[OT] Ugn löper amok, nu jakt på ersättare.

Peth

Aktiv medlem
Jahapp, helt plötsligt, mitt i tillagning av bakpotatis bestämmer sig ugnen tydligen för att slå på det varmaste grilläget, så till den grad att något överhettningsskydd slår till och ugnen blir svart. Svart blir även bakpotatis och bakplåtspapper. Plockar ut plåten med potatis och stänger av ugnen, vreden är riktigt varma. Då bestämmer sig ugnen att, i avstängt läge, dra på för fullt igen – värmeelementen är alldeles röda. Drar ur säkringen och då äntligen dör fanskapet.

Ugnen är säkert en sex år gammal, men inte ska väl detta hända? Känns som att det hade kunnat
brinna när som helst. Ska man kontakta tillverkaren, trots ingen garanti och fråga vad de tillverkar för livsfarligt skit?

Maten då? Svart på utsidan och inte färdig på insidan. Tur det fanns överbliven smörgåstårta sen lunch så det räckte till mig. Barnen fick fil och flingor.

En stämningsbild:
62C88D65-E9B2-4B04-846A-23896590F447.jpeg

Senast ändrad:
Lite jobbig att sitta och vakta ugnen om man gör långbak av kött 9h. Hade en micro från ikea som börja starta av sig självt. Den var 4år och 10mån så fick den lagad på ikeas 5års garanti. Men läskigt fel det med.

Jahapp, helt plötsligt, mitt i tillagning av bakpotatis bestämmer sig ugnen tydligen för att slå på det varmaste grilläget, så till den grad att något överhettningsskydd slår till och ugnen blir svart. Svart blir även bakpotatis och bakplåtspapper. Plockar ut plåten med potatis och stänger av ugnen, vreden är riktigt varma. Då bestämmer sig ugnen att, i avstängt läge, dra på för fullt igen – värmeelementen är alldeles röda. Drar ur säkringen och då äntligen dör fanskapet.

Ugnen är säkert en sex år gammal, men inte ska väl detta hända? Känns som att det hade kunnat
brinna när som helst. Ska man kontakta tillverkaren, trots ingen garanti och fråga vad de tillverkar för livsfarligt skit?

Maten då? Svart på utsidan och inte färdig på insidan. Tur det fanns överbliven smörgåstårta sen lunch så det räckte till mig. Barnen fick fil och flingor.

En stämningsbild:
Visa bilaga 490521
Nä det ska inte hända. Men det låter som att elektronik styr ugnen och inte gammal hederlig ( och oprecis) bimetall/vaxelement e.d termostat.
Finns garanti kvar reklamera till SÄLJAREN. Om inte får du låta laga eländet. Eller köpa en ny ugn.

Jag hade en värmepump som löpte amok - och överhettningsskyddet fungerade inte heller eftersom det var kontaktorn som gav upp - och överhettningsskyddet samt normala termotaten går på manöverkretsen.... ånga ur vattenkranarna är sådär halvtrevligt....

Du har inget annat som spökar? Tänker om det kan va nåt knas med faserna. Spisar brukar bete sig jävligt konstigt då

Jag hade en värmepump som löpte amok - och överhettningsskyddet fungerade inte heller eftersom det var kontaktorn som gav upp - och överhettningsskyddet samt normala termotaten går på manöverkretsen.... ånga ur vattenkranarna är sådär halvtrevligt....
Men du kunde inte klaga på att varmvattnet inte var varmt!
Minns. Du fick byta hela VP?

Garantin har gått ut,ställer du in tempen med ett vred är det garanterat termostaten som hängt sig,har du bara knappar är det kraftkortet där reläna sitter

Ah, en sån, typ, har jag i sommarstugan. Mycket tunnbröd har det bakats i den. Smart du!
Inte min meen exploderar gör den inte :-)
Jag har sedan årtionden en djup misstro mot elektronikstyrda vardagsprylar som är byggda för att gå sönder fredagskvällar, i synnerhet sådana som man är beroende av såsom elpannor och det därför att jag ett tag för många år sedan arbetade som jourelektriker. KISS är ledtråden.

Inte min meen exploderar gör den inte :-)
Jag har sedan årtionden en djup misstro mot elektronikstyrda vardagsprylar som är byggda för att gå sönder fredagskvällar, i synnerhet sådana som man är beroende av såsom elpannor och det därför att jag ett tag för många år sedan arbetade som jourelektriker. KISS är ledtråden.
Rockgruppen eller randonneurdoften?

Att ugnen går på med full effekt trots att den är avstängd med vred verkar mysko...
Har vredets läge ändrat sig på axeln?
Har du tappat en fas in i kåken?

Kontakta tillverkaren tycker jag låter rimligt i det här fallet, som du säger känns det rätt farligt om det här händer.

Sedan kolla med en reparatör av ditt märke om dom kan åtgärda. Sist jag hade problem med en ugn så liknande det ditt första problem, var termostaten som var trasig, kostade det 1600kr att åtgärda (med hembesök). Den fungerar fortfarande mer än 5 år senare så det var definitivt värt att reparera.

Det är en billig ugn. Ursprungligen en ugn från Ikea inköpt 2010, men som på grund av trasig byttes till en Whirlpool någon gång i slutet av garantitiden – dvs för 6-7 år sedan. Definitivt ingen garanti kvar, och knappast värt att laga. Det känns ju som att det hade kunnat gå riktigt illa.

Det är en billig ugn. Ursprungligen en ugn från Ikea inköpt 2010, men som på grund av trasig byttes till en Whirlpool någon gång i slutet av garantitiden – dvs för 6-7 år sedan. Definitivt ingen garanti kvar, och knappast värt att laga. Det känns ju som att det hade kunnat gå riktigt illa.
Det där låter läskigt bekant! Vi köpte en billig IKEA ugn vid den tiden, fungerade i princip aldrig och fick en (lika?) billig Whirpool i utbyte av IKEA. Några år senare exploderar ungsglaset och spyr ut glödheta små glasbitar över hela köksgolvet. Rena turen att inget började brinna eller nån skadade sig. Plastmattan som låg framför ugnen kunde vi gett bort till nån fakir...
Finns det nån sensmoral så är det att jag undviker jag IKEA vitvaror och Whirlpool som antagligen tillverkar dem,,,,,

Ja, IKEA:s prylar skyr jag. Fett kan leda el. Dra ut ugnen och kolla om det blivit någon banankontakt, t ex vid säkringarna, kretskortet eller motsvarande.

Låter som ett relä som klibbat
Men kanske inte om ugnen startade om sig senare, förstod inte riktigt hur länge det var mellan tillfällena

Låter som ett relä som klibbat
Men kanske inte om ugnen startade om sig senare, förstod inte riktigt hur länge det var mellan tillfällena
Brukar vara halvledare som slår av och på elementen numera. Vanligaste failure mode på triac är kortis vilket leder till att lasten blir till hela tiden och utom kontroll av effekt/temeraturreglingskretsar.

Att ugnen går på med full effekt trots att den är avstängd med vred verkar mysko...
Har vredets läge ändrat sig på axeln?
Har du tappat en fas in i kåken?

Stort sett alla ugnar sålda på denna sidan år 2000 är (tyvärr) 1-fas 230V så en tappat fas lär inte påverka. Om det inte är den ugnen är kopplat till.
En tappat neutral eller pen däremot kan ge väldigt spännande upplevelser.

Så, vad köper man för ersättare då? Nånting i 5-7000-kronorsklassen. Vit ska den va i alla fall. Och den ska bli varm, och gärna sluta vara varm när man stänger av den.

Edit: och ingen Whirlpool.

Vi har en 14 år gammal Siemens i den prisklassen. Tror jag. Har bytt övre elementet ett par ggr, den används flitigt. Generiska reservdelar till halva BSH-priset finns hos tex Reservex.
Den digitala klockan har inte funkat på ett par år men det påverkar inte ugnsfunktionen. Man får vad vad man betalar för gissar jag.

Kör Siemens både i stugan och hemma, båda tuffar på. Men frysen som också är Siemens är ett måndagsex, så mitt inlägg säger väl egentligen ingenting. Men på happy rekommenderar man det man själv har, det är sen gammalt.

Inte Husqvarna bara! Flyttade in i hus med 3 år gamla prylar. Allt utom just ugnen (hmm…) har gått sönder i olika omgångar. Avverkat två diskmaskiner under 8 år (inne på tredje nu), den första brann upp. Bytt både kyl/frys och micron. Nu senast även tändsäkringarna till gashällen.

Något tyskt för det kanske är minst dåligt?
/D

Återanvänder tråden lite. Min ugn löpte inte amok utan bara dog. Så jag behöver en ny.
Om jag fattar det rätt så är det skillnad på ångfunktion och ångugn (det senare verkar vara det nya, höhö, heta).
Men vad är skillnaden på dessa två? Eller är det bara två olika benämningar på samma sak?

Stalle

Återanvänder tråden lite. Min ugn löpte inte amok utan bara dog. Så jag behöver en ny.
Om jag fattar det rätt så är det skillnad på ångfunktion och ångugn (det senare verkar vara det nya, höhö, heta).
Men vad är skillnaden på dessa två? Eller är det bara två olika benämningar på samma sak?

Stalle
Det blandas en del i marknadsföringen så du får tyvärr kontrollera vad respektive fabrikat menar.

En ångugn är vanligtvis en specialugn som enbart arbetar med ånga i temperaturer upp till ~100 grader C. Ofta temperturreglering i steg om 1 grad.

Ångfunktion finns i kombinationsugnar, dvs en traditionell ugn som kan tillsätta ånga vid tex brödbakning. De har inte lika exakt temperaturreglering och kan inte hantera kondensvatten lika bra som en dedikerad ångugn.

Jag har en kombinationsugn som kan tillaga i ånga från ca 40 grader, men nogranheten är sämre än plus/minus 5 grader C. Fisk och grönsaker blir oftast mer smakrika om de tillagas under 100 grader, men sous vide är ett par snäpp godare än ugnsångad mat.
Fågel och kött blir saftigare om de tillagas med ånga.

Min första kombinationsugn hade en vattenkokare i botten och kan liknas med en kastrull kokande vatten. Fungerade helt okej.
Min nuvarande ugn har en vattenpump som doserar mängden ånga bättre och tillför inte lika mycket värme som den tidigare ugnen när ångan tillförs. Måste avkalkas med jämna mellanrum.

Tack för utförligt svar @ejma !
Men då är jag nog med på noterna. Jag har ju en sous vide så jag skippar nog ångugnen och nöjer mig med ånkfunktion.

Stalle

Tillbaka
Topp