[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Oj. Vore intressant att veta om det går att återanvända eller återvinna de batterier som byts ut eller om de bara skrotas (står ju hårdvarufel), med tanke på den stora miljöbelastning batteriframställning innebär.
I dagsläget kan man återvinna runt 90-99% av råmaterialet.

Man malet ned dom. Smart.

Och oavsett så är det framtiden. Avgaser är det svårare att samla in.

Förra bilen hade rattvärme, då sa jag ”aldrig mer bil utan rattvärme”. Nu har jag en ny bil som jag är väldigt nöjd med på alla sätt utom ett: den har inte rattvärme. En simpel vardagslyx som jag saknar rätt mycket...
Ja vi är ju all olika. Jag är typen som tycker stolsvärme är skönt på lägsta värmen, i typ 5 min. Sen hellre inget. Medans andra vill ha riktigt varmt. Så det är ju en högst personlig sak. Adaptiva farthållaren ä dock svårt att vara utan de gånger man kör en bil utan det blir man nästan lite rädd när man snabbt brämet sig nån annan på motorväg o inget händer :-)

I dagsläget kan man återvinna runt 90-99% av råmaterialet.

Vad jag förstår är tanken att bilbatterier även ska återanvändas. När batterierna är för dåliga för att släpas runt i en bil, där en stor prio är räckvidd, så kan de användas som batterier till hus och laddas av solceller, osv. Där spelar det inte (alltid) så stor roll om de inte är optimala utifrån ett volym- och viktperspektiv.

40A15CF1-85E0-4BD7-85C9-5CB5281BB76D.jpeg

Bra skit, ska nog vara glad att jag inte behövde åka bärgare från Kårböle idag..

Ja vi är ju all olika. Jag är typen som tycker stolsvärme är skönt på lägsta värmen, i typ 5 min. Sen hellre inget. Medans andra vill ha riktigt varmt. Så det är ju en högst personlig sak. Adaptiva farthållaren ä dock svårt att vara utan de gånger man kör en bil utan det blir man nästan lite rädd när man snabbt brämet sig nån annan på motorväg o inget händer :-)
Samma för mig. Den enda gång jag använder stolsvärme är när jag åkt längdskidor 2-3 timmar i 5-15 minus och inte har möjlighet att duscha efteråt. Då är bilen ofta kall och man vill inte bli kall på hemvägen. Men det blir max 5 minuter på första läget, sedan känns det som att rygg och röv grillas. Vad andra och tredje läget ska vara bra för förstår jag inte :-)

Man malet ned dom. Smart.
Visst ingår säkert nedmalning i ngt steg i återvinningsprocessen,
men hos åtminstone Northvolt går sedan det nedmalda in i batteritillverkningen

Vad jag förstår är tanken att bilbatterier även ska återanvändas. När batterierna är för dåliga för att släpas runt i en bil, där en stor prio är räckvidd, så kan de användas som batterier till hus och laddas av solceller, osv. Där spelar det inte (alltid) så stor roll om de inte är optimala utifrån ett volym- och viktperspektiv.
+1
Enl vad en bekant berättade sker detta redan nu, hans bror har beställt en id4 och i väntan på det
tillräckligt med solceller och ett (eller flera?) begagnade teslabatteripack för att på så sätt hålla bilen laddad "off grid"
om jag förstod rätt skulle solelen även räcka till för en hel del av huhållselen under åtminstone den ljusa årstiden
Och priset för det begagnade batterpacket + solcellerna var riktigt bra, det skulle bli snabbt intjänat!

Ja vi är ju all olika. Jag är typen som tycker stolsvärme är skönt på lägsta värmen, i typ 5 min. Sen hellre inget. Medans andra vill ha riktigt varmt. Så det är ju en högst personlig sak.
+1
Jag tillhör de som verkligen uppskattar både stols och rattvärme,
men i min nuvarande bil går det inte att reglera rattvärmen den är bara "av" eller "på"
Men stolsvärmen går att reglera i tre steg, lägsta steget ger mig extra komfort under lång tid.
Ratten blir även riktigt varm riktigt snabbt, jag får stänga av den långt innan jag ens behöver sänka stolsvärmen.

Ja det är två olika idéer. I takt med att utvecklingen går framåt är dock den rena återvinningen förmodligen mer attraktiv pga att flertalet nya kemiska föreningar kräver mindre mängder av t ex kobolt. Det innebär att du kan få ut råmaterial till fler än ett nytt batteripaket från råvaran du kan återvinna från ett paket med nuvarande kemiska sammansättning.

Självklart, men n så länge görs det i begränsad skala pga bristen på batteripack att återvinna. Blir mer och mer intressant iom ökningen av elbilar/hybrider. Så just nu används dom mest i stationära projekt eller t ex fabriksrobotar. Eller som Tesla gör, öppnar dom för att ersätta trasiga celler.
Än så länge är det i princip inga paket som är ”förbrukade”, utan det handlar i regel om någon trasig del.

Och med dessa bilbatterier verkar det som att materialet är så värdefullt att det förhoppningsvis inte slutar som det gjorde med batterimassan som blev "jord" i Örebro och Eskilstuna.

Northvolts målsättning verkar vara att ca hälften av materielet till nya celler ska vara återvunnet 2030. Det lär inte vara högre idag.
Jag har troligen fel eftersom du har en källa. Jag tolkade inslaget på SVT som att man jobbade för att återvinna allt. Sen är väl batteriet en definitionsfråga i sig. Är det aktiva beståndsdelar eller hela modulen? Jag har inte svaret.

Det ena är procent av gamla batteriet och det andra är procent av nya.
Ut vs. In.

Jag har troligen fel eftersom du har en källa. Jag tolkade inslaget på SVT som att man jobbade för att återvinna allt. Sen är väl batteriet en definitionsfråga i sig. Är det aktiva beståndsdelar eller hela modulen? Jag har inte svaret.
Som jonte säger tror jag vi båda kan ha rätt. De kan ju återvinna allt, men det räcker bara till 50% av det som behövs till nytt. Sedan är det säkert pryttlar som inte duger till nytt heller, men som kan återvinnas på annat sätt.

Northvolts målsättning verkar vara att ca hälften av materielet till nya celler ska vara återvunnet 2030. Det lär inte vara högre idag.
Kolla upp vws motsvarande. Dom gick ut med info på deras power day tror jag.
Northvolt och VW har samarbete, men tror VW köper ur northvolt ur sin tyska fabrik.

Undra hur många märken som kommer gå i graven för att dom inte har ställt om i tid?

Kolla upp vws motsvarande. Dom gick ut med info på deras power day tror jag.
Northvolt och VW har samarbete, men tror VW köper ur northvolt ur sin tyska fabrik.

Undra hur många märken som kommer gå i graven för att dom inte har ställt om i tid?

Ganska många tror jag, men det är kanske i grunden sunt att rensa ut de som inte klarar av utveckling och låta mer innovativa producenter utvecklas. Opel, Alfa Romeo, Ford och Citroën är nog på fallrepet. Men allt hårdare miljökrav, hårdare trafikövervakning och liknande så är troligen alla sportbilsmärken nästa på tur för utrotning. Sportbilar har blivit töntigt och snart nog inser även boomers det och då dör den marknaden.

Nu kommer ett kraftigt avsteg från ursprungsfrågan.....lite tankar jag har framåt. Det som skulle fungera bäst i framtiden alltså följande.
Eget jordtag, växelriktare som helt säkert kan växla till ren ö-drift och som lämnar trefas för att driva vattenpump. En bil som kan ladda DC direkt från paneler och då ingå i systemet motsvarande hembatteri idag, men även ladda AC. Bilen kan försörja huset med AC trefas vid strömavbrott. Systemet funkar helt utan bil inkopplad också men kan ingå i en nätgrid om man vill. Bilen kan inte tömmas eller fyllas för mycket sv systemet och bilens BMS samt kylning/värmning är aktiv trots att bilen är avstängd. Allt kan fjärrstyras gemensamt. Bilen har även schuko så man kan ta ut enfas hemma eller var som helst vid behov. Ägaren bestämmer helt hur energin skall användas och säljer bara om priset är skäligt. Ett skäligt pris är det som ger åtminstone återbetalning på egen investering och att man minskat systembelastningen, samt ger allmännytta genom att kunna leverera avlastning med grön el och nollutsläpp med bilen. Möjligen behövs två bilar för att täcka behovet när man åker iväg med bilen. Som sista utväg vid längre strömavbrott, braskamin, vattendunk och campingkök. Sammanfattning: Vi är inte i mål ännu på ett tag väl?

Senast ändrad:
Ganska många tror jag, men det är kanske i grunden sunt att rensa ut de som inte klarar av utveckling och låta mer innovativa producenter utvecklas. Opel, Alfa Romeo, Ford och Citroën är nog på fallrepet. Men allt hårdare miljökrav, hårdare trafikövervakning och liknande så är troligen alla sportbilsmärken nästa på tur för utrotning. Sportbilar har blivit töntigt och snart nog inser även boomers det och då dör den marknaden.

Tjena!

Är du medveten om att Opel, Alfa och Citroën ingår i den fjärde största bilkoncernen? I den ingår Peugeot, Citroën, DS, Jeep, Chrysler, Dodge, Fiat, Alfa Romeo, Maserati, Abarth, Vauxhall, Opel och Lancia.
Opel har två elbilar ute nu, Corsa och Mokka, som säljer bra direkt från start. Dessa delar plattform med flera Peugeot, DS och Citroën.

Sportbilar kommer fortsätta sälja, samtliga sportbilstillverkare satsar på laddhybrider och rena elbilar idag. Det är långt ifrån bara Boomers som kör omkring i supersportbilar.

Hur var det med miljözonerna nu, i miljözon 3 står det att endast elfordon, bränslecellsfordon och gasfordon får köra. Då är även laddhybrider rökta där?
Så en laddhybrid ger egentligen ingenting över euro6-klassad diesel som får köra i miljözon 2, vill man klara miljözon 3 måste man ändå upp på ren elbil?
Läser en hel del om folk som skaffat laddhybrid men inte har möjlighet att ladda hemma (ex.vis boende i stan i lgh), och då har bränslekostnaden blivit högre än deras tidigare dieslar eftersom bensinmotorerna drar så mycket mer. Om de dessutom hamnar precis likadant miljözonmässigt gäller det nog att tänka både en och två ggr om laddhybrid är nåt att ha.

Personligen tror jag att de kommer finnas efterfrågan på elektriska hantverkarbilar och elektriska budbilar. Är nog bara en tidsfråga innan städerna eller kundefterfrågan stängs för den fossila kategorin där. Endast de med tillstånd kommer in, tex mobilkranar och nattlig snöröjning. Hantverkare på distans kommer få ett elände att jobba i städer. Det är inte ett önskemål från min sida, snarare en förutsägelse. En anledning är rykande sophögar till vrak som gör att man behöver stoppa alla för att det skall bli bättre lokal miljö.

Hur var det med miljözonerna nu, i miljözon 3 står det att endast elfordon, bränslecellsfordon och gasfordon får köra. Då är även laddhybrider rökta där?
Så en laddhybrid ger egentligen ingenting över euro6-klassad diesel som får köra i miljözon 2, vill man klara miljözon 3 måste man ändå upp på ren elbil?
Läser en hel del om folk som skaffat laddhybrid men inte har möjlighet att ladda hemma (ex.vis boende i stan i lgh), och då har bränslekostnaden blivit högre än deras tidigare dieslar eftersom bensinmotorerna drar så mycket mer. Om de dessutom hamnar precis likadant miljözonmässigt gäller det nog att tänka både en och två ggr om laddhybrid är nåt att ha.
Laddhybrid är inte lämplig för alla. Det är ett faktum.

Tjena!

Är du medveten om att Opel, Alfa och Citroën ingår i den fjärde största bilkoncernen? I den ingår Peugeot, Citroën, DS, Jeep, Chrysler, Dodge, Fiat, Alfa Romeo, Maserati, Abarth, Vauxhall, Opel och Lancia.
Opel har två elbilar ute nu, Corsa och Mokka, som säljer bra direkt från start. Dessa delar plattform med flera Peugeot, DS och Citroën.

Sportbilar kommer fortsätta sälja, samtliga sportbilstillverkare satsar på laddhybrider och rena elbilar idag. Det är långt ifrån bara Boomers som kör omkring i supersportbilar.
Ingen tillverkare av ren elbil än alltså? För att producera krävs batterifabriker och någon praktiskt bottenplatta. Att konvertera gamla fossilplattor är ju bara bandaid.

Koreanerna verkar vara på gång riktigt rejält iaf.

Ingen tillverkare av ren elbil än alltså? För att producera krävs batterifabriker och någon praktiskt bottenplatta. Att konvertera gamla fossilplattor är ju bara bandaid.

Vad bygger Ford Mustang e-mach på för platta?

koreanerna kommer väll först nu med en ren elbilsplatta? Annars är det väll bara tesla, vw och polstar som har specifika elbilsplattformar ute av de stora västmärkena

egna batterifabrik är det väll bara tesla som har. Ännu

...Annars är det väll bara tesla, vw och polstar som har specifika elbilsplattformar ute av de stora västmärkena
Polestar 2 är väl byggd på samma plattform som vanliga ICE-bilen XC40?

Mustangen vet jag inte men den har väl fått ett otippat bra mottagande för att vara en Ford ? (minus namnfrågan).

/Johan

ÄR det inte Panasonic som gör batterierna, med tillverkningen integrerad i Teslas fabrik(er)?
Nja, joint venture i Nevada. Tesla äger fabriken. Sen använder dom fortfarande en del batterier producerade i Japan till S/X tror jag. M3 SR har ibland järnfosfatbatterier från CATL (har jag för mig) och de har gjort en deal med LG Chem.

• Gilla
Reactions: Bsk
Laddhybrid är värdelöst om man inte kan ladda hemma/på jobbet, mer vikt att dra runt på. Då väljer folk det enbart pga förmånsvärdet. Men det är fortfarande positivt för att få ut lite fler laddbara bilar på beg.marknaden för de som inte har tjänstebil. Det bygger dessutom acceptans för eldrift och är ett steg mot elbil för många.

Tjena!

Fiat 500 E är en ren elbil från grunden, den kommer komma med både Peugeot och Citroën loggor i fronten som det ser ut.
Dom har ju dessutom haft ren elbil ganska länge med Citroën C-Zero/Peugeot iOn.
Det utvecklas en elplattform för större bilar som nog ganska snart har premiär enligt alla rykten.
Jag tror inte dom kommer misslyckas, har ju dessutom samarbete med jätten Dongfeng i Kina.

Tjena!

Fiat 500 E är en ren elbil från grunden, den kommer komma med både Peugeot och Citroën loggor i fronten som det ser ut.
Dom har ju dessutom haft ren elbil ganska länge med Citroën C-Zero/Peugeot iOn.
Det utvecklas en elplattform för större bilar som nog ganska snart har premiär enligt alla rykten.
Jag tror inte dom kommer misslyckas, har ju dessutom samarbete med jätten Dongfeng i Kina.
Ion och C-Zero är hundra procent Mitsubishi. Man har märkt om deras I-miev men sluppit få med Mitsubishis värdelösa motor och växellåda.

Ion och C-Zero är hundra procent Mitsubishi. Man har märkt om deras I-miev men sluppit få med Mitsubishis värdelösa motor och växellåda.

Tjena!

Aha, där ser man. Mer än vad jag visste.

Edit: Jag visste ju såklart att den fanns som I-Miev också. Men inte att det var Mitsus produkt

Laddhybrid är värdelöst om man inte kan ladda hemma/på jobbet, mer vikt att dra runt på. Då väljer folk det enbart pga förmånsvärdet. Men det är fortfarande positivt för att få ut lite fler laddbara bilar på beg.marknaden för de som inte har tjänstebil. Det bygger dessutom acceptans för eldrift och är ett steg mot elbil för många.

Jag kommer inte ihåg vilket märke det var, men något japanskt tror jag.

De ska tillverka "hybrid"bilar med en liten ICE motor som driver en generator istället för hjulen.

Måste vara en bättre lösning än dagens hybrider?

ÄR det inte Panasonic som gör batterierna, med tillverkningen integrerad i Teslas fabrik(er)?
Är väll ett sammarbete. Men ja, är väll panasonic som står för utvekling, men man kan i alla fall säga att tesla har egen fabrik för det då de ju inte exporterar det till annan än sig själv.

• Gilla

De ska tillverka "hybrid"bilar med en liten ICE motor som driver en generator istället för hjulen.

Mazda MX30 kommer med räckviddsförlängare typ nästa år. Jag gillar konceptet. Och bilen. Förutom bakdörrarna.

• Gilla

Har redan funnits i ett par versioner. Opel Ampera/Cheva Volt, BMW i3 REX (även i8 typ) Fisker Karma osv. I teorin är det en bra lösning, men av någon anledning så har elbilar med räckviddsförlängare aldrig funkat så bra i verkligheten. Förutsättningen är fortfarande att den laddas dagligen för att det ska vara vettigt.

Har redan funnits i ett par versioner. Opel Ampera/Cheva Volt, BMW i3 REX (även i8 typ) Fisker Karma osv. I teorin är det en bra lösning, men av någon anledning så har elbilar med räckviddsförlängare aldrig funkat så bra i verkligheten. Förutsättningen är fortfarande att den laddas dagligen för att det ska vara vettigt.
Men hade BMW i3 en sunkig motorcykelmotor. Mazda planerar för en wankelmotor som förhoppningsvis går nästan vibrationsfritt och väger lite i förhållande till effekt.

Ampera/Volt funkar hur bra som helst. Både tekniskt och som lågförbrukare av bränsle.

Riktigt så illa är det inte. Kör jag långa sträckor så regenrerar bromsning, motorbroms osv. vilket betyder att jag kör ca 50/50 batteri/bensin även utan laddning i stolpe. Kör jag 40-50 mil så drar outlandern under 0,7. Min förra disel SUV gjorde samma sträcka på 0,63-0,65 nånstans.

Riktigt så illa är det inte. Kör jag långa sträckor så regenrerar bromsning, motorbroms osv. vilket betyder att jag kör ca 50/50 batteri/bensin även utan laddning i stolpe. Kör jag 40-50 mil så drar outlandern under 0,7. Min förra disel SUV gjorde samma sträcka på 0,63-0,65 nånstans.
Nejnejnej, förstör inte laddybridskeptikernas tro med fakta från verkligheten!
(Min egen laddhybrid drar ungefär som du säger också ungefär lika som en ”vanlig” bensinbil de gånger jag kör långt eller ej kan ladda - tror som du att regenreringsfunktionen kvittar ut den ökade vikten.)

Nejnejnej, förstör inte laddybridskeptikernas tro med fakta från verkligheten!
(Min egen laddhybrid drar ungefär som du säger också ungefär lika som en ”vanlig” bensinbil de gånger jag kör långt eller ej kan ladda - tror som du att regenreringsfunktionen kvittar ut den ökade vikten.)
Fast högre förbrukning än en bil utan elassistans är väl inte speciellt imponerande ändå?

Fast högre förbrukning än en bil utan elassistans är väl inte speciellt imponerande ändå?
Framförallt är ju problemet att de flesta laddhybrider kommer med bensinmotor, hade de haft dieselmotor så hade det ju iaf inte blivit sämre siffror för de som hade diesel tidigare. Är väl bara Mercedes och nån till som erbjuder laddhybrid med diesel.

Framförallt är ju problemet att de flesta laddhybrider kommer med bensinmotor, hade de haft dieselmotor så hade det ju iaf inte blivit sämre siffror för de som hade diesel tidigare. Är väl bara Mercedes och nån till som erbjuder laddhybrid med diesel.

Tjena!

Första V60 laddhybrid hade diesel. Jag ser dock en nackdel med diesel som titt som tätt kommer gå igång bara för en liten stund. Inte bra med en dieselspis.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp