En cykel att härska över dem alla? N-1?

IMG_3201.webp

Eller en karate monkey i XL? 🤓
IMG_3090.webp

Jag håller till strax väster om Skåne och strax söder om Norrland (utifrån @jolov s bild åtminstone) och kan härbärgera en cykel om andan faller på kring den där Bridge Cluben @L.and ! ☺️

Snart kanske det kommer uppdatering från min egen tråd också.. Har stått still ett tag ("behovet" är tydligen inte så stort..), men nu har jag åtgärdat ett för kort avsågat styrrör och lurat till mig ett par adaptrar till 12-millimetersaxel till ett Hopenav så vilken dag som helst nu!

Kunde ju ge sig fan på att bara för att jag bestämde mig för att köpa surlyn så svarar inte säljaren på pm...

Stragglern jag högg här i vintras är bekväm och en toppenhoj. Men känns inte som en "do it all"/N-1
Visa bilaga 834518
Såg några fina flat bar Secan och Faran på Fairlights hemsida.
OT: Trodde detta var Fairlight-tråden.. 🫣

Grym start för mitt inlägg:

Jag såg & köpte en Faran 2.5, (i samma storlek & färg som nedan) som efter ett relativt skamlöst bud var för billig för att låta gå till någon annan! Jag har tänkt bygga en plattstyrecykel för pendling, pub & vintercykling av den. Det kommer bli ett inte så påkostat bygge men med förhoppningsvis stil & finess!

IMG_3380.webp

Har ni några goda exempel mer än @jolov ovan på flatbar gravel? Jag har tre som lever hyresfritt i huvudet på mig, samtliga utan skärmar vilket min kommer behöva ha!

Bilagor

• IMG_3379.webp
    IMG_3379.webp
    299.6 KB · Besök: 43
  • IMG_3377.webp
    IMG_3377.webp
    155.2 KB · Besök: 45
  • IMG_3375.webp
    IMG_3375.webp
    390.3 KB · Besök: 50
Senast ändrad:

Jag såg & köpte en Faran 2.5, (i samma storlek & färg som nedan) som efter ett relativt skamlöst bud var för billig för att låta gå till någon annan! Jag har tänkt bygga en plattstyrecykel för pendling, pub & vintercykling av den. Det kommer bli ett inte så påkostat bygge men med förhoppningsvis stil & finess!

Visa bilaga 843737

Har ni några goda exempel mer än @jolov ovan på flatbar gravel? Jag har tre som lever hyresfritt i huvudet på mig, samtliga utan skärmar vilket min kommer behöva ha!
Den här är fin, även fast allt är svart. Brukar ha en tendens att bli tråkigt normalt sett:

Visa bilaga 843737

Bra start, det där vill man ju se mer av!
Jag börjar luta ganska kraftigt åt bombtrack hook, tycker den flatbarvarianten ser kul ut. Annars har jag några bilder som någonstans börjar likna målbild, bland annat denna

Screenshot_20260724-212147.webp

Surly bridge club

Här är mitt försök till ”flatbar gravel”. Bytte lite delar i våras och monterade en plastback att packa fika i ännu mer nyligen. Vet inte riktigt om jag rekommenderar, kommer ca 3 mil i blandad terräng innan jag behöver vila handleder och sittben. Bättre sadel och innerbarends skulle garanterat hjälpa.
IMG_9490.webp

Känns ju rimligt att du behöver en straggler också!
Komiskt att detta kommer i N-1 tråden..

Cannondalen och planet X är sålda, brothern är tillbaka på dropbars 😁

Men här får ni två projekt till
IMG_3456.webp
IMG_1810.webp

IMG_4395.webp

Det jag tagit med mig är nog

*Innerbarends är bekvämt men fult. Köper man dom 50kr varianterna på amazon får man 99% av "prestandan" motför 400kr SQlab

*Det blir bekvämare om Man kan kapa ner styrbredden lite också.

*Ergon-handtag med dom små vingarna gör jättemycket skillnad för komfort

*setbackstolpe minskar trycket på händerna effektivt

Bilden på 1x1 är en likadan som @Polarbear postade, på tok på liten för mina 183cm egentligen. Men otroligt rolig att sladda runt på som en stor BMX. Borrade för dropper igår och ska slänga på en i veckan

Jag tycker det funkar fint, cyklat kring 10 milsrundor som längst. Men måste medge att jag tyckte brothern levde upp lite och kom till sin rätt när jag monterade dropbar igen

EDIIIT!
Glömde helt. Det här blir också flatbar-gravel. Men kanske räknas mer som XC?
IMG_3441.webp

Senast ändrad:
Riktigt fin, ligger här på happy också såg jag. Dock liten.
Projektet har nu gått lite sidledes och jag tror att bockstyre-cykel får vara kvar med att ny cykel istället ska ersätta de här tre:
IMG_20260815_093904166.webp
PXL_20250126_135433224.webp
PXL_20250506_090213921.webp

Har någon ide om att den alltså ska gå att ta till ica men också gå att toura med familjen. Vi pratar alltså något som inte är för fancy men fortfarande känns kul. Surly bridge club har varit uppe och vänt, även preamble lockar lite pga gott om gamla grejer.
Sen snubblade jag över en halvgammal gt (bortse helt från gaffeln).
IMG_20260814_112905172.webp

Skivbroms och tar åtminstone 40mm 700-hjul med skärmar och troligen hyfsat feta 650-hjul också. Ska se om jag kan hitta en kolfibergaffel med rakt styrrör och cargo-fästen så får vi se vad det blir av det hele...

Riktigt fin, ligger här på happy också såg jag. Dock liten.
Projektet har nu gått lite sidledes och jag tror att bockstyre-cykel får vara kvar med att ny cykel istället ska ersätta de här tre:
Visa bilaga 847539Visa bilaga 847540Visa bilaga 847541

Har någon ide om att den alltså ska gå att ta till ica men också gå att toura med familjen. Vi pratar alltså något som inte är för fancy men fortfarande känns kul. Surly bridge club har varit uppe och vänt, även preamble lockar lite pga gott om gamla grejer.
Sen snubblade jag över en halvgammal gt (bortse helt från gaffeln).
Visa bilaga 847545
Skivbroms och tar åtminstone 40mm 700-hjul med skärmar och troligen hyfsat feta 650-hjul också. Ska se om jag kan hitta en kolfibergaffel med rakt styrrör och cargo-fästen så får vi se vad det blir av det hele...
Bara byta KM ramen mot min big bro ram och bli fri då 😅

IMG_4695.webp

Det hände en grej.
Tanken att ersätta tre cyklar med en blev ju lite av ett magplask. Istället gjorde jag mig av med en, bytte ut en och köpte en ny.

Surlyn är numera utbytt efter en mycket trevlig affär med en från tråden tidigare känd profil, så nu ska det byggas framhjul (om någon sitter på ett vettigt qr-nav med 6-bult får ni hojta. Eller ska man bara gå hela vägen och bygga med navdynamo?).
Bara för det så började det dyka upp flera tänkbara ramar (jag tittar på dig @Willie sant andra som ännu inte ska nämnas vid namn).

Jaja, vi får väl se vart det här landar.

Men, bilder!
IMG_20260819_223429309.webp

IMG_20260819_174303200.webp

Tillbaka
Topp