Problem med MTB

rinimoj

Medlem
Problem med MTB
Hej, jag har problem med min MTB. Cykeln är bara ett år gammal och tyvärr sparsamt använd.

Men när jag var ute och cyklade häromdagen så kunde jag inte trampa längre, det tog bara stopp.

Jag har kollat för att se vad det kan vara men jag är inte så haj på detta. Det ser ut som att kedjan är okej, men det är någonting som flisar av små stålbitar varje gång jag snurrar pedalerna, i själva fästet liksom.

Har bifogat två bilder på stället jag tror problemet sitter. Jag har även ett klipp på det hela men det gick ej att ladda upp här. :/ Någon idé på vad jag kan göra själv?

Bilagor

• 20210429_145509.jpg
    20210429_145509.jpg
    638.2 KB · Besök: 507
  • 20210429_170102.jpg
    20210429_170102.jpg
    724.1 KB · Besök: 532
Problem med MTB
Det ser ut som att någonting gått sönder i vevlagret eller vevarmens spindel och som leder till att den pressas in i vevlagerhylsan.

Trampa inte mer på den, ta den till din lokala cykelaffär och håll tummarna för att inte hylsan blivit deformerad :)

Problem med MTB
Tack för svaren. Jag har inte dragit åt någonting, utan det måste varit från fabrik isåfall. Cykeln är som sagt sparsamt använd. Men då bekräftar detta iaf mina misstankar om vart problemet verkar sitta. Tack!

Problem med MTB
Har bifogat två bilder på stället jag tror problemet sitter. Jag har även ett klipp på det hela men det gick ej att ladda upp här. :/ Någon idé på vad jag kan göra själv?
Ta gärna ett kort på hur det ser ut lite längre åt höger på dina bilder. Det ser ut som vevlagret sticker ut rätt mycket (den gängade hylsan man kan se lite av längst till höger i dina bilder).

Problem med MTB
Ta gärna ett kort på hur det ser ut lite längre åt höger på dina bilder. Det ser ut som vevlagret sticker ut rätt mycket (den gängade hylsan man kan se lite av längst till höger i dina bilder).
Som en nybörjare trodde jag detta var normalt, men precis som du sa stack gängan ut nästan 2 cm, jag "skruvade in den" med bara fingrarna så långt jag kunde. Så det måste vara något jävligt tokigt monterat från fabrik. Nu till den stora frågan, hur fan får jag bort pedalarmarna för att kolla läget inuti vevlagerhuset? Det är 10 mm bits på pedalarmarna, och jag har tagit i som in i helvete och det rubbas inte. (Samma historia var det med sadeln för ett år sedan, killen på cykelverkstaden fick ställa sig på verktyget för att bulten skulle lossa för ett år sen. Kona gillar att dra åt saker hårt...?)

Fick precis reda på att cykelverkstaden har tidigast lediga tid i JUNI så jag behöver försöka lösa detta själv om det inte är för komplicerat!

Problem med MTB
Skriver du var du har för modell och tar bilder från sidan på vevpartiet från båda håll kan du få hjälp här.
Ena pedalen är motgängad så det är viktigt att du kollar så du drar åt rätt håll. Jag brukar ha som minnesregel att alltid ha insexnyckeln riktad framåt och då skall man dra den uppåt om cykeln står normalt, på båda sidor.

Problem med MTB
Som en nybörjare trodde jag detta var normalt, men precis som du sa stack gängan ut nästan 2 cm, jag "skruvade in den" med bara fingrarna så långt jag kunde. Så det måste vara något jävligt tokigt monterat från fabrik. Nu till den stora frågan, hur fan får jag bort pedalarmarna för att kolla läget inuti vevlagerhuset? Det är 10 mm bits på pedalarmarna, och jag har tagit i som in i helvete och det rubbas inte. (Samma historia var det med sadeln för ett år sedan, killen på cykelverkstaden fick ställa sig på verktyget för att bulten skulle lossa för ett år sen. Kona gillar att dra åt saker hårt...?)

Fick precis reda på att cykelverkstaden har tidigast lediga tid i JUNI så jag behöver försöka lösa detta själv om det inte är för komplicerat!
1D38A996-4027-42DA-BFF4-45151A8C0268.jpeg

Du skrev pedaler men menar nog vevarmar? Samma princip men behövs lång hävarm.

Problem med MTB
Om du köper dessa två verktyg så kan du nog med lite hjälp här ifrån lösa det själv

Problem med MTB
Hej igen alla! :)

Jag har nu lyckats få av pedalarmarna med de rätta verktygen. Tack för hjälpen!

Nu har jag en annan fråga, om ni är snälla och kikar på videon jag laddat upp på YouTube, ser detta ut som det ska?

Jag har ingen aning hur det ska vara. Det var i alla fall den vänstra "svarta gängan" som stack ut som en av er poängterade. Ska den vara så lös? Den går att "fästa ihop" med mittendelen men det går jättelätt att dra isär dom. Den högra svarta gängan snurrar men är ej lös som den vänstra.

Tack återigen!

Tillbaka
Topp