Navet på Biltemacykel?

CHippe

Medlem
Navet på Biltemacykel?
Först vill jag säga att jag inte har någon större erfarenhet av hur ett cykelnav kan se ut inuti. Detta är en oväxlad biltemacykel och manual från nätet visar inte insidan av navet.
Kulringen i bakre navet var trasigt och nya kulor köptes som får ligga löst efter tips från cykelbutik. När jag tittar i navet går det inte att lägga kulorna löst men på andra sidan går det där kulringen är hel så jag bytte plats på dem. Dock blir jag misstänksam att kulorna inte kan ligga löst samt att det är en glipa på några mm mellan kulring och bromsbackar. Jag satte ihop navet och drar man åt aningen för hårt så snurrar inte hjulet. Man får i stort sett bara dra åt med fingerkraft eftersom det finns en glipa ned till bromsbackarna. Skruvar jag åt med verktyg misstänker jag att risken är stor att jag pressar sönder den sköra kulringen då den bara har kontakt längs ytterkanterna. Den kommer alltså ge vika.
Det känns som att något saknas och man hade verkligen inte kunnat lägga kulorna löst
Edit: jag kan ha fel om att det inte går att lägga i kulorna löst.

Kan ni se att något är fel?

yosemity.jpg

Senast ändrad:
Navet på Biltemacykel?
Om du ska lägga kulor löst i lagret så måste de hållas på plats med fett under tiden du skruvar ihop lagret. Men varför ska du ha lösa kulor? Köp ett likadant lager.

Navet på Biltemacykel?
När du skruvar ihop lagret så ska du bara dra lagerkonan tills glappet försvinner. Du kan lätt dra för hårt med bara fingrarna. Därefter ska lagerkonan låsas med låsmuttern. Känn sedan efter igen om det är utan glapp men ändå går lätt. Du får antagligen justera flera gånger innan det blir helt rätt.

Navet på Biltemacykel?
Om du ska lägga kulor löst i lagret så måste de hållas på plats med fett under tiden du skruvar ihop lagret. Men varför ska du ha lösa kulor? Köp ett likadant lager.
Tack för förklaringen. Då är det hårfint att få till rätt moment vid ihopsättning.
De hade inte likadant lager och jag tycker det var riktigt svårt att söka på storleken på nätet. I cykelbutiken sade de att det går lika bra med lösa kulor så jag köpte tillräckligt många för att fylla upp men det ser ut som att de skulle kunna trilla ned mot bromsbackarna men jag kan ha fel. Det var enklare att lägga kulorna löst på andra sidan om navet och så fick det bli.

Jag satte ihop allt och bromsade. Det nöp till omedelbart och hjulet låste sig, därefter gick det att bromsa normalt men navet bröjade glappa direkt efter. Öppnade upp och ser att kulringen som jag satte på den sida där den trasiga fanns nu tagit stryk. Två kulor lossnade men ringen är ännu inte helt sönderkörd som förra.

Senast ändrad:
Navet på Biltemacykel?
Är det en Lindström-tång du använder? Då jobbar du i två väldigt olika ändar av kvalitesregistret... Hoppas du får ordning på navet!
Yes, ? denna biltemacykel tog jag hand om, halvt sönderhoppad av ungdomar. Köpte några ekrar och rättade till ett och annat och den har funkat hyfsat bra. Jag kommer framåt iaf när jag rullar ned till centrum och jag behöver faktiskt en risig cykel som få vill såga sönder låset på.

Navet på Biltemacykel?
Ok, jag känner mig säkrare än tidigare efter alla kommentarer så tack för dem. Jag ska lägga extra krut på att få till det så får vi se om det blir tillräckligt bra.

Navet på Biltemacykel?
Det var ett tag sedan, men jag har för mig jag hade god hjälp av att sätta hjulet i ett skruvstäd.
...Oförbättelig ordvitsare jag: Om det fattas får du gå till Kullagret.

Navet på Biltemacykel?
Ok, jag känner mig säkrare än tidigare efter alla kommentarer så tack för dem. Jag ska lägga extra krut på att få till det så får vi se om det blir tillräckligt bra.
när du justerar lagret, skruva åt tills det bottnar, men vrid sedan tillbaka 1/5 till 1/4 varv innan du låser. det skall sedan finnas ett helt minimalt, men ändå glapp kvar.

viktigt att kontrollera varvet runt, precisionen på den här sortens lager är inte hundraprocentig.

lösa kulor är ett helvete att hålla på med, försök hitta en korrekt kulhållare. ibland kan man återanvända den gamla, och bara byta kulorna.

Navet på Biltemacykel?
lösa kulor är ett helvete att hålla på med, försök hitta en korrekt kulhållare. ibland kan man återanvända den gamla, och bara byta kulorna.
Där är jag inte riktigt överens.
Lägger man rikligt med fett hela vägen runt i lagerbanan ligger kulorna kvar utan problem. Och i synnerhet med den glesa kulringen här får TS ett bättre lager med lösa kulor.
Och smörjningen är säkrat för ett bra tag framöver.

Navet på Biltemacykel?
Där är jag inte riktigt överens.
Lägger man rikligt med fett hela vägen runt i lagerbanan ligger kulorna kvar utan problem. Och i synnerhet med den glesa kulringen här får TS ett bättre lager med lösa kulor.
Och smörjningen är säkrat för ett bra tag framöver.
de är förvisso lite fippliga men inte oöverstigligt, och det inkluderade jag i mitt ställningstagande. men det är inte riktigt där problemet ligger utan att de har en tendens att snabbt och allvarligt haverera och låsa sig när slitaget ökar. exponentiellt slitage om du vill.

de tål inte heller lika höga varvtal, men är däremot bra vid låga varvtal och hög belastning. som i länkage på mtb.

Navet på Biltemacykel?
de är förvisso lite fippliga men inte oöverstigligt, och det inkluderade jag i mitt ställningstagande. men det är inte riktigt där problemet ligger utan att de har en tendens att snabbt och allvarligt haverera och låsa sig när slitaget ökar. exponentiellt slitage om du vill.

de tål inte heller lika höga varvtal, men är däremot bra vid låga varvtal och hög belastning. som i länkage på mtb.

Om BTs nav kan man ha sina dubier. Men att kalla 400 rpm för ett ”högt varvtal” (ugf varvtal för 622 hjul vid 50 kmh. I TS fall blir det väl 200 rpm som högst) är väl att ta i lite mycket?
De dyraste naven jag ägt själv under alla år, PhilW, Specialized, Campagnolo och Fulcrum har alla haft lösa kulor i naven. Utan att ha källor på det tror jag att de har varit bra. Däremot vet jag att en havererat kulring kan ställa till hastigt och smärtsamt stopp. Men det är kanske sådana du syftar på?

Navet på Biltemacykel?
Om BTs nav kan man ha sina dubier. Men att kalla 400 rpm för ett ”högt varvtal” (ugf varvtal för 622 hjul vid 50 kmh. I TS fall blir det väl 200 rpm som högst) är väl att ta i lite mycket?
De dyraste naven jag ägt själv under alla år, PhilW, Specialized, Campagnolo och Fulcrum har alla haft lösa kulor i naven. Utan att ha källor på det tror jag att de har varit bra. Däremot vet jag att en havererat kulring kan ställa till hastigt och smärtsamt stopp. Men det är kanske sådana du syftar på?
nej varvtalet är ju lågt i flertalet applikationer på cykel. det jag sett med egna ögon är att enklare cykelprodukter med lösa kulor kan gå från noll till hundra på kort tid när väl slitaget kommer.

och då är konceptet inte det bästa på just en biltemacykel som det var fråga om här i tråden, eftersom de tenderar att användas av folk utan sas mekaniskt öra.

lägg till det den mekaniskt ovane käre brukaren som här i tråden som har svårt ens får ihop sitt lager och du har ytterligare skäl att undvika konstruktionen.

Tillbaka
Topp