe på den där hojen.

Man värmebehandlar innan lackning... lacken gillar inte de temperturerna och de som har ugnarna brukar inte älska röken som lacken förvandlas till heller. Tyvärr svårt att göra på en begagnad reparerad ram.

220px-6061_Aluminum_Heat_Treating_Process.svg.png

Valhallas tips om att göra lagningen lite grövre så att man inte behöver styrkan från värmebehandlingen är nog klokare.

Man värmebehandlar innan lackning... lacken gillar inte de temperturerna och de som har ugnarna brukar inte älska röken som lacken förvandlas till heller. Tyvärr svårt att göra på en begagnad reparerad ram.

Visa bilaga 469664

Valhallas tips om att göra lagningen lite grövre så att man inte behöver styrkan från värmebehandlingen är nog klokare.

Det låter klokt men ingenting jag klarar själv ändå. :)

Jag utnyttjade mitt skrala kontaktnät och vaskade fram min mosters ex som har en mekanisk firma. :) Han hade inte möjlighet att göra det själv, men hans granne hade tydligen en aluminium svets så det blir till att ta dit cykeln framöver. Jag återkommer med resultat. Kanske kan vara kul för andra och se hur resultatet blir.

Jag utnyttjade mitt skrala kontaktnät och vaskade fram min mosters ex som har en mekanisk firma. :) Han hade inte möjlighet att göra det själv, men hans granne hade tydligen en aluminium svets så det blir till att ta dit cykeln framöver. Jag återkommer med resultat. Kanske kan vara kul för andra och se hur resultatet blir.

Tips efter flera reparationer.
Förstärk svetsen med lite alu plåtar runtom brottet, tänk gipsat benbrott...

Har lagat massor av sprickor på mc-delar/ramar, oroa dig inte, det håller.

Är det inte lättare att såga av ramen där det spruckit och få på en "sadelsstolpsklämma" ner över förstärkningen ..

Nu har jag fått tillbaks min cykel. Svetsad och förstärkt, får hoppas den håller. ?

Bilagor

• F41608F9-7765-4D76-9D0C-0C81A598DBAB.jpeg
    F41608F9-7765-4D76-9D0C-0C81A598DBAB.jpeg
    616.9 KB · Besök: 258
  • 126095ED-736B-470A-AA1F-A1932F19442E.jpeg
    126095ED-736B-470A-AA1F-A1932F19442E.jpeg
    480.2 KB · Besök: 288
Tillbaka
Topp