En cykel att härska över dem alla? N-1?

L.and

Aktiv medlem
Hallå!

Jag har plötsligt snöat in på en ide om att göra rent hus i cykelstället och koka ihop alla cyklar till en (typ).
Idag har jag någon form av pendlar-gravel, en vinterpendlare, en fincykel med fälgbroms och en hardtail som jag kan köra antingen med dämpad gaffel eller med bikepackinggaffel med tusen fästen. Har iofs också en cargobike, men den får vara kvar.

Cykelpendlar då och och då till jobbet, vilket innebär dryga två mil enkel väg, så jag vill ha något som fortfarande känns skapligt på asfalt.
Har också fortfarande planer på att bikepacka/cykelsemester, så vill ha kvar möjligheten till cargocages osv och få in lite fetare däck. Inser dock att jag typ aldrig använder hardtailen, så behovet av en renodlad mtb är uppenbart inte så stort.

Här dök tanken på ngn form av flatbar-gravel upp, den skulle i teorin kunna ersätta övriga cyklar i flottan (med två uppsättningar hjul). Däremot vet jag ju att den inte kommer vara bäst på något, men det kanske är en uppoffring som är värd att göra.

Så, kan ni övertala mig om att jag är fel ute eller stryka mig medhårs och säga att jag nog är något på spåren?

Målbilden annars är typ vinterpendlarens geo men med mer utrymme för däck och skivbroms.

Bilagor

• PXL_20250126_135433224.webp
    PXL_20250126_135433224.webp
    1 MB · Besök: 636
Ser inte heller dum ut!
Hur upplever du den att cykla på? Tänker att du ändå kommer från bockstyre-hållet och till skillnad från mig faktiskt cyklar en hel del!

Har sålt alla mina hojar, och har nu en stålgravel Brother Mehteh med 48 mm som får göra allt. Blir mera ett roligt äventyr på stigar osv o funkar perfekt för bikepacking, grusvägar osv. Har fatbiken ifs kvar för skoterlederna.

Skulle jag downsize:a till N=1 hade jag börjat med att göra en bikefit och garantera att cykeln som väljs har en geometri som funkar och går att anpassa för olika ändamål.

Givet exempelbilden i första inlägget anar jag att det finns särskilda önskemål m.a.p sittposition.

Det är enklare att ha 3 cyklar för resp funktion och bara ta ut den o iväg än att behöva bygga om cykeln för varje aktivitet utom "den vanliga", förmodligen pendling, med resultat att ett flertal cykelaktiviteter inte blir av, eller blir uppdelade i en skruva-del och en kortare cyklings-del.
Även jag drabbas ibland av tanken på att göra olika saker m samma cykel, men har plats för mer än en så varför...

Det är enklare att ha 3 cyklar för resp funktion och bara ta ut den o iväg än att behöva bygga om cykeln för varje aktivitet utom "den vanliga", förmodligen pendling, med resultat att ett flertal cykelaktiviteter inte blir av, eller blir uppdelade i en skruva-del och en kortare cyklings-del.
Även jag drabbas ibland av tanken på att göra olika saker m samma cykel, men har plats för mer än en så varför...
+1 (eller kanske +3?)

Hör vad ni säger. Har väl hyfsad koll på vilken position jag vill åt, men en bikefit kanske inte skulle vara så dumt. Däremot tänker jag att det också borde gå att lösa i efterhand om jag känner att det är något som inte funkar.

Sen har jag väl egentligen platsen, men det är mer att det känns trist att ha cyklar som bara hänger för att de är väldigt bra till ett ändamål jag sällan nyttjar, då kan jag nöja mig med en cykel som är good enough för den tänkta aktiviteten.

IMG_4248.webp

Kört den här ett par år. Nu med 27.5x2.2"
Känns lite som det du funderar på?

Funkar toppen för mycket, men den är inte jättesnabb. Nu har jag dock fått för mig att byta till dropbars på den för att få den lite snabbare och få lite mer asfaltsfokus. Men tänker mig att köra den med dubbla hjulset

Har du vägarna förbi söder om stan är det baea hojta för att provcykla

Hade jag behövt leva med en enda cykel hade en Fairlight Secan / Faran legat bra till med flera hjulpar.

Hade jag velat bränna ännu mer pengar hade det kunnat bli nya Fara Gr4 eller en 3T Extrema Italia 🤩

Visa bilaga 787620

Kört den här ett par år. Nu med 27.5x2.2"
Känns lite som det du funderar på?

Funkar toppen för mycket, men den är inte jättesnabb. Nu har jag dock fått för mig att byta till dropbars på den för att få den lite snabbare och få lite mer asfaltsfokus. Men tänker mig att köra den med dubbla hjulset

Har du vägarna förbi söder om stan är det baea hojta för att provcykla
Ska erkänna att det var den tråden som väckte något....

Den ser ju onekligen ut att vara väldigt nära det jag far efter, särskilt snabb kommer jag aldrig bli ändå.

Ska erkänna att det var den tråden som väckte något....

Den ser ju onekligen ut att vara väldigt nära det jag far efter, särskilt snabb kommer jag aldrig bli ändå.
Den har varit toppen, och skulle jag vara en rimlig människa så skulle jaf väl kunna nöja mig med den.

Men rent krasst.
Det är en gravel, den är effektiv att trampa ett par mil på och man tar sig fram utan några problem. Att slänga på ett rakt styre gjorde den lite mer lekfull, men den är absolut inte som karate monkeyn som man bara vill göra manuals och bunnyhoppa alla småsaker man ser. Därför tänkte jag att min ska få bockstyre och leva sitt bästa liv i sitt tilltänkta användningsområde

Skulle jag bygga en ny flatbar gravel idag så skulle jag helt klart gå från mtb-hållet och försöka göra den snabb istället. Typ en specialized chisel med kolfibergaffel, en sour pasta party, singular swift mk5 eller liknande tillsammans med snabba däck och lätta hjul. Då kan du så otroligt lätt förändra karaktären på cykeln också. Vill du cykla långt och använda den som gruscykel? Kör en 90mm/-17° stam
Vill du ha den lekfull? Byt till en 30mm.

Den har varit toppen, och skulle jag vara en rimlig människa så skulle jaf väl kunna nöja mig med den.

Men rent krasst.
Det är en gravel, den är effektiv att trampa ett par mil på och man tar sig fram utan några problem. Att slänga på ett rakt styre gjorde den lite mer lekfull, men den är absolut inte som karate monkeyn som man bara vill göra manuals och bunnyhoppa alla småsaker man ser. Därför tänkte jag att min ska få bockstyre och leva sitt bästa liv i sitt tilltänkta användningsområde

Skulle jag bygga en ny flatbar gravel idag så skulle jag helt klart gå från mtb-hållet och försöka göra den snabb istället. Typ en specialized chisel med kolfibergaffel, en sour pasta party, singular swift mk5 eller liknande tillsammans med snabba däck och lätta hjul. Då kan du så otroligt lätt förändra karaktären på cykeln också. Vill du cykla långt och använda den som gruscykel? Kör en 90mm/-17° stam
Vill du ha den lekfull? Byt till en 30mm.
Hmm, det är ju helt klart en intressant ingång.
Har varit rädd för att det ska kännas lite trött och slött med något som är en mtb i grunden. Samtidigt är ju inte den tänkta cyklingen direkt crit-raceande.

iden är intressant och vi har nog alla funderat på vad minimum är.

har kommit fram till att en rapp fs med två par hjul skulle jag ha svårt vara utan. andra landar väl i att en gravel duger, men det gör det inte för mig.

livet utan brompton är likaså omöjligt tänka sig. men den kanske inte räknas riktigt som cykel:))

Jag har sedan ganska många år varit nöjd med N=2. En FS-AM och en stålgravel (faran). På en gravel med ramfästen fixar man nästan allt. Där jag tycker den kommer väsentligt till korta är på snabba landsvägsrundor där resten av gruppen kör racers.

Moderna cyklar är överlag ruskigt kompetenta och överlappet mellan olika kategorier är stort.

Jag har sedan ganska många år varit nöjd med N=2. En FS-AM och en stålgravel (faran). På en gravel med ramfästen fixar man nästan allt. Där jag tycker den kommer väsentligt till korta är på snabba landsvägsrundor där resten av gruppen kör racers.

Det borde dock funka med ett extra hjulpar med snabba däck.

Om jag av nån anledning var tvungen till N=2 (isf N=7/8/9) då skulle det också vara mitt val, förutom att jag behöver en pendlare som jag kan parkera framför jobbet utan att den blir stulen.

En lösning skulle ju kunna vara att börja med att bygga om pendlaren till rakstyre och se hur det känns. Problemet är att den inte tar så mycket bredare däck än typ 35 med skärmar och kanske 40 på sin höjd utan. (Gammal bild, men ramen är ju densamma idag). Är också rädd att den kommer bli väl kort.

Bilagor

• 20200327_103738.webp
    20200327_103738.webp
    584.6 KB · Besök: 122
Fattar inte varför den skulle bli bättre med flat bar?
För att om konceptet med en cykel ska funka så är det rakstyre som är mest användbart för den typ av cykling jag ämnar göra.
Edit. Men jag är ju medveten om att den kommer bli lite sämre som pendlare/asfaltscykel. Frågan är bara hur mycket sämre den blir.

För att om konceptet med en cykel ska funka så är det rakstyre som är mest användbart för den typ av cykling jag ämnar göra.
Edit. Men jag är ju medveten om att den kommer bli lite sämre som pendlare/asfaltscykel. Frågan är bara hur mycket sämre den blir.

Det var lite det jag ville utmana - du skriver nämligen samtidigt att du inte använder HTn.
Och då ställde jag mig frågan i vilken läge flat bar är överlägset om man bortser från ren "mtb kontext". För pendling, året runt cykling och bikepacking funkar utmärkt med krullstyre - sen kanske du får se över sittposition, däckbredd, typ av styre och stam osv.

Men typ en Faran eller Secan med olika hjul och krullstyre med inte alltför aggresiv position täcker in typ allt utom cykling där mtb skulle vara överlägsen.

Det var lite det jag ville utmana - du skriver nämligen samtidigt att du inte använder HTn.
Och då ställde jag mig frågan i vilken läge flat bar är överlägset om man bortser från ren "mtb kontext". För pendling, året runt cykling och bikepacking funkar utmärkt med krullstyre - sen kanske du får se över sittposition, däckbredd, typ av styre och stam osv.

Men typ en Faran eller Secan med olika hjul och krullstyre med inte alltför aggresiv position täcker in typ allt utom cykling där mtb skulle vara överlägsen.
Hör vad du säger, bra input!
Grejen är den att en väldigt stor del av min cykling sker med barn i transportsyfte i relativt låg hastighet och då tycker jag bock ett en klar begränsning.

Men det är väl en raskt övergående aktivitet? Hur många år till planerar du att göra det? I vagn så funkar ju bock bra och stol använde jag i typ nio månader.

Men det är väl en raskt övergående aktivitet? Hur många år till planerar du att göra det? I vagn så funkar ju bock bra och stol använde jag i typ nio månader.
Ja, de är ju förbi det stadiet och cyklar själva. Grejen är väl mest den att jag tycker bock funkar till just pendling och inget annat.

Där håller jag verkligen med. Känns konstigt med rakt styre för en cykel som inte ska vara bra på mtb.

Där håller jag verkligen med. Känns konstigt med rakt styre för en cykel som inte ska vara bra på mtb.
Det där är nog en fråga om vilken ringhörna man kommer ifrån, landsväg eller mtb. Själv tycker jag bock är bra på asfalt men kasst annars, och eftersom tanken är att använda cykeln för "allt" så kommer det inte blir bock.

En fördel med flera cyklar är att pendelcykeln inte alltid är i topp-trim. Inte min i varje fall. Det krävs service ganska ofta på vintern på sopsaltade vägar (även med skärmar) och då är det fint att ha en andra cykel att åka på när man gör stor-service. Samma sak om man kommer ut till cykeln på morgonen och det är punka.

En fördel med flera cyklar är att pendelcykeln inte alltid är i topp-trim. Inte min i varje fall. Det krävs service ganska ofta på vintern på sopsaltade vägar (även med skärmar) och då är det fint att ha en andra cykel att åka på när man gör stor-service. Samma sak om man kommer ut till cykeln på morgonen och det är punka.
Tänkte precis skriva samma fast med vinkeln att cykeln man tar ut på en längre tur vill man ha genomgången och tipptopp och det är inte alltid vardagscykeln uppfyller det. Skönt också med en cykel som både tåler mer och som man inte behöver vara lika rädd om.

Hör vad ni säger, nu för tiden sker dock pendlingen så pass sällan så det inte bör vara ett jättebekymmer. Pendlade dagligen i några år tidigare och då hade jag absolut velat ha en dedikerad pendlare!

Hmm, det är ju helt klart en intressant ingång.
Har varit rädd för att det ska kännas lite trött och slött med något som är en mtb i grunden. Samtidigt är ju inte den tänkta cyklingen direkt crit-raceande.
Men samtidigt om du tittar hur folk bygger/cyklar xc nu för tiden så är det en jäkla fart.
Tror att lätta hjul, snabba däck och en kolfibergaffel skulle göra underverk för rappheten på cykeln.

Däremot tror jag att jag inte skulle försöka ersätta den "råttiga åretrundpendlaren som kan lämnas vid bussen eller utanför kontoret"

Sen vill jag påstå att en flatbar gravel/hybridcykel är att föredra ifall man inte är nere i bocken på sin bockstyrecykel. Ser en massa folk som kör gravel/lvg och aldrig lämnar hoodsen

Tillbaka
Topp