Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Polisanmälda och fick avbryta, trots att ”loppet” var utspritt över två helger med bokningsbara åktider, ingen omklädning, ingen kringservice, etc. Det föll på att det ändå var ett arrangemang. Vasaloppet klarade sig på att de definierade det hela som en skidanläggning, inte ett arrangemang.Vad hände Engelbrektsloppet?
Allmän väg får man ju cykla på, så det borde gå att kringå om man är lite finurlig. Men max 8 personer ställer till det vid utfodringsplatsernaPolisanmälda och fick avbryta, trots att ”loppet” var utspritt över två helger med bokningsbara åktider, ingen omklädning, ingen kringservice, etc. Det föll på att det ändå var ett arrangemang. Vasaloppet klarade sig på att de definierade det hela som en skidanläggning, inte ett arrangemang.
Översatt till cykel lär det bli svårt att definiera allmänna vägar som en cykelanläggning...
8 pers gäller arrangemang/sammankomst, knepet här är att kalla det anläggning som Vasaloppet gjorde ”vi öppnar upp arenan och sedan kan man boka in och komma och göra sitt åk när det passar”. Då blir det helt plötsligt en skidbacke, köpcentrum, eller liknande och fler personer får vara där så länge det sker smittsäkert. Gäller även kontrollerna, men för att vara på säkra sidan ska nog de vara obemannade och med självservering.Allmän väg får man ju cykla på, så det borde gå att kringå om man är lite finurlig. Men max 8 personer ställer till det vid utfodringsplatserna
Räknar på totala arean som VR använder blir det rätt många kvadratmeter per person. (Syftningsfel)8 pers gäller arrangemang/sammankomst, knepet här är att kalla det anläggning som Vasaloppet gjorde ”vi öppnar upp arenan och sedan kan man boka in och komma och göra sitt åk när det passar”. Då blir det helt plötsligt en skidbacke, köpcentrum, eller liknande och fler personer får vara där så länge det sker smittsäkert. Gäller även kontrollerna, men för att vara på säkra sidan ska nog de vara obemannade och med självservering.
Lite svårare för ett cykellopp på landsväg där deltagarna är ute 8, 10, 12, ... timmar. Hur gör man med start, depåer, trafikvakter och mål? Det går inte att hålla det öppet och bemannat i en vecka.Lundaloppet har start och mål uppsatt en vecka där man bokar en starttid själv. Hoppas det funkar.
Lundaloppet - När festen kommer till stan
Lundaloppet. Motionslopp i centrala Lund. 10km, 5km, 2.5km samt lilla Lundaloppet, ett barnlopp på 700 m.lundaloppet.se
Polisen och länsstyrelsen kräver i tillståndet att arrangemanget kan göras trafiksäkert.Vanliga trafikregler gäller på motionslopp.
2021 - self supported adventure gravel :)
Det startar sådana kontinuerligt över hela landet.2021 - self supported adventure gravel :)
I Asien planerar man för OS, såväl sommar som vinter och vi kan inte ens genomföra motionslopp?
Jag tänker sån Kärcher....Hur gör man med påfyllning av flaskor i depåerna? Deltagarna får inte röra kranarna, depåpersonalen får inte röra flaskorna och de skall hålla 2 m avstånd från varandra.
Nu misstänker jag att dom klarar av att genomföra motionslopp också.fast det är ju lite skillnad. Dels så är ju ingen genomfört ännu. Dels är det ju lite ”kosta vad det kosta vill” över OS. Speciellt dessa två. Går de med förlust så vinner de tillbaka det i pr osv. De kan dessutom sätta alla i karantän innan, testa hur mycket som helst, rent av se till att alla som kommer är vaccinerade genom att erbjuda det osv. Så liknelsen haltar ju rätt rejält.
Jag satt också och letade efter det där då jag vet jag hört om det. Min tolkning är dock att sista steget då det släpps fritt kommer inte att ske innan pandemin mer eller mindre är över. Sedan är nog ett rimligt antagande att hur det går med smittspridningen också beror på hur det går med vaccinationen.Nya regler för motionslopp 11 april, då kommer det bli mycket lättare att genomföra motionslopp utomhus. Om smittspridningen är låg kommer man kunna genomföra motionslopp utomhus utan begränsat antal deltagare.
Begränsningen på antalet deltagare beror alltså på smittspridningen inte på hur det går med massvaccinationen.
Har varit med o arrangerat motionslopp. Skulle vilja påstå att marginalerna (bortsett från vasan osv) gör det svårt att genomföra. Motionslopp är dessutom lågprio hos myndigheter gentemot vad ett OS är.Nu misstänker jag att dom klarar av att genomföra motionslopp också.
Kunskapsnivån är hög där borta.
På Vasaloppets depåer fyllde de gladeligen på vattenflaskor. Allt som krävdes där var ett plexiglas med en liten öppning för funktionärer kunde ta emot flaskan. :-)Hur gör man med påfyllning av flaskor i depåerna? Deltagarna får inte röra kranarna, depåpersonalen får inte röra flaskorna och de skall hålla 2 m avstånd från varandra.
Så funktionärerna flyttade glatt virus från den ena flaskan till den andra?På Vasaloppets depåer fyllde de gladeligen på vattenflaskor. Allt som krävdes där var ett plexiglas med en liten öppning för funktionärer kunde ta emot flaskan. :-)
Virus smittar inte på skidanläggningar :-p skämt o sido, hur de deras rutiner såg ut vet jag inte. - Jag blev dock inte sjuk.Så funktionärerna flyttade glatt virus från den ena flaskan till den andra?
Eller bytte de nitrilhandskar mellan varje?
Antagligen när det konstateras att loppet inte kommer bli av. :-) träna på och håll tummar och tår att det blir av.Undra när Vättern kommer med besked om att flytta sitt.
Så här skrevs det i deras utskick OM det inte blir av I juni.Tror inte man flyttar ett jätteevenemang som VR. De har dessutom övriga klassikerlopp att förhålla sig till. Så för dem är det nog antingen att de lyckas få ok för nån slags utdraget evenemang i juni, alternativt att det blir hemmavariant i år igen.
Hm, jag undrar vad En svensk klassiker och Lidingöloppet tycker om det.Så här skrevs det i deras utskick OM det inte blir av I juni.
"- Skulle det visa sig att det inte är möjligt att köra i juni, har vi beslutat om ett möjligt reservdatum i september"
säger Gunilla Brynell-Johansson, vd för Vätternrundan
Ja, det går bara att spekulera i. Vasaåket fick utföras digitalt och godkänt i klassikern, samma med Lidingö 2020. Båda dessa loppen fick även utföras på plats om så önskades. Om det nu ska diskuteras huruvida loppens mellanrum skall det även tas i beaktande att vansbro och vättern är tätt in på. Men skulle vättern flyttas är loppen fortfarande innom en 12 månaders period. Skulle det av en slump inte förbli så har jag svårt att tro svensk klassiker skulle neka dina lopp. Men något äkta svar får vi alla, frågan är dock bara när. Jag räknar dock kallt med att det blir av och tränar efter detta.Hm, jag undrar vad En svensk klassiker och Lidingöloppet tycker om det.
Att man får loppen godkända är nog inget problem. Jag tänker mer på att det blir ”kollision”, framförallt träningsmässigt. Många klassikermotionärer kör sin träning seriellt, de har knappast tid att träna inför två så olika och två så krävande lopp som VR och LL parallellt. Men det kan hända man tycker det får accepteras ett sånt här år.Ja, det går bara att spekulera i. Vasaåket fick utföras digitalt och godkänt i klassikern, samma med Lidingö 2020. Båda dessa loppen fick även utföras på plats om så önskades. Om det nu ska diskuteras huruvida loppens mellanrum skall det även tas i beaktande att vansbro och vättern är tätt in på. Men skulle vättern flyttas är loppen fortfarande innom en 12 månaders period. Skulle det av en slump inte förbli så har jag svårt att tro svensk klassiker skulle neka dina lopp. Men något äkta svar får vi alla, frågan är dock bara när. Jag räknar dock kallt med att det blir av och tränar efter detta.
Snacka om ketchupeffekt med motionslopp I september.Så här skrevs det i deras utskick OM det inte blir av I juni.
"- Skulle det visa sig att det inte är möjligt att köra i juni, har vi beslutat om ett möjligt reservdatum i september"
säger Gunilla Brynell-Johansson, vd för Vätternrundan