Noob på skivbromsar

Görank

Medlem
Noob på skivbromsar
jag har alltid kört med fälgbromsar innan men på nya hojen sitter det skivbromsar (Shimano GRX), jag höll på att göra rent cykeln och bromsar, JAG VET att man inte skall trycka på bromsarna när man inte har hjul och klossar i, men jag hade väl annat i tankarna och gjorde det iallafall, vilket medförde att kolvarna åkte ut för långt (tror jag) fick in dem igen men nu händer det inget när jag trycker på bromsen.

Noob på skivbromsar
jag har alltid kört med fälgbromsar innan men på nya hojen sitter det skivbromsar (Shimano GRX), jag höll på att göra rent cykeln och bromsar, JAG VET att man inte skall trycka på bromsarna när man inte har hjul och klossar i, men jag hade väl annat i tankarna och gjorde det iallafall, vilket medförde att kolvarna åkte ut för långt (tror jag) fick in dem igen men nu händer det inget när jag trycker på bromsen.
Plocka isär igen, kolla om det finns olja mellan ok/belägg och torka isf bort den ordentligt. Syna belägen noga för att utesluta minsta oljespill även där.
Köp luftnings-kit och lufta eller lämna till lbs för luftning.

Noob på skivbromsar
Jag har fortfarande inte satt i klossar eller hjul då kolvarna inte rör sig när man trycker på bromsen, är det bara luft i systemet? Cykeln och marken var blöta så jag såg aldrig om det läckte någon olja ur oket.

Noob på skivbromsar
Dom rör sig inte speciellt mycket...
E nog bara att montera ihop och pumpa upp trycket några gånger med handtaget.

Noob på skivbromsar
"åkte ut för långt". Men de trillade inte ur och ner på marken alltså?
Då lär det inte läckt olja. Tryck tillbaka kolvarna och montera och pumpa ordentligt några gånger med bromshandtaget innan du funderar för mycket. När man tryckt in kolvarna helt efter byte/rengöringen kan man få trycka ganska mycket på handtaget innan det händer speciellt mycket. Testa innan du mekar mer än du behöver. Det testet tar ju bara någon minut.

Noob på skivbromsar
Jag har fortfarande inte satt i klossar eller hjul då kolvarna inte rör sig när man trycker på bromsen, är det bara luft i systemet? Cykeln och marken var blöta så jag såg aldrig om det läckte någon olja ur oket.

Tryck tillbaka kolvarna ändå ner i botten med tex en bred skruvmejsel - och ta det piano. Arbeta försiktigt in dom. Montera klossar och hjul m skiva, sen kan du arbeta upp trycket. Känns det svampigt då måste systemet luftas.
Bromsvätskebehållaren är väldigt liten så att (nästan) all olja befinner sig nog i oket just nu varför du inte känner något motstånd.

Noob på skivbromsar
Tack för att ni hjälper en noob
Nu har jag luftat bromsarna och det funkade fint, men när jag hade installerat klossar och hjul så kom nästa Större problem, när jag motionerade bromsen efteråt så började det läcka bromsolja (se bild) i handtaget, alltså i locket för behållaren. vad gör man nu?

Bilagor

• InkedIMG_2016_problem med broms_LI.jpg
    InkedIMG_2016_problem med broms_LI.jpg
    561.4 KB · Besök: 116
Noob på skivbromsar
Tryck tillbaka kolvarna ändå ner i botten med tex en bred skruvmejsel - och ta det piano. Arbeta försiktigt in dom.

Jag körde också tidigare med skruvmejsel men köpte i höstas en Park Tool PP-1.2

Kanske är det "post-purchase rationalization" men med detta verktyg i handen kan jag faktiskt inte förstå varför jag väntade så länge med att skaffa ett verktyg avsett för uppgiften.

Noob på skivbromsar
Tack för att ni hjälper en noob
Nu har jag luftat bromsarna och det funkade fint, men när jag hade installerat klossar och hjul så kom nästa Större problem, när jag motionerade bromsen efteråt så började det läcka bromsolja (se bild) i handtaget, alltså i locket för behållaren. vad gör man nu?

Det sitter - eller ska iaf sitta - en liten O-ring runt skruven mot sätet. Kolla att den finns där och är hel.
(det är väl luftningsskruven jag ser?)

Noob på skivbromsar

Kanske är det "post-purchase rationalization" men med detta verktyg i handen kan jag faktiskt inte förstå varför jag väntade så länge med att skaffa ett verktyg avsett för uppgiften.

Själv använder jag faktiskt Hultafors minsta bräckjärn för uppgiften ? Går som en dans.

Noob på skivbromsar
Det är det tyvärr inte, det är på insidan av bromshandtaget, locket till oljebehållaren, skruven för luftning sitter på toppen av handtaget.
Kan man få för högt tryck i bromsen så att det sitter en försvagning i locket som skall gå sönder om man har för högt tryck?

Noob på skivbromsar

Att slipa ner kapa bort "ringen" och tunna ut änden lite på en lång 15mm ringnyckel som man använder till pedalerna är också en ganska bekväm lösning. Ifall man inte vill ha ett separat verktyg för det.

Noob på skivbromsar
Det är det tyvärr inte, det är på insidan av bromshandtaget, locket till oljebehållaren, skruven för luftning sitter på toppen av handtaget.
Kan man få för högt tryck i bromsen så att det sitter en försvagning i locket som skall gå sönder om man har för högt tryck?

Är det då en skruv som är av? Det ligger ett gummimembran mellan lock och behållare, kan det ha en spricka eller är locket inte jämnt spänt?

Noob på skivbromsar
Detta är det andra bromshandtaget Höger sida, och det är ingen skruv som skall sitta där utan det ser ju ut som en fördjupning i locket till oljebehållaren.

Bilagor

• IMG_2017_cykelbromsH.JPG
    IMG_2017_cykelbromsH.JPG
    358.4 KB · Besök: 48
Noob på skivbromsar
Har använt min Google-fu och hittat att det är ett övertryck skydd, det sitter ett gummi membran bakom locket (de 3 skruvarna) tyvärr så verkar det som om Shimano inte för detta som reservdel, så det ser ut som att man är tvungen att byta hela handtaget. Fy va trött jag blir.

Noob på skivbromsar
Har använt min Google-fu och hittat att det är ett övertryck skydd, det sitter ett gummi membran bakom locket (de 3 skruvarna) tyvärr så verkar det som om Shimano inte för detta som reservdel, så det ser ut som att man är tvungen att byta hela handtaget. Fy va trött jag blir.
Borde gå att finna packningsringar man kan använda. Kolla det innan du skaffar nytt handtag. En cykelhandlare kanske har liggande oxå från trasiga reglage?

Noob på skivbromsar
Borde gå att finna packningsringar man kan använda. Kolla det innan du skaffar nytt handtag. En cykelhandlare kanske har liggande oxå från trasiga reglage?
Prata med en bra cykelbutik, trek-butiken i göteborg har hjälpt mig med reservdelar som enligt min lokala cykelbutik var omöjliga att få tag i.
(Trots att dom har tapetserat halva butiken med shimano service center osv)

Noob på skivbromsar
Får kolla runt lite i stan å se ifall det går att fixa ett membran, eller behöver man det, det verkar inte vara så vanligt problem så man kan kanske bara sätt igen läckan och köra vidare?.

Noob på skivbromsar
Såg en nederländsk karl på Youtube som dokumenterade sitt första bygge i några avsnitt. Vart en rätt frän gravel i grönt och guld. Han hade exakt samma grej som du, så det verkar vara en grej liksom.

Noob på skivbromsar
Ifall du trycker tillbaka kolvarna helt, gör en riktig luftning och sen rengör allt riktigt noga. Montera allt och få igång bromsen, läker den fortfarande då, eller var det du såg bara resterna från det som trycktes ut genom övertrycksmembranet där?

Noob på skivbromsar
Blev så trött, får kolla lite ev ta loss luckan och kolla vad som finns bakom, kanske går det att göra en fix på membran och som jolov sa göra om luftningen och se vad som händer i värsta fall så går det kanske att plugga hålet och köra vidare jag vet ju vad som blev fel, så det går ju att undvika igen.

Noob på skivbromsar
Jag skulle tro att det inte är ett membran som går sönder, utan bara släpper igenom vätska för att inte ställa till det i systemet

Noob på skivbromsar
Blev så trött, får kolla lite ev ta loss luckan och kolla vad som finns bakom, kanske går det att göra en fix på membran och som jolov sa göra om luftningen och se vad som händer i värsta fall så går det kanske att plugga hålet och köra vidare jag vet ju vad som blev fel, så det går ju att undvika igen.

Där finns inte så mycket utöver membranet som har en fördjupning som skall tjäna som expansionsutjämnare.
Men kolla om det skulle ha en spricka - vilket knappast är troligt om du inte redan fibblat med det.
Antagligen är systemet bara överfylld om du luftade utan klossar och distans (istf bromsskiva)

Tillbaka
Topp