Campagnolo-vev passar ej på fauber-fyrkantsaxel

Mange Campa

Aktiv medlem
Hej! Håller på att uppgradera en gammal Crescent med smitt Fauber-vev för att montera nyare vev för fyrkantsfäste. Men jag upptäckte att mitt begagnade Campagnolo-drev inte riktigt vill tryckas in ordentligt på fyrkantsaxeln. Hur göra? Finns det olika standarder på fyrkant, trots att de nästan är lika?

Bilagor

• 20210418_141647.jpg
    20210418_141647.jpg
    219 KB · Besök: 403
  • Vevaxel_cykel.jpg
    Vevaxel_cykel.jpg
    160.1 KB · Besök: 282
  • 20210429_192712.jpg
    20210429_192712.jpg
    401.4 KB · Besök: 327
  • 20210429_192721.jpg
    20210429_192721.jpg
    279.9 KB · Besök: 296
Javisst gör det det annars skulle det väl inte kunna kallas för standard i cykelvärden :)

"If you install an ISO crank on a J.I.S. spindle, it will sit about 4.5 mm farther out than it would on an ISO spindle of the same length"

Javisst gör det det annars skulle det väl inte kunna kallas för standard i cykelvärden :)

"If you install an ISO crank on a J.I.S. spindle, it will sit about 4.5 mm farther out than it would on an ISO spindle of the same length"

Det visste jag inte! Trodde att allt var bättre förut. Det säger väl bara att jag aldrig har bytt vevparti med fyrkantsaxel och kankse inte en vevlager heller. Men på gamla tiderna kunde man byta kulor i alla lager på en cykel.

EDIT: Fel! Jag byte förra året en vevparti på min frus gamla MTB till kortare barnvevar för min son. Vevarmen på drivsidan kam för nära kedjestagen, så jag måste fila bort några mm. Skyllde det på för många bredde standard på fyrkantsvevlager. Vet inte om det var olika standard på taper.

Tack! Jag har Googlat lite om detta, men det är så mycket information så jag blir matt. Lättare att samtala i ett forum med folk som kan ge svar direkt baserat på erfarenheter.
Då kan jag ju förlänga frågan och undra om någon här har satt i en ISO-vevaxel i en sån här gammal cykel? Ramen är ju ca 65 mm mellan lagerskålarna och gängorna/innerdiameter är nåt som liknar M46 vä+hö-gänga.

Senast ändrad:
Kanske lättare att konvertera till BSA så kan du sedan använda valfritt lager och vev? Eller om det kanske är modell B du behöver som i sådana fall ger dig italiensk gänga istället.

Denna skulle jag köpt om det var min hoj och jag ville ha igång den snabbt o enkelt. Nu löser ju iofs inte det ditt problem helt eftersom du ändå behöver köpa ett vevlager med iso standard i antingen bsa lr ita gänga så det blir ju en slant iaf.
Kanske lättare att konvertera till BSA så kan du sedan använda valfritt lager och vev? Eller om det kanske är modell B du behöver som i sådana fall ger dig italiensk gänga istället.

Ja, tack, beställde precis en sån adapter! Men då återstår vilken typ av BSA man ska välja... Vad innebär olika längder 111 eller 115,5? Vad ska jag tänka på? Har det med vevkuggens läge i förhållande till bakhjulets kassett att göra? Nåt specialverktyg som måste användas?

Bilagor

• Screenshot_20210429-221558_Opera.jpg
    Screenshot_20210429-221558_Opera.jpg
    51.6 KB · Besök: 230
Ja, tack, beställde precis en sån adapter! Men då återstår vilken typ av BSA man ska välja... Vad innebär olika längder 111 eller 115,5? Vad ska jag tänka på? Har det med vevkuggens läge i förhållande till bakhjulets kassett att göra? Nåt specialverktyg som måste användas?

Ja alltså det har du säkert koll på men bsa = engelsk gänga (det vanligast idag så verkar ju klokt att köpa en sådan adapter). längden på axeln avgörs av vad ditt vevparti kräver dvs var designat för. För lång axel gör ju inte så jätte mkt men kan vara svårt att få till framväxling på då vevpartiet hamnar för långt bort och som du säger så blir kedjelinjen lite sämre men det brukar inte vara så kinkigt på den typen av hoj du ska bygga. För kort axel e ju värre då det eventuellt inte går att montera korrekt .)

Men med campa tripple vevpartier så är det minst 111mm du behöver. Har för mig axel måtten kan ha varit längre på de äldre tripplarna men den där veven ser ju relativt "ny" ut lr iaf inte vintage .) Så borde vara 111mm tycker jag. Men kanske bäst o googla.

Du behöver ett campagnolo låsringsverktyg för att montera de där. Dvs samma som du tar av en modern campa kassett med. Och en skiftnyckel.

Funderar på att ta bort det innersta lilla kuggdrevet.. Så får anpassa axellängden efter det.
Såg en enkel film på Cykelgear om hur man kan tänka å mäta.

Ja, tack, beställde precis en sån adapter!
Du beställde rätt adapter då? Jag kan inte tillräckligt mycket om Fauber för att från dina bilder avgöra vilken variant ramen har, dvs om det endast är presspassning eller om där finns gängor. Modell A av den finska adaptern är för ram med presspassning och konverterar då till engelska gänga (BSA) som i regel är vanligast och det man vill ha pga större tillgång på lager.

Modell B av adaptern är för ram med gängor, men konverterar då istället till italiensk gänga (ITA). Gissar att det har med gängriktningen i ramen att göra, att Fauber har samma gängriktning som ITA? En konvertering till BSA skulle i sådana fall göra att adaptern skruvas ut när man försöker dra fast lagret på ena sidan…

Du beställde rätt adapter då? Jag kan inte tillräckligt mycket om Fauber för att från dina bilder avgöra vilken variant ramen har, dvs om det endast är presspassning eller om där finns gängor. Modell A av den finska adaptern är för ram med presspassning och konverterar då till engelska gänga (BSA) som i regel är vanligast och det man vill ha pga större tillgång på lager.

Modell B av adaptern är för ram med gängor, men konverterar då istället till italiensk gänga (ITA). Gissar att det har med gängriktningen i ramen att göra, att Fauber har samma gängriktning som ITA? En konvertering till BSA skulle i sådana fall göra att adaptern skruvas ut när man försöker dra fast lagret på ena sidan…
Ja, jag tänkte inte på detta om presspassningen passar ändå i ett gängat nav. Mitt nav är alltså gängat med M46 vä-gänga på vänster sida samt hö-gänga på höger sida. Jag har mejlat till dem och återkommer senare med svaret...

Senast ändrad:
Gängorna i bilden såg inte så fräscha ut, väldigt grunda och nästan bortskavda på den vänstra sidan i bild?

Men ja då ska du nog ha modell B, och sedan ett lager med ITA gänga och ISO axel.

Ja, om jag hittar ITA-nav med ISO-fyrkant... Och sen rätt längd på axeln.... Mycket pyssel för nåt så enkelt... :)
F.ö. så är gängorna i cykeln jättebra. De är bara smutsiga på bild. Original-lagret och skålarna passar utmärkt med den fauber-JIS-axel jag köpte billigt... Men som sagt, passar ej min Campa-vev ... :( Det var länge sedan jag höll på med cyklar och hade ingen aning om denna djungel av märken och passningar... Det enda jag vill ha är en orange Crescent med nya Campa-grejer! Hur svårt ska det vara??? ;)

Senast ändrad:
Tack, men jag bor i Göteborg. Jag måste först ta reda på också hur lång axeln måste vara... 102, 111, 115,5 mm osv.??? Jag är osäker just nu.
En ny kanske ligger runt 800 kr har jag sett... och då vet jag inte om 102 mm duger...

Bilagor

• campa centaur.jpg
    campa centaur.jpg
    73.5 KB · Besök: 201
Nu ser ni hur coolt det kan bli med orange gubbcykel och massvis med Campagnolo... :)
Har mejlat med Velobia och de menar att jag kan ta vilken adapter som helst. Men det lutar åt ITA bara för att Campa är italienskt...
Nån som vet om det finns long-reach-bromsar från Campa? Hittar inga nya... (ca 6-7 cm från axel till klotsar.)
Cykeln är rensad från all gammal Shimano 600, men Tourney-bromsarna måste rengöras så länge jag inte hittar några bra Campa...
Tack för all hjälp så här långt!

Bilagor

• 20210430_162948.jpg
    20210430_162948.jpg
    720.7 KB · Besök: 296
  • 20210430_163041.jpg
    20210430_163041.jpg
    344.3 KB · Besök: 273
Kanske skulle funka. Min idé var så mycket Campa-delar det bara går, men min sadel blir Velo så varför inte..?

Bilagor

• 20210430_193748.jpg
    20210430_193748.jpg
    238.5 KB · Besök: 213
Senast ändrad:
Min idé var så mycket Campa-delar det bara går, men min sadel blir Velo så varför inte..?
Velo är världens största sadeltillverkare men har inget med Velo Orange att göra. Dessa bromsar i silver avsåg jag:

Velo är världens största sadeltillverkare men har inget med Velo Orange att göra. Dessa bromsar i silver avsåg jag:

Fast ändå rätt kul att båda heter Velo... :)

De här bromsarna från KCNC tyckte jag var coola. Dyra och passar säkert inte. Men det finns en poäng också att försöka ha kvar några originaldetaljer, dvs att behålla rengjorda shimano...

Inte säker på detta själv, men brukar inte pull ratio på shimano- och campagnolobromsar vara annorlunda? Dvs om du har campareglage så kommer det inte funka helt 100 med shimanobromsar.

Ja, vet ej. Ännu en inkompatibilitetsöverraskning att erfara... ?
Mina nya Campa-handtag ser väldigt lika ut mina gamla Shimano på en liknande cykel jag byggde för ca 20 år sedan... (då med Shimano-grejer från Biltema)

Bilagor

• 20210501_114122.jpg
    20210501_114122.jpg
    460.7 KB · Besök: 234
Inte säker på detta själv, men brukar inte pull ratio på shimano- och campagnolobromsar vara annorlunda? Dvs om du har campareglage så kommer det inte funka helt 100 med shimanobromsar.
man kan oavsett märke titta på hävarmens längd. på handtaget och på bromsen. på båda lönar det sig att optimera kraft före utslag.

Det är skillnad i pull, jag har försökt blanda campa handtag med broms som följde shimanos standard, det här var några år sen, jag har för mig att bromshandtaget fick röra sig mycket, för lite rörelse i bromsen. Bra kraft i bromsen men du måste köra klossarna nära. På en tt hoj med mjukost framgaffel, för komfort gissar jag, var det ingen bra combo, rub rub rub.

Fler delar med posten... Centaur framväxel och den finska Velobia-BSA-adaptern nästan på plats...

Centaur är en växel för 11-kedja/kassett. Tror ni jag kan köra 10-växlars-kassett med den eller är det retur som gäller??? ?

Bilagor

• 20210513_094304.jpg
    20210513_094304.jpg
    296.7 KB · Besök: 146
  • 20210509_183211.jpg
    20210509_183211.jpg
    255.2 KB · Besök: 140
  • 20210513_094755.jpg
    20210513_094755.jpg
    39.9 KB · Besök: 121
Framväxlar brukar inte var så kinkiga så det kommer med stor sannolikhet fungera bra. Enda skillnaden är väl typ att cagen är lite smalare på 11d framväxlar.

Ja, den verkar rätt smal. Men om kedjan passerar borde det väl funka? Man får väl justera ändlägena lite noggrannare bara? Men jag kan ju inte testa om jag måste returnera... :(
Tänkte om nån här har testat liknande kombo tidigare?

Jag har blandat glatt åt bägge håll. Campabromsar har traditionellt inget snabbreglage, det sitter i handtagen. Använder du Shimanohandtag blir det lite meckigare att ta ur/sätta i hjul.
Eventuell skillnad i kabeldrag drunknar i alla andra skillnader.

Min erfarenhet är att framväxeln helst ska matcha kedjebredden, det blir lätt lite trångt med 10-kedja i 11-framväxel.

Det känns som julafton när man får fräscha Campa-grejer på posten... ?

Bilagor

• 20210517_171738.jpg
    20210517_171738.jpg
    360.5 KB · Besök: 94
Jag har redan en Campa 10-kedja... Det är ju bara min framväxel Centaur för 11-kassett som jag blir lite orolig för. Men firman jag köpte av har lovat att jag får testa den... och byta vid behov. Men samtidigt sägs det ju i tidigare kommentarer att det kanske kan funkar bra ändå... Den som lever får se... :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp