Scott 965 klickar när man trampar

Köpte en ny scott 965 igår och har hunnit köra lite skog och kört i min lokala flowtrail med den. Men en grej som jag upptäckt nu idag är att den av någon anledning klickar lite när jag trampar. Som att kedjan inte får fäste direkt i främre drevet så det lägger sig lite på sidan först och sen sätter sig. Någon som har svar eller vet vad jag ska göra? Eller om det bara typ kommit grus eller sand på

Är det bara första tramptaget efter att du frihjulat (rullat utan att trampa) eller är det ett konstant missljud hela tiden du trampar?

Ja det är konstant när jag trampar. Det känns som om kedjan landar snett på framdrevets kuggar och sedan lägger sig som det ska. Jag vet att om man kör på lägsta växel så kan det bli så lite ljud men på alla vet jag inte om det ska det. Det är shimaro SLX så det ändå ganska bra växlar. Högt otroligt att något böjt sig efter 2 dagar. Men jag ska kanske ta en runda upp till sportsson igen och se om de vet.

Är 1x så det lär inte vara problemet.
Men kan vara att nåt inte är draget eller liknade.
Ok. Annars hade det varit ett rimligt tips, vet inte hur många "klickande" hojar jag "lagat" genom att böja framvx-vajerändan på.
Nästa tips är sadel, sadelstolpe, styre, styrstam, knän, snabbkoppling (motsv), pedaler, klossarna, styrlager, annat. Försök att lokalisera varifrån ljudet kommer. Obs, många gånger har jag trott att jag lokaliserat varifrån ljudet kom men haft fel, ljud fortplantar sig :-)

Ja det är konstant när jag trampar. Det känns som om kedjan landar snett på framdrevets kuggar och sedan lägger sig som det ska. Jag vet att om man kör på lägsta växel så kan det bli så lite ljud men på alla vet jag inte om det ska det.

Kolla så kedjan i mittenläget är helt parallell med ramen, och sitter mitt på kassettens krans.
Sadeln likaså, i linje med ramen.
Vänd cykeln upp och ner och veva runt, för att kolla om klickandet beror på din vikt, så att säga.
Kan du inte sätta på en framväxel, så "grabbarna" här ovanför kan hjälpa dig bättre?

Eller släng upp några bilder så är det lättare att se om något ser galet ut. Men oavsett är det väl bara att trampa förbi inköpsstället.

Det är inte så att kedjan hamnat ett snäpp galet? Att smal länk hamnat på bred tand på drevet?
Screenshot_20210517-080036_Chrome.jpg

Är du helt säker på att det är fram?
Jag reklamerade precis en kassett där kedjan inte passade ordentligt på övre halvan.
Symptomen jag hade var att det klickade när man trampade, lät precis som du beskriver det att kedjan först låg fel för att sen lägga sig rätt
Min kassett var förvisso en Deore men kan vara värt att kolla.

Bilagor

• 20210501_215729.jpg
    20210501_215729.jpg
    545 KB · Besök: 85
Haft liknande på SLX 12-växlad, berodde på dåligt justerad B-skruv, tydligen relativt vanligt att justeringen är fel redan från fabrik/handlare.
Klickade dock mest under belastning i t.ex. uppförsbackar

Tillbaka
Topp