”Tjutande” hydraulbromsar behöver lite hjälp tack!

Mejten

Aktiv medlem
Hej
Med risk för att idiotförklara sig själv har jag en fråga ang hydrauliska bromsar.
Har en HT med hydrauliska bromsar, en dag när jag skulle ut helt plötsligt har frambromseb börjat ”tjuta” vid inbromsning. Har kört med smerjelduk på skivan, bytt belägg fortfarande tjuter det vi inbromsning! Vad är problemet??
Tack på förhand!
//mejten

Är dina hydrauliska bromsar = hydrauliska skivbromsar så kan du hitta några tips i
och

Om bromsarna skriker för att de är smutsiga gör jag följande:
  • Gör rent bromsskivorna med något starkt rengöringsmedel som får bort olja/fett.
  • Gör även rent eller byter ut bromsklotsarna. Det kan vara lite knepigt att få rent klotsarna och jag orkar sällan med det arbetet (slipa ner med fint sandpapper, osv) så oftast byter jag helt enkelt ut bromsklotsarna mot nya då det är en så pass liten kostnad.
Om man inte göra båda ovanstående samtidigt kommer det fortsätta låta eftersom det finns smuts kvar.

Nu har du bytt belägg så kanske inte mitt tipps hjälper. Men jag fick smutsiga/glasade belägg som tjuter av bara h...vete. Ja körde hetta upp dem ordentligt genom att bromsa lätt och trampa i lång nedförsbacke och detta fixade problemet. Märker att de nyper mycket bättre mot skivan och de har slutat tjuta.

Nu har du bytt belägg så kanske inte mitt tipps hjälper. Men jag fick smutsiga/glasade belägg som tjuter av bara h...vete. Ja körde hetta upp dem ordentligt genom att bromsa lätt och trampa i lång nedförsbacke och detta fixade problemet. Märker att de nyper mycket bättre mot skivan och de har slutat tjuta.
+1, kör så det ryker. Bokstavligen. (har hört att det inte funkar på "organiska" belägg men på metalliska/sintrade funkar det iaf för mig. Hur bra som helst)

Det går både snabbare och enklare att göra rent skivor och belägg för hand (+att du slipper oljudet) än att hålla på cykla upp och ner för en lång och brant nedförsbacke ett antal gånger.

I mitt fall hade jag rengjort med ipa och slipat med 600 sandpapper på både skiva och belägg utan förbättring. Men däremot fungerade bromsmetoden. En gissning är att värmen slipar ner belägg och samtidigt förs material över till skivan. Möjligen förgasas vissa föroreningar av värmen men tveksamt om det blir varmt nog för det. Oavsett så cyklar jag frekvent i nedförsbackar så det var inget större besvär att testa. Tjutandet tror jag berodde på att det var för lite friktion mellan skiva och belägg för jag fick bromsa hårt för att få verkan. Kanske inte är en universallösning men för mig funkade det.

I mitt fall hade jag rengjort med ipa och slipat med 600 sandpapper på både skiva och belägg utan förbättring. Men däremot fungerade bromsmetoden. En gissning är att värmen slipar ner belägg och samtidigt förs material över till skivan. Möjligen förgasas vissa föroreningar av värmen men tveksamt om det blir varmt nog för det. Oavsett så cyklar jag frekvent i nedförsbackar så det var inget större besvär att testa. Tjutandet tror jag berodde på att det var för lite friktion mellan skiva och belägg för jag fick bromsa hårt för att få verkan. Kanske inte är en universallösning men för mig funkade det.

Hm, hade du verkligen fått bort all smuts från skivan/beläggen? Sandpapper är nog inte så effektivt mot smuts på skivorna. Om skivan och beläggen rena ska du ha full bromskraft på en gång.

Senaste gången jag gjorde rent skivorna använde jag aceton och det var först efter tredje omgången som trasan inte blev smutsig. Det fanns med andra ord olja/fett kvar på skivorna trots en rejäl första och andra rengöring.

Om skivan och beläggen rena ska du ha full bromskraft på en gång.
Nej så är det inte.
Visst material ska överföras från klossar till skivan för att maximal friktion ska uppstå.
Det är därför du rekommenderas att bromsa ett par gånger vid montering av nya belägg och/eller skivor innan du ger dig ut och hojjar.

Nej så är det inte.
Visst material ska överföras från klossar till skivan för att maximal friktion ska uppstå.
Det är därför du rekommenderas att bromsa ett par gånger vid montering av nya belägg och/eller skivor innan du ger dig ut och hojjar.
Exakt och det får du vid första riktigt hårda inbromsningen. Det jag menar är att om du tror att du har gjort rent bromsarna men sedan ändå behöver cykla upp och ner för en låååång och brant backe 10 antal gånger och tokbromsa för att få bränna rent bromsarna och få normal bromskraft igen så hade du inte rena bromsar till att börja med.

Tillbaka
Topp