Cykla med barn - Tow-Whee
Jag skulle inte vilja bli bogserad runt på en teknisk bana utan att själv kontrollera hastigheten.Det gör jag också men med spd är lite scary och jag gissar att det inte blir bättre på en xc bana.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag skulle inte vilja bli bogserad runt på en teknisk bana utan att själv kontrollera hastigheten.Det gör jag också men med spd är lite scary och jag gissar att det inte blir bättre på en xc bana.
Det blir sjukt jobbigt på branta sträckor ?Jag brukar ta en hand på barnens rygg och hjälpa till när det behövs. Fungerar utmärkt för oss.
Gäller ju att vara lyhörd och kommunicera :) vi har kört en del stök och branta klättringar, och tycker barnen har uppskattat att kunna fokusera på att välja linjer. Men ingen egentlig hastighet mer än styrfart.Jag skulle inte vilja bli bogserad runt på en teknisk bana utan att själv kontrollera hastigheten.
Har inte hunnit testat Trax än så jag vet inget om den ännu mer än att den är superlätt.Trax såg ju väldigt smidig ut! Är ni nöjda med den? Är repet helt statiskt? Jag har inte testat statiskt rep, men jag bara antar att det blir ganska ryckigt utan elastisk ögla/rep.
Vi har kört flera år nu med en hemmabyggd lösning med hundkoppel och bungycoord, se bilderna.
Hundkopplet är ett sånt Flexikoppel för 50kg hundar, där jag klippt ner repet till ca 2m och fäst en ögla med elastiskt rep.
Sen trär jag handtaget på hundkopplet på midjeremmen på min rygga. Ute på mtbtur så kan jag köra ”lasso” och fånga in barnets styrstam i ”farten” (nåja snigelfart iaf, vi behöver inte stanna).
Den har funkat mycket bra. Den förlänger turer. Använt den mest på grusvägsklättringar, men den har funkat bra på snällare singletrack med. Började tidigt, från det att barnen varit 3-4 år (inte mtb då, bara utflyktscykling). Men kanske det viktigast, den har återhämtat oss från dåligt humör ?
Som någon skrev tidigare så är en hand på ryggen extremt smidigt och effektivt. Inget man kan göra på stig såklart, men som i lägen på bilden cyklar jag bara snett bakom och hjälper till när det behövs. Funkar både i lägen då de behöver en mental knuff över ett krön eller på slakmotor, eller mest hela tiden ifall orken tar slut. Nu är mina barn bara 4-6 år, men det har funkat sedan de fick cyklar med pedaler och blir lättare och lättare allt eftersom de får större (och högre) cyklar kan jag tycka.Här kommer 2 bilder när vi använde den på en tur förra helgen, c:a 50km totalt och jag drog honom c:a 2 km över en riktigt sugande backe
Visa bilaga 475114
Visa bilaga 475115
Japp, jag håller med. Men så fort det är lite längre klättring el brantare klättring så är det bekvämare med draglina.Som någon skrev tidigare så är en hand på ryggen extremt smidigt och effektivt. Inget man kan göra på stig såklart, men som i lägen på bilden cyklar jag bara snett bakom och hjälper till när det behövs.
Tror inte barnet har på banan att göra om det inte kan trampa själv. Jag skulle inte själv vilja bli bogserad runt en teknisk bana.Det gör jag också men med spd är lite scary och jag gissar att det inte blir bättre på en xc bana.
Självklart kan man putta men att göra det flera Kms eller med full bikepacking rig är lite svårt. Likadant om man kör långturer och barnet vill hänga med låt säga 40 - 50 kmSom någon skrev tidigare så är en hand på ryggen extremt smidigt och effektivt. Inget man kan göra på stig såklart, men som i lägen på bilden cyklar jag bara snett bakom och hjälper till när det behövs. Funkar både i lägen då de behöver en mental knuff över ett krön eller på slakmotor, eller mest hela tiden ifall orken tar slut. Nu är mina barn bara 4-6 år, men det har funkat sedan de fick cyklar med pedaler och blir lättare och lättare allt eftersom de får större (och högre) cyklar kan jag tycka.
Vi bor ganska backigt och jag skaffade en FollowMe när de fick cyklar med pedaler, men den användes bara ett par gånger då jag märkte att det funkade så fint att bara putta på.
Förmodligen inte en optimal lösning om man ska bogsera runt barnen under väldigt långa perioder, men vill ge lite perspektiv på att man ofta inte behöver någon extrautrustning på cykeln för att kunna cykla med små barn.
Ser fint ut. Ska testa med en hemmagjord vid tillfälleTycker att deras video visar rätt väl vad som är möjligt
Finns de svensk återförsäljare av dessa?Skakar liv i en gammal tråd... Kommer att testa TowWhee samt TRAXmtb under våren för min YT-kanal. Plot: 2 personer är i en bike park utan lift. Den ene med eMTB bogserar upp den andre med vanlig MTB så att båda kan ha skoj utför.
Någon med erfarenhet av liknande produkter att testa? Tänkte slänga in en gammal vanlig hederlig repstump oxå för jämförelse.
Köpte vår TowWhee från rightforbike.Finns de svensk återförsäljare av dessa?
Jag vet faktiskt inte. Jag kontaktade ju ägarna direkt men det är en sak jag får kolla upp. Man kanske ska bli återförsäljare annars...Finns de svensk återförsäljare av dessa?
+1Köpte vår TowWhee från rightforbike.
Köpte du ngt tillbehör? Vi kör med en såndär repöggla i ena änden som går över styrstammen. Funkar riktigt bra (inbillar mig att det gör att det kommer att bli lättare övergång till liften i Flottsbro). Köpte dock även med deras Quick release, men har inte vågat prova det riktigt än....+1
Fick hem den i förrgår. Ska bli kul att testa.
Nej, jag har gott om karbinhakar hemma från när jag höll på med klättring, så jag tänkte sy en egen.Köpte du ngt tillbehör? Vi kör med en såndär repöggla i ena änden som går över styrstammen. Funkar riktigt bra (inbillar mig att det gör att det kommer att bli lättare övergång till liften i Flottsbro). Köpte dock även med deras Quick release, men har inte vågat prova det riktigt än....
Det fungerar bra kan jag säga efter en del testande, men det blir använt mindre än jag hade trott. Det optimala förutsättningarna finns nog i svenska fjällen/berg. Där har jag inte varit sedan inköpet. I Alperna finns det för mycket liftar ?Har fått hem det nu ink karbinfästet och Quickrelease. Första intrycket är väldigt positivt, väldigt smooth flex i repet, ingen risk för ryckighet här inte. Otroligt låg vikt också, det hade jag inte funderat på innan, men det känns väldigt lätt.
Uppdatering: Har kört en del med denna lösning nu och det funkar kanon. Behövs inte lika ofta eftersom sonen blivit starkare och har större cykel men jag hade med den i fjällen vilket gjorde att vi kunde cykla en extra timme i parken men ändå orka cykla hem till stugan. Blir bra träning för den vuxne i branta backar också.Satte ihop en enkel variant idag med elastiskt rep (verkar finnas för 69kr på Jula) och en karbinhake som jag hade liggande, tyvärr valde min lille solskenscyklist att bygga med Lego istället eftersom det började regna så fick inte chans att testa. Jag har redan en liten ramväska där jag kan knöla in repet när det inte används.
Visa bilaga 503790Visa bilaga 503791
Det funkar i de värsta backarna för min grabb men annars vill han cykla själv. ”Vi är väl inte ute på en söndagspromenad” säger han om jag inte tycker att han ska maxa stående uppför en brant backe, oklart var han fått det ifrån ? 5 min senare kollapsar han både mentalt och fysiskt med 1 mil hem... Med lite draghjälp tänker han inte lika mycket på att han får hjälpSom någon skrev tidigare så är en hand på ryggen extremt smidigt och effektivt. Inget man kan göra på stig såklart, men som i lägen på bilden cyklar jag bara snett bakom och hjälper till när det behövs. Funkar både i lägen då de behöver en mental knuff över ett krön eller på slakmotor, eller mest hela tiden ifall orken tar slut. Nu är mina barn bara 4-6 år, men det har funkat sedan de fick cyklar med pedaler och blir lättare och lättare allt eftersom de får större (och högre) cyklar kan jag tycka.
Vi bor ganska backigt och jag skaffade en FollowMe när de fick cyklar med pedaler, men den användes bara ett par gånger då jag märkte att det funkade så fint att bara putta på.
Förmodligen inte en optimal lösning om man ska bogsera runt barnen under väldigt långa perioder, men vill ge lite perspektiv på att man ofta inte behöver någon extrautrustning på cykeln för att kunna cykla med små barn.
Haha, den mentala berg- och dalbanan känner man ju igen!?Det funkar i de värsta backarna för min grabb men annars vill han cykla själv. ”Vi är väl inte ute på en söndagspromenad” säger han om jag inte tycker att han ska maxa stående uppför en brant backe, oklart var han fått det ifrån ? 5 min senare kollapsar han både mentalt och fysiskt med 1 mil hem... Med lite draghjälp tänker han inte lika mycket på att han får hjälp
På tråkiga vägar är främsta risken att barnet somnar/tappar koncentrationen. Annars fungerar det bra.Hur har era erfarenheter varit med TowWhee?
Lill-tösen är 6 år i sommar. Stora tjejen är 8½. Så när vi ska ut på tur cyklar stora tjejen själv. Men lilla tjejen ska överge cykelkärran i år. Funderat mycket på hur vi ska göra i sommar. Tandem, påhängscykel, påhängstandem osv. Men enklast är kanske att bogsera henne... Vi pratar alltså om otekniska vägar men där orken har tagit slut.
Vi har bra erfarenheter. Använt både i skogen på mindre tekniska stigar och från skolan där vi har haft långa tråkiga backar. Har gått fint på längre turer där storasyster har mer ork, även om hon gärna tycker det är orättvist att hon inte blir bogserad längre :DHur har era erfarenheter varit med TowWhee?
Lill-tösen är 6 år i sommar. Stora tjejen är 8½. Så när vi ska ut på tur cyklar stora tjejen själv. Men lilla tjejen ska överge cykelkärran i år. Funderat mycket på hur vi ska göra i sommar. Tandem, påhängscykel, påhängstandem osv. Men enklast är kanske att bogsera henne... Vi pratar alltså om otekniska vägar men där orken har tagit slut.
Som tillägg till mina tidigare inlägg så är det nu provat fullt i fjäll- och vid ”enduro” i berg med lite fler höjdmeter än i Sthlm/Falun/Kisa. Funkar kannon bra. Ett tips är att låta linan sitta kvar även när det bli ”push bike” upp för knepiga ställen (ex.pilgrimsleden i Lofsdalen) där små 20”hjul och dess förare/knuffare kan behöva lite extra assistans. En bonus är att det är kul att bogsera, så det är numera ofta fler än jag som bogserar minstingen…Hur har era erfarenheter varit med TowWhee?
Hej!
Jag behöver lite tips på hemmabygge då jag tänkte bogsera lite barn upp för långa backar och hittar ingen återförsäljare i närheten som säljer och hinner inte beställa hem. Hur lång bör linan vara.
Gärna bilder och lite input på hur lång linan bör vara och andra smarta lösningar. Gärna litet och nätt, cykelslang funkar säkert men känns lite bulkigt och cyklar helst utan rygga.
Tack!
Jag har bogserat mina barn uppför flera fjäll med vanliga bagagestroppar. Det tråkiga har varit krokarna i metall som gärna repar men ser att det finns i plast. Elasticiteten är väldigt bra och gör det mycket enklare utan plötsliga ryck.
![]()
Bagagestroppar, 2 st.
Med metallförstärkta plastkrokar som enkelt och säkert kan sammankopplas via de ergonomiska hålen. Längd: 80 cm.www.biltema.se
Blir det inte sladdrigt med bara stroppar?