Uppgraderingsfråga

Uppgraderingsfråga
Hej,

Någon som satt en 9-delskedja på ett äldre drev för 7-delat? Läser att min nya kedja kommer vara smalare och att det kan uppstå problem, men jag undrar om någon har erfarenhet av detta och, förhoppningsvis, inte upplevt några problem? Byter från ramväxlar (7d shimano) till STI (9d shimano) och behåller gärna befintligt vevparti om det funkar :)

Uppgraderingsfråga
Hej,

Någon som satt en 9-delskedja på ett äldre drev för 7-delat? Läser att min nya kedja kommer vara smalare och att det kan uppstå problem, men jag undrar om någon har erfarenhet av detta och, förhoppningsvis, inte upplevt några problem? Byter från ramväxlar (7d shimano) till STI (9d shimano) och behåller gärna befintligt vevparti om det funkar :)
Menar du framdreven så är det nog inga problem. Jag kör 7 delad kedja på min gamla Miyata racer med vevparti med framdrev för 9-10 speed och har inte märkt något konstigt.På andra hojar kör jag 11 delad kedja på 10 delade kassetter som funkar perfekt.

Uppgraderingsfråga
Jag behöll vevpartiet när jag bytte från 3x7 till 3x9 på min första MTB en gång i tiden.
Nu hade jag iofs ingen fabriksmonterad 3x9 att jämföra med, men jag reflekterade aldrig över att vevpartiet skulle ha utgjort någon begränsning.

Däremot har jag läst om några få som har fått smalare kedjor att fastna mellan klingorna när de försökt blanda delar ännu fler generationer från varandra.

Uppgraderingsfråga
Däremot har jag läst om några få som har fått smalare kedjor att fastna mellan klingorna när de försökt blanda delar ännu fler generationer från varandra.
Mellan 7/8 -> 9/11 så minskar inte bara ytterbredden på kedjan utan även innerbredden, om än marginellt. Så om toleranserna inte är på din sida så finns risken att detta händer när man blandar just mellan dessa grupper

Tillbaka
Topp