Hjälp en färsking att tillfredsställa sin fru

BeyondEvil

Aktiv medlem
Vill köpa en MTB till min fru (födelsedagspresent) och mig själv men har ingen aning om var jag ska börja.

Vi har flyttat och villhöver cyklar för grus och skogsstigar (har redan cyklar för gata).

Vi är aktiva och i bra form.

Hon är 170cm 70kg
Jag är 183cm 85kg

Kommer väl komma ut i skogen 1-3 ggr i veckan som motion för oss och hunden.

Budget är runt 15k per cykel.

Jag mekar våra gatcyklar (och MC och bilar...) ifall det har någon betydelse.

Gärna cyklar som finns i lager eller åtminstone snart finns, så att man kan få hem dom denna sidan sommaren 2021.

Har inget emot att köpa "fjolårets" modell, om det finns pengar att spara/få en bättre cykel billigare. Har egentligen inget emot begagnat heller, men eftersom det ska vara en present så känns det bra med nytt.

Jag är själv nybörjare så jag vet inte alls om det här är till någon hjälp :) jag cyklar bara skog och berg, men jag är ungefär lika lång (169 cm) och väger ungefär lika mycket (67 kg) som din fru. Jag fick tipset här på happy att beställa en kona honzo 2021 SE för drygt 15k, från bikester, vilket jag gjorde och jag är sjukt nöjd! Det enda är att jag nog hade velat ha den liiite mer slack i seat tube vinkeln... Men det kanske är överkurs :)

Jag är själv nybörjare så jag vet inte alls om det här är till någon hjälp :) jag cyklar bara skog och berg, men jag är ungefär lika lång (169 cm) och väger ungefär lika mycket (67 kg) som din fru. Jag fick tipset här på happy att beställa en kona honzo 2021 SE för drygt 15k, från bikester, vilket jag gjorde och jag är sjukt nöjd! Det enda är att jag nog hade velat ha den liiite mer slack i seat tube vinkeln... Men det kanske är överkurs :)

Tack för tipset!

Verkar dock inte som Bikester har den längre... :(

"Det enda är att jag nog hade velat ha den liiite mer slack i seat tube vinkeln... Men det kanske är överkurs :)"

Något. :P

Varför mer slack känns den för kort när du sitter?