Garmin Rally wattmätare

fhloston

Aktiv medlem
Garmin Rally wattmätare
Kan detta vara sant, och i så fall kan den vara bra?

edit: Modellbeteckningen Omnämns även i en "EU declaration of Conformity" uppdaterad 4 aug 2020, tillsammans med Vector...

Screenshot_20210322-092432.png

Senast ändrad:
Garmin Rally wattmätare
Bra med fler alternativ men lite synd att pedalkroppen blir så hög/tjock, jag slår redan i mina pedaler överallt.
SRMs lösning med hela mätaren inne i pedalaxeln ser lite elegantare ut men är säkert dyrare/krångligare att tillverka.

Sen hade jag nog oxå velat ha nåt runt 3000 kr snarare än 10000 kr med tanke på hur mycket stryk en mtb-pedal får, livslängden borde bli sämre än på ett vevparti.

Garmin Rally wattmätare
Känns som att nån (cykelhandlaren i det här fallet) missat att de troligen är sekretessbelagda tills efter Garmin själva fått presentera dem. Eller så testar Garmin gräsrotsmarknadsföring. Kul ivfsh, men alldeles för dyrt för att jag ska tycka det är intressant ur ett tekniskt perspektiv.

Garmin Rally wattmätare
Inte helt omöjligt att det är fake news. Någon har läst EU-dokumentet och hittat på... ?

Om det är sant, borde nog en release vara nära, om nu en återförsäljare har fått dem...

Samtidigt känns storyn som berättas lite väl far fetched.

Hur som, jag skulle vilja ha ett par SPD wattmätare.

DC Rainmaker skrev häromdagen om ett par andra

Garmin Rally wattmätare
Nyutvecklat som funkar och med alla plattformar kommer bli helt oslagbar med Garmins garantiåtaganden.
På tiden att dom släpper ngt som är färdigt vid realese för en gångs skull.

Garmin Rally wattmätare
Spännande med främst spd-sl. Med tanke på att favero är på gång me axlar till shimano pedaler med. Mtb, ställer mig lite tveksam till att jag personligen skulle vilja ha elektronik i något som man ibland slår i överjävligt hårt i sten osv då o då.

sen undrar man ju, deras tillförlitlighet på vector 1, 2 och 3, har ju varit sådär. Barnsjukdomar deluxe. Intre tredje gången gillt, men kanske fjärde?

Garmin Rally wattmätare
detta sägs vara ett pressmeddelande från Garmin...

• Rally RS100 och Rally RS200 är framtagna för landsvägscyklister. Nytt är också att de är kompatibla med SHIMANO SPD-SL-klossar
  • Rally XC100 och Rally XC200 är framtagna för MTB-cyklister. Nytt även för dessa är att de är kompatibla med SHIMANO SPD-klossar
  • Rally RK100 och Rally RK200 är framtagna för landsvägscyklister. De är fortsatt kompatibla med LOOK KEO-klossar

Byter namn på tråden också eftersom det inte bara handlar om SPD...

Garmin Rally wattmätare
De har inte använt google translate, då hade de förutom "kraft" fått dessa alternativ. Som du ser så finns inte "ström" med där!

Translations of power​

Part of speechTranslationReverse translationsFrequency
help_outline
verbdriva
  • drive,
  • power,
  • operate,
  • push,
  • chase,
  • carry on

nounmakt
  • Power,
  • authority,
  • agency,
  • ascendancy,
  • force,
  • command

effekt
  • effect,
  • Power,
  • output,
  • efficiency,
  • load

kraft
  • force,
  • Power,
  • pizzazz,
  • strength,
  • sinew,
  • might

befogenhet
  • Power,
  • authority,
  • Right,
  • capacity

förmåga
  • ability,
  • capacity,
  • capability,
  • Power,
  • faculty,
  • man of ability

massa
  • pulp,
  • Mass,
  • crop,
  • herd,
  • ruck,
  • lot

styrka
  • strength,
  • Power,
  • force,
  • vigour,
  • vigor,
  • might

krigsmakt
  • Power,
  • armament

dignitet
  • dignity,
  • Power

potens
  • potency,
  • Power

exponent
  • exponent,
  • superscript,
  • Power,
  • index

Garmin Rally wattmätare
Jag har fått intrycket att v3 fungerar fint?

Känns för övrigt som det borde vara lätt för Garmin att lösa, deras ingenjörer måste vara grovt överbetalda ?.
Om det stämmer är jag den första att gratulera både ägare och tillverkare.

Dom jag hört om som har fått dom att fungera är med nya garantibatterihållare och just ett speciellt dubbelbatteri eller kontaktolja mellan eller.....
Andra får batterihållare skickat löpande och några har såklart pedaler som fungerar som tänkt.

Men orkar man krångla tycker jag att Garmin är världsbäst på garantiåtaganden bara dom sänker garden

Testade V2 och ratade, testade V3 och ratade och eftersom jag sannolikt inte kommer att hyra någon mer cykel utomlands så duger min vevpartibaserade mätning..

Garmin Rally wattmätare
Hade kunnat tänka mig vev, men vill ha dubbelsidig och det fungerar ju inte så bra med Shimano...

Jag hoppas det inte är rebrandade Vector 3 bara. Som sagt, med tanke på vad dessa pedaler kostar så är det skandal att de inte lyckats fixa det 100% än. Väntar med spänning på reviews.

Garmin Rally wattmätare
Hade kunnat tänka mig vev, men vill ha dubbelsidig och det fungerar ju inte så bra med Shimano...

Jag hoppas det inte är rebrandade Vector 3 bara. Som sagt, med tanke på vad dessa pedaler kostar så är det skandal att de inte lyckats fixa det 100% än. Väntar med spänning på reviews.
Stages kan du ha dubbelsidigt med Shimano. Eller missförstår jag vad du menar?

Jag skulle nog egentligen kunna ha vev-mätning, eftersom jag mest kommer att ha vilja mäta på lvg, där jag använder SPD. Men vill även ha möjlighet att kunna mäta på MTB.

men det handlar bara om villhöver... egentligen behöver jag det inte på lvg heller :sneaky:

Garmin Rally wattmätare

Jag skulle nog egentligen kunna ha vev-mätning, eftersom jag mest kommer att ha vilja mäta på lvg, där jag använder SPD. Men vill även ha möjlighet att kunna mäta på MTB.

men det handlar bara om villhöver... egentligen behöver jag det inte på lvg heller :sneaky:

Till min mtb villhövde jag en från https://www.sigeyishop.com/
Har funkat bra det lilla jag hunnit testa.

Garmin Rally wattmätare

Dubbelsidig vevarms-baserad effektmätare med Shimano vevparti kan inte ge tillförlitliga siffror pga vevpartiets design.

Garmin Rally wattmätare
Äntligen SPD-SL. Det tycktes först klockrent för att täcka in alla cyklar, men efter att ha läst DC's beskrivning av ombyggnaden blev jag inte sugen på att växla mellan racer och MTB varje vecka. Det får räcka med ett par Rally RS för alla landsvägsbehov. (På MTB nöjer jag mig med en befintlig Stages-arm med motiveringen att mätning i stök ändå är oprecis.)

Garmin Rally wattmätare
Har provat mina XC200 lite. På mtb:n så uppfattade jag det som att jag oftare slår i pedalen i backen så den extra tjockleken märks nog. På gravel cykeln är det ju förstås inga problem så jag får se vad de får sitta. Återstår att testköra med trainern så jag kan jämföra med en annan wattmätare också.

Senast ändrad:
Garmin Rally wattmätare
Har provat mina XC200 lite. På mtb:n så uppfattade jag det som att jag oftare slår i pedalen i backen så den extra tjockleken märks nog. På gravel cykeln är det ju förstås inga problem så jag får se vad de får sitta. Återstår att testköra med trainern så jag kan jämföra med en annan wattmätare också.

Hur har det gått, funkar de som de ska?

Garmin Rally wattmätare
Hur har det gått, funkar de som de ska?
Jo det fungerar nog som de skall. Det jag sett är väl att de är rätt brusiga om man jämför tex med min effektmätaren på min Kickr, kanske beror på lite dåligt rundtramp vilket jag skulle gissa märks mer på denna typ av effektmätare. Bild nedan jämför XC200 med en Kickr (blåa kurvan). Medeleffekten var dock väldigt lika.
Untitled.png

Garmin Rally wattmätare
Äntligen SPD-SL. Det tycktes först klockrent för att täcka in alla cyklar, men efter att ha läst DC's beskrivning av ombyggnaden blev jag inte sugen på att växla mellan racer och MTB varje vecka. Det får räcka med ett par Rally RS för alla landsvägsbehov. (På MTB nöjer jag mig med en befintlig Stages-arm med motiveringen att mätning i stök ändå är oprecis.)
Det blir inga garminpedaler för min del. I samma veva som Rally dök upp gav min gamla Stages D-A vänsterarm upp efter närmare 10 år. Eftersom Stages erbjöd mig 30% rabatt på ett nytt dubbellsidigt vevparti som ersättning blev valet lätt. Som extra bonus passade jag även på att att byta ner mig till kompaktklingor.

Garmin Rally wattmätare
Jo det fungerar nog som de skall. Det jag sett är väl att de är rätt brusiga om man jämför tex med min effektmätaren på min Kickr, kanske beror på lite dåligt rundtramp vilket jag skulle gissa märks mer på denna typ av effektmätare. Bild nedan jämför XC200 med en Kickr (blåa kurvan). Medeleffekten var dock väldigt lika.
Visa bilaga 489933

Kickrns kurva tyder på att du har ”power smoothing” påslaget, dvs den visar målvärde istället för mätvärde.
Stäng av det så blir nog kurvorna mer överensstämmande.

Garmin Rally wattmätare
Visa bilaga 489933
Dina Garmin stämmer nog bättre än du tror. Testa att cykla utomhus med 1sekeffekt tex.

Garmin Rally wattmätare
Visa bilaga 489933
Intressant. Jag skulle vilja göra motsvarande jämförelse mellan min Kickr Core och stages vevarna. Vilken programvara använde du?

Garmin Rally wattmätare

Bilagor

• 2021-05-21 12_11_29-Zwift Power - Analysis - Carl Brakenhielm - Zwift - Day 3 - Cadence and He...png
    2021-05-21 12_11_29-Zwift Power - Analysis - Carl Brakenhielm - Zwift - Day 3 - Cadence and He...png
    9.5 KB · Besök: 73
Tillbaka
Topp