Fox 34 luftfjäder service?

MarcusL79

Aktiv medlem
Har en fox 34 rhythm 2021 som rullat ca 60mil och som jag ska göra ytterbensservice på. Gör man luftfjäderservice i samma veva?
Hur ofta servar man luftfjädern annars?
Skruvar ni av "topcapen" så att det är helt öppet eller räcker det att gå underifrån?

Hur mycket fett Smörjer ni med? Tar man för mycket är det risk att utjämningshålen sätts igen?

Aldrig servar nån gaffel tidigare men vill lära mig.

Har inget specialverktyg för att skruva av luftfjädern "topcap"

Kolla på Fox hemsida, där finns en kod från din gaffel att slå in så finns det mesta du behöver veta där.
Det är bra (och billigt i slutändan...) att ha rätt verktyg, med fel repar och förstör du lätt olika delar.
Lycka till!

Underbensservice efter 60 mil låter väldigt ambitiöst. Fox specar inte ens underbensservice på sina nyare gafflar, utan endast helservice var 125:e timme eller årligen beroende på vad som kommer först.
Precis, läste 125h i boken när jag köpte cykeln men i nästan alla forum/trådar/klipp säger man 50-60 mil.
Kanske för att det sitter i av gammal vana?
Glömde bort att jag läst 125h och kände mig stressad med att serva snarast.

Gör er själva en tjänst och kör inte gafflar och dämpare 125 körtimmar innan luftburk/ytterben åker av, det kommer spara många kronor och en hel del ilska.

Oklart varför Fox specar endast fullservice och inget mellan det för det behövs sannerligen, särskilt i Sverige.

Gällande luftenheten så ta gärna ur den nerifrån när benen är av och torka bort den flodvåg av fett de 9/10 ggr applicerar på fabriken, det gör under för hur gaffeln beter sig. Glöm inte tömma ur luften bara. ?

Gör er själva en tjänst och kör inte gafflar och dämpare 125 körtimmar innan luftburk/ytterben åker av, det kommer spara många kronor och en hel del ilska.

Oklart varför Fox specar endast fullservice och inget mellan det för det behövs sannerligen, särskilt i Sverige.

Gällande luftenheten så ta gärna ur den nerifrån när benen är av och torka bort den flodvåg av fett de 9/10 ggr applicerar på fabriken, det gör under för hur gaffeln beter sig. Glöm inte tömma ur luften bara. ?
Tack!

Youtube har ett par ingående guider för fulla servicen av fox gafflar, och andra gafflar.

sen som någon annan sa, 125h är på tok för lång tid för service, vill du behålla nyhetskännslan så kör du oljebyten o skumringar på 30-50tim, det går fort och är super enkelt. Tänk bara på att du behöver ny presspackning i botten skruven varje gång du öppnar gaffeln, om dom på nyaste modellerna envisats med det påhittet.

tackar vet ja öhlins, där slipper man massa sånt trams! Men det är tätare intervaller för o behålla kännslan av att åka på bomull i riktigt stök!

Har gjort som så att på våra cyklar vid runt 50 tim ryckt underben och aircan,sen vid nästa 50 tim,(100) gjort fullservice på gafflar och dämpare.
Dock säger RS 200 tim,men petar isär totalt vid 100 på allt för enkelheten,har ju blandat Fox och RS....en regnig dag rycker man bägge,rengör och fixar till.

Lite tätningar och olja kostar ju inget direkt,och har ju alla verktyg,så why not.

Tillbaka
Topp