SRAM broms + Shimano rotor?

Magnusg__

Aktiv medlem
Jag har en Meta TR som levereras med 2-kolvs Shiamno XT-bromsar, tycker helt enkelt inte att de biter tillräckligt bra mot vad jag är van vid. Hade Guide R på förra hojen.
Min fråga rör lite hur mina options ser ut.

Ska tillägga att jag aldrig tidigare kört på Shimano-bromsar, men upplever inte att XT-bromsarna har den där on/off-känslan som ofta beskrivs hos Shimano. Men som rubriken antyder så skulle jag helst vilja byta till Code RSC men behålla bromskivorna (203 fram och bak). Är detta möjligt? Vad jag läst mig till ska tjockleken på skivorna inte vara ett problem, men att SRAM är gjorda för 200 mm skivor. Min tanke är att eftersom det redan sitter adapters för 203 mm så borde det väl funka? Eller är det olika vinklar/förhöjningar/försänkningar i formen på calipern som gör att jag ändå behöver andra adapters?

Om man går på Shimano-spåret, vad bör jag kika på då? XT 4-kolvsmodell? Saint? Jag har hittils inte kört liftburet men vill att det ska funka för det, men även i en "vanlig" brant nedförsbacke vill jag att det ska ta stopp när man vill. Och om jag väljer shimano, då är det väl bara att behålla rotor och adapters och helt enkelt byta resten?

Tacksam för input!

Skivorna ska väl passa i diameter med rätt adaptor. Inte för att jag testat.
Det finns shimano 4kolvs i ett antal prisläge. Bara att välja.

Tippar att det är underhåll som är problemet om xt 2 kolvs inte duger i vanlig backe med 203mm rotor.,
Dagsformen skiljer mer än 2 vs 4.

Vissa tillverkare skickar med 3mm brickor så samma adapter skall funka för bägge, om det är adapter för 203 så bör en sram broms funka bra som det e, om inte (det kommer märkas att oket tar i toppen av skivan) är det bara att leta upp några brickor.

Själv skulle jag börja med att lufta och ändra på reach justeringen. Har själv kört dh på shimano 2kolvs med 200 skivor, så bromskraften borde nog duga, men känslan kan ju skilja rätt drastiskt.

Tack för all input!
Cykeln och bromsarna är helt nya, även om det iofs inte är en garanti för att de är luftade ordentligt, men de känns inte svampiga. Är det förresten samma luftningsbehovskänsla på shimano och sram.
Det kanske bara är en annan känsla jämfört med Guide-bromsarna. Eller däcken. Den kom med Dissector/Dissector, som jag var nyfiken på att prova. Tidigare DHF/Agressor har nog mer bromsbett.

4. Bedding in is everything​

Bedding in your brake pads makes a huge difference to their performance. Initial repeated decelerations leaves a residue of pad material on the disc, permitting maximum friction and performance. On the dyno the brakes were bedded in with 20 cycles of 1 second pulls from 15 km/h, then 20 cycles of 2 second pulls from 15 km/h, repeated twice. During this process we saw the braking torque increase around 60% from the first pull to the last pull.

Tillbaka
Topp