Har en gammal kolfiberracer Campa Record - Behöver råd

StoraO

Medlem
Tjenare !

Nu behöver jag verkligen hjälp av er som nördat ned er totalt i landsväg med hur jag borde tänka. Så håll i hatten för här kommer caset!

Köpte en gammal kolfiberracer för 2 år sedan när jag var helt grön (fortfarande nybörjare) då jag ville komma igång med landsväg då jag var sugen på att börja med triatlon.
Nu har 2 år gått och jag har cyklat sporadiskt och tänkte ta upp det igen för att satsa på en "bra" tid på vättern i år. Lyckades få till ett bra vasaåk nu i mars och insåg då att med en ok vätternrunda på ca 8-9 timmar kan jag kanske få till en superklassiker!

Slänger in lite bilder:
IMG_0469.JPG

IMG_0480.jpg

IMG_0478.jpg

IMG_0479.jpg

Cykeln är då en gammal fuji i kolfiber då bugeten var så tajt som den bara kunde vara, och gav 8000kr för den. Full campagnolo record 10 speed och ett par fina Fullcrum Redwind-hjul (googlade) sen och såg att bara hjulen verkar kosta typ 10 bara de.
Cykeln har varit inne på lättare service då jag blev lite smålurad av en shop i Sthlm, de mätte drivlinan och sade att den fortfarande har lite kvar att ge även om den börjar bli sliten. Jag fick ge 3000kr får att egentligen bara "miniserva" cykeln och byta däck & kablar.
Dock märker jag att så snart kedjan blir lite smutsig redan i första åket efter jag tvättat den får den svårt att växla. Jag blir därmed lite undrande kring hur jag egentligen ska göra då jag vet att det är svårt att hitta både delar och bra service för Campagnolo. Kanske också skulle kunna vara jag som bara har tvättat dåligt?

Alternativen jag överväger är att:
1. Bara slänga ut den på blocket eller här och se om någon vill ta tag i den som är mer intresserad och köpa en ny. Skulle i så fall vilja ha en gravel som jag även kan köra vättern med, men misstänker att jag kommer att tappa tid även vid de dyrare varianterna då denna är byggd för landsväg och lite finare komponenter?
2. Köpa ny drivlina från ebay och be någon sätta på den så kanske jag kan köra på ett tag till.

Jag kan numer vaska fram så att jag i teorin kan lägga ca 30' men är osäker på huruvida jag vill köra landsväg på sikt, vilket gör att en gravel skulle kännas roligare då jag gillar bikepacking också.

Har ni några tips?

Bilagor

• IMG_0479.jpg
    IMG_0479.jpg
    570.9 KB · Besök: 145
  • IMG_0481.jpg
    IMG_0481.jpg
    555.5 KB · Besök: 144
Jag tycker drivlinan ser ok ut och har du nya wirar (och höljen?) Borde den ju växla bra.
Kolla med någon annan cykelaffär om du inte kan justera växlarna själv.
(Kolla så bakhjulet sitter i ordentligt- lossa snabbkopplingen, skaka lite på cykeln och stäng igen).

Vad är det för däck du fick? Där kan du tjäna tid på Vättern!

/T

Cykeln har varit inne på lättare service då jag blev lite smålurad av en shop i Sthlm
...
Jag blir därmed lite undrande kring hur jag egentligen ska göra då jag vet att det är svårt att hitta både delar och bra service för Campagnolo.
Om du bor i eller (tillräckligt) nära Sthlm skulle jag vända mig till ECI, mellan Älta o Tyresö. De har jobbat med racercyklar och inte minst campautrustade racercyklar sedan 50-talet!
https://eci.nu/ (Hemsidan lämnar en del att önska, men ring och prata med Mats!)

Kanske också skulle kunna vara jag som bara har tvättat dåligt?
Kanske det
Att kedjan blir skitig vid användning är normalt, särskilt om den inte är rentorkad på utsidan innan användning, beror även på hur och med vad du har smort kedjan.
Fick du nya vajrar vid servicen är det normalt att de "sätter sig" och behöver efterjusteras.

Skulle i så fall vilja ha en gravel som jag även kan köra vättern med, men misstänker att jag kommer att tappa tid även vid de dyrare varianterna då denna är byggd för landsväg och lite finare komponenter?
Priset på komponenter har väldigt lite med tiden på Vätternrundan att göra.
Sådant som sittställning, däck, hjul och utväxling gör större skillnad.

Jag tycker drivlinan ser ok ut och har du nya wirar (och höljen?) Borde den ju växla bra.
Kolla med någon annan cykelaffär om du inte kan justera växlarna själv.
(Kolla så bakhjulet sitter i ordentligt- lossa snabbkopplingen, skaka lite på cykeln och stäng igen).

Vad är det för däck du fick? Där kan du tjäna tid på Vättern!

/T
Yes - nya vajrar och höljen (de valde Shimano av någon anledning) Tycker att den alltid växlar bra precis efter tvätt men sen blir det ganska snabbt kärvt efter typ 2mil

Det var ett par VITTORIA RUBINO PRO ENDURANCE med lite mer mönster än de slicks som satt på innan då jag var helt nybörjare då ändå. Så jag borde kanske byta dem inför vättern i så fall?

Först ska du byta verkstaden till en med kompetent personal. Campas vxlwire har en något tunnare klump i ändan vilket gör att Shimanos lätt fastnar för gott., jävligt dyrt. Däcken är väl inte världens mest lättrullade heller. A och O är dock sittställningen förslag en bra bikefit som ger dej en bekväm och aerodynamisk sittställning ger nog bäst avkastning för pengarna

Först ska du byta verkstaden till en med kompetent personal. Campas vxlwire har en något tunnare klump i ändan vilket gör att Shimanos lätt fastnar för gott., jävligt dyrt. Däcken är väl inte världens mest lättrullade heller. A och O är dock sittställningen förslag en bra bikefit som ger dej en bekväm och aerodynamisk sittställning ger nog bäst avkastning för pengarna
+1 på den. Det är bäst lämna in cykeln på studs eftersom när vajern väl kilat fast sig är det svårt att få ut den. Om man förklarar problemet för en mekaniker och hen suckar djupt vet du att du kommit rätt.
Det var ett par VITTORIA RUBINO PRO ENDURANCE med lite mer mönster än de slicks som satt på innan då jag var helt nybörjare då ändå. Så jag borde kanske byta dem inför vättern i så fall?
Är väl inget fel på den men vill du cykla vättern fort så förtjänar du nog ett bättre däck.

+1 att har du kvar kvittot på den första servicen så gör en reklamation på den om du orkar. Inte värt att gå i tvist över men du har köpt en tjänst av dem där de gjort mer skada än nytta

Cykeln kommer inte vara den begränsande faktorn. Bara att få till växlingarna och sedan justera sittställningen.
Har du själv valt styre, stam och position på spacers vid stammen? Om du vänder på stammen och flyttar någon/några spacers till ovansidan, så kommer du att få en betydligt mer aerodynamisk sittställning, utan att det kostar en krona.
Känns styret bra? De flesta kör med kompaktstyre nu för tiden. Då kortas räckvidden ner en del och det blir inte lika djupt i bocken.
Därefter kan man laborera med kortare/längre styrstam. (Kan ofta hittas på K&S.)
Sedan ett par riktiga landsvägsdäck förstås, t ex Continental GP 5000.

Om du bor i eller (tillräckligt) nära Sthlm skulle jag vända mig till ECI, mellan Älta o Tyresö. De har jobbat med racercyklar och inte minst campautrustade racercyklar sedan 50-talet!
https://eci.nu/ (Hemsidan lämnar en del att önska, men ring och prata med Mats!)

Kanske det
Att kedjan blir skitig vid användning är normalt, särskilt om den inte är rentorkad på utsidan innan användning, beror även på hur och med vad du har smort kedjan.
Fick du nya vajrar vid servicen är det normalt att de "sätter sig" och behöver efterjusteras.

Stort tack för detta - Bra input!

Det där är en fin växelgrupp. Vi är ett gäng här på forumet som kör Campa och jag har flera hojar med både tio- och elvadelat Campa Record. Den där drivlinan ser fin ut, men som alla andra säger så behöver du en lite kompetent mekaniker. Jag hade gått till TCM, ECI eller pratat med Richard på Cycling på Norrtullsgatan. Finns säkert fler ställen att gå till. Alla de ställena kan bara snabbt titta på hur du sitter och ge lite förslag på ändringar om det skulle behövas. (Det är ingen ersättning för en riktig bikefit, men kan vara bra med ett par andra ögon!)

Aha tack! Jag såg nu att det var en "kombination av Shimano hölje och SRAM vajer" Är det fortfarande varningstecken eller kan det fungera?

Yes - nya vajrar och höljen (de valde Shimano av någon anledning) Tycker att den alltid växlar bra precis efter tvätt men sen blir det ganska snabbt kärvt efter typ 2mil

Hur tänkte cykelaffären när de valde de shimanovajrar till campashifters? Vad jag vet skiljer det rätt mycket på kabeländarna. Campa har mindre än Shimano. Det kan vara en bidragande orsak till den dåliga växlingen. länk

Om du inte kan eller orkar dig sätta dig i det hela gå till en mekaniker som vet att sina grejer. Hade jag varit du hade jag reklamerat reparationen hos cykelmekanikern du gick till först.

Senast ändrad:
Aha tack! Jag såg nu att det var en "kombination av Shimano hölje och SRAM vajer" Är det fortfarande varningstecken eller kan det fungera?
Nej, det fungerar inte bra. Om du inte lämnar in cykeln till en kompetent mekaniker kommer nästa person som servar cykeln kanske förstöra växelhandtagen.

Det finns en liten chans att de filade ner vajestoppen på sram-vajern så de faktiskt passar men med tanke på slutresultat är väl chansen till det ganska liten

Kedjan är också annorlunda än Shimanos, väsentligt lättare.
Nja, viktskillnaden är väl i praktiken omärkbar (<50g om jag kommer ihåg rätt),
men prisskillnaden på nästan tre ggr kanske märks mer?
Dessutom är det väl så att när Campa 10-delat var nytt fungerade just kedjorna såpass dåligt att även de som fick betalt för att använda Campa valde att för egna pengar köpa och använda Shimanos 9-delade (det fanns inte 10-delat Shimano då) kedjor trots att de fick betalt för att använda campakedjor.
Detta var förstås de Campa-sponsrade proffsstallen
Att det stämmer syntes tydligt på närgångna 'spionbilder' av deras cyklar från tävlingar tex TdF.

Nja, viktskillnaden är väl i praktiken omärkbar (<50g om jag kommer ihåg rätt),
men prisskillnaden på nästan tre ggr kanske märks mer?
Dessutom är det väl så att när Campa 10-delat var nytt fungerade just kedjorna såpass dåligt att även de som fick betalt för att använda Campa valde att för egna pengar köpa och använda Shimanos 9-delade (det fanns inte 10-delat Shimano då) kedjor trots att de fick betalt för att använda campakedjor.
Detta var förstås de Campa-sponsrade proffsstallen
Att det stämmer syntes tydligt på närgångna 'spionbilder' av deras cyklar från tävlingar tex TdF.
Jo men de bytte väl designe kedjorna och sen blev de prima ;)

Svårt att döma från bilden men det ser ut att vara en campa-kedja. Samma med kasetten. Om det inte är Campagnolo så kan det också vara en bidragande till den dåliga växlingen.

den där cykeln är en pärla definitivt värd att få ordning på, och klarar du det inte själv, närma dig någon som kan. och väl där finns det inget att sas prestandamässigt optimera med nyare grejor för att t ex få till en bra tid på vätternrunda.

den måste ju ställas in så den passar din ergonomi. en bikefit är bra, men är du nybörjare kan det troligen hända att du inte kan dra fördel av en optimal ställning sas på direkten, utan får närma dig steg för steg under träning. tröga däck går däremot dock bort direkt.

men du säger att den växlar dåligt. på vilket sätt?? är det motstånd mot växelrörelse; att smörja upp i handtag, vajer eller växel? är det fram eller bak? får du övermata för att komma ett steg? är det på uppväxling eller nedväxling? hoppar den ur eller har svårt att hitta rätt? låter det bara illa?

det finns diverse åtgärdbara felkällor, men kan vara något så enkelt som för lång kedja eller att någon klåpat sig med b-skruven.

och du säger att den går bra efter tvätt. hur och med vad tvättar du? kedjan ser t ex inte tvättad ut:)

Kanske det

Stort tack för detta!

Nej, det fungerar inte bra. Om du inte lämnar in cykeln till en kompetent mekaniker kommer nästa person som servar cykeln kanske förstöra växelhandtagen.

Det finns en liten chans att de filade ner vajestoppen på sram-vajern så de faktiskt passar men med tanke på slutresultat är väl chansen till det ganska liten
Ringde verkstaden som sade att det antagligen "inte är några problem" men att jag ska komma in så ska de dubbelkolla. Han sade att de ofta sätter på andra märken än Campas egna.

De hade skickat en väldigt specifik offert då ag genomförde servicen då jag bad om det, och här är från min mail:
"
Växelwireset samt bromswireset är utbytt (arbete 250:-). Växel- och bromsjustering utförd (arbete 150:-)
"VERKSTADENS NAMN" KOMBINATION AV SRAM SAMT SHIMANO SP41 465:- (helt enkelt det bästa av de två stora leverantörernas produkter).

Däck och slangar är monterade. (arbete 2x150:-)

Däcken: VITTORIA RUBINO PRO ENDURANCE 2x 490:-
Slangarna: VITTORIA SLANG 95:-

Växeltrissor CAMPAGNOLO RD-RE600 350:- + montering á 50:-

Köpte utöver detta en "liten service" för 600kr där det ingick:
Växel- och bromsjustering
Detaljerad felsökning
Kedjan smörjs
och spänns
Däckens mönster och tryck kontrolleras
Byte av delar vid bromsjustering
Ram, gaffel och hjul kontrolleras
Säkerhetskontroll

"
Fick denna bild bifogad på växelwire också:
Capture VÄXELWIRESET.PNG

Vad kan vara bra att ha med sig när jag åker in tycker ni? Blir ju lätt bortsnackad då jag ju helt enkelt inte besitter kompetens inom detta

Jag har en del erfarenhet av Campa. Supertrevliga att cykla men ett helvete att hitta reservdelar.

Såg att du hade 10 delar. Den största källan till delar är Ebay. I Sverige är det få handlare som har campa. ETC är den enda dom har en bred på campa. I dagsläget är det svårt att hitta servicedelar såsom kasset eller kedja till 10 delat. Man får leta länge och det finns men inte i samma utsträckning som Shimano.

Min prognos är att 10 delat campa är utdöd om 5-10 år få tillverkningen slutade för länge sedan.

Så mitt tips är att serva den minimalt på ETC för att få växlarna att funka. Spar pengarna till en ny och vänta med nytt köp när reservdelar inte går att få tag i.

Jag bytte från campa chorus till Shimano och ultegra. Ultegra funkar tillräckligt bra och är jämställt med campa enligt mig.

Slutsats. Campa är bra men inte värt att jaga reservdelar som dessutom är snuskigt dyra för folk vet att de kan ta bra pengar för det.

Cykeln kommer inte vara den begränsande faktorn. Bara att få till växlingarna och sedan justera sittställningen.
Har du själv valt styre, stam och position på spacers vid stammen? Om du vänder på stammen och flyttar någon/några spacers till ovansidan, så kommer du att få en betydligt mer aerodynamisk sittställning, utan att det kostar en krona.
Känns styret bra? De flesta kör med kompaktstyre nu för tiden. Då kortas räckvidden ner en del och det blir inte lika djupt i bocken.
Därefter kan man laborera med kortare/längre styrstam. (Kan ofta hittas på K&S.)
Bra tips! Har inte gjort en ordentlig bikefit utöver en massa gissande efter youtubande, så det får det helt klart bli!

Slutsats. Campa är bra men inte värt att jaga reservdelar som dessutom är snuskigt dyra för folk vet att de kan ta bra pengar för det.
Jag skulle säga precis tvärt om. Till campa finns det hur mycket reservdelar som helst. Om du behöver en viss fjäder till reglaget så finns det att få tag på. Och du kan gå till vilken av nätbutikerna som helst och klicka hem slitdelar till 10-delat.

Inte valt något. Som nybörjare märker jag ju att det är kämpigt (vighetsmässigt) att ligga längre perioder i "bocken" (om det syftar på den undre delen) Att flytta ned ännu mer känns därför spontant som att det kan bli svårt. Om man dock kan göra det med annat styre kanske jag ska kolla på det! Får bli till att fråga när jag gör bikefit misstänker jag! Tack för input!!

Planet X ska man dock hålla sig borta från en stund nu. Till Sverige så får man först betala PX vanliga priser, inklusive brittisk moms, och sedan får man betala svensk moms (och ibland tull) när den kommer till hit. Så minst 25% dyrare än det du ser på webben får du räkna med.

Planet X ska man dock hålla sig borta från en stund nu. Till Sverige så får man först betala PX vanliga priser, inklusive brittisk moms, och sedan får man betala svensk moms (och ibland tull) när den kommer till hit. Så minst 25% dyrare än det du ser på webben får du räkna med.
Stämmer inte, beställde från Planet X för två veckor sedan.
Brittisk moms drogs då av, moms utan svensk tullavgift tillkom och betalades till DPD nl då paketet gick via Holland.

Smidigt och leverans hem till dörren på under en vecka.

Jamen vad bra! Då har de kammat till sig. I början av den här vimsigheten så gjorde de inte så. Och det var inte bara här på Happy som det märktes:

Skönt att de ändrat sig!

Ringde verkstaden som sade att det antagligen "inte är några problem" men att jag ska komma in så ska de dubbelkolla. Han sade att de ofta sätter på andra märken än Campas egna.
Hålet för pluppen i änden på växelvajern är mindre på campa än sram/shimano. Har du otur fastnar vajern permanent i reglaget och enda sätt att få ut vajern är med en massa våldsamma metoder som jag inte orkar gå in på. Det här ska en cykelverkstad veta. Själva vajern är det inget fel på och du kan montera en Shimano vajer genom att försiktigt fila ner ändpluppen så att den passar.

Lämna in cykeln på en verkstad som inte verkar fatta det här, ja, jag ver inte vad jag ska säga. Helt jävla inkompetent. Det är i klass med att du anlitat en elektriker som inte vet skillnad på fas och jord. Så dåliga är de.

Sen när det gäller 10-delat campagnolo, visst det är på utdöende men reservdelar går att få tag på och det är delvis kompatibelt med 11-delat. Vill du tex uppdatera till 11-delat record så köper du bara en ny reglage-body, kassett och kedja. Kostar runt 2000 spänn. Du kan inte komma undan bättre och/eller billigare än det.

Enda nackdelen med din växelgrupp är att den inte är idiotsäker. Håll dig borta från idioter så kommer det gå bra

Jag skulle säga precis tvärt om. Till campa finns det hur mycket reservdelar som helst. Om du behöver en viss fjäder till reglaget så finns det att få tag på. Och du kan gå till vilken av nätbutikerna som helst och klicka hem slitdelar till 10-delat.
Hej

Då får du gärna tipsa om butiker som chorus kasset 10 delad utväxling 11-27.

De delar jag hittar är inte till chorus 10 delad. Dock är det så campa har olika serier och ibland så funkar inte 10 delat ihop beroende på år. Bromshandtag är ett sådant exempel.
.

Hej

Då får du gärna tipsa om butiker som chorus kasset 10 delad utväxling 11-27.

De delar jag hittar är inte till chorus 10 delad. Dock är det så campa har olika serier och ibland så funkar inte 10 delat ihop beroende på år. Bromshandtag är ett sådant exempel.
.
Tiodelad Centaur har jag kört ihop med Record, fungerar bra. För ett par år sedan kunde man ha tur och få en en sån för en femhundring, nu verkar de närma sig en tusenlapp.

Tiodelad kedja så gillar jag Connex bäst.

Hålet för pluppen i änden på växelvajern är mindre på campa än sram/shimano. Har du otur fastnar vajern permanent i reglaget och enda sätt att få ut vajern är med en massa våldsamma metoder som jag inte orkar gå in på. Det här ska en cykelverkstad veta. Själva vajern är det inget fel på och du kan montera en Shimano vajer genom att försiktigt fila ner ändpluppen så att den passar.
Har tråkigt erfarenhet av just detta.

Kan säga direkt till TS att det inte blir kul att ta isär ett växelreglage, banka ut ändpluppen med en spik och hammare och sedan behöva sätta ihop reglaget och se till att den jävla spännfjädern har exakt rätt motstånd bara för att någon slarvig idiot har velat dumsnåla och installera shimanoreservdelar.
Hej

.
Jag kan ha fel men jag har i alla fall inte sett just en kasett på 11-27 på 10-delad på nätet. Har däremot sett 11-25 som jag tycker funkar finfint så länge man håller sig norr om Smygehuk.

Har tråkigt erfarenhet av just detta.

Kan säga direkt till TS att det inte blir kul att ta isär ett växelreglage, banka ut ändpluppen med en spik och hammare och sedan behöva sätta ihop reglaget och se till att den jävla spännfjädern har exakt rätt motstånd bara för att någon slarvig idiot har velat dumsnåla och installera shimanoreservdelar.

Jag kan ha fel men jag har i alla fall inte sett just en kasett på 11-27 på 10-delad på nätet. Har däremot sett 11-25 som jag tycker funkar finfint så länge man håller sig norr om Smygehuk.
Lite OT, men råkade ut för samma sak med shimanoändhylsan som satt som berg i campa handtaget, enklaste var att borra ur hylsan, faktiskt smidigt!

Lite OT, men råkade ut för samma sak med shimanoändhylsan som satt som berg i campa handtaget, enklaste var att borra ur hylsan, faktiskt smidigt!
Har försökt med båda metoderna och borrning fungerade inte så bra. Bäst för mig var att klippa vajern så tätt inpå det går och sen banka ut den m.h.a symaskinsnål, tunn stålborr eller annat smalt och starkt. Surt elände är det i vart fall

kör niodelad campa och har inga planer på att byta 'upp' mig närmaste decennierna.

vad som finns på lbs är inget bra mått på tillgänglighet.

shimanopluppen på vajern filas med fördel ner till rätt storlek före montering. ett annat alternativ är att borra/vidga platsen för ploppen i handtaget så att den större får plats.

Hej.. Kan inte direkt minnas att 11-27 fanns i 10delat. På eBay i Tyskland kan du nog hitta en Michekassett med den delningen. Till ungefär halva priset. Duger det så passa på att bunkra lite annat också från samma säljare = slitdelar. mvh borano20

I specifikationen står det att verkstaden spänt kedjan. 'Trodde inte jag man gjorde längre.
Har du skor och byxor som funkar hela sträckan?
Och det där med träning måste betonas. Viktigt att få rutin på långkörning, inte minst vätske- och näringstillförsel, så man inte tar timspauser - som jag gjorde första gången - mot slutet.

Tillbaka
Topp