Commencal Meta HT AM Storlek?

Ri_Ga

Medlem
Hej,
Tänkte köpa en Meta HT AM.
Problemet är dock den att jag inte vet om jag skall köra på medium eller large.
Är 179cm med 88cm inseam samt +4cm ape-index.
De säger att commencals cyklar är på den mindre sidan, storlek M har reach på 420 och L på 440. Inte en så stor skillnad(?).
Har tidigare haft en Kona Coiler Delux stl.L (2006, old school geo) och en Specialized Enduro Evo stl.M (2013).

Jag är rädd för att Large hade kännts som att styra en båt, och jag hade velat ha en lekfull cykel, men jag hade endå velat köra genom stökiga partier, hänga med Full suspension vänner och åka bikepark.

Konan har en gammal geometri, men den kändes på tok för utsträckt, som att jag inte kunde styra den vid vissa partier.
Specialized var rätt okej, men jag gillade inte cykeln i helhet.

Är nervös över att jag inte skall kunna trampa ordentligt då knäna åker upp till styret (styra + trampa samtidigt).

Har svårt för att avgöra vad jag skall välja.

Någon som kanske har liknande mått som mig och kan ge mig lite info?

Tack!

Kolla in denna: Commencal Meta HT AM Review - Hardtail Party - YouTube
Behöver inte betyda att den inte duger men kanske värt att notera hur styv/obekväm ramen är...

Tack! Har redan tittat på den.
Han kör 2020 modellen och 2021 modellen är inte lika styv, dock så är den fortfarande väldigt styv.

Jag har inte kunnat hitta något annat för drygt 20 000:- som jag har gillat (21000 med frakt), jag vet dock inte riktigt vad som finns heller. Tänkte köpa en Ragley Mmmbop men Brexit hände så den kostar runt 8000:- mer, vilket jag inte tycker är värt det.

Har du några tips inom den priskategorin för kategorierna som jag är intresserad av?

*Redigering: Med 27.5'' Hjul.

Senast ändrad:
Inte M!
Jag på 182-183 och liknande inseam o apindex kör med 50 mm stam på min Sonder Transmitter carbon L, 450 mm reach, och samma sak på min Bird am9 i m/l med 475, skulle inte vilja ha mindre cykel.

är 179 och har lite erfarenhet av storlek L av meta ht am, själv föredrar jag mindre cyklar, men storlek L fungerar definitivt. Om du hellre vill ha en lekful cykel så tycker jag medium låter bättre, tvivlar på att du kommer ha svårt att trampa eller något liknande.

275 icke brittisk trail hardtail verkar svårt att hitta, men marin san quentin kanske går att få tag i?

Han kör 2020 modellen och 2021 modellen är inte lika styv, dock så är den fortfarande väldigt styv.

Jag har inte kunnat hitta något annat för drygt 20 000:- som jag har gillat (21000 med frakt), jag vet dock inte riktigt vad som finns heller. Tänkte köpa en Ragley Mmmbop men Brexit hände så den kostar runt 8000:- mer, vilket jag inte tycker är värt det.

Har du några tips inom den priskategorin för kategorierna som jag är intresserad av?

Bygg en själv blir billigare.

Sorry om jag hijackar tråden...är också spekulant på en Meta AM HT. Finns det någon fördel med styv ram? Antar att de har designat den att vara styv? Eller har det bara uppdagats efteråt att den blev så?

Om man vill har en stark ram i alu blir den styv.
Personligen tycker jag inte att det är problematiskt när man kör 60 mm däck med låg tryck.

fast och bygga en cykel från scratch blir oftast inte billigare , om man inte köper billiga komponenter från Alibaba/wish vilket ii längden också blir dyrare då dom kanske håller i 1 år innan man måste köpa nya komponenter :D
Det är en myt som du får leva med jag bygger en nu med nya delar som kommer att stanna på 25000 men kostar 32000 med sämre grejor sug på den karamellen

Det är en myt som du får leva med jag bygger en nu med nya delar som kommer att stanna på 25000 men kostar 32000 med sämre grejor sug på den karamellen
Hade blivit en dyr historia att införskaffa sig alla redskaper. Dessutom så är jag inte kunnig nog just nu för att bygga ihop en cykel själv. Så jag håller mig till det som kan köpas, och så får jag lära mig själv med tiden.

Har inga tips. Jag brukar titta på hans klipp ibland. Han verkar ha rätt vettiga reviews och har ju testat rätt mycket olika ramar. Själv kör jag fs, om man då inte räknar med min vinter-kol-26-ht :)

är 179 och har lite erfarenhet av storlek L av meta ht am, själv föredrar jag mindre cyklar, men storlek L fungerar definitivt. Om du hellre vill ha en lekful cykel så tycker jag medium låter bättre, tvivlar på att du kommer ha svårt att trampa eller något liknande.

275 icke brittisk trail hardtail verkar svårt att hitta, men marin san quentin kanske går att få tag i?
Tycker Marin San Quentin inte är värt pengarna, tycker det är lite väl dåliga komponenter trotts att den kostar samma som en Meta essential build.

Vad kan vara nackdelen med en för kort reach egentligen? Jag kommer kanske inte känna mig lika stabil när jag åker utför, men jag kommer kunna få den att poppa' lättare?
Dessutom så är väl skillnaden mellan M och L knappt märkbart, eller?
Reach--TTL---WB
M:--420----602---1178

L:--440----628---1205
(TTL: Toptube Lenght, WB: Wheelbase) (https://www.commencal-store.co.uk/meta-ht-am-essential-c2x31379237)
Det är bara någon cm skillnad hit och dit, kan de bidra till en så stor känsla mellan M och L? Vet inte riktigt hur jag skall välja då jag precis ligger på gränsen till båda. Så jobbigt...
Vill ju kunna plöja downhill med cykeln samtidigt som jag hoppar överallt.

Har inga tips. Jag brukar titta på hans klipp ibland. Han verkar ha rätt vettiga reviews och har ju testat rätt mycket olika ramar. Själv kör jag fs, om man då inte räknar med min vinter-kol-26-ht :)

Tittar själv på hans klipp. Tycker han har mycket bra att säga till om. Dock så vet jag inte alltid vad jag skall tycka då han är väldigt väldigt kort och ibland så tycker han att S är för stor. Tittat lite på andra som kört Metan och de verkar gilla den då den kan plöja sig igenom bike-park utan så stora problem. Vet dock att många klagat över att Metan känns styv, men jag tänker att det kan vara både en fördel och en nackdel, beror ju hel och hållet på hur man vill att det skall kännas.

Nu tror jag iof sig SDX bygger något brittiskt underverk.
Teorin var att det är så mycket billigare med hel cykel pga att man snurrar bort tullverket. Det funkar som bekant inte längre om hojen landar i UK på vägen hem från Taiwan.

Tycker Marin San Quentin inte är värt pengarna, tycker det är lite väl dåliga komponenter trotts att den kostar samma som en Meta essential build.

Vad kan vara nackdelen med en för kort reach egentligen? Jag kommer kanske inte känna mig lika stabil när jag åker utför, men jag kommer kunna få den att poppa' lättare?
Dessutom så är väl skillnaden mellan M och L knappt märkbart, eller?
Reach--TTL---WB
M:--420----602---1178

L:--440----628---1205
(TTL: Toptube Lenght, WB: Wheelbase) (https://www.commencal-store.co.uk/meta-ht-am-essential-c2x31379237)
Det är bara någon cm skillnad hit och dit, kan de bidra till en så stor känsla mellan M och L? Vet inte riktigt hur jag skall välja då jag precis ligger på gränsen till båda. Så jobbigt...
Vill ju kunna plöja downhill med cykeln samtidigt som jag hoppar överallt.
Skulle säga att man definitivt märker skillnad, men med dagens geometri så kommer man nog inte bli speciellt missnöjd med nån av dem. Även mediumramar är riktigt stabila. Säkraste sättet att veta är väl att faktiskt testa båda. Om du tycker att det är viktigt och positivt med en kvick och lekfull cykel så skulle jag definitivt säga att medium är rätt, kommer nog ändå vara betydligt stabilare än de tidigare hojar du nämnt.

Den är ju ganska kort för att vara en medium.. jag har en seniter i m den är 432 i reach tycker att den känns ganska liten.. Jag hade nog gott på L så kan du ju alltid korta ner styrstammen om du vill få up fronten lättare!

Tillbaka
Topp