Bygga en 29+ XC hardtail... hur?

kntzn

Aktiv medlem
Marknaden för denna typen av cyklar är minst sagt skral, men det borde ju gå att bygga en själv om man får tag på rätt ram för ändamålet. Jag söker alltså en ram med följande krav:

Geometri som passar för XC/Downcountry/Light trail
Alu eller kolfiber
Skapligt lätt
Plats för 3.0 däck

Förslag? Råd? Idioti?

Många ramar kan ju vara specade för att ta betydligt smalare däck än vad de egentligen klarar, så om någon har erfarenhet av att köra 3.0 däck i en hardtail ram så är det av intresse!

Tror att det finns inte mycket kvar i alu och kolfiber. Trek Stache finns tyvärr inte längre. Om du skulle kunna tänka dig 27.5+ (kanske bara bak, mullet) eller 29x2.6 bak finns det mycket mer att välja emellan. Jag har just byggt en (helstel) Santa Chameleon. En jättefin ram som tar 29x2.6 och 27.5x3.0. Inte särskilt lätt, men för mig måste den vara hållbart, för att jag kör stökig stig.

Kan fortfarande finnas Stache ramar på olika webshops runt Europa om man letar lite.

En Surly Krampus kan väl vara ett alternativ annars? (inte alu/carbon, men men... =D)

Tror att det finns inte mycket kvar i alu och kolfiber. Trek Stache finns tyvärr inte längre. Om du skulle kunna tänka dig 27.5+ (kanske bara bak, mullet) eller 29x2.6 bak finns det mycket mer att välja emellan. Jag har just byggt en (helstel) Santa Chameleon. En jättefin ram som tar 29x2.6 och 27.5x3.0. Inte särskilt lätt, men för mig måste den vara hållbart, för att jag kör stökig stig.
Glömde nämna att det inte är en cykel jag hade tänkt bygga i snar framtid. Kan gärna vänta tills det kommer in nytt. Stache är ett alternativ! Även kanske trek 1120?

Glömde nämna att det inte är en cykel jag hade tänkt bygga i snar framtid. Kan gärna vänta tills det kommer in nytt. Stache är ett alternativ! Även kanske trek 1120?

Trek 1120 verkar har samma ram som Stache.

Stache i alu och kolfiber finns i lager hos hibike.de i några storlekar.

Trek Stache har dock en riktigt brant gaffelvinkel. Jag skulle sätta på en 9point8 Slack-r angleset, som jag gjorde på min Chameleon här:
Och jag som bara ägt XC MTBs tycker en HTA på 67-67.5 grader är ganska flackt. Tycker geometrin på Stachen ser riktigt trevlig ut för vad jag tänkt mig med denna cykel, men den är kanske något dyr med tanke på att det inte är någon lättviktare (återigen jämfört med de XC cyklar jag vanligtvis tittar på). Finns det möjligtvis något liknande som är antingen lättare eller billigare?

Och jag som bara ägt XC MTBs tycker en HTA på 67-67.5 grader är ganska flackt. Tycker geometrin på Stachen ser riktigt trevlig ut för vad jag tänkt mig med denna cykel, men den är kanske något dyr med tanke på att det inte är någon lättviktare (återigen jämfört med de XC cyklar jag vanligtvis tittar på). Finns det möjligtvis något liknande som är antingen lättare eller billigare?

Jag tittade på Trek 1120. Trek Stache med dämpad gaffel är mindre brant.

29+ blir väl inte lättare än Trek Stache i kolfiber. Billigare är stålram. Tycker att Stache i alu har en rimligt pris för vad man får.

Jag tittade på Trek 1120. Trek Stache med dämpad gaffel är mindre brant.

29+ blir väl inte lättare än Trek Stache i kolfiber. Billigare är stålram. Tycker att Stache i alu har en rimligt pris för vad man får.
Jo jag inser det när jag kollar runt, allt blir ju lite biffigare när det ska få plats ordentliga däck. Det är nog Trek Stache jag söker helt enkelt!

Jo jag inser det när jag kollar runt, allt blir ju lite biffigare när det ska få plats ordentliga däck. Det är nog Trek Stache jag söker helt enkelt!

Jag är glad att jag bara behöver 29 och inte 29+ och att jag hittade en begagnad Chameleon C ram. Kör nu 29x2.6 fram och 29x2.4 bak, men skulle kunna gå upp till 29x3.0 och 29x2.6.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp