Sonder Cortex? Nån som har erfarenhet? (Ram inköpt och målad)

Väldigt sen på bollen, men jag råkade cykla en stund i Hellas med den cykeln under en ny ägare, i höstas tror jag. Skulle velat testa den, men å andra sidan är jag lite liten för den.
Gillar Sonder i allmänhet (både min Transmitter och deras kundservice) så hade varit kul.

Kör numera på en Banshee phantom v3. Kan inte säga att skillnaden mellan ramarna är lika stor som prisskillnaden. Antar dock att ramen blivit lite mindre prisvärd iom Brexit.

Väldigt intressant läsning här! Väntar i dagsläget på en Kona Hei Hei som ständigt blir försenad men blev bra sugen nu på att införskaffa en Cortex ram istället och bygga ihop en egen Down country.

Är det fler som testat cykeln? Hur är den om man ska köra lite mer xc inriktat?
Är nämligen ute efter något snabbare än cyklarna jag har för just längre och lättare terräng, även stig såklart. Är det kanske ett Cortex bygge som vore det optimala för mig?! ?

Väldigt intressant läsning här! Väntar i dagsläget på en Kona Hei Hei som ständigt blir försenad men blev bra sugen nu på att införskaffa en Cortex ram istället och bygga ihop en egen Down country.

Är det fler som testat cykeln? Hur är den om man ska köra lite mer xc inriktat?
Är nämligen ute efter något snabbare än cyklarna jag har för just längre och lättare terräng, även stig såklart. Är det kanske ett Cortex bygge som vore det optimala för mig?! ?
Vad har du för hojar i övrigt då? Så man har ngn referenspunkt ?

Vad har du för hojar i övrigt då? Så man har ngn referenspunkt ?
Orbea Laufey med 140mm gaffel och sen en Orbea Occam 160/140 dämpad.

Laufeyn är mest vintercykel eftersom den är HT. Går iof just nu med barnstol monterad ?

Så något snabbare för längre rundor behövs. Lek i skogen har jag Occamen till men att komplettera med något för längre rundor och lättare lek är tanken.

Har dessutom i väntan på Hei Hei lyckats samla på mig i princip en hel cykel i delar som den skulle uppgraderas med. Så det som skulle behövas är ram, dämpare och dropper bara ?

Det hände en sak...

Visa bilaga 409179

Delarna från HT flyttade över...och HTn blir mer av en höst/vinter cykel när leran kommer tilbaka.

Har bara cyklat 3 mil men vi kommer nog trivas. Vart väldigt överraskad över hur bra geon funkar, det är alltså inte bara enstaka siffror som spelar roll, konstigt.
Hur lång dropper körde du med?

Jag har korta ben (32-34 byxor) och körde 160mm. En 175 hade nog funkat ner till sadelröret, men inte längre. För vanligt proportionerade så funkar nog 180-200mm.
Tack! En fråga till! Tänker att du svarar snabbare än Sonder.
Var det bakaxel med till ramen? Såg att bilden var utan nämligen.

Yes jag fick axel med.
Stort tack för snabbt svar!

Blev beställning av ram nämligen så nu hoppas jag bara att den dyker upp! Inte hört något än att den skulle ha skickats nämligen, beställde förra helgen och har nu beställt de sista delarna som jag saknade för komplett cykel ?

Ivrig som man var så åkte paketen med upp för att öppnas i hemmet! Fy fan vad snygg ram! ?
received_194468149057999.jpeg

Det är nåt visst med nya cykeldelar, mums! Känner nästan gummidoften genom rutan.:love:
Höll nog på med det däcket 1h i natt för att få på med insert. Satan vad tajt! Men höll luft direkt. Men man fick känns på doften av gummi så det räckte ett tag ?

Ännu mer på nu!

Det som ligger här hemma redan och väntar är bland annat Magura MT5 Fabio Wibmer bromsar, blir 203mm fram och 180mm bak, Burgtec rosa styrstam och lite annat smått som bara väntar på gaffeln som är en Öhlins RXF36 Coil som ska på ?

Kommer bli spännande att testa coil samt hur resultatet blir av komplett cykel.

Som sagt så är tanken Downcountry fullt ut så vettig dämpning men kommer rulla på snabba XC däck. Blir Mezcal bak och Barzo fram.
Räknar väl iof rätt kallt med att något kommer behöva bytas ut och att man inte får ihop det helt bra i början. Lite rädd för att gaffeln egentligen är lite för mycket, men lyckades hitta en ny till riktigt bra pris på ebay så kändes dumt att inte testa! Speciellt med tanke på temat med rosa och guld på den vita ramen ?

20210506_102950.jpg

Och 4-kolvs ok... ?

Men som lång och i perioder rätt tung så vill jag gärna ha bra bromsar för oavsett typ av cykel så har jag en tendens att leta upp ställe som går brant utför ?

Edit: Kan ju lika bra dela med mig av en bild på bromsarna kände jag bara för att de gjorde sig riktigt bra till! ?
Behövde kolla så jag hade rätt adapter!

Gällande RXF36 coil så går den ju att justera allt från 160mm ner till 110mm! Lite därför den plötsligt blev intressant eftersom jag ska ha 130mm på cykeln.

20210506_155624.jpg

Senast ändrad:
Det blev lite ändrade planer. Öhlins gaffeln är fortfarande i USA och jag vill cykla! Fick tips om en annan riktigt intressant gaffel här hemma så den beställdes och kom idag!

Så ikväll monteras allt på plats och hoppas på premiärtur imorgon!

Den blir dessutom mer Trail än DC nu med 140mm fram och 120mm bak.

20210531_151053.jpg

Första rundan gjord idag. En del justerande men började nog hitta någorlunda rätt med dämparna. Känns spontant som en snabb och livlig cykel!

Kommer vara ett perfekt komplement till min tunga Occam! ?
Vägde bägge cyklarna idag och Cortexen är nära 2kg lättare!

Är lite fundersam på att köpa en cortex ram (dock lite dyrare nu än när Aribr köpte i fjol). Men dessa eviga funderingar runt storlek. På Sonders hemsida så står det att XL är rekommenderad för längder från 188cm (6'2), jag är "bara" 184 cm, det som är intressant är just då jag kollar geometrin på Coretx XL mot min HT så är skillnaden att stacken på Cortex är 39mm mindre och reach 1 mm större. Dvs jag borde bara få sitta lite mer framåtböjd om jag tänker rätt (en cortex L är hela 49mm kortare stack och 19mm kortare reach). Ni som äger/ägt Cortex, hur upplever ni storleken på den?

Är lite fundersam på att köpa en cortex ram (dock lite dyrare nu än när Aribr köpte i fjol). Men dessa eviga funderingar runt storlek. På Sonders hemsida så står det att XL är rekommenderad för längder från 188cm (6'2), jag är "bara" 184 cm, det som är intressant är just då jag kollar geometrin på Coretx XL mot min HT så är skillnaden att stacken på Cortex är 39mm mindre och reach 1 mm större. Dvs jag borde bara få sitta lite mer framåtböjd om jag tänker rätt (en cortex L är hela 49mm kortare stack och 19mm kortare reach). Ni som äger/ägt Cortex, hur upplever ni storleken på den?

Det är inte den längsta ramen. Jag kör en Occam annars som ska ha längre reach och trodde jag skulle märka av skillnaden mer när jag köpte ramen. Men helt ärligt så inget jag tänker på. Den kortare hjulbasen däremot uppskattas mycket när det cyklas i knixiga partition!
Tror att reach är lite missvisande och att lutning på sadelrör gör en hel del där gällande hur stor/liten cykeln känns.

Men i ditt fall kan du nog allt köra på vilken som beroende på vad du är ute efter. Jag är 192cm lång och kör XL. ?

Jag skulle klart säga XL till 188 cm.

Man kan inte direkt jämföra stack på en HT och FS, förutom om geometri på HT är med sag. Stack blir ungefär häften av sag lägre när du sitter på den.

Om stäck är lägre blir effektiva reach hälften av distans höjden kortare. Så man behöver ännu lägre reach om man har lägre stack.

Senast ändrad:
Då jag är bara 184 cm, tror du det ändå kan gå?

Läste jag fel?
Jag är 179 med relativt lång överkropp och skulle föredrar XL. Vid 184 cm tror jag att de flesta skulle föredrar XL. Kanske skulle några föredrar L om man vill har en lekfull framför en stabil cykel.

Tillbaka
Topp