Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden

• Trådstartare Trådstartare Sam
  • Start datum Start datum
Chariot / Thule för andrahandsvärdet, om du köper nytt. Begagnat är det nog smart att kika på annat egentligen eftersom Thulegrejerna är så dyra. Hamax är väl vettiga t.ex?

Våra barn har sovit och sover utmärkt i CX/CX2 trots att det inte går att luta ryggstödet i den. Fjädring skulle jag inte vilja vara utan (har både med och utan).

Mitt intryck är att thule eller hamax är de man vill ha. Fjädring är lite av ett måste om man inte endast kör cykelbana, och resten av egenskaperna får man nog värdera själv vad som känns viktigt.

Hej alla glada cyklister.
Från och med första Maj 2021 skall jag vara pappaledig. Men jag vill inte att cyklandet ska ta slut, så planen är att köpa en cykelvagn som skall gå efter min Corratec C-cross. Helst begagnat då. Vad skulle ni välja för vagn och varför? Asfalt/grus och kanske lättare skogsstig är vad den behöver klara av.

P.s jag ska ha bara ett barn i vagnen (om det spelar någon roll)

Tack på förhand!

Vi har en Thule lite 2
Helt OK och känns som bra kvalite, vi har ett barn men det har varit väldigt smidigt att kunna använda det andra sätet för att lägga en väska t.ex (givetvis fastspänt i bältet). Anävndes väldigt mycket när jag var pappaledig.

Det enda jag saknar är att kunna luta ner ryggen lite, det funkar helt OK och grabben har sovit många gånger men med cykelhjälm så åker huvudet ofta fram lite. Beror ju helt på hur mycket den skall användas, Lite2 är ju lite trevligare pris på än övrigaThule.

Hej alla glada cyklister.
Från och med första Maj 2021 skall jag vara pappaledig. Men jag vill inte att cyklandet ska ta slut, så planen är att köpa en cykelvagn som skall gå efter min Corratec C-cross. Helst begagnat då. Vad skulle ni välja för vagn och varför? Asfalt/grus och kanske lättare skogsstig är vad den behöver klara av.

P.s jag ska ha bara ett barn i vagnen (om det spelar någon roll)

Tack på förhand!
Jag har en äldre Thule/Chariot jag gillar den och framförallt mina barn har älskat den :) det enda jag saknat och som jag skulle prioritera vid köp.. Är så man kan fälla ryggstödet. När man varit ute och bombat några mil så sover dom gött där bak men tyvärr är det lätt att huvudet blir hängandes.

Thule har riktigt bra andrahansvärde, men köper du begagnat så kolla att allt som du vill ska fungera gör det. Vi fick faktiskt lämna tillbaka en Chariot som vi köpte begagnad eftersom den inte gick in i lägenheten och en broms är typ ett måste om man någon gång ska åka kommunalt. Tippbar rygg är som alla andra säger nästan ett krav om du ska cykla lite längre. Löpkittet är också guld om du tänker putta/knuffa vagnen i terräng. Med cityhjulen får man köra på bakhjulen hela tiden och det är lite meckigt.

Det slutade med att vi köpte nytt.

Jag tror att Hamax säkert är lika bra men har ingen erfarenhet.

Någon som testat både Thule Sport, Cross och Lite? Verkar ju inte skilja så mycket mellan dem? Sport är som en Cross fast med skivbroms som jag förstått det? Tar gärna emot tips och era tankar kring vilken man bör välja. Ska strax påbörja min pappaledighet och har tänkt införskaffa en vagn men velar kring vilken modell som blir mest prisvärd. Iom att andrahandsvärdet är så pass högt känns det som man lika gärna kan köpa nytt. Ni som har en vagn för 2 men bara ett barn, är ni nöjda med ert val? Hur mkt klumpigare upplevs de för två barn? Bor i hus med garage så att den ska gå in genom en dörr spelar mindre roll, men vill samtidigt inte att den skall känns onödigt bökig att cykla/skida runt med.

Ska du köra på annat än asfalt så rekommenderar jag cross eller sport, på grund av fjädringen. Ska du inte gå/springa mycket med den så spelar det inte så stor roll att du kan bromsa från handtaget, så dår är det cross kvar. Vi har en unge i en tvåbarnsvagn nu och jag tycker det funkar bra när man ska handla och hämta paket och annat. Om det bara är transport skulle jag hellre ha en enkelvagn, men så är det ju sällan.

Ska du köra på annat än asfalt så rekommenderar jag cross eller sport, på grund av fjädringen. Ska du inte gå/springa mycket med den så spelar det inte så stor roll att du kan bromsa från handtaget, så dår är det cross kvar. Vi har en unge i en tvåbarnsvagn nu och jag tycker det funkar bra när man ska handla och hämta paket och annat. Om det bara är transport skulle jag hellre ha en enkelvagn, men så är det ju sällan.

Låter klokt. Hade även missat att det inte går att luta sätet på Lite så då får det bli en Cross! Då återstår bara frågan om jag borde ta en 1a eller 2a. Som du säger verkar det ju vara svårt att få med så mkt mer än lite extra kläder/blöjor ifall man tar den för 1 unge. Får fundera hur ofta jag tror att jag tar med grabben när jag skall handla/hämta ut paket. Tack för input!

Som några andra kommenterat redan är det
1. Bra att kolla så den kommer in nånstans där du bor. När vi bodde i lgh fick den vår 1-barnsvagn stå ute för den inte gick in genom vår ytterdörr. Klart mkt mer meck.

2. Om det ändå ska bli ett till barn, köp en två direkt. Extra utrymmet är skönt att ha. Men bygger ju på att 1 är uppfyllt.

Nu bor vi i villa med garageport så använder bara Thule-2an till allt! Även spädis alltså. Vår äldsta cyklar själv överallt nu (fyller fyra på lördag) men lillasyster åker fortfarande vagn rätt ofta. I det här väglaget får dock båda åka vagn en hel del. Löphjulet är även väldigt praktiskt när det är snömoddigt. Vagnen går fram överallt ändå.

Trean kommer inom två veckor och kommer få åka Thule från start, vi har inget annat.

Men hörni, jag har för mig att det fanns en tråd på happy om någon som bytte lager i sina chariothjul. Våra börjar bli rätt sladdriga men jag hittar inte tråden. Har jag fantiserat eller är min sökmojo dålig?

Som några andra kommenterat redan är det
1. Bra att kolla så den kommer in nånstans där du bor. När vi bodde i lgh fick den vår 1-barnsvagn stå ute för den inte gick in genom vår ytterdörr. Klart mkt mer meck.

2. Om det ändå ska bli ett till barn, köp en två direkt. Extra utrymmet är skönt att ha. Men bygger ju på att 1 är uppfyllt.

Nu bor vi i villa med garageport så använder bara Thule-2an till allt! Även spädis alltså. Vår äldsta cyklar själv överallt nu (fyller fyra på lördag) men lillasyster åker fortfarande vagn rätt ofta. I det här väglaget får dock båda åka vagn en hel del. Löphjulet är även väldigt praktiskt när det är snömoddigt. Vagnen går fram överallt ändå.

Trean kommer inom två veckor och kommer få åka Thule från start, vi har inget annat.

Tack för dina råd! Beställde just en 2021 Cross 2a. Ångrar vi oss går det ju alltid att sälja den på blocket till nypris...

Hej, jag söker med ljus och lykta efter ett skidset till vår Thule Chariot Cougar 2 vagn av äldre modell. Är det någon som vet vart man kan hitta ett sådant eller en adapter så att man kan använda nya modellens skidset?

Jag har ett skidset till CX1/CX2 som jag skulle kunna tänka mig att sälja. Det ser ut som att det passar om man tittar här t.ex:

https://www.outnorth.se/thule/skiing-kit-2014 - förutsatt att din vagn är från 2013 och framåt.

Thule-Cross-Country-Skiing-Hiking-Kit.jpg

Ger ett tips på min egen annons för den som vill cykla med barnen på stigar och i skogen.

Har kört Thule för landsväg då den är bra när man kan använda den som vanlig vagn också men Tout Terrain för skogskörning.

En video som visar lite prestanda..

Senast ändrad:
Hej, jag söker med ljus och lykta efter ett skidset till vår Thule Chariot Cougar 2 vagn av äldre modell. Är det någon som vet vart man kan hitta ett sådant eller en adapter så att man kan använda nya modellens skidset?
Jag köpte från bikeshop.se till vår cougar 1, tror det gick på runt 2600kr. Kika om de finns där?

Jollyroom.se har också haft de inne nyligen, men de
Är slut nu. Lite dyrare än bikeshop men då har du en möjlighet till om kittet som jomper erbjuder inte passar.

Om man räknar med att byta till en modern 2a senare.
Annars går det nog att modda det modernare kittet med en borrmaskin.

Någon här som har lyckats fulmeka en lösning så att man kan koppla vagnen till en cykel med thruaxlar? Jag vet att man kan köpa nya men det känns ju onödigt! Jag har en svets men söker inspiration.

Jag letar också efter ett skidset men till en ny Chariot cross, verkar vara väldigt svårt att få tag i så om någon har ett liggandes i förrådet och dammar så hör av er! :)

Jag letar också efter ett skidset men till en ny Chariot cross, verkar vara väldigt svårt att få tag i så om någon har ett liggandes i förrådet och dammar så hör av er! :)
Hej,

Jag har ett skidset till vår thule CX 2, vagnen är från 2016 så vet ej om det passar eller ej.

Inte speciellt mycket använt så dra 30 % mot nypris så är det ditt.

Det gamla kittet passar inte ut ur lådan. Med reservation för att den kan finnas några mellanvarianter som fungerar på båda.
Men vi har ett gammalt kit som vi lånar ibland. Vi har dragit borren genom versawingen och stoppat i bultar som går genom hålen i de gamla skacklarna. De nya skacklarna har en försmalning en bit från ändan för att fungera med de nya spärrarna.

Tror jag postat här i tråden, gissningsvis för ungefär ett år sen, om hur vi gjorde för att modifiera. Men skulle jag köpa nytt skulle jag ju så klart aldrig köpa ett gammalt kit.
Har också försökt köpa ett nytt med gått bet. Har bevakning på några siter men exvis thule själva tror jag sa att de inte skulle ha förrän tidigast till sommaren.

Tror jag postat här i tråden, gissningsvis för ungefär ett år sen, om hur vi gjorde för att modifiera. Men skulle jag köpa nytt skulle jag ju så klart aldrig köpa ett gammalt kit.
Har också försökt köpa ett nytt med gått bet. Har bevakning på några siter men exvis thule själva tror jag sa att de inte skulle ha förrän tidigast till sommaren.
Tack för ditt svar! Fick just svar även från Thule och det är som du säger, gamla kit funkar dessvärre inte utan eventuellt modifiering. Surt att man skall behöva vänta tills säsongen är över innan de finns i lager!

Kollar på cykelvagn till dottern som är snart 5 och rätt lång. Dryg meter och typ 20kg. Har alla vagnar maxvikt på passageraren på 22 pannor?

/R

Thule CX som vi hade förut hade 30-nånting kilo i enbarnsversion och CX2 43. Borde väl vara snarlikt i de nuvarande modellerna?

Det tänkte jag också, sen läste jag manualen (jag vet, man SKA inte läsa dem, bara slänga) och där står det att vagnen är byggd för 35kg men passagerarvikt är 22kg. Oklar anledning.

/R

I en dubbelvagn kan jag förstå att man kan lasta mer om man fördelar vikten, men i en singelvagn? Där är ju vikten lika fördelad oavsett, tänker jag.

Det tänkte jag också, sen läste jag manualen (jag vet, man SKA inte läsa dem, bara slänga) och där står det att vagnen är byggd för 35kg men passagerarvikt är 22kg. Oklar anledning.

/R
Gissar att det nog inte är jättevanligt att stora barn åker i vagn, därav konstruktion och maxvikt. Påhängscykel är väldigt smidigt och kul för barnet om det är möjligt att använda.

hittade denna tråd, kanske står något intressant där?

I en dubbelvagn kan jag förstå att man kan lasta mer om man fördelar vikten, men i en singelvagn? Där är ju vikten lika fördelad oavsett, tänker jag.

det är nog själva sittytan/stolen som har maxlast 22, sedan kan man ju utöver det lasta i nedfällbara väskan (Thule).

Tveksamt om dottern grejar påhängscykel än och hon börjar bli stor för cykelstolen, därav funderingen på kärra.

Läste också tråden om Corsaire XL men den verkar inte finnas och jag vet inte riktigt vad den har för specar.

Fast CX2 är helt identiskt konstruerad och är ju högre specad. Kan inte tänka mig att den är hållbarare. Möjligen mindre vältrisk eftersom den är bredare.

En del dubbelvagnar går det ju att sätta bältena i mitten på, det kanske är en lösning? Thule Coaster tror jag är en sådan, den är specad till 45 kg (fast jag är förstås inte säker på att det är passagerarvikt..).

Edit: Thule säger:
  • Maximal vikt på barnet 2x22 kg
  • Maximal viktkapacitet för barnbärstol 45 kg
Hittar dock inget i manualen om att man kan flytta om så att det blir en bältad plats i mitten. Har en, men den är ombyggd (reversibelt) till lastvagn.

Har en 4-åring samt en 1-åring (som gärna vill sova i vagn), jag söker därför vagnar för två barn med fällbart säte. Sett att exempelvis Thule Chariot sport 2 och Hamax outback har detta. Någon som kan tipsa om några andra vagnar? (eller fungerar det att sova i en vagn utan fällbart säte)

Det fungerar fint att sova i iaf cougar/cx utan fällbart säte. Har numer en med fällbart men barnen sover oftast med sätena uppe ändå :)
+1 på den! Det är ju redan viss lutning på sätet, vi kör än så länge med supportertillsatsen till 14-månaders men barnet sover riktigt bra i vagnen oavsett om det är promenader, längdskidor eller cykelturer.

Tänkte att det kanske skulle fungera att sova ändå, tack för tipsen. Får gå och klämma och känna lite, och testa lägga ner 1-åringen.

Fästa ett Thule-fäste på en 12mm thru-axel i horisontella dropouts, är det en bra eller dålig idé, kommer den att åka bakåt? På en Surly Karate Monkey och i så fall denna axel för att göra det lätt för mig: https://robertaxleproject.com/product/surly-mdsgnot-boost-thru-axle-for-kid-trailer/
Det funkar skapligt, kör en singlespeed setup men jag har väldigt låg gearing (BMX-cruiser). Det har släppt en gång när jag trampat på för hårt från stillastående, då ställde sig hjulet snett och det blev lite meck. Men inget jag tänker på. Kör ofta den tungt lastad med två barn och prylar. Vagnen har körts i snart två år.

Tillbaka
Topp