Gravelhoj, woes i teknisk terräng

Stervelo

Aktiv medlem
Ja, rondo ruut 2021 innehavd en månad och cyklad lite överallt, precis som var meningen.

Ett par småsaker irriterar i teknisk terräng, sån terräng du har bara har kul på på en enduro, men är lite bökig på en gravel.

1. Jag vill hålla runt hoodsen, men jag kan inte greppa runt hoodsen, med ett par fingrar, bromsa, då slår växel "paddeln" på force handtagen i mina fingrar.
Håller man bara ovanpå är man passagerare, jag kan inte lyfta fronten.
Lösning, ligg i bocken, men det är inte helt rätt med den här hojjen.

Jag gissar att alla växlingsgrupper för krullstyre lider av det här? Finns någon lösning, hålla i bocken vet jag redan om. :)

2. De fina force kolfibervevarna känns lite delikata att slamma in i stock och sten, finns det några smäckra boots som kan rekommenderas?

Annars är jag knasnöjd med den, gillar också wtb nano, men de får fan ingen kredd någonstans, det är kanske bara för att den bara finns i i en okreddig 40 bredd?

O nej, jag har inte köpt fel hoj, när det är teknisk stig så kör jag bara ett par kilometer sånt och resten gravel, grusig cykelbana och genvängar över gräsmattor. :)

Den känns så kapabel att jag vill börja droppa med den men det är väl bara korkat. :)

2. De fina force kolfibervevarna känns lite delikata att slamma in i stock och sten, finns det några smäckra boots som kan rekommenderas?
SRAMs egna crank boots borde passa. Den äldre versionen, den som inte anges vara specifikt för X01/XX1 Eagle. Även Race Face har en modell som är helt identisk så när som på logotypen men minns inte om det är deras större eller mindre variant…

Ja, rondo ruut 2021 innehavd en månad och cyklad lite överallt, precis som var meningen.

Ett par småsaker irriterar i teknisk terräng, sån terräng du har bara har kul på på en enduro, men är lite bökig på en gravel.

1. Jag vill hålla runt hoodsen, men jag kan inte greppa runt hoodsen, med ett par fingrar, bromsa, då slår växel "paddeln" på force handtagen i mina fingrar.
Håller man bara ovanpå är man passagerare, jag kan inte lyfta fronten.
Lösning, ligg i bocken, men det är inte helt rätt med den här hojjen.

Jag gissar att alla växlingsgrupper för krullstyre lider av det här? Finns någon lösning, hålla i bocken vet jag redan om. :)

Annars är jag knasnöjd med den, gillar också wtb nano, men de får fan ingen kredd någonstans, det är kanske bara för att den bara finns i i en okreddig 40 bredd?

O nej, jag har inte köpt fel hoj, när det är teknisk stig så kör jag bara ett par kilometer sånt och resten gravel, grusig cykelbana och genvängar över gräsmattor. :)

Den känns så kapabel att jag vill börja droppa med den men det är väl bara korkat. :)
Jag har samma problem med nr 1.
Köpte en CX med Shimano 105 för ett tag sen. Första gången med Shimano och krullstyre. Är van med Campagnolo där jag kan ha lillfinger och ringfinger på varsin sida om styret under hoodsen och bromsa med pek & långfinger. Tummen innför hoodsen. Får bra grepp om styret då.
Men det går inte alls på Shimano 105, ”paddeln” tar emot ringfingret om jag bromsar.
Hittar inget sätt att få bra grepp runt hoodsen och samtidigt bromsa.
Skulle nog köpt med Campagnolo Ekar istället, men jag ville ha en billig cykel.

Jag har samma problem med nr 1.
Köpte en CX med Shimano 105 för ett tag sen. Första gången med Shimano och krullstyre. Är van med Campagnolo där jag kan ha lillfinger och ringfinger på varsin sida om styret under hoodsen och bromsa med pek & långfinger. Tummen innför hoodsen. Får bra grepp om styret då.
Men det går inte alls på Shimano 105, ”paddeln” tar emot ringfingret om jag bromsar.
Hittar inget sätt att få bra grepp runt hoodsen och samtidigt bromsa.
Skulle nog köpt med Campagnolo Ekar istället, men jag ville ha en billig cykel.
Jag ville ha ekar också, men nu blev det så här, så grymt svårt att hitta en hoj överhuvudtaget som jag vill ha, så då fick det stryka på foten.

Om fingrarna är på andra sidan styret, alltså på den sidan om styret där sadeln är. Hur når paddeln dit?
Först och främst FÖRLÅT för den här ritningen och de friheter den tar sig rörande perspektiv och anatomi...
klamma_fingrar.jpg

Men alltså, det jag tänker att han menar är när han ligger i hoodsen så klämmer han ringfinger och lillfinger med växelpaddeln?

Senast ändrad:

Hmm, menar du att du kör enduro-spår på din gravel? Eller är det "svensk" enduro dvs xc i plattskog? Om det är riktig enduro så vore det kul med lite film!

Min sambo har samma problem med sin gravel med SRAM, spelar ingen roll hur man justerar, på min gravel med Shimano 105 är det inget problem att hålla i hoodsen och bromsa med ett finger. Men ska man köra lite brant/stökigt får man inte tillräckligt med bromskraft och måste man använda bocken.

Jag har haft samma bekymmer, men med mina små händer kan jag hålla alla fingrarna som inte är runt bromsreglaget mot hooden och inte mot styret, då kan reglaget komma in hela vägen till styret.

Bullhornstyre! Det du nämner är anledningen till att jag aldrig kom överens med bockstyre på CX.
Problemet med bullhorn är att inga rimliga reglage passar. Om det nu inte kommit sen jag letade för nåt år sen.

Jag ska se om reachen går att justera ut, om det inte löser det helt, tror jag att jag kan ta av halva bredden av paddeln och fortfarande träffa den.

Tillbaka
Topp