Hmmm, en byggtråd i teaser-format? 😁
Kommer bild på ram absolut sist?
Vad är det där?
Vad är det där?
En skivbromsadapter som hanterar ”sliding dropouts”?En jätteviktigt del till en single-speed mtb!
En skivbromsadapter som hanterar ”sliding dropouts”?
Instämmer! Det är så man blir sugen på att bygga en, trots att jag inte ens är klar med mitt senaste monster-bygge än...Bra tråd, mer ss-mtb!
Kommer bild på ram absolut sist?
Då är det 13g, det är sen gammalt.Köpte mina första digitalvåg för några månader sen. Men redan nu verkar jag behöver en mer noggrann våg: den här kan inte bestämma sig om expandern + top cap är 13 eller 14 gram.
Visa bilaga 476151
Sälj den till mig om den är för lång!!! Har funderat på exakt en sån (ev. alu) men vill samtidigt inte ha nåt "för fint" som andracykel. 😁Du fick rätt! Men även om jag köpte ramen först, bestämde jag den faktiskt sist. Planerade redan ett single-speed bygge och hade valt flesta delar. Tänkte först att använda en Kona Unit ram, men det är svårt att få tag i lös ram. Då dök en Chameleon ram i XL upp på K&S och kunde inte stå emot! Tyckte först att 500 mm reach var för lång till min 179 cm och sadelrör är lite lång och överrör lite hög. Intern kabeldragning är också en minus. Men justerbar kedjestag mellan 415 och 430 mm är perfekt! Och man kan även anpassa vevlagerhöjden med olika dropouts (som jag köpte och man ser i #8).
Visa bilaga 476198
Nej, 13,4999999 gram. 😂Då är det 13g, det är sen gammalt.
Då är det 13g, det är sen gammalt.
Sälj den till mig om den är för lång!!! Har funderat på exakt en sån (ev. alu) men vill samtidigt inte ha nåt "för fint" som andracykel.
Nä, jag försöker undvika allt onödigt letande på nätet för att stävja mitt utmattningssyndrom. Dessutom är det verkligen inget jag behöver på riktigt. 😉Har du ingen kol på K&S?
Den är färdig redan alltså?Nej, har bara kört en tur, men den är snarare för kort än för lång.
Tyvärr har alla On-One:s stålramar numera fjorton meter långa kedjestag.Jag vet inte vad ni vill ha för stuck på grejorna men lägre rör och mindre allround
![]()
Säljes: On-One Hello Dave-ram XL
Säljer en Hello Dave-ram i XL. Köptes ny av mig i augusti förra året. Fint skick men givetvis finnshappyride.se
Nä, jag försöker undvika allt onödigt letande på nätet för att stävja mitt utmattningssyndrom. Dessutom är det verkligen inget jag behöver på riktigt. 😉
Den är färdig redan alltså?Jag hade kunnat tänka att den skulle kännas skitlång eftersom sadelröret är ganska flackt. Du kanske har lite för kort styrstam om stacken är hög?
Sälj den till mig om den är för lång!!! Har funderat på exakt en sån (ev. alu) men vill samtidigt inte ha nåt "för fint" som andracykel.
Jag skulle byta ram på min On-One i så fall, då det är trist utan sliding dropouts. Så jag skulle fortfarande bara ha två cyklar. 😉Behöver också inte nåt för fint för tredjecyklen. Men i den här tiden är en begagnad fin ram billigare än en enkel ny ram, till man ens kan få tag i en. Jag tycker att den måste räcka för mig med två mtb. Jag far ser om jag kan missa en och i så fall vilka.
Man blir sugen! Riktigt fint bygge.Körde första turen på morgonen och överraskande var hur icke-överraskande det var (lite av en anti-climax). Det är klar stöttigare än med dämpad gaffel, men 2.6" 60TPI Dissector dämpar bra. Styrningen är mycket lättare och mer precis än på min stig-HT. Och jag måste vana mig med att framdelen är så lätt att jag ofta lyftade den för högt för att komma på och över hinder. Hade provat att cykla 32/21 utväxling på min stig-HT några gånger och det funkade, så jag valde 34 oval fram och 22 bak. Med det kunde jag köra alt i Hellas, även rak uppför branta höga hällen på Torra fötter. Kanske har 3 kg mindre vikt mer effekt än jag trodde. Har inte haft mycket problem med låg utväxling, men överväger att beställa en 20t drev till. Måste cykla mer för att dra slutsatser, men cyklen verkar riktigt bra och min körstil passar riktigt bra till helstel single-speed (som jag redan trodde).
Här några bilder till.
Visa bilaga 476297
Visa bilaga 476298
Man blir sugen! Riktigt fint bygge.
men varför ingen broms fram?
Vad är det för gaffel?
Den där kommer bli perfekt på mitt SS-rally till sensommaren/hösten 😉
Riktigt cool! Jag hade dock dött utan frambroms. Har ni inga nedförsbackar i Hellas? 😄
Men fråga... hur lirar ovalt drev och avsaknaden av kedjepännare? Blir det inte jävligt spänt ibland och sen hänger kedjan ibland?
Koolt bygge annars!
Stalle