Gravelram budget

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Gravelram budget
För några veckor sedan for bakväxeln in i bakhjulet på min cyklocross. Igår upptäckte jag en trist buckla mitt på ena sadelstaget som måste uppstått vid haveriet. Ska bevaka bucklan men hittills har cykeln funkat fint ca 10 mil och jag vill helst behålla min Cannondale caadx ram. Ser ingen spricka.

Just in case har jag börjat kika på ny ram. Maxpris 7tkr. Cykeln gick på 15tkr 2015 så dyra ramar går bort.

Kan den här vara något? Knappt 6tkr.

Med nya bättre hjul (DT Swiss) för 3tkr (befintliga hjul är tunga och qr) blir det under 10tkr. Då skulle ändå bli en bättre hoj sett till hjulen än nu. Nya hjul hade jag ändå tänkt uppgradera hojjen med.

Budgetalternativet vore en skivbromsram för qr där jag kan flytta över befintlig kolfibergaffel.

Flyttar över komponenterna själv.

Jag cykelpendlar till jobb motionärstrampar lite landsväg/grusväg med hojjen ibland.

Gravelram budget
Tack får kika på det först. Att skadan uppstod torde vara mitt eget fel. Felaktigt ändläge på bakväxeln eller så snedväxlade jag. Jag lär inte få någon gratisram av CD då det inte är tillverkningsfel.

Gravelram budget
Du får ingen ny ram pga tillverkningsfel, men kanske ett bra erbjudande på ersättningsram.
Stevens erbjöd en ram till halva priset när jag knäckt en baktriangel.

Gravelram budget
För några veckor sedan for bakväxeln in i bakhjulet på min cyklocross. Igår upptäckte jag en trist buckla mitt på ena sadelstaget som måste uppstått vid haveriet. Ska bevaka bucklan men hittills har cykeln funkat fint ca 10 mil och jag vill helst behålla min Cannondale caadx ram. Ser ingen spricka.

Just in case har jag börjat kika på ny ram. Maxpris 7tkr. Cykeln gick på 15tkr 2015 så dyra ramar går bort.

Kan den här vara något? Knappt 6tkr.

Med nya bättre hjul (DT Swiss) för 3tkr (befintliga hjul är tunga och qr) blir det under 10tkr. Då skulle ändå bli en bättre hoj sett till hjulen än nu. Nya hjul hade jag ändå tänkt uppgradera hojjen med.

Budgetalternativet vore en skivbromsram för qr där jag kan flytta över befintlig kolfibergaffel.

Flyttar över komponenterna själv.

Jag cykelpendlar till jobb motionärstrampar lite landsväg/grusväg med hojjen ibland.
Jag satt själv och väntade på en sån tidigare men leveransen sköts fram hela tiden så jag köpte annan. Tror på den. Dock så har den relativt flack gaffelvinkeln. Kanske mer lämpad för lite stökig grus än jobbpendel? Att tänka på är också att den är väldigt slopad med kort sadelrör så det krävs lång sadelstolpe. Om du inte redan har det.

Gravelram budget
Jag satt själv och väntade på en sån tidigare men leveransen sköts fram hela tiden så jag köpte annan. Tror på den. Dock så har den relativt flack gaffelvinkeln. Kanske mer lämpad för lite stökig grus än jobbpendel? Att tänka på är också att den är väldigt slopad med kort sadelrör så det krävs lång sadelstolpe. Om du inte redan har det.
Jag tyckte den var snygg. Cykelgeometri har jag sldrig fattat så tack för dina tankar kring det!

Får kanske bli matchande KCNC grejor isf (stolpe,stam,styre). Så får jag en ursäkt att spräcka budget pga ny sadelstolpe. Tillslut är det ringklockan, däcken o bakväxeln som följer m från gamla ramen?

Senast ändrad:
Gravelram budget
Jag tyckte den var snygg. Cykelgeometri har jag sldrig fattat så tack för dina tankar kring det!

Får kanske bli matchande KCNC grejor isf (stolpe,stam,styre). Så får jag en ursäkt att spräcka budget pga ny sadelstolpe. Tillslut är det ringklockan, däcken o bakväxeln som följer m från gamla ramen?
Ska du inte passa på att byta däcken då??

Man ska köpa med ögonen, måste ju tycka om att titta på sin cykel!

På tal om geometri så är den också ganska lång. Modernt att gruscyklar går mot mtb i geometrin, vilket betyder att du sannolikt ska ha en kortare styrstam än du har idag.

Gravelram budget
Man får göra en förfrågan, men det handlar om runt 500 USD så det borde landa inom din budget även om du åker på tull och moms.

Jag gillar geometrin eftersom stack och reach ökar hyfsat linjärt med storleken på ramen. Många andra kända märken gör det inte. Samt att vevlagerhuset är konstruerat runt BB386 vilket gör att du kan välja vilket vevparti som helst i princip samt att man får ett brett avstånd mellan lagren vilket ger längre lagerlivslängd.

Stack och reach är de viktigaste måtten för att veta om ramstorleken passar dig. Sedan finns det andra mått som påverkar hur cykeln upplevs (rapp/slö, stabil/nervös, styv/flexig) som mer handlar om vad man har för preferenser som cyklist.

Senast ändrad:
Gravelram budget
Man får göra en förfrågan, men det handlar om runt 500 USD så det borde landa inom din budget även om du åker på tull och moms.

Jag gillar geometrin eftersom stack och reach ökar hyfsat linjärt med storleken på ramen. Många andra kända märken gör det inte. Samt att vevlagerhuset är konstruerat runt BB386 vilket gör att du kan välja
Jag gillar geometrin eftersom stack och reach ökar hyfsat linjärt med storleken på ramen. Många andra kända märken gör det inte. Samt att vevlagerhuset är konstruerat runt BB386 vilket gör att du kan välja vilket vevparti som helst i princip.

Stack och reach är de viktigaste måtten för att veta om ramstorleken passar dig. Sedan finns det andra mått som påverkar hur cykeln upplevs (rapp/slö, stabil/nervös, styv/flexig) som mer handlar om vad man har för preferenser som cyklist.
Tack för infon!
(Vete 17 hur dubbelciteringen tas bort)

Gravelram budget
Kan bli dyrt om du blir träffad av de skatter som du ska betala enligt lag.

Generellt sett nu så skulle jag väl rådit dig attt ta den ramen du kollar på det är mycket whataboutism på det här forumet men rent praktiskt om du behöver en cykel NU och har hittat en ram (dessutom inom EU) så köp den.
Ja Kinaramar finns det många trådar om. De flesta verkar väl nöjda med dem men det tycks vara endel krångel.

Förhoppningsvis håller min ram. Ifall den börjar spricka har jag nog inte tålamod att invänta en Kinaram. Även om en sån säkert kan ge väldigt mkt hoj för pengen!

Gravelram budget
Du kan kolla i Carbondatråden om det är specifikt dessa du tittar på. Tog ca 14 dagar att få hit min ram med deras "tax-free" alternativ. Men som sagt, är det lite brådis så är det ju bättre med 2 dagar från "tysken"

Gravelram budget
Ja Kinaramar finns det många trådar om. De flesta verkar väl nöjda med dem men det tycks vara endel krångel.

Förhoppningsvis håller min ram. Ifall den börjar spricka har jag nog inte tålamod att invänta en Kinaram. Även om en sån säkert kan ge väldigt mkt hoj för pengen!
Kärnan är "om". Köpa kinaram är mycket att gambla, ibland gamblar man med livet som insats men det verkar många tycka är en helt okej insats, om vi inte ska gå riktigt så långt så gamblar du med dina pengar. Vill du göra det i dessa tider? Jag menar om du får ramen, låt säga utan skatt vid gränsen, tänk om du behöver skicka tillbaks den i dessa tider? Då måste du betala en extrem leveranskostnad två gånger. Plus du måste kanske köpa ytterligare en ram, har du de pengarna?

Gör som du vill, jag skulle köpt det billigaste skitet jag kunde hitta i EU, sen använd den som vintercykel?

Gravelram budget
Du kan kolla i Carbondatråden om det är specifikt dessa du tittar på. Tog ca 14 dagar att få hit min ram med deras "tax-free" alternativ. Men som sagt, är det lite brådis så är det ju bättre med 2 dagar från "tysken"
Taxfree är ofta bara att leverantören skriver ner värdet, greppar tullen bollarna vid gränsen kan du skälla så högt du kan.

Gravelram budget
Jag ger mig inte in i den laddade diskussionen om Kinaramar?

Har någon tips på någon annan gravel/crossram inom Eu som är prisvärd sub 7tkr?
Vill du ha en riktigt billig ram med qr så har du ju Brand-X (inte inom EU längre, men nästan :) CRC har allt inkluderat i sina priser

De har ju också NS rag i lager som är gravel

Gravelram budget
Taxfree är ofta bara att leverantören skriver ner värdet, greppar tullen bollarna vid gränsen kan du skälla så högt du kan.
Gissar på att du inte har köpt särskilt många kinaramar? Köper man från en bra tillverkare som Carbonda eller Hongfu så är det inte mer gamblande än att köpa Canyon. Carbondas ramar används till ex av NS, Stevens, Vitus m fl.

Det finns leveransalternativ där avgiften är inbakad i priset och senast jag beställde en kinaram så fick jag betala vad som sas, det var inga nedskrivna värden där. Skulle tullen trots detta bråka så får man väl räkna med tull och moms i budgeten.

*Edit - Förtydligande: Carbondas FM-936 används till NS Synonym, Vitus Rapide och någon Stevensmodell, de har även andra ramar som inte är Carbondas.

Gravelram budget
Vill du ha en riktigt billig ram med qr så har du ju Brand-X (inte inom EU längre, men nästan :) CRC har allt inkluderat i sina priser

De har ju också NS rag i lager som är gravel

Den översta var väl för fälgbroms? Den nedre länkade hojjen var ju en konkurrent till den gravelram jag hade hittat. Samma prisklass. Lustigt kedjestag som är krökt?

Gravelram budget
Gissar på att du inte har köpt särskilt många kinaramar? Köper man från en bra tillverkare som Carbonda eller Hongfu så är det inte mer gamblande än att köpa Canyon. Carbondas ramar används till ex av NS, Stevens, Vitus m fl.

Det finns leveransalternativ där avgiften är inbakad i priset och senast jag beställde en kinaram så fick jag betala vad som sas, det var inga nedskrivna värden där. Skulle tullen trots detta bråka så får man väl räkna med tull och moms i budgeten.

*Edit - Förtydligande: Carbondas FM-936 används till NS Synonym, Vitus Rapide och någon Stevensmodell, de har även andra ramar som inte är Carbondas.
? Du erkänner ju till och med vad jag skrev. lol

Gravelram budget
Den översta var väl för fälgbroms? Den nedre länkade hojjen var ju en konkurrent till den gravelram jag hade hittat. Samma prisklass. Lustigt kedjestag som är krökt?
Japp, jag som var lite snabb :)

Se Dogdays kommentar om kedjestaget.

Ja de är säkert rätt snarlika, ingen aning om mer detaljer. NS ramen är några hundringar billilgare och jag tolkar det som att man får styrlager och styrstam på köpet.

Gravelram budget
? Du erkänner ju till och med vad jag skrev. lol
Ok, läsförståelse är inte din grej. Bara för att jag inte tydligt skrev att det inte finns en chans i helvetet att man ska åka på tull så håller jag alltså med om:
- Det är livsfarligt att cykla på kinaramar, du gamblar med ditt liv.
- Du gamblar med dina pengar.

Snygg logik...

Gravelram budget
Du mumsade i dig en tårtbit.
Finns för och nackdelar med köp från kina precis som med allt annat. Men har man gjort sin hemläxa är det inte konstigare än postorder från EU.

Sen om man har brådis kanske det inte är det bästa men finns ramen man är sugen på i lager kan Carbonda t.ex. skicka den hyggligt fort ändå.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp