[OT] Androidtelefonkrångel

Manurhin2

Aktiv medlem
Bekvämt kanske att först fråga och sen googla ihjäl sig. Nån kanske dock sitter på svaret direkt.

Igår började gmailappen krasha omotiverat och skapade viss panik, fick ordning på det genom att avinstallera/uppdatera.
Nu börjar fler appar att krascha, är det ngt som går?

Är det något känt fel med quickfix

M

Bekvämt kanske att först fråga och sen googla ihjäl sig. Nån kanske dock sitter på svaret direkt.

Igår började gmailappen krasha omotiverat och skapade viss panik, fick ordning på det genom att avinstallera/uppdatera.

M
Det är tydligen nåt kånnt fel som är trasigt idag
För mig rökte det med att gå in playstore och uppdatera allt som det fanns uppdateringar till

M
Vafaan, jag som är anti-curling?
Värsta offret själv, där ser man?

Jag har haft samma problem. I synnerhet med Bank-ID.
Googlade och fick där tipset att rensa cache.

Det jag inte visste var att det skulle ta bort hela bank-IDt.
Så nu sitter jag i moment-22. Behöver Bank-ID för att logga in på banken. Behöver logga in på banken för att fixa ett Bank-ID.

Är det detta den försenade 2k-buggen?

Jag har haft samma problem. I synnerhet med Bank-ID.
Googlade och fick där tipset att rensa cache.

Det jag inte visste var att det skulle ta bort hela bank-IDt.
Så nu sitter jag i moment-22. Behöver Bank-ID för att logga in på banken. Behöver logga in på banken för att fixa ett Bank-ID.

Är det detta den försenade 2k-buggen?

Därför man sparar den antika bank-dosan!

Har inga problem med apparna fast det står på bankens hemsida att uppdatera webb View och chrome men vem använder chrome.

Samma problem här med krashande appar, tänkte fabriksåterställa telefonen men är det problem hos fler så avcaktar jag nog lite utifall det "självläker".
Angående BankID så måste man ha bankdosan för att förnya det, åkte på samma sak i somras med gammalt Bankid, inget batteri i dosan, och stängt bankkontor, men efter ett telefonsamtal så låg det en ny dosa i posten efter nån dag...

Samma problem här med krashande appar, tänkte fabriksåterställa telefonen men är det problem hos fler så avcaktar jag nog lite utifall det "självläker".
Angående BankID så måste man ha bankdosan för att förnya det, åkte på samma sak i somras med gammalt Bankid, inget batteri i dosan, och stängt bankkontor, men efter ett telefonsamtal så låg det en ny dosa i posten efter nån dag...
Tänker lika, sitta lite still i båten.
Provat att avinstallera gmail i play men den går inte att radera utan man kommer till att färdigställa installationen sen funkar det en stund och lägger av, åtm igår.
Funkar nog en stund nu igen.

Funkar konstigt nog på samsungplattan....

En uppdatering av Chrome löste det nog för mig. Funkar bättre efter iaf.
Web view måste ha chrom för att fungera då dom är som ett gift par stäng av skiten så slipper ni en massa krongel eller köp telefoner som låter användaren bestämma vilka appar som har tillträde till nätet om inte så rota telefonen.

Också haft crashande Gmail idag, inte testat BankID. Uppdaterade de appar som hade uppdateringar (inte BankID eller Gmail) inkl Chrome o webview, nu funkade Gmail åtminstone en gång.

Screenshot_20210323-205151_Chrome.jpg

Web view måste ha chrom för att fungera då dom är som ett gift par stäng av skiten så slipper ni en massa krongel eller köp telefoner som låter användaren bestämma vilka appar som har tillträde till nätet om inte så rota telefonen.
Letade efter web view, hittade det endast i play store, där den står som inaktiverad. Det känns lite oklart hur det hänger ihop i min Xperia X. Den finns inte som app iaf.

På min telefon gick jag in på inställningar -> appar och sedan android system web viewer och avinstallerade uppdateringar. Sen funkade allt igen. På pojkens telefon uppdaterade jag alla appar i playbutiken så funkade den igen efter det.

Nu verkar min funka igen, nån Web viewer hittade jag inte, men hade kommit en liten uppdatering till Chrome nyss, och efter installation av den så verkar det mesta funka igen.

Undrar om nån på Google gick jobba över? Förstår inte att de inte testar uppdateringarna innan de körs ut till hela världens befolkning.
(Fast min Sony har klarat sig utan problem)

/T

Undrar om nån på Google gick jobba över? Förstår inte att de inte testar uppdateringarna innan de körs ut till hela världens befolkning.

/T
Högst sannolikt och lika sannolikt att någon står i kön till arbetsförmedlingen nu eftersom jag, av någon anledning, förutsätter att han/hon inte jobbar i Sverige.

Jag har muttrat lite för mig själv att min telefon inte uppdaterar apparna automatiskt, trots att det är inställt så. (tydligen ett inte helt ovanligt problem)

I detta fall kanske det var bra att jag missade en uppdatering ?

Det här debaclet har fått oförtjänt lite uppmärksamhet måste jag säga. Visas appar typ BankID, bankappar och massa annat är ju mer eller mindre kritiska idag.
Det man kanske skulle kunna tycka är att kritiska appar som ex BankId inte byggs på ett sätt där de är beroende av andra appar i telefonen, men strul med BankID tidigare gånger tycker jag oftast verkar relaterat till något på server/backend-sidan hos BankID/Banken

Nu vet jag inte om BankId-appen i sig var knas (då jag inte själv märkte problemet). Eller om det var andra appars funktionalitet att trigga och använda BankID som var problemet, det görs väl ofta genom att man lägger in ett webelement eller javascript just det som webview används till

/T
Det därför det är fel med mono- och oligopol. Att Robert Bork under Ronald Reagans tid som president lyckades avväpna den amerikanska anti-trust-lagstiftningen kan vi inte göra mycket åt i Sverige men måste verkligen myndigheter, banker etc gå in helt för lösningar som bara fungerar om man är kund hos antingen Google eller Apple?

/Martin

Nån som har problem med att uppdatera apparna? Försöker jag uppdatera chrome eller webview står den bara och tuggar och säger väntar.

För tidigt att ropa hej tydligen, har en uppdatering som jag inte blir av med som måste importera äldre back-up från antingen plattan till zwift för Companion eller från surfplattan precis som att jag skulle köpt ny phön.

Upplevde också strul i förrgår. BankID verkade gå igång men Avanza, Swedbank, ett spel jag har, pod spelaren, kik och något mer app tokkrachade så fort jag försökte starta dom. Hade lite panik och testade att installera om swedbank utan framgång. Runt lunch plingade kik till med ett meddelande som hade skickats till mig på morgonen. Efter det fungerade alla appar igen. Upptäckte däremot igårkväll att pod-spelaren inte fungerar som den ska utan slutar spela efter någon minuts lyssnande. Fruktansvärt irreterande.

BankID strular fortfarande, kan inte betala min f-skatt.
Tycker det är lite anmärkningsvärt att bankerna äger vårt digitala ID som vi använder för att komma åt våra myndighetssystem. Borde inte digitalt ID utfärdas av en staten?

Inget att göra med leveransen av tjänsten, den hade säkert inte varit bättre då. Pengar som motivator brukar väl vara den bästa.

Inte märkt något problem alls...peppar peppar
Är det versionsberoende. Vilken Android har ni problem på.
(jag kör 11)

Tillbaka
Topp