Hjälp en färsking att tillfredsställa sin fru

BeyondEvil

Aktiv medlem
Vill köpa en MTB till min fru (födelsedagspresent) och mig själv men har ingen aning om var jag ska börja.

Vi har flyttat och villhöver cyklar för grus och skogsstigar (har redan cyklar för gata).

Vi är aktiva och i bra form.

Hon är 170cm 70kg
Jag är 183cm 85kg

Kommer väl komma ut i skogen 1-3 ggr i veckan som motion för oss och hunden.

Budget är runt 15k per cykel.

Jag mekar våra gatcyklar (och MC och bilar...) ifall det har någon betydelse.

Gärna cyklar som finns i lager eller åtminstone snart finns, så att man kan få hem dom denna sidan sommaren 2021.

Har inget emot att köpa "fjolårets" modell, om det finns pengar att spara/få en bättre cykel billigare. Har egentligen inget emot begagnat heller, men eftersom det ska vara en present så känns det bra med nytt.

Jag är själv nybörjare så jag vet inte alls om det här är till någon hjälp :) jag cyklar bara skog och berg, men jag är ungefär lika lång (169 cm) och väger ungefär lika mycket (67 kg) som din fru. Jag fick tipset här på happy att beställa en kona honzo 2021 SE för drygt 15k, från bikester, vilket jag gjorde och jag är sjukt nöjd! Det enda är att jag nog hade velat ha den liiite mer slack i seat tube vinkeln... Men det kanske är överkurs :)

Jag är själv nybörjare så jag vet inte alls om det här är till någon hjälp :) jag cyklar bara skog och berg, men jag är ungefär lika lång (169 cm) och väger ungefär lika mycket (67 kg) som din fru. Jag fick tipset här på happy att beställa en kona honzo 2021 SE för drygt 15k, från bikester, vilket jag gjorde och jag är sjukt nöjd! Det enda är att jag nog hade velat ha den liiite mer slack i seat tube vinkeln... Men det kanske är överkurs :)

Tack för tipset!

Verkar dock inte som Bikester har den längre... :(

"Det enda är att jag nog hade velat ha den liiite mer slack i seat tube vinkeln... Men det kanske är överkurs :)"

Något. :P

Varför mer slack känns den för kort när du sitter?

Radon Cragger 7.0 kommer i lager vecka 17 enligt Bike Discount. Den har fin geometri tycker jag, lite snålt med Sram SX-drivlina, men prisnivån på mtb kryper ju uppåt hela tiden, så det verkar som att man får vara beredd på SX upp till 15tkr (med vissa undantag).

Dock ska det sägas att jag inte har provat SX-gruppen själv, men den har ju fått blandat mottagande. Å andra sidan finns det många som tycker att nästa steg upp, Sram NX, är lika kass, och den har jag kört med i två år utan minsta problem.

Allebike MB31 är fin, men inte i lager. Fråg dom när de kommer i lager igen.

Kona Honzo finns kanske hos fixmybike eller dropinbikes i Stockholm.

Så lätt cykel som möjligt (för pengarna).
Hardtail för grus och enklare stigar.
Specialized har en vass modell i prisklassen - Chisel.

Så lätt cykel som möjligt (för pengarna).
Hardtail för grus och enklare stigar.
Specialized har en vass modell i prisklassen - Chisel.

Lite dyrare (nästan 20k) än andra cyklar det tipsats om i tråden. Vad får man för de extra pengarna? Förutom att det står Specialized på ramen :)

Varför i värsta fall? På vilket sätt är den sämre än andra cyklar nämnda i tråden?

Min gatracer är en Scott Foil.

Scott Scale börjar väl bli en lite äldre design.
Det fungerar så klart fortfarande bra.

Vill man köpa i butik och ha nåt som finns i lager så får man kanske passa på och köpa varsin scale.

Jag har inte kollat så noga själv men det verkar inte finnas så många Trek i de billigare klasserna på lager. Däremot kring 30 000.

Setback seatpost?

I värsta fall, enligt mig, för att Scott, precis som Spesh, kostar lite mer än andra för samma sak. Inte dåliga cyklar, bara lite extra pengar för att det står nåt särskilt på ramen.
Den kostar knappa 13k på XXL just nu.

Vad är det den saknar om man jämför med andra cyklar som tipsats om i tråden?

Den har gammaldags, "extrem" brant gaffelvinkel, kort ram (kort reach) och ingen dropper sadelstolpe. Därför funkar den dåligt på stökig stig, andra cyklar har modern geometri. Den funkar dock bra till grus och slät skogsstig.

Den har gammaldags, "extrem" brant gaffelvinkel, kort ram (kort reach) och ingen dropper sadelstolpe. Därför funkar den dåligt på stökig stig, andra cyklar har modern geometri. Den funkar dock bra till grus och slät skogsstig.

Just den för 13' har väl dessutom en enklare gaffel och 100mm QR fram och 141mm QR bak.

Inget av detta påverkar äktenskapet!
Problemen kommer när du själv inser allt detta och vill köpa en ny för 70 000.

Vad är "nackdelarna" med den cykeln? Eller vad saknas? Ganska tung va?

Mindre detalj kanske, men jag ser att man inte kan låsa framgaffeln? Kanske går att eftermontera?
Lite tyngre än en "vanlig" mtb ja, eftersom det är stålram och 29x2.6"-däck. Så det är ju kanske inget man köper för att cykla Vasan med, utan mer en avslappnad typ av stigcykling och rekreation. Fast inget hindrar ju heller att ni emellanåt hetsar varann i högt tempo på varsin stålhoj.

Jo gaffeln ska gå att låsa, med ett vred på höger sida på gaffeln. Men ingen "remote" på styret om det var det du menade.

Här finns en recension och lite mer läsning om modellen.

Lite tyngre än en "vanlig" mtb ja, eftersom det är stålram och 29x2.6"-däck. Så det är ju kanske inget man köper för att cykla Vasan med, utan mer en avslappnad typ av stigcykling och rekreation. Fast inget hindrar ju heller att ni emellanåt hetsar varann i högt tempo på varsin stålhoj.

Jo gaffeln ska gå att låsa, med ett vred på höger sida på gaffeln. Men ingen "remote" på styret om det var det du menade.

Här finns en recension och lite mer läsning om modellen.

Exakt, en "remote".

Jag är ju sjukt bortskämd med lätta cyklar. Min Foil väger under 8kg.

Sen förstår jag att en MTB i min prisklass såklart kommer vara tyngre än så.

Exakt, en "remote".

Aha, ja isåfall är det kanske inte rätt typ av cykel för er ändå. Det blir nog trots allt roligare med en mer XC-liknande hardtail på runt 12-13 kg.

Exakt, en "remote".

En (2 st skulle ni ju ha:-) lite tyngre cykel som finns att köpa, dessutom i rätt prisspann och storlekar, eller 2 st lite lättare cyklar som inte finns att köpa för att det mesta är slutsålt.....

En (2 st skulle ni ju ha:-) lite tyngre cykel som finns att köpa, dessutom i rätt prisspann och storlekar, eller 2 st lite lättare cyklar som inte finns att köpa för att det mesta är slutsålt.....

Väntar hellre på rätt cykel, även om det innebär att det inte blir någon skog detta året. :)

Här kommer ett tyskt "mycket-för-pengarna"-alternativ för ca 10 tusen styck och som finns i lager. Vikt ca 12,7 kg och så blir det pengar över till extra finhjul eller annat.

Jag skulle börja med att titta på Canyons utbud. Det finns ingen som erbjuder den höga kvalitet till det priset. De har egen utveckling forskning så det är inte tal om generiska ramar med egen logga på. Har dock märkt att man kan få ännu billigare om man hämtar dem själv/beställer till en adress i Tyskland med klart att i dessa tider är det kanske inte att föredra.
De har olika MTB beroende på var ni vill cykla. Grand Canyon är den enklare av dem som är en hardtail men de har flera heldämpade modeller också. Lycka till! :) www.Canyon.Com

Här kommer ett tyskt "mycket-för-pengarna"-alternativ för ca 10 tusen styck och som finns i lager. Vikt ca 12,7 kg och så blir det pengar över till extra finhjul eller annat.
Vad är nackdelarna? Vad får jag inte så att säga? :)

Ingen dropper post, men de ryms ju inom budget.
Kanske kan tyckas onödigt, men skulle säga att speciellt för nybörjare ger de en väldigt trygghet so fort de börjar gå fort/nedförs.

De gör även att man kan ha sadeln på en "bekväm" höjd när man cyklar grus. Istället för att behöva ha någon kompromiss.

Jag skulle börja med att titta på Canyons utbud. Det finns ingen som erbjuder den höga kvalitet till det priset. De har egen utveckling forskning så det är inte tal om generiska ramar med egen logga på. Har dock märkt att man kan få ännu billigare om man hämtar dem själv/beställer till en adress i Tyskland med klart att i dessa tider är det kanske inte att föredra.
De har olika MTB beroende på var ni vill cykla. Grand Canyon är den enklare av dem som är en hardtail men de har flera heldämpade modeller också. Lycka till! :) www.Canyon.Com
Jag skulle börja med att titta på lagerstatus och beräknade leveranstider hos Canyon först... :unsure:

Började faktiskt att kolla på Canyon, men det verkar vara långa leveranstider tyvärr. :(

Dropper som Andreas skrev.
Och att ramen är 135 mm QR bak istället för 148 mm Boost. Men den har 15x110 mm Boost fram iallafall, och det är ju där det är viktigast för vridstyvhet och stabilitet. Och att den inte har något "coolt" märke. Lite som en Skoda... ?

Ingen dropper post, men de ryms ju inom budget.
Kanske kan tyckas onödigt, men skulle säga att speciellt för nybörjare ger de en väldigt trygghet so fort de börjar gå fort/nedförs.

De gör även att man kan ha sadeln på en "bekväm" höjd när man cyklar grus. Istället för att behöva ha någon kompromiss.
Ja, lätt att uppgradera till om man upplever det som ett problem sen när vi blivit lite varma i kläderna.

Gillar också Radon, senaste två nya cyklarna för vuxna i familjen har blivit Radon efter mycket funderande och letande.

Jag körde 140mm gaffel på min Honzo, kan definitivt rekommendera det. Det är även vanligt att köra angleset på just Honzon.

Dropper som Andreas skrev.
Och att ramen är 135 mm QR bak istället för 148 mm Boost. Men den har 15x110 mm Boost fram iallafall, och det är ju där det är viktigast för vridstyvhet och stabilitet. Och att den inte har något "coolt" märke. Lite som en Skoda... ?
På vilket sätt begränsas vi av att det är 135mm QR istället för Boost, framledes?

Dropper post är ju lätt att byta till, svårare (framförallt dyrare) att byta hela ramen. :)

På vilket sätt begränsas vi av att det är 135mm QR istället för Boost, framledes?
Inte särskilt, bara räknade upp det som en av detaljerna som skiljer mot dyrare mtb:s.

Men det som kan vara en liten nackdel är att det kan vara en aning svårare att hitta dyrare hjul om man vill uppgradera, men med det sagt, så har många DT Swiss-hjul (och vissa andra?) möjlighet att byta end caps (de små "metallmojängerna" längst ut på bakaxeln) så 135 mm QR är enligt min åsikt nära nog ett ickeproblem, förutom om man ska cykla stenhård och avancerad enduro.

Inte särskilt, bara räknade upp det som en av detaljerna som skiljer mot dyrare mtb:s. Kan vara en aning svårare att hitta dyrare hjul om man vill uppgradera, men med det sagt, så har många DT Swiss-hjul (och vissa andra?) möjlighet att byta end caps (de små "metallmojängerna" längst ut på bakaxeln) så 135 mm QR är enligt min åsikt nära nog ett ickeproblem, förutom om man ska cykla stenhård och avancerad enduro.
Ok, tack! :)

Dropper post är ju lätt att byta till, svårare (framförallt dyrare) att byta hela ramen. :)
BOOST är dagens standard. Det är som med alla andra standarder, köper man något som inte är dagens standard så kan det bli jobbigt att hitta ersättningsdelar, framförallt längre fram. Boost tillkom ju också av en anledning, en av dem är styvhet.

Tillbaka
Topp