Byta framväxel på sonens Merida Matts 26 tum

Cogo

Medlem
Hej hej!

Är inte haj på det här med att meka med cyklar men lyckades byta kassett och kedja på min White cykel och tänkte nu ge mig på att byta framväxel på sonens cykel, en Merida Matts 26 tums. Hittar ingen info om framväxeln på cykel så undrar om någon vet något särskilt om den framväxeln här eller om denna kan passa:

https://www.bikester.se/shimano-tou...op-swing-63-66-7-8-vaxlad-761635_1827625.html

Byter även vajer samt kedja i samma veva på cykeln, något annat man bör tänka på?

Följdfråga om kedja, han har 8 delad kassett på sin cykel, räcker en 116 länkar lång kedja då?

Mvh Magnus

Hej hej!

Är inte haj på det här med att meka med cyklar men lyckades byta kassett och kedja på min White cykel och tänkte nu ge mig på att byta framväxel på sonens cykel, en Merida Matts 26 tums. Hittar ingen info om framväxeln på cykel så undrar om någon vet något särskilt om den framväxeln här eller om denna kan passa:

https://www.bikester.se/shimano-tou...op-swing-63-66-7-8-vaxlad-761635_1827625.html

Byter även vajer samt kedja i samma veva på cykeln, något annat man bör tänka på?

Följdfråga om kedja, han har 8 delad kassett på sin cykel, räcker en 116 länkar lång kedja då?

Mvh Magnus
Bild på befintlig växel där det syns hur wiren löper hjälper mycket.
Kedjan: räkna hur många länkar det är nu. Köp ett verktyg för att dela kedjan när du ändå handlar. Sällan det är rätt längd från butiken.

Bild på befintlig växel där det syns hur wiren löper hjälper mycket.
Kedjan: räkna hur många länkar det är nu. Köp ett verktyg för att dela kedjan när du ändå handlar. Sällan det är rätt längd från butiken.
20210317_194406.jpg

Vad är det som inte fungerar med växeln? Kanske räcker att bara byta vajer? Det är inte så att det är reglaget på styret som är boven eftersom växelföraren ser ok ut?

Har försökt att justera till oändlighet på denna framväxel men får det inte att fungera. Justerskruvarna är runddragna lätt samt att jag tycker inte att växeln rör sig något nämnvärt när man skruvar på skruvarna. Tittar på man sen på själva växelföraren från annan vinkel så ser den nästan lite skev/sne ut och man kan antyda på bilden att det är ett ställe mitt på som nästan ser bränt ut liksom.......och allmänt ankommet.

Tänkte att jag byte växel helt samt vajer så får vi se om det blir bättre liksom.

Skruvarna är ju enbart för stopplägen, så dom är ju set and forget mer eller mindre. Justeringen av vajerspänning sker vid reglaget.
Jag skulle testa med ny vajer och hölje och kanske en allmän rengöring och uppsmörjning av växel. En dusch wd-40 i reglaget och motionering skadar inte heller, då dom kan gegga ihop med tiden.
Funkar det inte då skulle jag fundera på att byta växeln.

Japp, jag har lite koll på detta men vajern är i princip slak och ändå vill inte kedjan petas ner på nedersta drevet....skumt

Tillbaka
Topp