Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag förstår inte alls problemet. Vi vandrade många delar av Sörmlandsleden runt Malmköping i somras. Vi mötte knappt några alls. Några vandrare och max 4 cyklister. I sommar har vi tänkt cykla! De kommer inte kunna hindra folk från detta tror jag. De kan ha ett önskemål men ett förbud är orimligt.![]()
Är det någon grupp som har ensamrätt på allemansrätten? Föreningen Sörmlandsleden vill nu att stigcyklister inte ska nyttja den 100 mil långa leden. Ett trist tilltag som åsidosätter allemansrätten menar debattören.
Föreningen Sörmlandsleden går ut
Läs hela artikeln:
![]()
Debatt: Sörmlandsleden, stigcyklisterna och allemansrätten
Är det någon grupp som har ensamrätt på allemansrätten? Föreningen Sörmlandsleden vill nu att stigcyklister inte ska nyttja den 100 mil långa leden. Ett trist tilltag som åsidosätter allemansrätten menar debattören. Föreningen Sörmlandsleden går ut brett, bland annat i SVT igår, och undanber...happyride.se
Lite så egentligen ?Det gäller att skapa problem om de inte finns. Tex göra TV på ett par cykelspår i snö. Bra pr
Ja, det verkar onekligen så. Ingen kommer väl bry sig om det där ändå eftersom Allemansrätten ändå finns.Det gäller att skapa problem om de inte finns. Tex göra TV på ett par cykelspår i snö. Bra pr
Kom att tänka på Seinfeld-avsnittet där Kramer får sparken från ett ställe han inte ens var anställd på.Tjena!
Humorn i att ledningen på Sörmlandsleden gråter över att avtalet kan sägas upp när det inte ens finns ett avtal.. Jag vet fan inte om jag ska skratta eller gråta.
Ja, det var bra skrivet. Det gick bara inte att låta bli att försöka smyga in valsen om avtal med markägaren på slutet.
Inget problem för helheten men jag tycker det är spännande att lögnen är ett verktyg så nära hjärtat att det nästan inte går att låta bli.
Ren lögn är det väl inte. Ett litet retoriskt grepp som inte helt bygger på sanningen. Det kan man kalla vad man vill.Tjena!
Det är ju inte en ren lögn, det var ju just biten utanför Nyköping som var en lögn. Jag misstror inte att dom har avtal med markägare längs vägen, är snarare helt säker då man inte bygger vindskydd utan markägarens tillstånd. Just i Nyköping är det kommunen där någon helt enkelt gett ett muntligt avtal om att dom får markera leden på deras mark. Så någon sorts av avtal har ju såklart funnits från början, men det är absolut inte ett avtal som kommer att sägas upp pga cykling. Det är där lögnen ligger.
Antar att samma regler gäller ”vandring”, vad det nu är, man får väl inte arrangera ett vandringslopp(terränglopp) heller hur som helst, men det nämnde de inte :)De har utan tvekan vridit texten med säkert både jurister och kommunikatörer. Se hur de elegant hoppar över den generella rättigheten att framföra cykel enligt allemansrätten för att istället direkt gå till delen om mer organiserad cykling. Men bra att de är tydliga med att de inte kan förbjuda.
Det behöver inte vara ”lopp” eller ”organiserat”, det räcker att du tänker nyttja marken ”regelbundet” (dvs mer än någon enstaka gång) för att du bör inhämta markägarens tillstånd.Antar att samma regler gäller ”vandring”, vad det nu är, man får väl inte arrangera ett vandringslopp(terränglopp) heller hur som helst, men det nämnde de inte :)
Hej.. Skyldigheter?? Skyldig-heter?? I Sverige?? Svenskar?? Menar du att SVENSKAR kan antas ta HÄNSYN till ANDRAS önskemål?? T.ex att inte cykla på en led som ANDRA sköter om och tillser att den är skyltad och som undanber sig cyklister??? Det är långhelg, rätta in dig i ledet, korka upp ölen, var svensk... mvh borano20Det behöver inte vara ”lopp” eller ”organiserat”, det räcker att du tänker nyttja marken ”regelbundet” (dvs mer än någon enstaka gång) för att du bör inhämta markägarens tillstånd.
F.ö. bra att de upplyser om skyldigheter, rättigheter brukar folk i allmänhet ha bra koll på, men skyldigheter är det lite si och så med.
Jag går ofta samma runda på hundpromenaden, delvis på stigar. Borde jag prata med markägaren?Hur pass regelbundet kan man ta en promenad i skogen? Utmaningen är väl att det är den kollektiva volymen som eventuellt ställer till inte den individuella
Om man inte relativiserar och så kan man förstå att folk kan vara upprörda för olika saker, av olika upprördhetsgrad :)Ursäkta mig men jag börjar bli fruktansvärt trött på dom här diskussionerna. Man måste sätta saker i ett perspektiv.
Det har tyvärr inte blivit mycket cykling för mig i vinter men tog igår fram hojen för första gången sedan i höstas för att ta mig en tur i min favoritskog. En jättefin hyffsat gammal skog men härliga mossbäddar, unerbara stigar, svamp- och bärmarker, och jag skojar inte, hela jävla skogen var borta, jag vet inte hur många hektar. Allt som var kvar var en som det så fint heter "föryngringsyta", dvs en salig lervälling med stora sår av maskiner överallt, ris som ligger kvar på alla fina stigar som gick där. Det gick helt inte att ta sig fram över huvudtaget. Allt man hade sparat var två (2) tallar.
När jag ser dessa "föryngringsytor" överallt blir det oerhört svårt för mig att förstå hur man kan bli uppörd över lite cykerlspår på en upptrampad stig.
Ska vi ursäkta en tjuvskjuten ren med att samerna ändå slaktar tusentals renar varje år också?Ursäkta mig men jag börjar bli fruktansvärt trött på dom här diskussionerna. Man måste sätta saker i ett perspektiv.
Det har tyvärr inte blivit mycket cykling för mig i vinter men tog igår fram hojen för första gången sedan i höstas för att ta mig en tur i min favoritskog. En jättefin hyffsat gammal skog men härliga mossbäddar, unerbara stigar, svamp- och bärmarker, och jag skojar inte, hela jävla skogen var borta, jag vet inte hur många hektar. Allt som var kvar var en som det så fint heter "föryngringsyta", dvs en salig lervälling med stora sår av maskiner överallt, ris som ligger kvar på alla fina stigar som gick där. Det gick helt inte att ta sig fram över huvudtaget. Allt man hade sparat var två (2) tallar.
När jag ser dessa "föryngringsytor" överallt blir det oerhört svårt för mig att förstå hur man kan bli uppörd över lite cykerlspår på en upptrampad stig.
Man får väl ha lite sunt förnuft. En hundpromenad har troligtvis väldigt låg risk att orsaka skador. Om du däremot planerar regelbunden XC-träning eller lek och ploj över stock och sten är risken större, och då tycker iaf jag (och Naturvårdsverket) att det hör till god ton att först fråga markägaren om lov.Jag är på riktigt nyfiken på om ooms och Borano frågar markägaren om lov innan de går en promenad på samma stig "frekvent" (ska vi säga minst 5 gånger per år?).
Varför skulle regelbundna hundpromenader inte orsaka liknande påverkan som regelbunden XC-träning?Man får väl ha lite sunt förnuft. En hundpromenad har troligtvis väldigt låg risk att orsaka skador. Om du däremot planerar regelbunden XC-träning eller lek och ploj över stock och sten är risken större, och då tycker iaf jag (och Naturvårdsverket) att det hör till god ton att först fråga markägaren om lov.
Fast om du är en av 100 hundägare som går på en känslig stig varje dag? Jag ser inte den principiella skillnaden.Man får väl ha lite sunt förnuft. En hundpromenad har troligtvis väldigt låg risk att orsaka skador. Om du däremot planerar regelbunden XC-träning eller lek och ploj över stock och sten är risken större, och då tycker iaf jag (och Naturvårdsverket) att det hör till god ton att först fråga markägaren om lov.
Att regelbundet använda sig av en känslig stig tyder på dåligt omdöme. Det är inget jag skulle ägna mig åt öht.Fast om du är en av 100 hundägare som går på en känslig stig varje dag? Jag ser inte den principiella skillnaden.
Jag vände mig emot att du verkar tycka att cyklister alltid ska fråga om lov men att du inte gör det som gångare själv. Då ska sunt förnuft råda. Det tycker jag ska råda alltid. Sunt förnuft alltså. Däremot ser jag inte att man alltid måste följa alla regler i alla lägen. För det går inte.Att regelbundet använda sig av en känslig stig tyder på dåligt omdöme. Det är inget jag skulle ägna mig åt öht.
Och vadå ”principiella skillnaden”? Du/jag ansvarar för våra handlingar. Enstaka gång, helt ok. Regelbundet nyttjande, fråga om lov. Vad andra gör kan varken du eller jag ta ansvar för.
Var har jag sagt att sunt förnuft bara gäller cyklister och inte gångare? Sunt förnuft gäller alltid, sedan tog jag ett par exempel. Men ja, NVV pekar extra tydligt på ridning och cykling som aktiviteter för det bör frågas om lov vid regelbundet nyttjande.Jag vände mig emot att du verkar tycka att cyklister alltid ska fråga om lov men att du inte gör det som gångare själv. Då ska sunt förnuft råda. Det tycker jag ska råda alltid. Sunt förnuft alltså. Däremot ser jag inte att man alltid måste följa alla regler i alla lägen. För det går inte.
men inte på stigar eller fritt i terrängen, där går det däremot bra att åka med vanlig cykel.
Nej det är möjligt att du aldrig uttryckt dig exakt så. Av någon anledning har jag dock fått för mig att du anser att cykling i naturen är tveksam och att cyklister därför skall fråga den goda markägaren om lov att cykla på hens mark, åtminstone om man ska det fler än enstaka tillfälle. Då skulle givetvis i logikens namn en frekvent vandrare också behöva fråga markägaren om lov, allt annat vore ju hyckleri.Var har jag sagt att sunt förnuft bara gäller cyklister och inte gångare? Sunt förnuft gäller alltid, sedan tog jag ett par exempel. Men ja, NVV pekar extra tydligt på ridning och cykling som aktiviteter för det bör frågas om lov vid regelbundet nyttjande.
![]()
Cykling
Att cykla i naturen är härligt och enligt allemansrätten får du cykla både i naturen och på enskilda vägar. Men tänk på att inte cykla över en tomt, plantering eller mark som lätt kan skadas.www.naturvardsverket.se
Summa summatum, man bör blanda in markägaren vid regelbunden cykling, eftersom risken för skador är stor då. Det är inte jag som säger det, det är NVV. De säger inget specifikt om regelbunden vandring, men om man tycker att ens hundpromenader ger lika stor risk för skador som ex.vis snabb XC-träning eller teknisk stigcykling bör man troligen fråga om lov för dem också.Nej det är möjligt att du aldrig uttryckt dig exakt så. Av någon anledning har jag dock fått för mig att du anser att cykling i naturen är tveksam och att cyklister därför skall fråga den goda markägaren om lov att cykla på hens mark, åtminstone om man ska det fler än enstaka tillfälle. Då skulle givetvis i logikens namn en frekvent vandrare också behöva fråga markägaren om lov, allt annat vore ju hyckleri.
Men nu har jag förstått att du tycker sunt förnuft ska råda och att det räcker att man som enskild person - oavsett om man är cyklist eller promenerare - gör en bedömning av om man förstör. Man måste inte blanda in markägaren. Det gläder mig!
Ja, eller så tar man det säkra före det osäkra och frågar markägaren en gång för mycket än en gång för lite så det slipper bli en konflikt? Eller blir det för jobbigt?Det är intressanta bedömningar i rätten när regelbundenhet, organisering och olika färdsätt ska bedömas mot Allemansrätten och Äganderätten..
Nu när FSL tar in jurist kanske de vill pröva sitt case?
Jobbigast blir det för greven om alla slår en signal och frågar.Ja, eller så tar man det säkra före det osäkra och frågar markägaren en gång för mycket än en gång för lite så det slipper bli en konflikt? Eller blir det för jobbigt?
Ännu värre blir det om alla med ”sunt förnuft” som promenerar också ska ringa först för säkerhets skull.Jobbigast blir det för greven om alla slår en signal och frågar.
Edit. Speciellt eftersom han enligt SL inte har rätt att förbjuda cykling
Lantmäteriet, Google och Eniro. Upprepa för alla olika markägares mark du passerar (kan vara rätt många) på en runda. Är trots allt en viss ansträngning om man frekventerar olika områden.Hur får jag enkelt fram vem som är ägare på den mark jag frekventerar och kontaktuppgifter till denne?
Visa. Jag får fram en fastighetsbeteckning men inga namn, förutsatt att personerna inte är skrivna på den aktuella fastigheten. Är tanken att man ska begära registerutdrag från myndigheterna för varje fastighet man passerar?Lantmäteriet, Google och Eniro. Upprepa för alla olika markägares mark du passerar (kan vara rätt många) på en runda. Är trots allt en viss ansträngning om man frekventerar olika områden.
Visa. Jag får fram en fastighetsbeteckning men inga namn, förutsatt att personerna inte är skrivna på den aktuella fastigheten. Är tanken att man ska begära registerutdrag från myndigheterna för varje fastighet man passerar?
Behövs det verkligen? Jag tycker äganderätten är viktig. Att expropriera mark känns helt orimligt för mig. Privata markägare sköter oftast sin mark utmärkt och för mig har det ALDRIG uppstått problem när jag cyklat i skogen. Där jag cyklar har jag aldrig heller sett stigar som är så slitna/misshandlade att det medför ekonomisk skada för markägaren.en lösning vore väl om staten kunde gå in och expropriera marken kring viktiga stigar. då slipper vi ringa 30 markägare varje gång vi ska cykla.
obs, det är inget revolutionärt kommunistförslag. det funkar ju bra när staten bygger väg.
alternativt kunde skogsstyrelsen få i uppdrag att göra biotopskyddsområden av de stigar som allmänheten använder. det är helt i linje med nuvarande skogspolitik där produktionsmålet och miljömålet (inklusive kulturmål) ska vara jämställda.