Sprickor i kolfiberram - Hjälp!

Köper inte det. Slitaget ska vara rimligt utifrån ålder mm. Denna varan sägs vara trasig, obrukbar, kanske till och med farlig att bruka. Sådant kan man inte snacka sig ur genom att säga ”Too bad. Den är begagnad och då har du köpt den i befintligt skick vilket jag också sa”.
Mja. Jag skrev att köplagen kan avtalas bort, inte att den har avtalats bort.
Av detta skäl tipsade jag TS om att spara ner den ursprungliga annonsen där det framgick att varan är i "hyggligt skick". På så vis kan TS visa på att säljaren ändå har sålt cykeln som en fungerande cykel. Inte som renoveringsobjekt eller gör-det-själv-projekt.

Hoppas det löser sig.
Det tjänar också som en påminnelse om fördelen med att köpa nytt i butik.
Jag körde 2013-2017 hela Schweiziska XCO cupen med B-spons (typ 40% rabatt) från Stöckli.
Under åren kraschade jag tre ramar (2HT en FS) och fick nya ramar helt utan kostnad, för varken ramen eller arbetet med att flytta över allt. Till och med ett svindyrt Bike Ahead styre jag knäckte ersatte de utan kostnad.
En ytterligare bonus var att jag fick köpa Jolandas SLR X-cross flow kit carbonio sadlar för en spottstyver eftersom hon inte gillade räfflorna de hade de åren.
Även med sponsrabatt kan det tyckas dyrt att handla nytt, men tar man in helheten hade jag lagt ut mer om jag kört begagnat eller postorder.
När jag flyttar "hem" till Schweiz igen om ett par år hoppas jag att jag kan knyta an till Stöckli på nytt, även om de slutat med egna cyklar och numera bara säljer BMC, för deras service lämnade inget att övrigt att önska.

Hoppas det löser sig.
Jag körde 2013-2017 hela Schweiziska XCO cupen med B-spons (typ 40% rabatt) från Stöckli.
Under åren kraschade jag tre ramar (2HT en FS) och fick nya ramar helt utan kostnad, för varken ramen eller arbetet med att flytta över allt. Till och med ett svindyrt Bike Ahead styre jag knäckte ersatte de utan kostnad.
En ytterligare bonus var att jag fick köpa Jolandas SLR X-cross flow kit carbonio sadlar för en spottstyver eftersom hon inte gillade räfflorna de hade de åren.
Du tror inte att det hade att göra med att du var just sponsrad? Eller menar du att en helt vanlig kund som kraschar ramar på löpande band skulle ha fått den servicen?

Om det är företaget som äger cykeln, och den sponsrade personen sedan säljer den så är det ju stöld. Men högst troligen har den sponsrade personen fått lov att sälja den, och då blir det mer intressant. Gåvoskatt har vi ju inte i Sverige, men sponsring borde ju under vissa förhållanden vara att anse som nån typ av anställningsförhållande (”du får vår cykel, men i gengäld förväntar vi oss att du gör bra reklam för oss, ställer upp på event, etc”), och då borde ju förmånsskatt tas ut om det är så att den sponsrade personen ”får” cykeln och t.ex. är fri att sälja den. Men troligtvis har väl företaget sett till att skriva av cykeln så att den inte har nåt värde i bokföringen.

om det inte är så att de ”sålt” hojen till åkaren och sen har en låååång betalningstid på den. Säg att man tar ut den i mars, du ska betala den i oktober, således hinner du köra hela sommarsäsongen och sen förhoppningsvis sälja den innan du måste betala den. Kan väll möjligen räknas som ett lån, men vetefan eftersom du ju bundit dig att köpa den i oktober. Vet att det ofta kan funka så. Oavsett tråkigt o kanske lite ot just här.

om det inte är så att de ”sålt” hojen till åkaren och sen har en låååång betalningstid på den. Säg att man tar ut den i mars, du ska betala den i oktober, således hinner du köra hela sommarsäsongen och sen förhoppningsvis sälja den innan du måste betala den. Kan väll möjligen räknas som ett lån, men vetefan eftersom du ju bundit dig att köpa den i oktober. Vet att det ofta kan funka så. Oavsett tråkigt o kanske lite ot just här.
Visst kan det vara så, men inte lär personen i slutändan betala fullpris om det är fråga om sponsring. Det lär vara ett ”värde” han får pga sitt sponsavtal.
Jag googlade lite, och Skatteverket är iaf tydliga, sponsring räknas som inkomst av tjänst och ska beskattas, vare sig det rör sig om pengar, varor eller tjänster.

Du tror inte att det hade att göra med att du var just sponsrad? Eller menar du att en helt vanlig kund som kraschar ramar på löpande band skulle ha fått den servicen?
Sponsringen kan ha gjort det generösare i vissa avseenden (styret t.ex.), men ramgarantin omfattade alla.
Poängen är att inte bara jämföra inköpspriser.

Om man är sponsrad a
Sponsringen kan ha gjort det generösare i vissa avseenden (styret t.ex.), men ramgarantin omfattade alla.
Ramgarantin omfattade kanske vissa lite mer än andra, jag kan ju tro att en sponsrad åkare har mindre bekymmer än en ickesponsrad när det kommer till att få ut ny ram eftersom man ju ändå ska vara lite av en reklampelare för märket. Hur håller man sin del av avtalet om ramen man fått inte håller.

Väldigt tråkig situation för samtliga inblandade. Jag tror jag vet vem säljaren är och det är en extremt sympatisk person, men jag förstår samtidigt att denne inte vill begå något slags bedrägeri mot Scott. Lite konstigt om denne inte upptäckt sprickorna tidigare, men jag tror faktiskt inte denne medvetet sålde en defekt cykel.

Väldigt tråkig situation för samtliga inblandade. Jag tror jag vet vem säljaren är och det är en extremt sympatisk person, men jag förstår samtidigt att denne inte vill begå något slags bedrägeri mot Scott. Lite konstigt om denne inte upptäckt sprickorna tidigare, men jag tror faktiskt inte denne medvetet sålde en defekt cykel.
Finns väl absolut inget som hindrar personen att ta tillbaka cykeln med hänsyn till skadan. Därefter kontakta Scott då de är dennes cykel igen. Inget bedrägeri i huvud taget?

Finns väl absolut inget som hindrar personen att ta tillbaka cykeln med hänsyn till skadan. Därefter kontakta Scott då de är dennes cykel igen. Inget bedrägeri i huvud taget?
Nej det har du nog rätt i. Om ursprungliga köparen köper tillbaka cykeln är den kanske fortfarande första ägaren.

Hur som helst så tycker jag Scott borde lösa detta, om inte annat för att undvika dålig PR.

Någon har tydligen redan kontaktat Scott om den cykeln.
Jag själv har varit i kontakt med scott, men de hänvisade endast till en återförsäljare. Så jag var inne på sportson i Jönköping där de inledde ett reklamationsärende, vilket avslogs pga jag är ägare nr 2.
De kunde dock ge mig 25% i rabatt på en nj ram. Fram tills i år har ramarna kostat 15000 för denna modell. I år har de tydligen höjts till 20000!? ? Så det sista budet är 15000kr med rabatten. Jag är dock inte jättesugen på att lägga 15k till på en redan dyr cykel som jag inte ens testcyklat på gatan hemma... ???

Hoppas det löser sig.

Jag köper aldrig mer MTB begagnat. Dagens cyklar är för komplicerade. Då ska man vara väldigt duktig och kunna bedöma allt från dämpare till ram och bromsar på kort tid. Om man hittar en entusiast som säljer och som mest gillat att meka med cykel så är det nog OK. Men köper man en tävlingscykel är den hårt körd även om den är bra omhändertagen. Köper man av en söndagscyklist så är den lite cyklad men inte heller underhållen. Båda är nog lika dåliga tyvärr och kan bli dyra lärpengar.

Även om du som köpare har undersökningsplikt och kanske borde ha sett detta, så är det definitivt något som säljaren visste om. Känns snudd på overkligt att missa den där vid tvätt. Kikar man under "fel på varan - dina rättigheter" hos hallå konsument så känns det ändå som att du bör ha hyfsat goda chanser ifall du tar det vidare. Som sagt, lite oklart med undersökningsplikten men för mig känns det absolut som att säljaren låtit bli att tala om allvarliga fel.

Shit! Jag får en klump i magen när jag ser detta!
Först!:
Oavsett vad det leder till så känns det ju som att det är helt omänskligt att inte säljaren gör sitt bästa för att hjälpa dig.
Jag har själv precis varit inblandad i en liknande situation som nu är löst, där säljaren agerat precis som man hoppats. En process som naturligvis gör affären jobbigare för båda parter., men som underlättas enormt om man kan samarbeta.
Enormt tacksam för att han hanterade det exemplariskt!
Jag kommer göra detsamma om jag någonsin hamnar i samma situation.

Sen:
Jag kan inte uttala mig om huruvida det håller juridiskt eller inte. Men jag kan tipsa om att hålla dig under ett halvt basbelopp (tror 24-isch tusen) om du tar det vidare och beslutar dig för att stämma. Då har du egentligen bara avgiften för tvistemålet att förlora rent ekonomiskt vilket kan kännas värt att chansa på. Och den summan täcker ju iaf upp en ny ram.

Har du kollat pris för bara en framtriangel? Man kan ju tycka att Scott borde ha lite good will-känsla och kunna erbjuda en utbytesdel till en något lägre kostnad för någon i ditt läge.
Som många varit inne på tidigare så är det ju ingen jättebra reklam för Scott att det hanteras på detta vis.

Shit! Jag får en klump i magen när jag ser detta!
Först!:
Oavsett vad det leder till så känns det ju som att det är helt omänskligt att inte säljaren gör sitt bästa för att hjälpa dig.
Jag har själv precis varit inblandad i en liknande situation som nu är löst, där säljaren agerat precis som man hoppats. En process som naturligvis gör affären jobbigare för båda parter., men som underlättas enormt om man kan samarbeta.
Enormt tacksam för att han hanterade det exemplariskt!
Jag kommer göra detsamma om jag någonsin hamnar i samma situation.

Sen:
Jag kan inte uttala mig om huruvida det håller juridiskt eller inte. Men jag kan tipsa om att hålla dig under ett halvt basbelopp (tror 24-isch tusen) om du tar det vidare och beslutar dig för att stämma. Då har du egentligen bara avgiften för tvistemålet att förlora rent ekonomiskt vilket kan kännas värt att chansa på. Och den summan täcker ju iaf upp en ny ram.

Har du kollat pris för bara en framtriangel? Man kan ju tycka att Scott borde ha lite good will-känsla och kunna erbjuda en utbytesdel till en något lägre kostnad för någon i ditt läge.
Som många varit inne på tidigare så är det ju ingen jättebra reklam för Scott att det hanteras på detta vis.

Japp, endast ram-triangeln kostar 20k, ett ramkit med styre och gaffel ligger på 58k nämligen..

Scott hanterar det ju helt enligt sina garantivillkor, så jag ser inte riktigt varför nån skugga ska falla på dem. Problemet har ju uppstått i transaktionen säljare/köpare.

Visst kan det vara så, men inte lär personen i slutändan betala fullpris om det är fråga om sponsring. Det lär vara ett ”värde” han får pga sitt sponsavtal.
Jag googlade lite, och Skatteverket är iaf tydliga, sponsring räknas som inkomst av tjänst och ska beskattas, vare sig det rör sig om pengar, varor eller tjänster.

nej brukar ju vara starkt rabatterat pris i de fallen.

Japp, endast ram-triangeln kostar 20k, ett ramkit med styre och gaffel ligger på 58k nämligen..
Att köpa begagnad mtb innebär att man aldrig är längre bort än en cykeltur från att få en kostnad på 20k rakt i famnen. Jag håller mig till helstelt stål..?

För att hålla mig till ämnet är det ju självklart att säljaren får ta tillbaks cykeln givet att det är utrett att skadan fanns där vid försäljningen. Surt om man redan öronmärkt pengarna till annat, men man har inte så mycket resurser på karmakontot att man kommer undan med en sådan sak.

Scott hanterar det ju helt enligt sina garantivillkor, så jag ser inte riktigt varför nån skugga ska falla på dem. Problemet har ju uppstått i transaktionen säljare/köpare.
Håller med. Det är framförallt säljaren som jag anser utifrån vad jag vet som är den största boven i dramat.

Men det kan ju ändå ligga i Scotts intresse att de som kör på deras hojar har hela grejer, och att de är nöjda.
Det behöver ju kanske inte kosta dem något att sälja en framtriangel för självkostnadspris. Kunden blir nöjd och de får fina kommentarer kring hobbyisterna som kan vara deras framtida kunder.
Det är det jag menar med Good-will =)

Utan att ha läst in allt för mycket så känns det som det nämns tidigare som de rätta är att säljaren "köper" tillbaka cyklen och får ramen utbytt och sedan säljer den igen till samma köpare. Då får köparen en hel cykeln och säljaren har sina pengar garanterade, eller?

Senast ändrad:
Jag hade en likande situation där jag köpte en gravelhoj för runt 30k av en sponsrad cyklist och upptäckte en spricka under vevpartiet efter några månader . Kontaktade säljaren och han fixade garatin åt mig inga problem. Både säljare och företaget var väldigt hjälpsamma.

Det finns metoder för att testa om styvheten är opåverkad, och med det hur allvarlig skadan är. Genom att bestämma sk. egenmoder med vibrationstest. Jag har testat en Racer med skadad kolfiberram på det viset. Där var det ganska enkelt eftersom jag kunde jämföra vänster och höger sida. I ditt fall behövs någon form av referensdata, så i praktiken blir det svårt utan en till identisk ram. Men har du det, och kan ta dem till Helsingborg, kan jag göra ett test.
För mitt öga finns det en skada längre ner i din första bild. Den ser allvarligare ut (men den är inte helt tydlig på bilden).
[ OK Valhalla_ det ser ut som att det är skyddsplast]
Metoden med egenmoder kan vara användbar, och ibland kan man se skador direkt i mätdata som onormal dämpning för vissa egenmoder. Då behöver man ingen referensmätning [eller referensobjekt]. Sprickor och delaminering är skador som syns direkt i styvheten, och vibrationsmätning är att ypperligt sätt att mäta styvhet globalt och lokalt.

Senast ändrad:
Det finns metoder för att testa om styvheten är opåverkad, och med det hur allvarlig skadan är. Genom att bestämma sk. egenmoder med vibrationstest. Jag har testat en Racer med skadad kolfiberram på det viset. Där var det ganska enkelt eftersom jag kunde jämföra vänster och höger sida. I ditt fall behövs någon form av referensdata, så i praktiken blir det svårt utan en till identisk ram. Men har du det, och kan ta dem till Helsingborg, kan jag göra ett test.
För mitt öga finns det en skada längre ner i din första bild. Den ser allvarligare ut (men den är inte helt tydlig på bilden).
Den "skadan" du refererar till är väl inget annat än kanten på skyddsplast.

För övrigt tycker jag din metod, där man kopplar ihop styvhet med kvarvarande styrka genom test av egenmoder, verkar intressant, men kanske lite väl teoretisk och svår att applicera på ett bra sätt. Vad skulle ett rimligt stoppkriterium vara? En förändring ja, men hur stor och hurdan? Dessutom lär väl en ram skilja sig något från en annan, hur vet man skillnaden mellan en spricka och normala variationer som kommer av hur väven lagts upp osv. Den enda giltiga referensen skulle i mitt tycke då vara detta exemplar men då skulle man mätt upp den före sprickan.

Nej, laga eller byt ut. Det är ändå styrhuvudet vi pratar om..

Känns inte som några cyklister som värnar om framtiden för svensk cykelsport i den här tråden. De pratas skattebrott och det ena med det andra precis som att någon ska få sota för att den är sponsrad åkare. Känns som att ett såpass stort och seriöst företag som Scott ska ha ganska bra koll på hur det funkar med sponsring och skatter o hela den biten. Det finns ju trots allt människor som jobbar där med sånt här varje dag. Och om det här är den bästa lösningen för att hjälpa en cyklist så varför ska vi andra sätta käppar i hjulet för det? Sporten mår bra av våra duktiga, sponsrade förare och vi bör väl hjälpa dom med allt vi kan för att få de att synas = cykelsporten växer. Känns också som en tankevurpa av TS och tro att en sponsrad åkare ska lura någon. Då är man väl bra dum som sponsrad åkare o inte förstå att det mynnar ut i dålig PR för samtliga inblandade. Kan det inte bara vara så enkelt att säljaren missat två små sprickor? Precis som köparen missade två små sprickor vid köpet? Och precis som du inte kan veta om du blivit lurad, kan inte säljaren veta om du tappat den i golvet efter köp. Köper man en begagnad cykel är den använd, och den här typen av cykel blir använd ganska hårt. Köper man dessutom grejor av en sponsrad åkare kan man kanske förstå att de går hårt åt grejorna och då kanske en ordentlig besiktning innan man betalar kan vara på sin plats. Fattar frustrationen av att köpa grejor som är trasiga, men att skriva på internet att man blivit lurad och dessutom hänga ut personen genom att bekräfta annonsen känns som ett slag under bältet. Misstag kan vi alla göra.

Känns inte som några cyklister som värnar om framtiden för svensk cykelsport i den här tråden. De pratas skattebrott och det ena med det andra precis som att någon ska få sota för att den är sponsrad åkare. Känns som att ett såpass stort och seriöst företag som Scott ska ha ganska bra koll på hur det funkar med sponsring och skatter o hela den biten. Det finns ju trots allt människor som jobbar där med sånt här varje dag. Och om det här är den bästa lösningen för att hjälpa en cyklist så varför ska vi andra sätta käppar i hjulet för det? Sporten mår bra av våra duktiga, sponsrade förare och vi bör väl hjälpa dom med allt vi kan för att få de att synas = cykelsporten växer. Känns också som en tankevurpa av TS och tro att en sponsrad åkare ska lura någon. Då är man väl bra dum som sponsrad åkare o inte förstå att det mynnar ut i dålig PR för samtliga inblandade. Kan det inte bara vara så enkelt att säljaren missat två små sprickor? Precis som köparen missade två små sprickor vid köpet? Och precis som du inte kan veta om du blivit lurad, kan inte säljaren veta om du tappat den i golvet efter köp. Köper man en begagnad cykel är den använd, och den här typen av cykel blir använd ganska hårt. Köper man dessutom grejor av en sponsrad åkare kan man kanske förstå att de går hårt åt grejorna och då kanske en ordentlig besiktning innan man betalar kan vara på sin plats. Fattar frustrationen av att köpa grejor som är trasiga, men att skriva på internet att man blivit lurad och dessutom hänga ut personen genom att bekräfta annonsen känns som ett slag under bältet. Misstag kan vi alla göra.

Man kan också rätta till sina misstag.

Var skrev jag att jag blivit lurad? Vart har jag bekräftat att det är den länkade annonsen? Jag har gillat de svar jag fått i tråden, både bilder, länkar, tips och idéer för att jag finner en liten gnutta hopp i denna misär.

Har jag överhuvudtaget beskyllt någon, mer än att berätta att jag inte kommer att få hjälp av varken säljare eller scott?

Jag har väl inte nämnt namnet på säljaren, och jag tror inte ens det framgår vem som är skribent på den "icke bekräftade" annonsen heller??

Och självklart så var jag för slarvig när jag synade cykeln. Jag hade kört bil i 3h, hade med mig grabben som givetvis både var hungrig och pissnödig på samma gång(ni som är småbarnsföräldrar kan förstå dilemmat). Även säljaren verkade ha lite brådis.

Jag hade fått bilder innan och pris var redan uppgjort. Jag hade ifrågasatt lite skador på kedjestaget via PM här på happy, men säljaren stod på sig och menade att detta endast var lacksläpp dvs inga skador på kolfibern.

Detta är min första kolfiber-cykel så jag måste medge att jag inte synade de delar av cykeln, som såg "bra ut" tillräckligt noga. Utan jag inriktade mig på de delar och ytor som jag visste var skavda för att se till att det bara var just lackskador.

Tycker det här är en rätt konstig kommentar. I sin helhet.

Utövare ska få gräddfil, cykeltillverkare ska antas ha koll och inga önskemål eller krav ska ställas. Man ska inte få kritisera för då motarbetar man hela sporten.

Lugn i bussen.

Det är också skadligt för begagnatmarknaden att det säljs trasiga saker. Det skadar förtroendet.

..."och dessutom hänga ut personen"??
Säljarens personuppgifter finns INTE i den länkade annonsen.

Liten fråga till TS, hur transporterades cykeln hem från stället där köpet gjordes ? På cykelställ bak på dragkrok ? Kan framhjulet slagit i nåt, typ vägbula på vägen hem ? Stannade du någonstans, på exempelvis en parkeringsplats för att käka mat och någon annan bilist kunnat backat in i din nyförvärvade cykel ? Tänker om sprickorna verkligen INTE fanns där då köpet genomfördes, en begad hoj för de pengarna borde man ju syna såpass iaf att man borde upptäckt de sprickorna som bilderna visar.

De finns ju en bra och vettig lösning . Säljaren tar tillbaka cyklen och får garanti. Fattar inte att det ska vara så svårt. Köper jag en beganad cyklen så kollar jag oftast me säljaren fall han är villig att hjälpa mig med garanti fall något skulle gå sönder inom garanti perioden.

Liten fråga till TS, hur transporterades cykeln hem från stället där köpet gjordes ? På cykelställ bak på dragkrok ? Kan framhjulet slagit i nåt, typ vägbula på vägen hem ? Stannade du någonstans, på exempelvis en parkeringsplats för att käka mat och någon annan bilist kunnat backat in i din nyförvärvade cykel ? Tänker om sprickorna verkligen INTE fanns där då köpet genomfördes, en begad hoj för de pengarna borde man ju syna såpass iaf att man borde upptäckt de sprickorna som bilderna visar.

Bild från hemvägen, när vi stannade och köpte korv!

När jag zoomar min orginalbild kan jag se en liten förändring i färg precis där den högra sprickan är idag.
20210207_112255.jpg

Från första inlägget

"Jag vill gärna ha tips och råd på hur och vart man kan undersöka sprickornas djup och påverkan.

Jag har hört både om röntgen och ultraljud, men vem erbjuder dessa tjänster?"

Jag tycker sprickan är rätt tydlig men har absolut ingen kunskap att bedöma det från bilderna. Nog inte ens om jag haft cykeln framför mig. Alla utgår från att ramen är sprucken och säljaren blånekar. Då återstår ju fortfarande svar på frågorna ovan. Om nu enda möjligheten faktiskt är att kontrollera hur allvarlig skadan är. Vad gör man?

Tillbaka
Topp