mzi
Aktiv medlem
Cykling vs löpning som träningsform
Österödskvinnan var väl typ 80 bast när hon dog för 12000 år sedan.å andra sidan är de väl bara byggda för att hålla i typ 30 år
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Österödskvinnan var väl typ 80 bast när hon dog för 12000 år sedan.å andra sidan är de väl bara byggda för att hålla i typ 30 år
Segt för henne att dras med kassa knän i 50 år :/Österödskvinnan var väl typ 80 bast när hon dog för 12000 år sedan.
Kost och motion var nog bättre anpassad på den tiden.Segt för henne att dras med kassa knän i 50 år :/
Relevant och bra svar, min poäng är dock fortfarande att cykling för de allra flesta (undantag finns självfallet) är mera skonsamt med lägre skaderisk, något som enligt mig är en oerhört tung kanske underskattad fördel. Eventuellt är denna fördel ännu större för seriösa motionärer som tränar ganska mycket. Enligt min egen erfarenhet så kommer ofta löparrelaterade problem smygande just när man varit duktig med regelbundhet och kört ganska länge. Men igen, dels generaliserar jag nu men också i kombination med egen träningserfarenhet. Jag struntar nu i faktumet att löpning för många är enklare/snabbare/smidigare.Nu är det i praktiken enklare att maxa löpning än cykling. Löpning är en viktbärande helkroppsaktivitet på ett annat sätt än cykling, man måste vara rätt duktig cyklist innan man får upp pulsen högre än i löpning. Dessutom är cykling till sin natur en mix av att rulla och ta i, blandat med rödljus, väjningsplikter etc.
Jag har iof 1km till där stigarna börjar i nackareservatet eller där gruset börjar så det krävs väldigt lite extratid för stigcykling och grus men det känns fortfarande mer tidskrävande med cykel än löpning. Dessutom lägger jag ner betydligt mer tid på service och skötsel av cyklarna än av mina löparskor (och jag är verkligen ingen topsare)
Möjligen kan vissa fåfänga personer också finna en viss tillfredsställelse med lite starkare muskulösare cykelben vs pinnsmala långlöparben men nu är jag ute på riktigt djupt vatten... ;-)
Cykel ligger under med 1 - 2 hos mig, räknar med att komma ikapp och förbi.Man skadar sig lite mindre ofta akut med löpning än cykel. Det står 4-0 i frakturer till cykel i matchen mot löpning för tillfället för mig.
Instämmer, mina pjuck håller i flera år, inklusive några lopp och en mara om året. Jag märker knappt någon skillnad på nya och gamla dojjor. På totalen är det en helt annan storleksordning än vad cykel kostar.Köper man bara nya skor utanför rea (i.e. 1500 utan svårighet) och nöjer sig med 50mil blir det ju dyrt. Jag löper de flesta av mina mil i Salmings förra modell, som alltid funnits i Outletten för 5-600kr och håller ca 100mil innan jag tröttnar på dem. Rätt stor skillnad på 30kr/mil mot 6kr/mil...
All sorts kondition kan ju tränas lika bra på cykel, och 2h löpning är inte ett bra pass att göra som enda löpning (det är ett rätt bra långpass som den i en vecka med 4-5 pass). Jag skulle satsa på 45min trail med lite lagom fart. Det kommer göra massa för benen och reflexer och teknik som cykling aldrig kommer åt.Om en cyklist ska prångla in ett löppass bland all cykling enligt devisen ombyte förnöjer, vilken typ av pass ger då mest och bäst utdelning? Ett kort och högintensivt intervallpass eller ett längre myspass i zon 2-ish?
Då hade jag satsat på ett tröskelpass!Om en cyklist ska prångla in ett löppass bland all cykling enligt devisen ombyte förnöjer, vilken typ av pass ger då mest och bäst utdelning? Ett kort och högintensivt intervallpass eller ett längre myspass i zon 2-ish?
Svårt att säga, beror ju på hur du tränar som cyklist och vad du vill ha ut av löpningen. De perioder jag kör på det här sättet så är min ambition mest att behålla löpkapaciteten.Om en cyklist ska prångla in ett löppass bland all cykling enligt devisen ombyte förnöjer, vilken typ av pass ger då mest och bäst utdelning? Ett kort och högintensivt intervallpass eller ett längre myspass i zon 2-ish?
Imponerande med den lindriga skadehistoriken vid 63 års ålder men i och för sig ofta det exakt som är problemet med långdistanslöpning tycker jag. Det är under seriösare träning med sikte på tex Lidingöloppet som jag brukar dra på mig skit till slut, grejar man Lidingöloppet grejar man en mara också ;-) hyfsad lik träning men kanske på lite olika banprofiler och underlag.Skadefri bortsett från en hälsäneinflammation -83 som jag skyller på idiotin att börja träna för marathon. Lade ner det.
Inte superlångt, kanske 150-200 mil. Körde Lidingöloppet samt träningen inför med barfotaskor, det funkade superbra, över förväntan.Ungefär hur långt har skona sprungits?
Jag har haft problem med löparknä i nästan 20 år och springer i princip inget nuförtiden. Men trots det tror jag ändå att löpning är bättre för de flesta, egentligen. Mycket av de skador som uppstår i löpning (inklusive mina egna) tror jag har att göra med för dålig kroppskontroll, hållning och vana etc. Vilket i sin tur är en effekt av mångas monotona liv med extremt mycket sittande. Det är lättare att ”komma undan” på cykel kanske just för att man sitter ner (?). Detta är dock ren spekulation från min sida.
En lite kul tråd det här för mig åtminstone men något överraskande att en majoritet verkar föredra löpning trots att vi är i ett cykelforum. :-) Möjligen håller en till två personer med mig men de allra flesta verkar tycka att jag har fel i min teori (om att cykling skulle vara mera skonsamt och därför bättre än löpning för de allra flesta). Det blir väl lätt så när man försöker generalisera dock... det brukar reta upp folk.
Ja, asfaltslöpning var sannolikt inte en särskilt utbredd fritidsaktivitet.Kost och motion var nog bättre anpassad på den tiden.
Inte helt säker på att jag förstår logiken.
Hur kan löpning vara bättre för de allra flesta om det för de allra flesta ger mera skadeproblem?
(Jag syftar dock nu på mera seriös träning, inte på människor som joggar 1-2 ggr i veckan, då bör det väl vara betydligt lättare att undvika skador även om man springer med 3-4 dagars vilodagar mellan rundorna, längd och intensitet på dessa rundor spelar dock självklart in också.)
En lite kul tråd det här för mig åtminstone men något överraskande att en majoritet verkar föredra löpning trots att vi är i ett cykelforum. :-) Möjligen håller en till två personer med mig men de allra flesta verkar tycka att jag har fel i min teori (om att cykling skulle vara mera skonsamt och därför bättre än löpning för de allra flesta). Det blir väl lätt så när man försöker generalisera dock... det brukar reta upp folk.
Nja, skummade tråden och verkar inte vara många som ger mothugg kring att cykling är en skonsammare träningsform – förutsett att man inte kraschar?
Det jag menar är att de allra flesta (troligtvis) sitter ner för mycket och rör sig för lite i övrigt, vilket skulle vara en grundproblematik. Men om man utgår från det ”ingångsvärdet” och accepterar att det är så vi lever våra liv nu, ja då kanske cykling är ”skonsammare”.
Jag tror många rör sig för lite i ungdomen och det är _väldigt_ svårt att "ta igen" det i vuxen ålder.
Lägg sen till moderna skor som gör att barns fötter inte får fri utveckling etc.
Jag har gjort resan precis tvärtom, tog i maj förra året milen under 40. Tappade helt löpmotivationen och har kört skidor + cykel nästan uteslutande sedan dess (2-4 mil löpning/vecka).Det är som sagt inte helt ovanligt att gå från löpning till cykling när åren går. Men jag har lite halvt oavsiktligt råkat göra tvärtom nu vid 35.
Började cykla ganska sent, runt 26, och ökade gradvis volym och intensitet. Började tävla och körde till slut säsongerna 18 och 19 i elitklass.
Jag har alltid varit väldigt sifferdriven så jag triggades mycket av att förbättra mina effektsiffror. Ökade från 2016 till 2019 min max20a från ca 330 till 400 (vikt 78 kg, ca 370 FTP) 2019 loggade jag nästan 500 timmar cykling.
Men sen kom 2020 och hela tävlingskalendern blev inställd. För att behålla nån form av motivation så fick jag för mig att springa lite och kanske hitta några motiverande siffermål i löparskorna. Så milen under 40 min skulle jag lösa. Så jag började springa i maj.
Fram till dess hade jag sprungit i snitt en runda per år så de första veckorna var en pina. Tyckte nog ändå att jag hade hyggligt tålamod och varvade löpningen med cykling. Efter ca 30 mil och två månader löste jag sub40 med ca 15 slag till maxpuls. Hade misslyckats ett par gånger på grund av att ena vaden låst sig.
Och nu sitter jag här ett år senare, och med snart 150 mil i löparskorna är löpningen lika etablerad som pandemin.
I år ska jag ner till 37 min på milen.
Löper du 2-4 mil i veckan utan motivation?Jag har gjort resan precis tvärtom, tog i maj förra året milen under 40. Tappade helt löpmotivationen och har kört skidor + cykel nästan uteslutande sedan dess (2-4 mil löpning/vecka).
Jag tror att det många (inkl mig själv) som drar på sig skador i samband med löpning gör fel är att de inte förberett kroppen för den belastning löpning innebär innan de drar igång med löpträningen. Hur många börjar med att bygga upp kroppen under ett antal veckor genom funktionell styrketräning 3-4 gånger i veckan och 1 löppass innan man drar i gång med 3-5 löppass i veckan och 0 styrkepass?
Sjukt mkt lättare att stanna halvvägs för en rejäl gofika på cykelturen än på löpturen också.Skulle nästan kunna slå vad om att medelåldern och BMI är högre bland cyklister än bland de som springer. Det går att cykla med rejäl övervikt, därför är det en överlägsen träningsform för oss tjocka gubbar. En annan sak är att man inte tappar teknik när man börjar bli trött på cykeln och kan modulera mellan 0 och 120%. Springa börjar ju liksom på 60% känns det som. Jag brukar få träningsvärk i magmusklerna eftersom magen studsar upp och ner när jag springer.
Sjukt mkt lättare att stanna halvvägs för en rejäl gofika på cykelturen än på löpturen också.
Jag måste nog cykla fel när jag cyklar landsväg. Har aldrig märkt att jag kan vila! Detta måste åtgärdas...Ungefär som att jämföra landsväg med mtb där mtb ger betydligt mindre vila.
Triathlon?! Nu tar vi och lugnar ner oss lite.Varför välja? Lägg till några simpass och njut av livet fullt ut. ?