Bromshandtag för racer

costansin

Medlem
Bromshandtag för racer
Hej,
Jag köpte nyligen en racer för första gången i mitt liv. Jag tänkte att det skulle vara en vanesak men just bromsarna har har väldigt svårt att bli van med. Har cykeln på bilden så att ni kan se.
Håller man styret på det övre greppet så blir det väldigt svårt att trycka in bromsarna tillräckligt för att få till en bra bromskraft. Jag har normalstora händer men jag når inte speciellt bra in till handtaget.
Vidare så greppar jag bromshandtaget på ett ineffektivt sätt. Greppet ligger på övre delen av bromsen, så hävkraften blir liten och det är inte möjligt att få in samma bromskraft som om jag skulle haft ett bra grepp. Håller jag styret via bottenläget är det förstås perfekt och jag får ett bra vridmoment. Är det här någonting generellt för racers? Jag ser att de flesta styren+bromsar verkar vara bygga på ett sånt här sätt.

Det man istället skulle vilja ha är en riktigt lång broms som gör att man kan få vridmoment från både övergreppet och undergreppet. Finns det några sådana på marknaden?

1618936380030.jpeg

Bromshandtag för racer
Alla ser liknande ut. Det innebär problem för folk med små händer. Det är ju klart svårare att bromsa med händerna på reglagen men man räddas ju av att man inte behöver bromsa så ofta på räser.. Iaf inte när man väl är ute på sina träningsvägar. (fast jag har ju kommit i situationer som jag inte löste med bromsen, så bilen fick bromsa istället, men det mesta går ju att undvika med framförhållning)

Är cykeln ny kan man nog räkna med att en viss inkörning gör bromsverkan bättre efter ett några mil.

Bromshandtag för racer
Jag tror du bara får öva lite. Jag kan låsa bromsarna från både på reglagen och från bocken, även om man såklart är starkare från bocken. På en del reglage kan man justera hur långt bromshandtagen sticker ut, med en skruv eller en kil. Det kan vara något att titta på.

Bromshandtag för racer
Alla ser liknande ut. Det innebär problem för folk med små händer. Det är ju klart svårare att bromsa med händerna på reglagen men man räddas ju av att man inte behöver bromsa så ofta på räser.. Iaf inte när man väl är ute på sina träningsvägar. (fast jag har ju kommit i situationer som jag inte löste med bromsen, så bilen fick bromsa istället, men det mesta går ju att undvika med framförhållning)

Är cykeln ny kan man nog räkna med att en viss inkörning gör bromsverkan bättre efter ett några mil.
Jo jag har hört av en kompis att det är "OK" att man bromsar snäppet sämre via toppläget genom att man istället planerar sin resa och fart. Men detta gör ju då i realiteten en racer osäker i stadstrafik med osäkerhet och människor överallt. Vidare så när man cyklar på led på några personer så ser man inte allra längst fram alltid. Även där är det då viktigt att kunna vara riktigt snabb på bromsarna.
Tycker bara det är lite märkligt.

Bromshandtag för racer
Vad har din cykel för modell på bromsar och gummi? Jag upplever stor skillnad på bromsverkan mellan budget och bättre caliper samt mycket stor skillnad på olika belägg. Lägg därtill att vajer och höljen kan stjäla en del kraft om se har onödigt hög friktion.

Man kan kanske inte förvänta sig lika bra nyp som med hydrauliska skivor men nog ska det gå att ställa in även caliperbromsar så man får stopp oavsett om handpositionen är i bocken eller på "dropsen"

Bromshandtag för racer
Om du på riktigt har problem för att händerna är små så finns mindre reglage som normalt sitter monterade på mindre cyklar. Oklart om det finns för samma delning som du har men värt ett försök att kolla.

Bromshandtag för racer
Jo jag har hört av en kompis att det är "OK" att man bromsar snäppet sämre via toppläget genom att man istället planerar sin resa och fart. Men detta gör ju då i realiteten en racer osäker i stadstrafik med osäkerhet och människor överallt. Vidare så när man cyklar på led på några personer så ser man inte allra längst fram alltid. Även där är det då viktigt att kunna vara riktigt snabb på bromsarna.
Tycker bara det är lite märkligt.

Tror du att det är en bra ide att bromsa snabbt och hårt i klunga så vill inte jag cykla med dig....

Kolla om det går att justera reach på dina reglage. Det går på många.

Bromshandtag för racer
Om du har svårt att nå fram till bromshandtagen så kommer du antagligen också få svårt att bromsa bra. Du kanske behöver justera så du får styret närmare dig genom att byta styrstam till en kortare.

Bromshandtag för racer
Om du har svårt att nå fram till bromshandtagen så kommer du antagligen också få svårt att bromsa bra. Du kanske behöver justera så du får styret närmare dig genom att byta styrstam till en kortare.
Jo det ligger säkert nåt i det här. Men egentligen så är handpositionen fast; det är mest fingrarna som inte räcker till. Men jag ska byta styrstam så får vi se.

Bromshandtag för racer
Även om det kan vara oförsvarligt dyrt så kan byte av brifters vara ett alternativ då vissa växelgrupper smuttare handtag än andra.

Bromshandtag för racer
På min första racer hade jag rejäla handtag som var hopfogade med de vanliga bromshandtagen. Handtagen löpte efter kopplingen parallellt med styrets övre del. Hade jag stor glädje av, särskilt inne i städer, eftersom man kunde hålla koll framåt och bromsa på ett bra sätt. ...Men allt som är bra tar di bort!

Bromshandtag för racer
Jag har små händer och detta underlättade bromsning från hoods och drops. Se om det är något du kan göra innan du köper något nytt.

Bromshandtag för racer
Bromshandtag för racer
På min första racer hade jag rejäla handtag som var hopfogade med de vanliga bromshandtagen. Handtagen löpte efter kopplingen parallellt med styrets övre del. Hade jag stor glädje av, särskilt inne i städer, eftersom man kunde hålla koll framåt och bromsa på ett bra sätt. ...Men allt som är bra tar di bort!

Jag hade också sånna. På 80-talet...

I mitt minne var de mycket dåliga....

Bromshandtag för racer
Jag har efter några säsonger av uteslutande cyklat med hydrauliska bromsar gått tillbaka till en cykel med fälgbroms utrustad med Shimano 105 (5800) och kan verkligen känna igen trådskaparen!
Jag kan uppleva att det känns som att man naturligt försöker trycka på den "fasta" delen av reglaget, alltså ovanför pivot-punkten, givetvis en inlärning/erfarenhet men likväl rätt kass design (nu har jag också relativt små händer).
Jag får tillägga att det i verkligheten aldrig varit ett problem förutom på en gammal cx i ett utförs parti när jag försökte bromsa vad jag kunde från hoodsen men kombinationen av terräng, hålla i styre och fart resulterade i en otillräcklig bromsverkan:)

Hydrauliska bromsar är på den här punkten överlägsna, främst då dom inte behöver samma kraft för att övervinna motstånd i vajrar och bromsok för att sedan bromsa.
Kollar man sedan på reglage såsom Shimano GRX där pivot-punkten i reglaget flyttats högre upp för att ytterligare förbättra bromskänslan från hoodsen, riktigt nice faktiskt.

Bromshandtag för racer
som bengt påpekat, kolla om det går att reglera reachen, alltså yttre stoppet på bromshandtaget,

har du campa kolla att inte spärren för att släppa ut bromsarmarna vid hjulbyte är aktiverad. på campa sker detta vid handtaget i form av en knapp som skjuts åt sidan. andra har denna finess nere vid bromsen.

sen kan dina bromsklossar vara av träig eller intorkad sort, eventuellt värda att byta. exempel på bra produkter är swisstop och coolstop salmon. om cykeln är ny kan det hända att beläggen inte är inbromsade.

ett annat problem kan vara att bromsytan inte sitter optimalt mot fälgen.

1. kommer bromsklossarna i kontakt med fälgen nära dess övre kant tenderar fälgen att flexa in när man bromsar, inte bra för bromsverkan. plus att det där finns mindre material att slita på innan fälgen måste kasseras.

2. sen de skall helst vara en aning öppna motströms, alltså gå in mot fälgen ca 1mm mer i slutet av bromsytan så som man ser den i rullriktningen. då nås en självförstärkande effekt liknande ett servo. tvärtom är direkt förödande för bromsverkan, rakt på går ganska bra men inte i klass med om man öppnar lite motströms.

taskiga eller taskigt smorda bromsvajrar är också en vanlig orsakt till dålig bromsverkan. kör själv helsyntet motorolja längs hela vajern, det gör tydligt positiv skillnad jämfört med torrt system, och håller sig skönt igång under många år mellan vajerbytena.

slutligen om vajerhöljena är av en flexig sort är det helt hopplöst få till bra bromsverkan. jagwire är bra, liksom även helt vanliga standard shimano.

så det finns i dessa till synes enkla system ett flertal faktorer som alla samtidigt måste lira. det räcker att en är off för att sabotera:)

Tillbaka
Topp