Tips till att få bättre nyp i TRP Spyre

CW

Aktiv medlem
Har ett par mekaniska TRP Spyre-skivbromsar med ett par Shimano Deore växel/bromshandtag som jag så småningom ska byta ut till en annan växelgrupp, men, för tillfället så behöver jag råd på bromsbelägg som är riktigt bra och kompatibla - och om det går att göra något annat för att förbättra nypet i bromsarna. Får nästintill kramp i händerna när jag kör i skogen idag eftersom jag måste trycka in bromshandtagen så mycket/hårt.

Bättre bromsvajerhölje. Bra vajer. Ren skiva, friska belägg. Korrekt injusterad så beläggen nyper lika.

När du bromsar m mindre styvt vajerhölje komprimeras det lite. Då får du en svampig känsla sämre bromsverkan. I övrigt brukar Spyre anses vara mkt bra/bäst i klassen kanske (för att vara mekanisk skivbroms.

Hade jag varit dig så hade jag bytt bromsar nu även om du skall byta växelgrupp sen. Har du rakt styre, post mount och extern vajer så är det ett enkelt jobb och inte så dyrt. Även ett par billiga shimano i 400, 500 eller deore serien blir ett stort lyft från mekaniskr. Låt skivor vara kvar om de är bra.

Nu är det stora problem med utbud men innan kunde man ju plocka en uppsättning bra bromsar från tysk webbutik för under tusenlappen. Det är vad du kommer behöva lägga på vajerhöljen och belägg ändå. Ganska regelbundet ramlar det ut nästan nya grejer på köp och sälj men kanske inte så frekvent nu när det knappt finns nya grejer att köpa

Läste nu att du verkar ha kombinerade växel/bromsreglage. Då blir det lite tråkigare såklart. Men jag skulle nog övervägt ett byte ändå istället för att stoppa in pengar i en tillfällig lösning

Några bra tips på vägen, tack!

Hojen är en äventyrshoj modell bockstyre @moros, och jag är inte så bekväm med att byta ut allt det där själv - så det kommer mest troligen ske i en markbutik här i Göteborg.

När jag körde med TRP Spyre så testade jag Swisstop. De är lite bättre, men 3 gånger så dyra som shimano orginal så lade ner det - med bra vajrar fungerade det gott nog ändå. Sen att oken beckade igen och blev rätt usla efter några tusen mil får man ta.

Tror att det var dessa jag körde med:

Jaha, du har bockstyre. Det blir ju dyyyrt att byta ut hela systemet till hydrauliskt då.

Jag skulle testa budgetvarianten först. Det här är det jag skrev om i första posten men lite mer detaljerat. Jag tror inte du behöver köpa något särskilt dyra belägg. Har du fått olja på de gamla eller om de är slitna kommer ett par standrad Shimanobelägg göra stor skillnad. Kostar typ 80kr/par.

Är bromsskivan ren eller kan det ligga olja på den? Gör ren den med t ex t-röd och en trasa samtidigt som du byter belägg.

Jag vet ju inte hur duktig du är på att mecka men är bromsen bra injusterad? Trp är rätt tacksam att justera då man förutom att ställa in den som alla skivbromsar (kolla youtube om du inte kan) även kan finlira med varje belägg individuellt. En skruv på vardera sida om bromsen löser den saken. Du kan ju ställa beläggen så tight det går utan att de skrapar i skivan så nyper bromshandtagen tidigare.

Ovan åtgärder kostar ca 200 kr förutsatt att du måste byta belägg. Annars 0 kr.

Har du billiga bromsvajerhöljen som trycks ihop varje gång du trycker in bromshantaget kommer du aldrig få bra bromsverkan. Du kan isf köpa lite finare. Det finns jättedyra men också mellanprisvarianten som tex Jagwire Universal sport som har ett kit för ca 2-300kr. Det komprimeras lite granna när man bromsar men var ett lyft på min cykel jmfrt med bromsvajerhöjlet som kom med cykeln. Det finns säkert bättre höljen om man letar lite.

Som någon skrev ovan Vad har du för storlek på dina bromsskivor? Går du upp i storlek ökar bromsverkan. Du har ju nytta av skivorna även om du sen byter till hydrauliskt. Du lär behöva en liten adapter för att flytta ut bromsoket om du köper större skiva. Tips på lätt och prisvärd skiva t ex Ashima Aro-08 som jag kör ihop med Spyre och funkar bra. Kostar ca 200 kr. Framhjulet är viktigast så ska du bara köpa en större skiva så byt den fram. Har du t ex 140mm skivor kan du ju gå upp till 160 m fram. Har du redan 160mm skivor så kör med 180 mm fram.

Edit: se Håkans inlägg nedan ang max skivstorlek (180mm kan vara för stort).

Senast ändrad:
Börja med rengöring o justering, sedan bromsbelägg och om det behövs nya vajrar + höljen

Vad gäller skivan bör du kolla vad (gaffel-)tillverkaren rekommenderar innan du byter till större
På många skivbromsade cyklar med stel framgaffel har tillverkarna en maxgräns för (fram-)skivan
Ofta är den på 160mm
160mm är dessutom den största lvg-skivan hos både Shimano Dura-Ace, Ultegra liksom Campa Ekar och AFS

Börja med rengöring o justering, sedan bromsbelägg och om det behövs nya vajrar + höljen

Vad gäller skivan bör du kolla vad (gaffel-)tillverkaren rekommenderar innan du byter till större
På många skivbromsade cyklar med stel framgaffel har tillverkarna en maxgräns för (fram-)skivan
Ofta är den på 160mm
160mm är dessutom den största lvg-skivan hos både Shimano Dura-Ace, Ultegra liksom Campa Ekar och AFS
Tack för info kring skivan. Man lär sig ngt nytt varje dag! TS tappade jag nog redan i mitt första stycke. Hen var inte bekväm att byta belägg?

Har ett par mekaniska TRP Spyre-skivbromsar med ett par Shimano Deore växel/bromshandtag
Hojen är en äventyrshoj modell bockstyre

Hur har du monterat Deore-reglage på bockstyre? Blir inte det väldigt oergonimiskt?

Hursomhelst så kommer den kombination (om den stämmer) troligtvis aldrig att bli särskilt bra. Om inte dina Deore-reglage är uråldriga så bör de vara för V-broms, vilket kräver mycket större vajerutslag än vad landsvägsbromsar är gjorda för, vilket TRP Spyre är. Motsvarande bromsar för V-broms-reglage heter Spyke.

Är det just bockstyrereglagen som ställer till det? Mina säkert över 10 år gamla mekaniska Avid-bromsar har inga problem med greppet, men det är MTB-varianten. Det är förstås bättre känsla med hydrauliska bromsar men bromsstyrkan är precis lika bra. Då har jag 160 mm skiva fram och bak.

Är det just bockstyrereglagen som ställer till det?
Nej. Om informationen i tråden stämmer så är nog problemet att TS oavsett form på styret kombinerat MTB-reglage med landsvägsbromsar. Länge sedan jag läste mekanisk och kan nog inte förklarar det hela begripligt (frågan är om jag ens förstår det fullt ut själv) så refererar till denna sida hos Sheldon Brown:

V-broms-reglage som jag gissar att TS har drar mycket vajer men har lågt mechanical advantage. Landsvägsbromsar förväntar sig högt mechanical advantage men kort vajerdrag. Kombinerar du dessa får du alltså både usel modulation (litet utslag på reglaget ger för stort utslag på oket) och låg bromsverkan (reglaget genererar inte tillräckligt mechanical advantage i förhållande till vad oket är designat för).

Ah jag tolkade kombinerade reglage som bockstyrereglage. Är det som du säger kommer det ju aldrig fungera.

TS tappade jag nog redan i mitt första stycke. Hen var inte bekväm att byta belägg?

Jag gillar att tron din är att jag kan absolut inte göra något och att mina bromsar är täckta i antingen olja eller skit och mina bromsbelägg aldrig blivit bytta. Jag frågar inte hur man byter ut saker, jag frågar efter andra människors erfarenheter och tips över vad man kan göra för att få bättre bromsverkan. Bättre kablar och andra bromsbelägg än idag är mitt första steg.

Nej. Om informationen i tråden stämmer så är nog problemet att TS oavsett form på styret kombinerat MTB-reglage med landsvägsbromsar

Lol va?

Är det just bockstyrereglagen som ställer till det? Mina säkert över 10 år gamla mekaniska Avid-bromsar har inga problem med greppet, men det är MTB-varianten. Det är förstås bättre känsla med hydrauliska bromsar men bromsstyrkan är precis lika bra. Då har jag 160 mm skiva fram och bak.

Kan vara att reglagen i sig (Shimano Deore) inte är nå att skriva hem om. Dock fungerar dom toppen när det kommer till växlandet. Som sagt så är planen att byta ut till ny växelgrupp så småningom, så att byta ut endast reglagen nu är bara slöseri med pengar tycker jag.

Du skriver (återigen i inlägget precis ovan detta) att du har Deore reglage. Deore är en komponentgrupp för MTB. Spyre är bromsar ämnade att kombineras med reglage för landsväg.

Till TS
This-Thread-Is-Worthless-Without-Pictures.jpg

Samma problem här. Har justerat / rengjort / testat olika belägg osv, men fortfarande livsfarligt dålig bromsverkan.
Men tydligen ska det gå att få till dom bra iaf:
och

Tänkte testa att byta höljen nu när säsongen drar igång. Funkar inte det så är väl sista utvägen att gå ner i vikt i 20 kg ;) ;)

Bockstyre=ja, hoj=Cannondale CAADX

(Sorry ifall jag snodde tråden @CW )

Tillbaka
Topp