Tunn cykeljacka som är bra mot regn?

Norröna fjörå dr1 jacket.
"Andas", sydd för cykling med lång bak o långa ärmar, ventilationsdragkedja högt upp på ärmarna så att de sitter rätt när man cyklar. Lätt, och åtminstone min sambos nya jacka har två dragkedjor så att man kan ha den tightare eller lite vidare. Det står inget om det på hemsidan så jag är inte säker på att de har kvar det, men det stod inte heller på den sidan som hon köpte sin från.
Även en sopa som jag lyckades ta på mig den i farten på VR, vågade inte försöka ta av den men även långt efter allt regn blev jag inte för varm.

Norröna fjörå dr1 jacket.
"Andas", sydd för cykling med lång bak o långa ärmar, ventilationsdragkedja högt upp på ärmarna så att de sitter rätt när man cyklar. Lätt, och åtminstone min sambos nya jacka har två dragkedjor så att man kan ha den tightare eller lite vidare. Det står inget om det på hemsidan så jag är inte säker på att de har kvar det, men det stod inte heller på den sidan som hon köpte sin från.
Även en sopa som jag lyckades ta på mig den i farten på VR, vågade inte försöka ta av den men även långt efter allt regn blev jag inte för varm.

Ser fin (och dyr ut), möjligen en tveksamhet för om den är väl varm för sen vår, sommar och tidig höst, å andra sidan är det ju oftast kallare dagar med taskigt väder. Får man plats med den i en ficka också?

Vi får väl se men helst undviker jag dessa till 3-4000 kronors varianter, känns lite overkill även om de förhoppningsvis är bättre.

Ser fin (och dyr ut), möjligen en tveksamhet för om den är väl varm för sen vår, sommar och tidig höst, å andra sidan är det ju oftast kallare dagar med taskigt väder. Får man plats med den i en ficka också?

Vi får väl se men helst undviker jag dessa till 3-4000 kronors varianter, känns lite overkill även om de förhoppningsvis är bättre.

Jag hade den i en vanlig cykeljersey-bakficka utan problem, fick upp den därifrån i farten så den kan inte varit alltför inklämd.
Vad gäller värmen så är den så tunn en 2(,5) lagers laminatjacka kan vara, så inga andra "vattentäta" jackor lär vara svalare, och dessutom har den den ovanliga ärmhåle-ventilationen. Jag skulle aldrig köpa en "vattentät/andas" jacka utan ventilationsöppningar under ärmarna, tyget andas aldrig tillräckligt oavsett tätskiktstyp. Men det borde gå att hitta den i butik i Stockholm så du slipper köpa grisen i plastsäcken...

Norrøna fjørå dri1 jacket ger ett bra intryck, men velar lite över priset.

Tycker den här ser intressant ut också, möjligen litet frågetecken för om den kan vara varm under sen vår/sommar/tidig höst. Ok prisklass för att vara gore-tex. Lovar en hel del: "Light, 100 % waterproof and windproof rain jacket with Gore-Tex-Active 2.0 membrane."

Klart intressant, en vettig Gore:

eller...

Haha, vilket velande ;-)

Edit: Gore Paclite blev det. Har ju tidigare varit nöjd med Gore och onödigt vara dumsnål, älskar inte färgen men nu lyser jag. Vaude går att få för under tusingen på Amazon (inkl. frakt) men Gore Paclite verkar skydda klart bättre mot regn (läste reviews + spec).

Kul artikel om cykling i regn:

Senast ändrad:
1 500 spänn! För nåt som man hoppas slippa använda, brrr! Då har du säkert råd med grejor för att hålla fötterna torra också, och huvudet och händerna och. ;-)

ja ligga i klunga i regn är en masochistisk upplevelse. fy usch.

hoppas dock du snart får möjlighet att på annat sätt testa din jacka så vi får läsa din återkoppling:)

+1 på en jacka med Goretex Shakedry tyg. Har Castellis, helt vattenntät och andas bättre än vindjackor jag haft, helt magisk.

Just Castellis är lite korkad däremot. Handlederna är så tighta så jag får tvinga igenom handen (UTAN handskar). Helt livsfarlig att ta på och av i fart med andra ord. Och zippern till att komma åt fickorna bak fungerar inte för min osmidighet. Annars bra passform när man sitter på cykeln.

EDIT: såg att du hade valt en goretex paclite jacka redan. Tänk på att det tyget är till för "emergency shell" och andas inte alls lika bra som gore, gore active, gore pro, och verkligen inte som gore shakedry. Det är gjort för att kunna packa ner så litet som möjligt, men även vara goretex vattentätt när det verkligen behövs.

+1 på en jacka med Goretex Shakedry tyg. Har Castellis, helt vattenntät och andas bättre än vindjackor jag haft, helt magisk.

Just Castellis är lite korkad däremot. Handlederna är så tighta så jag får tvinga igenom handen (UTAN handskar). Helt livsfarlig att ta på och av i fart med andra ord. Och zippern till att komma åt fickorna bak fungerar inte för min osmidighet. Annars bra passform när man sitter på cykeln.

EDIT: såg att du hade valt en goretex paclite jacka redan. Tänk på att det tyget är till för "emergency shell" och andas inte alls lika bra som gore, gore active, gore pro, och verkligen inte som gore shakedry. Det är gjort för att kunna packa ner så litet som möjligt, men även vara goretex vattentätt när det verkligen behövs.

Hade svårt att hitta en tillräckligt prisvärd Shakedry samt att väl majoriteten var svarta i färgen. 7mesh resistance bommade jag kanske lite men krångligare att hitta på nätet (storlekar samt ställe att köpa ifrån)? Norrøna fjørå dri1 jacket ser vass ut men väl dyr.

Vi får väl se, egentligen var nog smärtgränsen runt 1000 kr men sträckte mig lite nu för att få en Gore då jag har bra erfarenhet av märket sedan tidigare, dvs de är värda en ny chans. Den jag valde (Gore C3 GTX Paclite Jacket 21) verkar oftast kosta ca 500-600 mer så XXL har väl en liten kampanj på den. Även tex Cykloteket & Länna Sport säljer den men till högre pris.

Huvudproblemet (för mig) är dock oftast egentligen inte jackan vid regn utan handskar och i synnerhet spd-sl skor.

En damask eller liknande lösning är nog inte så dumt:

Marknadsföringen ser lysande bra ut som vanligt.... ;-) angående vikten så är det 238gram på den här, dvs helt ok, inget som bör störa, men ja, det finns andra som väger lite mindre.
"
En lite mer rakt skuren jacka som passar till all typ av cykling, samt andra aktiviteter. En mycket prisvärd regnjacka i Gore-Tex Paclite® som naturligtvis är 100% vattentät, samtidigt som den andas riktigt bra och är lätt att få med i packningen.

Tillverkad i Gore-Tex Paclite® som är lätt, vind- och vattentätt och det andas riktigt bra.
Längre baktill och med lite längre armar gör att den skyddar även när man sitter framåtlutad över styret
Justerbar vid midja och ärmslut.
Materialet är väldigt lätt och smidigt vilket gör jackan enkelt att packa ihop och stoppa ned i ryggan eller backfickan på cykeltröjan när solen kikar fram.
Passform, funktion och att den är lätt att packa ihop gör den multifunktionell. Cykling, löpning, outdoor, resa mm.
Bröstficka fram med dragkedja, samt en ficka på ryggen som du också kan stuva ner jacka i.
Reflex i dragkedjan samt reflexdetaljer.
Går att använda året runt.
"

Nej, jag hoppas inte på regn heller, usch! ;-) Men för vissa dagar är det ju bra att åtminstone vara beredd på skiftande väder. Jag behöver fortfarande se över skorna och eventuellt en damasklösning eller liknande för att undvika den här droppeffekten, blir man riktigt blöt om fötterna är det kört.

Senast ändrad:
en jacka är alltid användbar till något. blir du inte nöjd finns det fler.

när det gäller andningsförmåga och ventilation kan man varken lita på fabrikanter eller testare. det är användarerfarenhet som gäller.

Har du ngn källa till det påståendet?
(Att Gore-Tex Paclite inte skulle andas alls lika bra som gore, gore active, gore pro)
För när jag för 2-3 år sedan köpte en ny "Outdoor" regnjacka jämförde jag själv två olika Haglöfs LIM-modeller. En med Gore-Tex Paclite och en med Gore-Tex Active, de var förutom själva tyget väldigt lika i modellen
Jag upplevde "andningen" som MKT bättre i Gore-Tex Paclite jackan och det var förstås därför den jag köpte.

1 500 spänn! För nåt som man hoppas slippa använda, brrr! Då har du säkert råd med grejor för att hålla fötterna torra också, och huvudet och händerna och. ;-)

Ja, jo, du har viktiga poänger, just hålla fötterna och händerna varma samt torra är åtminstone för mig utmaningen nr ett i både regn men även riktigt kallt vinter väder. Överkroppen oftast lättare om det inte är "brutalväder".

Har du ngn källa till det påståendet?
(Att Gore-Tex Paclite inte skulle andas alls lika bra som gore, gore active, gore pro)
För när jag för 2-3 år sedan köpte en ny "Outdoor" regnjacka jämförde jag själv två olika Haglöfs LIM-modeller. En med Gore-Tex Paclite och en med Gore-Tex Active, de var förutom själva tyget väldigt lika i modellen
Jag upplevde "andningen" som MKT bättre i Gore-Tex Paclite jackan och det var förstås därför den jag köpte.
Hur upplevde du att den andades bättre?

Det finns flera sidor som beskriver paclite som sämre i andningsförmågan pga att man sprayar på den inre lamineringen som jag förstått det rätt. Active skall väl vara det av membranen som andas bättre, därav namnet. En annan nackdel med paclite tycker jag är att den är rätt obehaglig att ha mot bar hud. Det är de flesta laminatjackor visserligen men jag har själv Gore C3 jackan i "active" och den känns betydligt bättre mot huden än min "vandringsregnjacka" som är en North Face paclite-jacka. Paclite är också "prassligare" eller "styvare" än vad active är.

Även om Gore säger att man kan ha paclite som vardagsjacka så vittnar många om att den slits snabbare på insidan och ibland marknadsförs paclite som primärt en lättpackad jacka att ha med som förstärkningsskal. Tror det är huvudsakligen när jackan belastas med t.ex. en ryggsäck så kanske inte relevant för cykling. Sen kan man väl som producent använda de olika membranen på lite olika sätt så en jacka i visst membran behöver inte vara identisk mellan två tillverkare.

För min del är Gore C3 ACTIVE primärt en jacka för tråkigt väder under de mörka månaderna. Jackan som sådan gillar jag, Gore gör bra plagg, helt klart. Jag hade gärna sett ventilation i rygg eller armhåla dock

Senast ändrad:
Hittade åtminstone en review för den jackan valde (Gore C3 GTX Paclite Jacket):

ok, en till men inte så bra utförliga reviews någon av dem

Jaja, nu släpper jag det här, tack för alla kommentarer, bra tråd. :-) Är hyfsat säker på att jackan åtminstone blir tillräckligt bra för mig, som jag skrev tycker jag händer och fötter är en avsevärt större utmaning vid regn.

Senast ändrad:
Hittade åtminstone en review för den jackan valde (Gore C3 GTX Paclite Jacket):

Jaja, nu släpper jag det här, tack för alla kommentarer, bra tråd. :-) Är hyfsat säker på att jackan åtminstone blir tillräckligt bra för mig, som jag skrev tycker jag händer och fötter är en avsevärt större utmaning vid regn.
Blir säkert bra, Gore gör ju bra plagg. Jag var också tvungen att gå ner en storlek från vad jag normalt har i andra plagg (från M till S)

Hur upplevde du att den andades bättre?
Jag jämförde ju inte membranen jag jämförde de olika jackorna
Detta genom att ha dem på mig, på mindre än 10 min(?) gick det enkelt att komma fram till Gore-Tex Paclite-jackan var mkt mindre "svettig".
Även jag hade läst reklamen om Gore-Tex Active och blev därför såpass förvånad att jag upprepade jämförelsen; samma resultat.

Det finns flera sidor som beskriver paclite som sämre i andningsförmågan
Vilka sidor då? Är det ngn direkt jmf med i övrigt likadana plagg?
Hur är jämförelsen gjord?
Är det öht ngn jmf eller enbart en upprepning av Gores reklamtext för Gore-Tex Active?
De jag har sett/läst brukar nämligen bara vara skrivet tyckande om en jacka, ofta den senaste och bästa som tillverkaren vill göra reklam för. Väldigt sällan direkta jämförelser.

Paclite är också "prassligare" eller "styvare" än vad active är.
Det skiljer nog mellan olika "bärartyg", de två Haglöfs LIM-jackor jag jämförde var det endast en såpass minimal skillnad mellan att det var försumbart.
Åtminstone för mig

Om vi nu pratar tätningskikten så är Gore ett "Evil Empire". De har en historia av att vägra sälja Gore-Tex till fabrikanter som väljer andra märken av tätskikt på vissa kläder men vill ha GT på andra, och därmed tvingar de företagen att köra gore-skikt på alla plagg, de kommer undan med det för att GT är så marknadsföringsmässigt dominerande på marknaden.
Jag har visserligen plagg med Gore-skikt av olika slag, men undviker det om jag kan.
Kanske nit-picking när man ändå använder så mycket varor tillverkade i diktaturer, men ändå.

Vilka sidor då? Är det ngn direkt jmf med i övrigt likadana plagg?
Hur är jämförelsen gjord?
Är det öht ngn jmf eller enbart en upprepning av Gores reklamtext för Gore-Tex Active?
Gore beskriver själv båda produkterna som extremely breathable. Men på paclite så är packbarhet främsta produktfördel i deras egna marknadsföring och active är extremely breathable främsta produktfördel. Paclite plus är bara "very breathable".

Ret-värdet är också lägre för Active än Paclite. Gissningsvis pga paclite är en 2.5 lagers lösning som inte har linern integrerat i helheten utan man gör en tunn coating på insidan för att skydda membranet

Men det viktigare är ju ett det upplevs och fungerar bra för den som skall använda plagget då kvittar ju resten för som du också skriver så beror det ju lite på hur tillverkaren gör plagget. Kör de ett tuffare yttertyg kanske det påverkar andningen till exempel? Arcteryx hade typ 4 olika "tyger" med paclite till exempel.

Senast ändrad:
Gore beskriver själv båda produkterna som extremely breathable. Men på paclite så är packbarhet främsta produktfördel i deras egna marknadsföring och active är extremely breathable främsta produktfördel. Paclite plus är bara "very breathable".

Ret-värdet är också lägre för Active än Paclite. Gissningsvis pga paclite är en 2.5 lagers lösning som inte har linern integrerat i helheten utan man gör en tunn coating på insidan för att skydda membranet
Det är ju endast skillnader i själva membranen
Som, vilket min erfarenhet visar, säger det inget, eller åtminstone väldigt lite, om hur skillnaden mellan plaggen upplevs i verkligheten.
Om den upplevda skillnaden beror på skillnader i membranen, "bärartyget" eller om det beror på skillnader i hur plaggen är designade och sydda plus hur de sitter och passar på användaren är förstås svårt att veta. Åtminstone för mig.
Men jag tycker att du generaliserar för mkt endast utgående från tillverkarens påståenden om skillnader i membranen.

Ett tillägg till inlägget i #62
Paclite är också "prassligare" eller "styvare" än vad active är.
Även jag har en cykelregnjacka från Löffler och den är i Gore-Tex Active och den är både styvare och prassligare än min Haglös LIM i Paclite
Det kanske beror på "bärartyget" eller skillnader mellan olika årsmodeller, men oavsett anledning så är Gore-Tex Active-jackan prassligare.
Att jag köpte den beror på att jag villhövde en cykelregnjacka, den hade ett riktigt bra pris och att det är en bra modell som passar mig bra.
Det är en cykelregnjacka, det är inte Haglös LIM-jackan!

Men det viktigare är ju ett det upplevs och fungerar bra för den som skall använda plagget då kvittar ju resten
+MASSOR
Det är ju trots allt relativt små skillnader mellan cykelregnjackor vi pratar om. Eller åtminstone det jag skriver om.

En sak till
Jag är övertygad om att en cykelregnjacka i Gore-Tex Shakedry är ännu bättre, åtminstone så länge den passar minst lika bra, men dels finns de enbart i svart (än så länge tydligen) och dels är de såpass mycket dyrare att jag inte kommer att byta ut min Löffler cykelregnjacka i Gore-Tex Active på många år (den är även i synligt rött och med några små reflexer!)

Jag generaliserar endast baserat på den informationen som finns om membranen :) Där tycker jag att det tveklöst är så att active är anpassat för mer intensiva aktiviteter. Hur det i slutändan implementeras i plagg är en annan femma men jag har läst flertalet forumtrådar både om vandring och cykling som hävdar samma upplevda känsla.

När det gäller prassligheten så beror det säkert på som du säger, hur tyget är överlag. Men jag tycker ändå att "active" har en behagligare insida än paclite, för paclite är alltid samma plastiga insida om jag förstått det rätt.

Men men, skit samma, med shakedry så verkar man kanske ha kommit fram med ett tyg som faktiskt verkar leverera det som gore-tex marknadsfört länge men inte riktigt uppfyllt. Jag tar gärna en svart jacka, men priset är väl det som avskräcker mest för min del.

Hmmm, "Craft Glide Block Jacket" ser intressant ut, du tror inte den är för varm för sen vår/sommar/tidig höst?
Tjenare igen,
Jag klämde lite på Glide Block igår och den är inte samma som min gamla Craft-tröja. Den är mer av en tunn soft shell, troligen ganska vattentät men inte så tät som min är på bröst och axlar. Det var Crafts "wind shell" variant. Dessutom hade den mindre av det superventilerande lyckan jag har på min tröja. Så jag tror den nya Glide Block är en väldigt bra cykeljacka för vintern men inte ersättare till en regnjacka och inte heller tillräckligt sval för sommaren. Så då vet vi det. Jag köpte inte den i alla fall.

Tjenare igen,
Jag klämde lite på Glide Block igår och den är inte samma som min gamla Craft-tröja. Den är mer av en tunn soft shell, troligen ganska vattentät men inte så tät som min är på bröst och axlar. Det var Crafts "wind shell" variant. Dessutom hade den mindre av det superventilerande lyckan jag har på min tröja. Så jag tror den nya Glide Block är en väldigt bra cykeljacka för vintern men inte ersättare till en regnjacka och inte heller tillräckligt sval för sommaren. Så då vet vi det. Jag köpte inte den i alla fall.

Tack för update. :-) Jag slog ändå till på nedanstående Gore jacka. Tror nog den blir åtminstone tillräckligt bra (även om det självklart finns bättre), som jag skrivit några ggr nu: Huvudutmaningen är (oftast) inte jackan kan jag tycka utan snarare händer och fötter om det är tufft samt blött väder. Kanske kompletterar med en damask också för att motverka den förhatliga vattendropp effekten ner i spd-sl skorna, sedan är jag förhoppningsvis utrustad. ;-)

Senast ändrad:
Tack för update. :-) Jag slog ändå till på nedanstående Gore jacka. Tror nog den blir åtminstone tillräckligt bra, som jag skrivit några ggr nu: Huvudutmaningen är (oftast) inte jackan kan jag tycka utan snarare händer och fötter om det är tufft samt blött väder. Kanske kompletterar med en damask också för att undvika vattendropp effekten ner i skorna, sedan är jag förhoppningsvis utrustad. ;-)
Jag googlade vidare. Tyvärr hade inte min lokala affär denna inne, får då hade jag klämt på den. Den verkar på beskrivningen mer likna den tröja jag har men med risk för att det tunna raderade materialet som finns på framsidan är för varmt. Jag kanske får köpa hem en från nätet och chansa. Enklare att få tag på på nätet än i butik. https://www.craftsportswear.com/sv/adv-storm-jacket-m-male-beat-lazer-1909581-349652

Du kommer nog bli nöjd med Gore-jackan. Min erfarenhet av dem är att de gör bra saker.

Snabb leverans av XXL sport varje fall.

Large är som klippt och skuren för mig, inte för stor, inte för tight, känns nästan skräddarsydd. Jag är 183 cm, ganska bredaxlad och väger 80kg.

Tror nog inte den är såå prasslig, varje fall knappast något som kommer störa. ;-)

Senast ändrad:
Är du helt säker på din vikt? Har för mig att du sade något annat i en annan tråd... Äsch, oviktigt!

Haha ;-) bra att du har koll på min vikt, tänkte att det för någon enstaka person kunde vara intressant att veta hur storlek L av den här jackan passar.

För vissa typer av jackor kan jag behöva gå upp en storlek, något rörigt. Slim, tight och straight fits, allt vad det nu heter....

Senast ändrad:
När jag cyklade mellan Öland och Karlskrona en gång kom en jätteskur. Eftersom jag var nära Torsås, tog jag in där och köpte en regncape. ...Kort sagt är det inget för en racercyklist.

Min Gore C3 GTX Paclite Jacket (2021) provades i någorlunda råa förhållanden sen eftermiddag/kväll under en 75km runda och den får godkänt. De två fickorna på den är inte så stora men mycket bekvämt att ha. Passformen har jag tidigare berömt (passar perfekt på mig varje fall).

Gillar att den är ganska tunn, det var vad jag sökte.

Minus: En viuss tveksamhet över hur den "andas", jag vet inte. Inget obehag under själva rundan men lite överraskande fuktigt under när jag kom hem kan jag tycka. Tycker ändå inte jag byltat på mig för mycket (men möjligen borde jag skippat ett plagg). Misstänker att det här är inte helt ovanlig brist även för konkurrerande jackor.

Behöver inga GripGrab damasker, bara att dra mina tights över skoöverdragen för att motverka vattendroppseffekt ner i skorna, fixat.

Mitt största problem är mina gamla spd-sl skor, blir lätt kall i dem (även om man väl oftast tinar upp snabbt efteråt). Gäller nog att göra en avvägning med val av strumpor också, blir man för varm svettas man vilket inte är helt lyckat en rå kväll. Vore ju skönt att undvika köpa ett par extra varmare spd-sl skor (jag har Shimano R132 just nu), förhoppningsvis duger det med ett par bättre skoöverdrag, dags att slänga mina gamla. Något lufthål i sulan också som man väl bör täppa för, Sverige är trots allt inte Spanien.

Senast ändrad:
Jag är nöjd med min AGU regnjacka. Jag har den enklaste av ett par tre varianter. Den väger ca 200g så den går ner i en ryggficka. Den är regntät och andas således begränsat men jag blir inte så kokt som flera andra membranjackor.

Min Gore C3 GTX Paclite Jacket (2021) provades i någorlunda råa förhållanden sen eftermiddag/kväll under en 75km runda och den får godkänt. De två fickorna på den är inte så stora men mycket bekvämt att ha. Passformen har jag tidigare berömt (passar perfekt på mig varje fall).

Gillar att den är ganska tunn, det var vad jag sökte.

Minus: En viuss tveksamhet över hur den "andas", jag vet inte. Inget obehag under själva rundan men lite överraskande fuktigt under när jag kom hem kan jag tycka. Tycker ändå inte jag byltat på mig för mycket (men möjligen borde jag skippat ett plagg). Misstänker att det här är inte helt ovanlig brist även för konkurrerande jackor.

Behöver inga GripGrab damasker, bara att dra mina tights över skoöverdragen för att motverka vattendroppseffekt ner i skorna, fixat.

Mitt största problem är mina gamla spd-sl skor, blir lätt kall i dem (även om man väl oftast tinar upp snabbt efteråt). Gäller nog att göra en avvägning med val av strumpor också, blir man för varm svettas man vilket inte är helt lyckat en rå kväll. Vore ju skönt att undvika köpa ett par extra varmare spd-sl skor (jag har Shimano R132 just nu), förhoppningsvis duger det med ett par bättre skoöverdrag, dags att slänga mina gamla. Något lufthål i sulan också som man väl bör täppa för, Sverige är trots allt inte Spanien.
Har du provat tåvärmare? Det tycker jag räcker långt, sen blir det ju en stigande skala med oversocks, yllestrumpor och riktiga överdrag.

Satt och mös i AGUn genom morgonens duggregn. Jag har svårt att lägga 2-3 Tkr på en jacka som använd sällan och är känslig vid vurpor och slitage. Tror jag la 700kr på min jacka. Den är signalgul vilket känns bra i ruskväder.

Knacka hål i armhålorna och sidorna på jackan är bra skit. Det och ett litet dräneringshål undersida underarm har jag testat tidigare.

Ni som är nöjda med era shakedryjackor och tycker att det andas bra (suveränt har jag helt enkelt svårt att tro, det gör knappt de bästa windstopperjackorna) - hur varma blir ni och vad har ni som referensram?

Gore varnar ju för användning av ryggsäck. Har ni haft ryggsäck, midjeväska eller annat som skulle kunna skapa mekanisk nötning?

Jag svettas alltid, om jag så åker i bara t-shirt i minus så blir den våt. Det är avsevärd upplevd skillnad mot min Gore C5 som den ersatt vilken är mycket tätare och mer jacka överlag.
Packad i sin egen ficka så är C5:an mer än dubbelt så stor.

Bara haft ryggsäck nån enstaka gång när jackan hängt med som nödjacka och behövts. Spontant är det nog inte bra i längden, den är verkligen jättetunn.

Jämför du med C5 Gore-tex eller Windstopper?

Jag har en C5 Gore-tex. Det är i och för sig en fin jacka, men knappt använd. Jag börjar inte använda den förrän ner mot 7-8 grader eller kallare och ihållande regn då den andas på tok för dåligt. Regnar det inte allt för mycket föredrar jag vid pendling att köra med Windstopperjackor och lida lite på slutet när vattnet börjar tränga igenom hellre än att bli kokt i Gore-tex.

För alpcykling har jag tre tunna jackor. En Craft som andas lite sämre, men håller emot regn bättre och en Castelli med omvända egenskaper. Har även köpt en Northwave, men den har inte testat den ännu.

Jag kastar in jokern Dermizax nx. Jag har en jacka i det materialet, iofs inte cykelspecifik, som andas bättre än någon annan jacka med någon som helst skalfunktion jag haft. Känns hållbar och lite stretch i vilket gör den väldigt bekväm. Vatten och vindtät så det räcker och blir över.

Eftersom det här är happy och kutymen är att man prisar det man själv använder så: https://www.craftsportswear.com/sv/...MIsvi27MeS8AIVIgd7Ch0lpg2GEAQYAyABEgJD1fD_BwE
Sa jag att jag var nöjd?
Jag har också den här, har inte testat under hård träning men fungerar bra för touring och pendling i lätt till måttlig ansträngning. Men den är för tät för mig när det inte regnar. Men t ex i gårdagens snöblandat var den perfekt. Nackdelen är att den inte har några fickor vilket gör den besvärlig att använda för pendling (då jag behöver komma åt nycklar, telefon, passerkort mm).

Jag kör i denna.
Ska nog knacka lite hål i armhålorna.

De har ett par finare regnjackor men denna duger för mig.

Gore C5 gore-tex 315 gram - Rapha Core helt utan andning 168 gram - Shakedry 150 gram.

Samtliga xxl.

DSC_0575.JPG

Tillbaka
Topp