Shimano 12s bakväxlar går sönder

xzbatt

Aktiv medlem
Hej,

Har en fundering kring Shimanos 12-delade bakväxlar.

Min fundering är om dom går lägre/närmare marken än SRAM Eagle?
Eller är dom mycket känsligare för yttre våld, alltså klenare byggda eller med sämre material än SRAM?

Bakgrunden till mina frågor är att jag nu olyckligt krokat i och böjt dels en SLX 12s och senast igår min XT 12s.
I båda fallen har det skett på min Epic Evo 2021 och cagen har böjt sig snarare än att växelörat gett sig.
Det har gått att rikta bakväxlarna utan större kraft

Mina tidigare cyklar har varit utrustade med Eagle 12s och jag har aldrig skadat en bakväxel trots vurpor och flera krokiga växelöron.

Nu funderar jag på att byta ut Shimano mot AXS istället då mitt förtroende för Shimano sviktar, i övrigt ser jag bara en fördel med Shimano setupen och det är integreringen mellan växelreglage och bromshandtag?

Vad har ni för erfarenheter?

/Johan

Mina erfarenheter är att Shimano funkar kanon. Om du bangar in växlar i saker så är det mer vinkel/kraft/övrigt som avgör hur det går sönder.

Jag har smällt i min flera gånger utan att det påverkat funktionen.

Men vill man betala 3-4k för en smashad bakväxel istället för 1000-1500kr så det ett fritt val ??

Den långa cagen är ju lättare att haka i saker, men det gäller även sram. Shimano släppte nyligen en 3cm kortare om du klarar dig med 10-45 kassett.

Upplever tvärtom. Srams bakväxlar har varit mjukost, uppstår sidledsplay och blir snea av minsta lilla. medan Shimano gnuggar på. Det enda positiva med sram är mek clutchen. Alla upplever nog de båda olika ?

Den enda bakväxel som gått sönder för mig på ett omotiverat sätt är Sram GX Eagle. (Har dock inte kört shimano 12-delat).

... Men vill man betala 3-4k för en smashad bakväxel istället för 1000-1500kr så det ett fritt val ??
Delar av köpargumentet är ju just den funktionen som gör att AXS växeln flyttar sig istället för att gå sönder!

Hade jag inte gjort så mkt små snabba växlingar låter ju GX AXS med shimano 12s kassett o kedja som drömmen.

Jämför man sram nx och gx eagle med shimano slx 12 delat så är cagen på slx så mjuk att man med lätthet böjer den åt alla håll. Det är ju en fördel ibland att med två fingrar enkelt kunna böja till cagen litegrann, men jag har nog hellre en cage gjord i något vettigt material. Sram ligger på en helt annan nivå vad gäller byggkvalite. Men man får väl också vad man betalar för.

Delar av köpargumentet är ju just den funktionen som gör att AXS växeln flyttar sig istället för att gå sönder!

Hade jag inte gjort så mkt små snabba växlingar låter ju GX AXS med shimano 12s kassett o kedja som drömmen.
Om smällen kommer från rätt håll så ja. Men för mycket smäll så funkar inte den. Och slår du i åt nåt annat håll så hjälper inte deras funktion.

Om smällen kommer från rätt håll så ja. Men för mycket smäll så funkar inte den. Och slår du i åt nåt annat håll så hjälper inte deras funktion.
Men fortfarande stål så borde ändå göra att växelörat går sönder först i de flesta fall. Själv har jag aldrig haft sönder en bakväxel utöver bottenkolfibern i en xtr 12-speed och det är på 7 års cykling med mig som älskar stök.
Men låter billigare med deore 12-speed som har stålcage.

Men fortfarande stål så borde ändå göra att växelörat går sönder först i de flesta fall. Själv har jag aldrig haft sönder en bakväxel utöver bottenkolfibern i en xtr 12-speed och det är på 7 års cykling med mig som älskar stök.
Men låter billigare med deore 12-speed som har stålcage.
Sant :) Och håller med, billigare och enklare att inte slå i saker ;)

Jämför man sram nx och gx eagle med shimano slx 12 delat så är cagen på slx så mjuk att man med lätthet böjer den åt alla håll. Det är ju en fördel ibland att med två fingrar enkelt kunna böja till cagen litegrann, men jag har nog hellre en cage gjord i något vettigt material. Sram ligger på en helt annan nivå vad gäller byggkvalite. Men man får väl också vad man betalar för.
Första april var igår ?

körde Shimano XT 8000 rätt igenom förut, det vill säga kassett, kedja och växelförare bak. Tröttnade på att allt slets ut så snabbt. Bytte och byggde om under hösten/vintern 2020 till sram axs xx1 eagle. Bytte även vevnavet till DUB pressfit från Shimano XT. Bytte även vevarmarna från Shimano XT till Sram xx1. Bytte hub/body till dtw swiss xd. Jag är supernöjd och har inte ångrat mig än.

Jag vet, ville bara retas lite. Själv har jag haft urusel erfarenhet av Sram i allmänhet och deras bakväxlar i synnerhet.
Det är rätt lustigt hur folk kan tycka så olika om sram och shimanos grejer och vara tvärsäkra på sin sak. ?

Jag vet att många här ogillar sram och främst eagle men personligen har jag haft mycket bra erfarenhet av dessa prylar (förutom deras förbannade bromsar) och blev rätt besviken när jag köpte en slx växel och fick erfara en oerhört sladdrig byggkvalitet. Men priset är så mycket bättre så jag vet inte om det blir sram när det kommer till kritan, jag lägger hellre mer på dämpare osv. Hela drivlinan är ju ändå förbrukningsvara mer eller mindre..

Har precis samma erfarenhet. Andra turen på min Epic Evo böjde sig bakväxelns cage. Totalt vriden. Örat hyfsat rakt, inte 100% men hyggligt.
Vet inte om den sitter lägre på Epic Evo men har läst i andra forum också om lättkvaddade 12 delade Shimano växlar.
11s upplevdes robustare / nättare = mindre att slå i och mindre hävarm när man bankar i.
Kanske en Epic grej ;-)

Ja det var som jag trodde två läger av Shimano respektive Sram fan boys ☺️.

Det kan vara så enkelt att jag börjat cykla med mindre försiktighet mot bakväxeln, med tanke på att jag inte haft några haverier tidigare så har väl min tro stärkts i att det håller för mer än vad jag trott.

Om drivlinan är en förbrukningsvara vet jag dock inte om håller med om. Visst är kedja, kassett och klingor förbrukningsvara men inte nu kostar ju varje kedja två bakväxlar och det känns snedfördelat?

Önskvärt vore också att Shimano sålde cagen som reservdel.

Har precis samma erfarenhet. Andra turen på min Epic Evo böjde sig bakväxelns cage. Totalt vriden. Örat hyfsat rakt, inte 100% men hyggligt.
Vet inte om den sitter lägre på Epic Evo men har läst i andra forum också om lättkvaddade 12 delade Shimano växlar.
11s upplevdes robustare / nättare = mindre att slå i och mindre hävarm när man bankar i.
Kanske en Epic grej ;-)
Nu kanske jag tänker snett men min tanke är att alla 29” hjul är lika höga och då har samma mått från mark-centrum på hjulet, kassetten sitter i centrum på alla hjul och bakväxeln monteras på samma avstånd i förhållandet till kassetten på alla cyklar?‍♂️

Då bör det inte vara en Epic grej, men det skulle kunna vara ett resultat av att cykeln får mig att välja andra/nya spår som utsätter bakväxeln för nya risker.

Ja det var som jag trodde två läger av Shimano respektive Sram fan boys ☺️.

Det kan vara så enkelt att jag börjat cykla med mindre försiktighet mot bakväxeln, med tanke på att jag inte haft några haverier tidigare så har väl min tro stärkts i att det håller för mer än vad jag trott.

Om drivlinan är en förbrukningsvara vet jag dock inte om håller med om. Visst är kedja, kassett och klingor förbrukningsvara men inte nu kostar ju varje kedja två bakväxlar och det känns snedfördelat?

Önskvärt vore också att Shimano sålde cagen som reservdel.
De säljer cage som reservdel men förra året var de slutsålda överallt.

De säljer cage som reservdel men förra året var de slutsålda överallt.

Konstigt då att dom inte listar det som reservdel, det enda jag hittade var löphjulen, men dom lär jag aldrig få chansen att slita ut :P

de nya större nedre trissorna innebär utmaningar när det gäller att grenar lättare tuggas in i växeln och böjer den.

har själv tillverkat sidoplåtar i aluminium som skydd för större trissor som jag monterat, vilket hittills haft avsedd effekt. innan dess sket det sig några gånger.

sram har nu kommit med större nedre sidostycken antagligen med samma syfte. hur det ser ut med shimano vet jag inte.

När min son var lite yngre ramlade han så ofta i stök med sin 24" mtb att jag måste böja tillbaka växelöron flera gånger på varje tur. All dessa smäller har tagits av en Sram GX 11-delat bakväxel som inte fixk nån skada alls, förutom färgen. Jag är riktigt imponerad! Tror dock att cagen inte fick många smäller.

Föredrar själva (Stam) 11-delat, framförallt för vikten och utseende, men också för att cagen är kortare. Tror att jag skulle välja 7-delat GX DH om jag skulle bygga en ny mtb, mycket lättare och mycket kortare cage.

på den äldre av mina mtb ser det ut så här. inte snyggt men hittills funktionellt. hade en mindre modell först, men det räckte inte. fann att det var viktigt med vinkeln på plåtens främre kant gentemot kedjan, så att grenar och annat inte tuggas in i gapet;)
. 845BC340-C3A7-4500-B585-DAB252A91643.jpeg

Tillbaka
Topp