n + 1 = 1 s

Berk

Aktiv medlem
n + 1 = 1 s
2021-03-16-21-57-58.jpg

Berk

Aktiv medlem
n + 1 = 1 s
En skivbromsadapter som hanterar ”sliding dropouts”?

Det är en dropout, och inte sliding men rotating. Det är bra om skrivbromsen är monterad på den, så behöver man inte justera bromsen när man justerar kedjespänningen.

EDIT: Egentligen är det klart ingen dropout, för att den är till en thru-axle. Vet inte om det finns en bra ord till den.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
n + 1 = 1 s
Köpte mina första digitalvåg för några månader sen. Men redan nu verkar jag behöver en mer noggrann våg: den här kan inte bestämma sig om expandern + top cap är 13 eller 14 gram.

2021-03-17-20-33-23.jpg

Berk

Aktiv medlem
n + 1 = 1 s
Kommer bild på ram absolut sist?

Du fick rätt! Men även om jag köpte ramen först, bestämde jag den faktiskt sist. Planerade redan ett single-speed bygge och hade valt flesta delar. Tänkte först att använda en Kona Unit ram, men det är svårt att få tag i lös ram. Då dök en Chameleon ram i XL upp på K&S och kunde inte stå emot! Tyckte först att 500 mm reach var för lång till min 179 cm och sadelrör är lite lång och överrör lite hög. Intern kabeldragning är också en minus. Men justerbar kedjestag mellan 415 och 430 mm är perfekt! Och man kan även anpassa vevlagerhöjden med olika dropouts (som jag köpte och man ser i #8).

2021-03-18-08-57-58.jpg

Makten

Aktiv medlem
n + 1 = 1 s
Du fick rätt! Men även om jag köpte ramen först, bestämde jag den faktiskt sist. Planerade redan ett single-speed bygge och hade valt flesta delar. Tänkte först att använda en Kona Unit ram, men det är svårt att få tag i lös ram. Då dök en Chameleon ram i XL upp på K&S och kunde inte stå emot! Tyckte först att 500 mm reach var för lång till min 179 cm och sadelrör är lite lång och överrör lite hög. Intern kabeldragning är också en minus. Men justerbar kedjestag mellan 415 och 430 mm är perfekt! Och man kan även anpassa vevlagerhöjden med olika dropouts (som jag köpte och man ser i #8).

Visa bilaga 476198
Sälj den till mig om den är för lång!!! Har funderat på exakt en sån (ev. alu) men vill samtidigt inte ha nåt "för fint" som andracykel. 😁

Då är det 13g, det är sen gammalt.
Nej, 13,4999999 gram. 😂

Makten

Aktiv medlem
n + 1 = 1 s
Har du ingen kol på K&S?
Nä, jag försöker undvika allt onödigt letande på nätet för att stävja mitt utmattningssyndrom. Dessutom är det verkligen inget jag behöver på riktigt. 😉

Nej, har bara kört en tur, men den är snarare för kort än för lång.
Den är färdig redan alltså? :love: Jag hade kunnat tänka att den skulle kännas skitlång eftersom sadelröret är ganska flackt. Du kanske har lite för kort styrstam om stacken är hög?

Berk

Aktiv medlem
n + 1 = 1 s
Nä, jag försöker undvika allt onödigt letande på nätet för att stävja mitt utmattningssyndrom. Dessutom är det verkligen inget jag behöver på riktigt. 😉

Den är färdig redan alltså? :love: Jag hade kunnat tänka att den skulle kännas skitlång eftersom sadelröret är ganska flackt. Du kanske har lite för kort styrstam om stacken är hög?

Finns en bild i dagens tråd där man inte ser cykeln så bra. Ska lägga upp fler här snart.

Stack matchar min Bardino. Reach är 30 mm längre och jag kör med 10 mm kortare stam, men tror att styren kompenserar lite. Sadelröret är irrelevant, jag ståcyklar bara. Som jag förväntade, inte när jag började fundera, men senare, kan/vill man har en mycket längre cykel när man ståcyklar.

Berk

Aktiv medlem
n + 1 = 1 s
Sälj den till mig om den är för lång!!! Har funderat på exakt en sån (ev. alu) men vill samtidigt inte ha nåt "för fint" som andracykel.

Behöver också inte nåt för fint för tredjecyklen. Men i den här tiden är en begagnad fin ram billigare än en enkel ny ram, om man ens kan få tag i en. Jag tycker att det måste räcka för mig med två mtb. Jag far ser om jag kan missa en och i så fall vilka.

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
n + 1 = 1 s
Behöver också inte nåt för fint för tredjecyklen. Men i den här tiden är en begagnad fin ram billigare än en enkel ny ram, till man ens kan få tag i en. Jag tycker att den måste räcka för mig med två mtb. Jag far ser om jag kan missa en och i så fall vilka.
Jag skulle byta ram på min On-One i så fall, då det är trist utan sliding dropouts. Så jag skulle fortfarande bara ha två cyklar. 😉

Berk

Aktiv medlem
n + 1 = 1 s
Bygget var klar igår på eftermiddagen och var oproblematiskt, förutom att övre lagerkoppen var för smal för Slack-R angleset och behövdes filas ut lite och att 77designz taco inte passade för att en del av vevlagerhuset satt i väger. Trodde att jag inte behövde den direkt, men hade idag redan kontakt mellan drevet och en rött. En 34t oval drev är (lite) större än en 32t rund som jag har på min stig-HT. Här är några bilder.

2021-03-18-15-46-45.jpg

2021-03-18-15-49-23.jpg

2021-03-18-15-50-34.jpg

Berk

Aktiv medlem
n + 1 = 1 s
Körde första turen på morgonen och överraskande var hur icke-överraskande det var (lite av en anti-climax). Det är klar stöttigare än med dämpad gaffel, men 2.6" 60TPI Dissector dämpar bra. Styrningen är mycket lättare och mer precis än på min stig-HT. Och jag måste vana mig med att framdelen är så lätt att jag ofta lyftade den för högt för att komma på och över hinder. Hade provat att cykla 32/21 utväxling på min stig-HT några gånger och det funkade, så jag valde 34 oval fram och 22 bak. Med det kunde jag köra alt i Hellas, även rak uppför branta höga hällen på Torra fötter. Kanske har 3 kg mindre vikt mer effekt än jag trodde. Har inte haft mycket problem med låg utväxling, men överväger att beställa en 20t drev till. Måste cykla mer för att dra slutsatser, men cyklen verkar riktigt bra och min körstil passar riktigt bra till helstel single-speed (som jag redan trodde).
Här några bilder till.

2021-03-18-15-56-13.jpg

2021-03-18-15-57-21.jpg

Laan84

Aktiv medlem
n + 1 = 1 s
Körde första turen på morgonen och överraskande var hur icke-överraskande det var (lite av en anti-climax). Det är klar stöttigare än med dämpad gaffel, men 2.6" 60TPI Dissector dämpar bra. Styrningen är mycket lättare och mer precis än på min stig-HT. Och jag måste vana mig med att framdelen är så lätt att jag ofta lyftade den för högt för att komma på och över hinder. Hade provat att cykla 32/21 utväxling på min stig-HT några gånger och det funkade, så jag valde 34 oval fram och 22 bak. Med det kunde jag köra alt i Hellas, även rak uppför branta höga hällen på Torra fötter. Kanske har 3 kg mindre vikt mer effekt än jag trodde. Har inte haft mycket problem med låg utväxling, men överväger att beställa en 20t drev till. Måste cykla mer för att dra slutsatser, men cyklen verkar riktigt bra och min körstil passar riktigt bra till helstel single-speed (som jag redan trodde).
Här några bilder till.

Visa bilaga 476297

Visa bilaga 476298
Man blir sugen! Riktigt fint bygge.
men varför ingen broms fram?

Berk

Aktiv medlem
n + 1 = 1 s
Glömde att säga (eller lägga upp bild) att hjul en komplett Newmen SL A.35 med nya FADE nav. Newmen skrev att den är tystare än en ratchet nav. Trodde inte den var riktigt tyst. Hemma där det är tyst hör jag klackarna. Men i skogen har jag inte hört den als, helt fantastiskt!
Nu var vi ser om frihjulet håller.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
n + 1 = 1 s
Riktigt cool! Jag hade dock dött utan frambroms. Har ni inga nedförsbackar i Hellas? 😄

Om man inte kör Nacke utförsloppor är det max 5 meter och all dom har utrymme för att rulla ut. Bakbromsen räcker inte för att far stanna cykeln nedför de flera branta häll som finns i Hellas, men har provat idag och jag överlevde (måste tillägga att jag fått idéen från @Kung Stalle).

Kung Stalle

Aktiv medlem
n + 1 = 1 s
Men fråga... hur lirar ovalt drev och avsaknaden av kedjepännare? Blir det inte jävligt spänt ibland och sen hänger kedjan ibland?

Koolt bygge annars!

Stalle

Berk

Aktiv medlem
n + 1 = 1 s
Men fråga... hur lirar ovalt drev och avsaknaden av kedjepännare? Blir det inte jävligt spänt ibland och sen hänger kedjan ibland?

Koolt bygge annars!

Stalle

Omkretsen av hälften av en ellips är samma, Oberoende om man tar den vid ena eller andra axlen. Men distansen mellan fram och bak drev är lite större när ellipsen är vertikalt än när den är horisontalt. Det ger lite variation i kedjespänningen, men inte mycket. Och jag valde en Wolftooth drev som är bara 10% elliptisk, de flesta är kring 15%.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer