Cykla med barn - Tow-Whee

Boromir

Medlem
Har varit ut med 5-åringen på några kortare turer han gillar verkligen konceptet av att cykla stig, men humöret och viljan tar slut efter några backar eller motgångar. ”Snubblade” över Tow-Whee kan väl kort sammanfattas som en gummibands-bogserlina.

Https://towwhee.com

Är det nån som har erfarenhet av denna eller liknande för cykling. Skulle vara kul om det funkade så man kunde ge sig ut på längre eller tuffare turer med barn.

/T
Edit: fixat länk

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Bara att jag sett det på TV i multisport sammanhang. Jag hade gissat att det krävde lite mer kompetens från den bogserade än vad en 5 åring kan erbjuda.

Mikva

Aktiv medlem
Jag kan tänka mig att det funkar uppför med äldre barn, men är tveksam till konceptet på cykelbanor eller på platten. Speciellt med mindre barn.

Jag har med båda mina barn använt en Burley Piccolo. https://burley.com/product/piccolo/
Uppskattad av både barnen och mig. Skönt att ha full koll över barnet i stadstrafik och att kunna trycka på när man vill. Barnet kan hjälpa till efter ork.

... min kommer snart ut till försäljning...

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Jag kör med påhängscykel a la biltema, har två stycken så hela familjen kan åka längre turer istället för att ta bilen. Funkar säkert lika bra efter stigar. Barnen (5 & 6 år) tycker att det är hysteriskt kul :)

Boromir

Medlem
Det handlar om stigcykling så trafik är inte ett problem.
Att lämna hans nya mtb hemma för att åka påhängscykel kommer inte att vara aktuellt.

Nu börjar säsongen närma sig slutet men jag får väl bli försökskanin på det här.

SocialGimp

Aktiv medlem
Skakar liv i en gammal tråd... Kommer att testa TowWhee samt TRAXmtb under våren för min YT-kanal. Plot: 2 personer är i en bike park utan lift. Den ene med eMTB bogserar upp den andre med vanlig MTB så att båda kan ha skoj utför.

Någon med erfarenhet av liknande produkter att testa? Tänkte slänga in en gammal vanlig hederlig repstump oxå för jämförelse.

ElVikingo

Aktiv medlem
Har varit ut med 5-åringen på några kortare turer han gillar verkligen konceptet av att cykla stig, men humöret och viljan tar slut efter några backar eller motgångar. ”Snubblade” över Tow-Whee kan väl kort sammanfattas som en gummibands-bogserlina.

Https://towwhee.com

Är det nån som har erfarenhet av denna eller liknande för cykling. Skulle vara kul om det funkade så man kunde ge sig ut på längre eller tuffare turer med barn.

/T
Edit: fixat länk
Gammal tråde men jag älskar den, Man kan ta med barnen på mycket längre turer, Dra dem upp för en backe, eller hjälpa til på en lång raksträcka med motvind.

Snabb att ta av och på

desmo

Aktiv medlem
Jag är intresserad!
Till sommaren kommer bli första sommaren när stora tösen är för stor för cykelkärra. Så våra dagsetapper kommer bli kortare när hon ska cykla själv. Kanske en Tow-Whee kan underlätta när orken tar slut. Men hur är det med koncentrationen? Inte lätt att barn som blir bogserade tappar fokus?
Alternativen likt Follow me Tandem https://www.followmetandem.se/sv/ och andra påhängscyklar känns kanske lite tryggare, men också passivare.

SocialGimp

Aktiv medlem
Har just fått hem en Trax o i posten ligger en Towwhee. Ska testa dom om ett par månader. Trax är otroligt liten o smidig får jag säga. Kan tänka mig att om man ofta ska kroka av o på ungen så är den smidig men jag har alltså inte testat ännu.

Eshag

Ny medlem
Mina erfarenheter efter att ha bogserat barn med Trax efter emtb är att det är ett fullgott alternativ för ren transport. Smidigt och snabbt att själv kroka på för både 12-åringen och 7-åringen. Kanon där lift saknas eller bergbanan är långsam och välbefolkad. Linan är i kortaste laget, så inget jag rekommenderar för ren stigcykling.

ElVikingo

Aktiv medlem
Jag är intresserad!
Till sommaren kommer bli första sommaren när stora tösen är för stor för cykelkärra. Så våra dagsetapper kommer bli kortare när hon ska cykla själv. Kanske en Tow-Whee kan underlätta när orken tar slut. Men hur är det med koncentrationen? Inte lätt att barn som blir bogserade tappar fokus?
Alternativen likt Follow me Tandem https://www.followmetandem.se/sv/ och andra påhängscyklar känns kanske lite tryggare, men också passivare.
Har jag inte märkt, de kan inte bara åka med utan trampar och cyklar själva men med hjälp.

Vi kör alltid stopp var 10e KM, Barn brukar vilja drinka konstant, vi snackar om varannan minut, Det löstes med Kamelbak

joeldevahl

Aktiv medlem
Vi har kört towwhee för MTB i flera år nu och är riktigt nöjd. Men vi försöker att främst köra dem där det är uppför och hakar av så fort det går utför eller är så pass enkelt på platten att barnen borde kunna cykla själva. Att baxa och fastna är ju en del av äventyret.

Kul också att ta lite brantare och knixigare klättringar med barn på släp, de lär sig bra att välja linjer och det går inte bara att slappna av för dem. Sedan blir det bra benträning för föräldrar också =)

ElVikingo

Aktiv medlem
Mina erfarenheter efter att ha bogserat barn med Trax efter emtb är att det är ett fullgott alternativ för ren transport. Smidigt och snabbt att själv kroka på för både 12-åringen och 7-åringen. Kanon där lift saknas eller bergbanan är långsam och välbefolkad. Linan är i kortaste laget, så inget jag rekommenderar för ren stigcykling.
Första gången jag ser Trax blir lite sugen men ser svår ut att avända när man bikepackar

jonte987

Aktiv medlem
Det här kan du testa till att början med
Capture.JPG

SocialGimp

Aktiv medlem
Ska kolla, har inte öppnat paketen ordentligt. Ett ögonblick så skickar jag lite bilder.

Har inget bestämt datum för test men jag gissar under mars månad.

jonte987

Aktiv medlem
Nåt sånt här kanske? Jag ska bara kolla på hur långt det ska vara innan jag kapar min antika rem.

Lite osäker på om en slinga över stammen håller när det slackar eller om det är bättre med en ögla över hela styret.
20210227_135059.jpg

SocialGimp

Aktiv medlem
Kan ju vara värt att testa fast jag vet inte om karbinhaken är en jättebra idé om du inte får undan den på ett bra sätt. Tänker metall som skaver på fina cykeldetaljer.

jonte987

Aktiv medlem
Kan ju vara värt att testa fast jag vet inte om karbinhaken är en jättebra idé om du inte får undan den på ett bra sätt. Tänker metall som skaver på fina cykeldetaljer.
Tänkte haka i sadeln som i videon. Är väl inte superskraj för repor däremot lite skraj att sadeln eller droppern rycks sönder. Kan också göra en slinga till och trä genom sadeln och haka i den. Då drar det rakt också

ElVikingo

Aktiv medlem
Vad tycker du om TowWhee? Vad funkar bra o mindre bra?

Jag älskar den, har helt ändrat hur jag kan cykla som ensam farsa. Den åker alltid med, har din i hjälmfacket på camelbaken så sonen kan dra ut den själv utan att jag behöver ta av ryggsäcken. Användes när vi bikepackade så funkar med sadelväska.

Används, vid jobbig motvind, när man behöver trampa på extra snabbt när de snart kommer börja regna, att dra upp för backar, när orken försvinner så kopplar man på den och drar 10-20 minuter så han får vila lite

Enda nackdelen är att det är svårt att kommunicera.

SocialGimp

Aktiv medlem
Jag älskar den, har helt ändrat hur jag kan cykla som ensam farsa. Den åker alltid med, har din i hjälmfacket på camelbaken så sonen kan dra ut den själv utan att jag behöver ta av ryggsäcken. Användes när vi bikepackade så funkar med sadelväska.

Används, vid jobbig motvind, när man behöver trampa på extra snabbt när de snart kommer börja regna, att dra upp för backar, när orken försvinner så kopplar man på den och drar 10-20 minuter så han får vila lite

Enda nackdelen är att det är svårt att kommunicera.
Var på din cykel fäster du den?

ElVikingo

Aktiv medlem
Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer