Motionslopp 2021

Jensen

Aktiv medlem
Motionslopp 2021
Personligen tror jag att det kommer vara svårt att arrangera i år. Möjligen på slutet av säsongen. Men känns ändå tveksamt.

ooms

Aktiv medlem
Motionslopp 2021
Hade vaccinationerna gått enligt plan (dvs vuxna vaccinerade till midsommar), kanske det hade gått under sensommar/höst. Men nu är nog även det bara att glömma. Möjligtvis kan det gå med speciella upplägg, typ extremt utspritt i tiden och väldigt begränsade kringarrangemang (som Vasaloppet gjorde), men då tycker iaf jag att hela vitsen med det hela försvinner. Och med tanke på vad som hände Engelbrektsloppet trots noggrann planering och smittsäkring är det nog en del arrangörer som drar öronen åt sig. Det blir nog ytterligare en säsong med ”hemmalopp”.

Senast ändrad:

Fishy

Aktiv medlem
Motionslopp 2021
Göteborgsgirot planerar för 29/5 och ett annat upplägg än normalt. Är tveksam om det blir av i år men min plats håller jag. Gott att ha ett mål med träningen.

ooms

Aktiv medlem
Motionslopp 2021
Vad hände Engelbrektsloppet?
Polisanmälda och fick avbryta, trots att ”loppet” var utspritt över två helger med bokningsbara åktider, ingen omklädning, ingen kringservice, etc. Det föll på att det ändå var ett arrangemang. Vasaloppet klarade sig på att de definierade det hela som en skidanläggning, inte ett arrangemang.
Översatt till cykel lär det bli svårt att definiera allmänna vägar som en cykelanläggning...

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Motionslopp 2021
Polisanmälda och fick avbryta, trots att ”loppet” var utspritt över två helger med bokningsbara åktider, ingen omklädning, ingen kringservice, etc. Det föll på att det ändå var ett arrangemang. Vasaloppet klarade sig på att de definierade det hela som en skidanläggning, inte ett arrangemang.
Översatt till cykel lär det bli svårt att definiera allmänna vägar som en cykelanläggning...
Allmän väg får man ju cykla på, så det borde gå att kringå om man är lite finurlig. Men max 8 personer ställer till det vid utfodringsplatserna

ooms

Aktiv medlem
Motionslopp 2021
Allmän väg får man ju cykla på, så det borde gå att kringå om man är lite finurlig. Men max 8 personer ställer till det vid utfodringsplatserna
8 pers gäller arrangemang/sammankomst, knepet här är att kalla det anläggning som Vasaloppet gjorde ”vi öppnar upp arenan och sedan kan man boka in och komma och göra sitt åk när det passar”. Då blir det helt plötsligt en skidbacke, köpcentrum, eller liknande och fler personer får vara där så länge det sker smittsäkert. Gäller även kontrollerna, men för att vara på säkra sidan ska nog de vara obemannade och med självservering.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Motionslopp 2021
8 pers gäller arrangemang/sammankomst, knepet här är att kalla det anläggning som Vasaloppet gjorde ”vi öppnar upp arenan och sedan kan man boka in och komma och göra sitt åk när det passar”. Då blir det helt plötsligt en skidbacke, köpcentrum, eller liknande och fler personer får vara där så länge det sker smittsäkert. Gäller även kontrollerna, men för att vara på säkra sidan ska nog de vara obemannade och med självservering.
Räknar på totala arean som VR använder blir det rätt många kvadratmeter per person. (Syftningsfel)

Stumpy

Aktiv medlem
Motionslopp 2021
Vi skall för
Lundaloppet har start och mål uppsatt en vecka där man bokar en starttid själv. Hoppas det funkar.
Lite svårare för ett cykellopp på landsväg där deltagarna är ute 8, 10, 12, ... timmar. Hur gör man med start, depåer, trafikvakter och mål? Det går inte att hålla det öppet och bemannat i en vecka.

Stumpy

Aktiv medlem
Motionslopp 2021
Hur gör man med påfyllning av flaskor i depåerna? Deltagarna får inte röra kranarna, depåpersonalen får inte röra flaskorna och de skall hålla 2 m avstånd från varandra.

Jensen

Aktiv medlem
Motionslopp 2021
I Asien planerar man för OS, såväl sommar som vinter och vi kan inte ens genomföra motionslopp?

fast det är ju lite skillnad. Dels så är ju ingen genomfört ännu. Dels är det ju lite ”kosta vad det kosta vill” över OS. Speciellt dessa två. Går de med förlust så vinner de tillbaka det i pr osv. De kan dessutom sätta alla i karantän innan, testa hur mycket som helst, rent av se till att alla som kommer är vaccinerade genom att erbjuda det osv. Så liknelsen haltar ju rätt rejält.

kntzn

Aktiv medlem
Motionslopp 2021
Nya regler för motionslopp 11 april, då kommer det bli mycket lättare att genomföra motionslopp utomhus. Om smittspridningen är låg kommer man kunna genomföra motionslopp utomhus utan begränsat antal deltagare.

Begränsningen på antalet deltagare beror alltså på smittspridningen inte på hur det går med massvaccinationen.

a.svensson

Aktiv medlem
Motionslopp 2021
fast det är ju lite skillnad. Dels så är ju ingen genomfört ännu. Dels är det ju lite ”kosta vad det kosta vill” över OS. Speciellt dessa två. Går de med förlust så vinner de tillbaka det i pr osv. De kan dessutom sätta alla i karantän innan, testa hur mycket som helst, rent av se till att alla som kommer är vaccinerade genom att erbjuda det osv. Så liknelsen haltar ju rätt rejält.
Nu misstänker jag att dom klarar av att genomföra motionslopp också.
Kunskapsnivån är hög där borta.

ooms

Aktiv medlem
Motionslopp 2021
Nya regler för motionslopp 11 april, då kommer det bli mycket lättare att genomföra motionslopp utomhus. Om smittspridningen är låg kommer man kunna genomföra motionslopp utomhus utan begränsat antal deltagare.

Begränsningen på antalet deltagare beror alltså på smittspridningen inte på hur det går med massvaccinationen.
Jag satt också och letade efter det där då jag vet jag hört om det. Min tolkning är dock att sista steget då det släpps fritt kommer inte att ske innan pandemin mer eller mindre är över. Sedan är nog ett rimligt antagande att hur det går med smittspridningen också beror på hur det går med vaccinationen.

Jensen

Aktiv medlem
Motionslopp 2021
Nu misstänker jag att dom klarar av att genomföra motionslopp också.
Kunskapsnivån är hög där borta.
Har varit med o arrangerat motionslopp. Skulle vilja påstå att marginalerna (bortsett från vasan osv) gör det svårt att genomföra. Motionslopp är dessutom lågprio hos myndigheter gentemot vad ett OS är.
Säger inte att det inte går. Men menar bara att jämförelsen med olympiskt spel haltar.

cubefritzz

Aktiv medlem
Motionslopp 2021
Verkar som detta motionslopp blir av:
filmen lades ut för 4 dagar sedan, men man kan fortfarande inte anmäla sig på deras hemsida. Hemsidan visar än idag år 2020 som inte heller blev av.

Hopi

Medlem
Motionslopp 2021
Hur gör man med påfyllning av flaskor i depåerna? Deltagarna får inte röra kranarna, depåpersonalen får inte röra flaskorna och de skall hålla 2 m avstånd från varandra.
På Vasaloppets depåer fyllde de gladeligen på vattenflaskor. Allt som krävdes där var ett plexiglas med en liten öppning för funktionärer kunde ta emot flaskan. :-)

ooms

Aktiv medlem
Motionslopp 2021
Nu har visst FHM bett regeringen skjuta på lättnaderna för publik och idrottsevenemang (där jag har för mig det även fanns nåt om motionslopp) fr 11 april till 3 maj, så det lär väl vara ytterligare en spik i kistan för de som planerar arrangemang I vår/sommar.

ooms

Aktiv medlem
Motionslopp 2021
Tror inte man flyttar ett jätteevenemang som VR. De har dessutom övriga klassikerlopp att förhålla sig till. Så för dem är det nog antingen att de lyckas få ok för nån slags utdraget evenemang i juni, alternativt att det blir hemmavariant i år igen.

Hopi

Medlem
Motionslopp 2021
Tror inte man flyttar ett jätteevenemang som VR. De har dessutom övriga klassikerlopp att förhålla sig till. Så för dem är det nog antingen att de lyckas få ok för nån slags utdraget evenemang i juni, alternativt att det blir hemmavariant i år igen.
Så här skrevs det i deras utskick OM det inte blir av I juni.
"- Skulle det visa sig att det inte är möjligt att köra i juni, har vi beslutat om ett möjligt reservdatum i september"
säger Gunilla Brynell-Johansson, vd för Vätternrundan

ooms

Aktiv medlem
Motionslopp 2021
Så här skrevs det i deras utskick OM det inte blir av I juni.
"- Skulle det visa sig att det inte är möjligt att köra i juni, har vi beslutat om ett möjligt reservdatum i september"
säger Gunilla Brynell-Johansson, vd för Vätternrundan
Hm, jag undrar vad En svensk klassiker och Lidingöloppet tycker om det.

Hopi

Medlem
Motionslopp 2021
Hm, jag undrar vad En svensk klassiker och Lidingöloppet tycker om det.
Ja, det går bara att spekulera i. Vasaåket fick utföras digitalt och godkänt i klassikern, samma med Lidingö 2020. Båda dessa loppen fick även utföras på plats om så önskades. Om det nu ska diskuteras huruvida loppens mellanrum skall det även tas i beaktande att vansbro och vättern är tätt in på. Men skulle vättern flyttas är loppen fortfarande innom en 12 månaders period. Skulle det av en slump inte förbli så har jag svårt att tro svensk klassiker skulle neka dina lopp. Men något äkta svar får vi alla, frågan är dock bara när. Jag räknar dock kallt med att det blir av och tränar efter detta.

ooms

Aktiv medlem
Motionslopp 2021
Ja, det går bara att spekulera i. Vasaåket fick utföras digitalt och godkänt i klassikern, samma med Lidingö 2020. Båda dessa loppen fick även utföras på plats om så önskades. Om det nu ska diskuteras huruvida loppens mellanrum skall det även tas i beaktande att vansbro och vättern är tätt in på. Men skulle vättern flyttas är loppen fortfarande innom en 12 månaders period. Skulle det av en slump inte förbli så har jag svårt att tro svensk klassiker skulle neka dina lopp. Men något äkta svar får vi alla, frågan är dock bara när. Jag räknar dock kallt med att det blir av och tränar efter detta.
Att man får loppen godkända är nog inget problem. Jag tänker mer på att det blir ”kollision”, framförallt träningsmässigt. Många klassikermotionärer kör sin träning seriellt, de har knappast tid att träna inför två så olika och två så krävande lopp som VR och LL parallellt. Men det kan hända man tycker det får accepteras ett sånt här år.

Hopi

Medlem
Motionslopp 2021
Vättern flyttas till september

//
Vi flyttar målet till september

Målet står kvar. Men vi har beslutat att flytta Cykelveckan till reservdatumen den 2-5 september. Vi ser att det är ett nödvändigt beslut utifrån hur läget ser ut just nu. Så fortsätt trampa. Under tiden planerar vi för det bästa arrangemanget någonsin i september, tillsammans med dig som deltagare. .....//

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer