Finns mitt drömstyre?

glitch

Aktiv medlem
Finns mitt drömstyre?
Håller på testar lite olika styren och av mina experiment hittills har jag landat i följande önskemål för drömstyret - frågan är om det finns?

Alu
Bredd över hoodsen CC 40 cm
Reach 75-80
Kröken så utformad att man får en plan linje i övergången till hoodsen
Gärna platt på toppen och framförallt platt i böjen från mitten ut mot bocken / reglagen. Det är grymt skönt när det är avplattat i kröken.
Drop 120-125
Lagom med flare i bocken men rätt neutral över hoodsen. Typ 6-8 graders flare
31.8 klämma med bred infästningsbas som är jämntjock typ 10 cm eller så så man får plats med clip ons
Lite förlängd bakåt i botten av bocken så man har lite att hänga på när man är trött.
Ska helst funka både med invändig och utvändig kabeldragning.

Det närmsta jag kommit hittills är mitt Vision Metron flat men det är i kol, skulle kunna ha lite mer flare och tyvärr envisas Vision med att man ska köpa deras svindyra M.A.S clip ons för vanliga passar inte.

Syftet är "all surface" cykling med ambtioner om längre turer.
Nån som sett nåt som passar in?

Finns mitt drömstyre?
Prime Doyenne Alu tycks passa. Jag är supernöjd
Har spanat på det! Lite oklart om clip ons - hos wiggle står det på deras frågesektion att det inte skulle vara lämpligt på grund av platta sektionen, mem i reviews skriver nån att det funkar fint. Skulle du kunna mäta styrstamssektionens bredd?
Hur är det i bocken, svänger det ut nåt alls nedtill?

Pro Plt Discover och Zipp Service Course 70 XPLR ser intressanta ut också.

Finns mitt drömstyre?
Jag hoppas att det är OK att stjäla tråden för tips om mitt drömgravelstyre?
Det av mina styren jag trivs bäst med är ett Syntace Racelite2 (den äldre modellen)
med bekväm ergoböj
Syntace_Racelite2_drop_bend.jpg

rejält med både drop (130-150mm) och reach(minst 90mm c-c)
Syntace_Racelite2_Drop_Reach.jpg

och inte minst: upptill en böj mot cyklisten (6° som i bilden nedan)
syntace-drop-bar-racelite-carbon_width.jpg

Nu letar jag efter ett styre till min gravel/allroad-cykel som är så likt detta som möjligt
+ med måttlig flare

Bredd 40-42 cm (c-c)
Reach 90-110 mm
Drop 130-150
Måttlig flare i bocken (~5-15°) men rätt neutral över hoodsen.
31,8 mm klämma

Är det ngn som har tips på ett sådant drömstyre?

Eller om det inte finns: ngt tips på ett "vanligt" gravelstyre med måttlig flare och minst 90 mm reach?

Finns mitt drömstyre?
Tror det faller mycket på droppet du önskar Håkan?
Jag beställde hem två intressanta alternativ som tickar de flesta av mina boxar:
Zipp Service Course 70 XPLR
och Pro Plt Discover

Zipp gör stort nummer av att reglagen ska hamna så neutralt som möjligt för att sedan övergå till flare/outsweep längre ned på styret. Rimligt med flare.

Bägge är något tillplattade ovanpå vid kröken framåt mot reglagen för att ligga bekvämt i handflatan.

Dock så har de ju bägge kort reach och kort drop så faller lite för dig Håkan.

Har du kollat Profile Designs Drv GMR? Deras 120 kanske kan vara nåt? Inte riktigt de mått du anger men 120 modellen sägs ju vara för stora händer.

Finns mitt drömstyre?
Tror det faller mycket på droppet du önskar Håkan?
Reach är viktigare än drop, om jag måste prioritera
Men det verkar vara svårt att hitta ett styre med lagom flare och reach på min 90mm

Har du kollat Profile Designs Drv GMR? Deras 120 kanske kan vara nåt? Inte riktigt de mått du anger men 120 modellen sägs ju vara för stora händer.
Tyvärr har det bara 75mm reach, enl de uppgifter jag har hittat
Men "flare-formen" verkar riktigt bra
Profile-design-drv-gmr-120-drop-bar-flare.jpg

Finns mitt drömstyre?
Har spanat på det! Lite oklart om clip ons - hos wiggle står det på deras frågesektion att det inte skulle vara lämpligt på grund av platta sektionen, mem i reviews skriver nån att det funkar fint. Skulle du kunna mäta styrstamssektionens bredd?
Hur är det i bocken, svänger det ut nåt alls nedtill?

Pro Plt Discover och Zipp Service Course 70 XPLR ser intressanta ut också.
Nu verkar du ju ha beställt styren redan, men jag har Prime-styret från annan tillverkare. Väldigt nöjd. Framförallt försänkningen för handloven vid hoodsen och för egen del just 4° flare.

Finns mitt drömstyre?
Hur blir handpositionen mot bromshandtagen när handtagen är neutrala? Jag har Eastons EC70 AX och ett Ritchey-styre som båda ställer ut handtagen. Jag tycker lite av poängen är att få en bra position i bocken med fingrarna på bromshandtagen ex när man kör utför tekniskt.

Finns mitt drömstyre?
Fick hem styrena och hade svårt att välja men Zippstyret får åka tillbaka, enkom för att det bara fanns i 42 cm som smalast. Pro och Zipp styret är rätt snarlika med lite tillplattad topp mem Zipp sveper lite inåt uppetill samt sveper ut mer längs ned och reglagen ska bli mindre vinklade.
Gillade verkligen Zipps form men jag vill ha 40 bredd (och Pro är redan bredare i 40 än det 40 jag hade innan).
Sen väger Pro som Zipps mycket dyrare SL version av 70 XPLR så det är ingen nackdel heller.

Men för den som söker 42+ styre så är Zipp riktigt fint.
20210410_062847.jpg

Finns mitt drömstyre?
Efter att ha haft ett gäng olika styren hemma kunde till slut en vinnare utses - Prime Doyenne, som redan nämnts tidigare. Visst det väger en del mer än Vision styret och den interna dragningen är löjlig (typ 1cm som går internt), men det är snyggt, har bra vinklar, bekväm topp med avfasad kant ut mot böjen till reglagen som är kalas att vila handflatorna på och klämområdet är brett nog för att sätta dit tempopinnar, lampor osv.
Bra pris också!

Tillbaka
Topp