Moralisk hjulfråga

n3wton

Aktiv medlem
Moralisk hjulfråga
Tja!

Ny FS-mtb sedan 18 mil. En perfekt kompromiss mellan funktion och pris, där jag vet att samtliga komponenter har bra funktion men inget bling öht. Enda farhågan innan köp var hjulen, vilka nu också blivit lite dåliga i form av att de låter sjukt mycket (svarta oreducerade ekrar som gnider mot varandra) samt att de slår åtminstone fem millimeter i sidled. Jag har cyklat en endaste brötig tur på ca 4 mil där jag ändå höll igen ganska bra pga frånvaro från skogscykling senaste året. Resten är grus eller asfalt.

Jag visste om att de förmodligen inte skulle överleva, men trodde jag skulle kunna få ut lite fler mil innan åtgärd behövdes. Nya hjul är tilltänkta senare i år, men gärna inte just nu. Planen är att lämna in hjulen till en duktig hjulbyggare som säkert får ganska bra ordning på dem så de duger ett tag till.

Är tidigare van vid att bakhjulet går åt skogen men här är båda lika skeva.

Hjulen i fråga består av Shimano MT400-nav och fälgarna minns jag inte namnet på men random mtb-fälg med 27 mm innerbredd.

Till frågan: ska man ta upp detta med säljaren (svensk åf) eller accepterar man att man medvetet köpt undermåliga grejer? Tänkte att jag skulle plikta med vikten på hjulen, men att de ändå skulle vara cyklingsbara..

Moralisk hjulfråga
Tja!

Ny FS-mtb sedan 18 mil. En perfekt kompromiss mellan funktion och pris, där jag vet att samtliga komponenter har bra funktion men inget bling öht. Enda farhågan innan köp var hjulen, vilka nu också blivit lite dåliga i form av att de låter sjukt mycket (svarta oreducerade ekrar som gnider mot varandra) samt att de slår åtminstone fem millimeter i sidled. Jag har cyklat en endaste brötig tur på ca 4 mil där jag ändå höll igen ganska bra pga frånvaro från skogscykling senaste året. Resten är grus eller asfalt.

Jag visste om att de förmodligen inte skulle överleva, men trodde jag skulle kunna få ut lite fler mil innan åtgärd behövdes. Nya hjul är tilltänkta senare i år, men gärna inte just nu. Planen är att lämna in hjulen till en duktig hjulbyggare som säkert får ganska bra ordning på dem så de duger ett tag till.

Är tidigare van vid att bakhjulet går åt skogen men här är båda lika skeva.

Hjulen i fråga består av Shimano MT400-nav och fälgarna minns jag inte namnet på men random mtb-fälg med 27 mm innerbredd.

Till frågan: ska man ta upp detta med säljaren (svensk åf) eller accepterar man att man medvetet köpt undermåliga grejer? Tänkte att jag skulle plikta med vikten på hjulen, men att de ändå skulle vara cyklingsbara..
Reklamera!!!!!!!

Moralisk hjulfråga
Men vad är alternativen man får då? Åf ligger på andra sidan Sverige, så det finns inget smidigt sätt att lämna hjulen för riktning hos dem med jämna mellanrum. Om de blir sämre får man kanske nya, men de kommer ju också köras sönder...

Velar mellan att krångla med åf eller bara acceptera och köpa bra hjul istället..

Moralisk hjulfråga
Men vad är alternativen man får då? Åf ligger på andra sidan Sverige, så det finns inget smidigt sätt att lämna hjulen för riktning hos dem med jämna mellanrum. Om de blir sämre får man kanske nya, men de kommer ju också köras sönder...

Velar mellan att krångla med åf eller bara acceptera och köpa bra hjul istället..
Om dom ber dig lämna in hjulen hos en lokal handlare som vet vad han gör så har du ju fungerande hjul sen.

Moralisk hjulfråga
Ang ljudet så sätter dom sig ev efter ett tag.

Men spontant behöver nog hjulen bara spännas upp om dom både låter och slagit sig.
Om dom slår 5mm så är väl det inte hela världen på en skivbromsad hoj iof.

Mina original hjul är som mjukost men var medveten att ny cykel kommer ofta på billiga hjul så har knappt brytt mig om bucklor och skevhet.

Vad är min poäng? Jo att du kan nog justera till skevheten själv och ev sen spänna upp alla ekrar ett 1/2 varv runt om. Och sen trycka på KÖP på feta kolfiberhjul ;)

Moralisk hjulfråga
Ligger nog mycket i det ni skriver. De bör nog ses över innan man kör mer åtminstone, då känslan nu är att man bryter sönder dem helt inom kort.

Moralisk hjulfråga
att efterjustera nya hjul efter några timmars användning betraktar jag som närmast normalt.

har det inte ventilerats här att det ingår i det underhåll vissa tillverkare kräver för att garantin skall gälla?

fem mm slag är dock definitivt utanför detta och något som borde reklameras.

men att åtgärda det själv är antagligen mindre jobb än att lämna till en lbs. med så mycket fel lär det dessutom krävas ytterligare en efterjustering?

Moralisk hjulfråga
Självklart skall du reklamera de felaktiga hjulen
Men som andra redan har skrivit bör du för din egen skull åtminstone lära dig grunderna för hjulunderhåll, åtminstone på grundläggande nivå
-Efterspänna ekrar
-Räta mindre skevheter
-Osv

Det enda som behövs är en bra ekernyckel
Typ en sådan här
rixen-kaul-spokey-spoke-wrench-3.25-mm.jpg

I många fall kan det även vara bra att droppa en droppe olja på varje eker där den går in i nippeln.

Moralisk hjulfråga
Hehe, det där har vi pratat om tidigare..? Jag är helt orädd för mekaniskt arbete oavsett om det handlar om att bygga cyklar, bygga hus eller vad som helst. Filade igår ner fyra klingbultar till 3,8 mm eftersom de var för långa för effektmätaren som sitter på samma cykel, vilket det inte fanns några tveksamheter kring hur man gör eller om det var rätt eller fel. Hjulen är däremot jäkligt skrämmande och rena svartmagin...

Det hänger en fin DT-ekernyckel på verktygstavlan så steget till att börja skruva lite är väldigt kort..?

Moralisk hjulfråga
Hehe, det där har vi pratat om tidigare..? Jag är helt orädd för mekaniskt arbete oavsett om det handlar om att bygga cyklar, bygga hus eller vad som helst. Filade igår ner fyra klingbultar till 3,8 mm eftersom de var för långa för effektmätaren som sitter på samma cykel, vilket det inte fanns några tveksamheter kring hur man gör eller om det var rätt eller fel. Hjulen är däremot jäkligt skrämmande och rena svartmagin...

Det hänger en fin DT-ekernyckel på verktygstavlan så steget till att börja skruva lite är väldigt kort..?
Härligt!
Du vet hur skruv och mutter fungerar, inte svårare än så.
Jag hade dock reklamerat först.

Moralisk hjulfråga
Det kostar nog bara ett par hundralappar att lämna in, men kul att lära sig själv! Integral får man gå upp i pris för att få välbyggda hjul (känns det som). Att rikta är ganska lätt. Bygga mycket svårare så give it a shot !

Moralisk hjulfråga
Härligt!
Du vet hur skruv och mutter fungerar, inte svårare än så.
Jag hade dock reklamerat först.
Tror det är att det är både sidled, höjdled och ekerspänning på samma gång som måste klaffa för att det ska bli bra som gör att det känns svårt. När alla ekrar känns lagom men hjulet är en aning off, eller när hjulet är rakt men ekerspänningen ojämn. Där tar min kunskap slut och vandringen in i okunskapens öken tar vid. Där trivs inte jag..?

Moralisk hjulfråga
Det kostar nog bara ett par hundralappar att lämna in, men kul att lära sig själv! Integral får man gå upp i pris för att få välbyggda hjul (känns det som). Att rikta är ganska lätt. Bygga mycket svårare så give it a shot !
Tror till och med att jag får en gratis översyn av ett hjulpar givet att jag bygger ganska dyra hjul hos samma hjulbyggare emellanåt. Men det är ju lite "fel" väg att gå. Kontaktar ÅF idag och ser vad de anser vara lämplig åtgärd!?

Moralisk hjulfråga
Jag hade gått till min lokala lbs för att få dom runda o raka.
Jag hade skamset gett han 3-400 pix för att sen leva lyckligt.(för rikta hjul skall man ju kunna)
Orka tjafsa med ÅF för en sån här grej skulle jag inte göra.

Moralisk hjulfråga
De som har känsla bara gör, ju.
Men vi som inte litar på eller har utvecklat känslan får mycket hjälp av en ekerspänningsmätare och ett riktställ.
Hjulen på en mtb, ja, på alla cyklar, men troligen snabbare på en mtb, behöver som sagts ovan justeras förr eller senare så det är lika bra att man kan och eller vågar ge sig på det själv.

Moralisk hjulfråga
Tror det är att det är både sidled, höjdled och ekerspänning på samma gång som måste klaffa för att det ska bli bra som gör att det känns svårt. När alla ekrar känns lagom men hjulet är en aning off, eller när hjulet är rakt men ekerspänningen ojämn. Där tar min kunskap slut och vandringen in i okunskapens öken tar vid. Där trivs inte jag..?
Det är för att du inte tränat?

Moralisk hjulfråga
Men vi som inte litar på eller har utvecklat känslan får mycket hjälp av en ekerspänningsmätare och ett riktställ.
Hjulen på en mtb, ja, på alla cyklar, men troligen snabbare på en mtb, behöver som sagts ovan justeras förr eller senare så det är lika bra att man kan och eller vågar ge sig på det själv.
Jo, så är det ju. Men som del i att jag inte gett mig på hjulbygge är för att riktställ och ekerspänningsmätare, och framförallt erfarenhet, är dyrköpta. Min erfarenhet är att alla fabriksbyggda hjul gått sönder, medan alla kvalitetshjul byggda av "min" hjulbyggare håller för alltid. Har inte en enda gång ens behövt rikta eller spänna ett hjul som han byggt... Innan jag bygger så bra hjul kommer jag ha cyklat runt med sopiga hjul alldeles för mycket tror jag.

Snabbrikta hjul i ramen hemma är jag dock inte främmande för, så där hade jag behövt lite praktik..

Moralisk hjulfråga
Du borde väl ha ett eller annat hjul att börja praktisera på?
Ta det bara lugnt och skruva MAX 1/4-varv i taget så kommer det att gå bra.
Bara dessa.. Resterande cyklar har för bra hjul och originalhjulen är avskaffade pga att de alltid blir skeva. Har förvisso en polare med en barncykel som behöver justeras, men saknade rätt ekernyckel där.

MTB:n ska på jobbresa till småland och gå i stenig terräng under en tvåveckorsperiod, så det är förmodligen lika bra att börja skruva...

Moralisk hjulfråga
Tänker nog också att man med lite känsla kan känna hur välspända de är, åtminstone i det fallet att alternativet är att köra med helt mjuka och skeva hjul som i mitt fall.
En ekerspänningsmätare hjälper att spänna ekrarna till rekommenderad spänning. Dålig ekerspänning och nipplarna riskerar att gänga upp.

Mtbhjul lever betydligt hårdare liv än lvghjul och brukar må bra av tätare serviceintervall. Tex Newmen rekommenderar kontroll av ekerspänning mm var 20:e drifttimma.

Moralisk hjulfråga
dessa två verktyg fritar inte brukaren från att använda kunskap om vad som gör vad på ett hjul. ej heller känsla.

inte ens tendensvis. och varken saknar eller använder dem.

man behöver däremot inte inleda sina eskapader på ett antagligen svårriktat hjul på vilket det finns gällande garanti?

Moralisk hjulfråga
Uppdatering: ekrarna var rejält olika spända så det där med 1/4-dels varv i taget går bort känner jag. Ringde livlinan och lämnar således in hjulen till lokala hjulbyggaren imorgon...

Butiken jag köpte cykeln av tyckte att det väl bara var att skruva lite så blir det bra. "Det är ju ganska bra fälgar på cykeln så det är ingen fara" var utlåtandet. Mjaa, säger jag åt det uttalandet.

Ett par silverfärgade Hope-nav och DT XM481-fälgar känns som rätt väg framåt. Eller ska man kanske lyxa till det med White Industry-nav som på senaste lvg-hjulen.. Och blir de inte lite biffiga med fälgar på 525 gram? Det är så jobbigt det här med cykelhobbyn.. :D

Moralisk hjulfråga
Jo, så är det ju. Men som del i att jag inte gett mig på hjulbygge är för att riktställ och ekerspänningsmätare, och framförallt erfarenhet, är dyrköpta. Min erfarenhet är att alla fabriksbyggda hjul gått sönder, medan alla kvalitetshjul byggda av "min" hjulbyggare håller för alltid. Har inte en enda gång ens behövt rikta eller spänna ett hjul som han byggt... Innan jag bygger så bra hjul kommer jag ha cyklat runt med sopiga hjul alldeles för mycket tror jag.

Snabbrikta hjul i ramen hemma är jag dock inte främmande för, så där hade jag behövt lite praktik..
Kolla min macgyver tips för riktning av hjul, tråden lär du hitta på sökning ”macgyver” det i särklass enklaste o medt exakta diy riktställ du kan tänka dig. Ekrade om mitt roval SL från 1.8mm ekrar till 2.0 för dom konstant går av dom klena jäklarna. Bytte alla ekrar o h nipplar, sen upp med fälgen i ramen och centrera fälgen övee navet genom att mäta avståndet på båda sidor till kedjestagen ( loss 1varv på alla ekrar på motsatt sida åt det håll fälgen ska flyttas och spänn andra sidan, mät och fortsätt till det är centrerat). Där efter snurar du fälgen och kollar rundheten, leta på högsta punkten och tryck till tumstocken så den ligger imot, snurra däcket sakta frammåt och bakåt och se över hur lång sträcka den är oval, spänn ekrarna i mitten på streckan mest ( säg att det är 5 eker par. Så tar du 1 varv på paret I mitten av högsta punkten 3/4 på paret om var sidan av mitten och 1/2 på yttre paren) snurra och se hur mycket bättre det blev, och fortsätt så tills däcket är runt och fint. Där efter börjar du räta ut det i skevhet, samma princip där.

tipps om du kör med tumstock som jag gjorde, om du har yttermått på fälgen som i ditt fall 27mm är att du placerar ena sidan av fälgen där du upplever den rakast på en jämn siffra, i.e så fälgen är nollad där tummisen visar 6cm. Då har du exakt på milimetern att jobba med på den sidan och du kan enkelt se hur många milimetrar däcket slår sig och åt vilket håll.

för skojj skull la jag upp en kort film på youtube där jag denonstrerade knepet, sök på pennybridge freeriders så hittar du kanalen, men bilderna i tråden här visar rätt tydligt hur man gpr tillväga.

sämre lr inte däcket bli så bara prova dig fram! Knäppande ekrar brukar ofta vara dåligt spända så dom flexar och gnider sig mot varandra. Är det nu värsta budget hjulet så kanske marginalen på spelrum mellan ekrarna där dom överlappar är väldigt snålt eller obefintligt, då får du eventuellt leva med det.
Gl hf!

Moralisk hjulfråga
Tack för engagerat svar!?

Jag har ett jobb som väldigt många tycker verkar spännande och lockande (uteslutande män uttrycker det av någon anledning). Det leder till att vissa utför arbetet själv, med resultat att det tar 10 gånger så lång tid och blir ganska mycket sämre än om en yrkesman utfört det. I detta fallet är det förmodligen ungefär samma förhållande mellan yrkesman och amatör, och jag har självinsikt nog att inse vem jag är av de två.?

Tvivlar inte på att jag kan få hjulet rakt, men det skulle ta för lång tid och jag skulle missa de små detaljerna som gör att hjulet faktiskt blir bra och långsiktigt hållbart. En ganska stor faktor att väga in är att min historik gällande hur ofta och hur fort fabrikshjulen blir skeva eller går sönder är ganska deprimerande, så det verkar finnas ett visst mått av höga krav på hjulens duglighet också..

Moralisk hjulfråga
Tack för engagerat svar!?

Jag har ett jobb som väldigt många tycker verkar spännande och lockande (uteslutande män uttrycker det av någon anledning). Det leder till att vissa utför arbetet själv, med resultat att det tar 10 gånger så lång tid och blir ganska mycket sämre än om en yrkesman utfört det. I detta fallet är det förmodligen ungefär samma förhållande mellan yrkesman och amatör, och jag har självinsikt nog att inse vem jag är av de två.?

Tvivlar inte på att jag kan få hjulet rakt, men det skulle ta för lång tid och jag skulle missa de små detaljerna som gör att hjulet faktiskt blir bra och långsiktigt hållbart. En ganska stor faktor att väga in är att min historik gällande hur ofta och hur fort fabrikshjulen blir skeva eller går sönder är ganska deprimerande, så det verkar finnas ett visst mått av höga krav på hjulens duglighet också..
Haha, är snickare och hobby mekaniker för att kunna smita från kärringen, som mer ofta än inte verkar ha en tendens att sura ur av diverse anledningar. Jag har iofs skruvat cross, moppe, bil sedan typ 10års åldern. Fick lära sig tidigt med uppsyn av morbror som bodde på landet där vi körde bil o cross på åkrarna hur man lagar sina leksaker, och innan jag byggt om mitt hjul hade jag aldrig gjort det innan, men jag är sån som gärna accepterar utmaningen och mer än gärna lär mig nya saker, tror det tog mig 2.5tim att få ordning på hjulets rundhet/centrering/skevhet. Nu diffar det möjligen på 0.2mm men det kan jag leva med! Det var kul, en solig dag med mekstället på altanen, skön musik o kaffe

det är mindfullness det!

jo, när det kommer till hjul får man nog lite vad man betalar för, fick med mina kolfiberhjul när jag köpte cykeln, så inte jätte mycket erfarenhet av ”skit” men dom alufälgar jag hade på hojjen innan såg lite ut som att någon gått loss med ett bollträ i ren ilska efter 1.5år av misshandel i skogen, men dom höll!! Kör skiten ur dina och bygg nya efteråt, o så gör det ju inget om du nu förstör dom när du ger dig på en riktning, det är en bra kunskap att besitta! Och faktislt inte svårare än att byta däck/slang när man lärt sig!

lycka till me nya hjulen

Moralisk hjulfråga
Uppdatering: ekrarna var rejält olika spända så det där med 1/4-dels varv i taget går bort känner jag.
Det är tyvärr så det kan bli med snabbt och slarvigt (maskin-)byggda hjul. Ett fel som ofta förstärks av användandet av nipplar med låsning, typ DT Pro Lock, Loctite eller linolja
Tyvärr
För den som är osäker kan det ändå vara bra att spänna med 1/4-varv i taget. Det tar iofs längre tid, men skulle man skruva helt fel märks det förhoppningsvis innan det har blivit alldeles för mycket fel. Vilket kan vara bra för åtminstone självförtroendet hos nybörjare på hjulriktning.

Moralisk hjulfråga
Uppdatering: lämnade in hjulen igår och fick tillbaks dem senare under dagen med utlåtandet att de numer är ganska hyffsade. Kommer förmodligen fungera fint nu! Hjulbyggaren var förvånad över hur dåligt byggda de var, och bakhjulet krävde ganska mycket arbete.

Butiken tar halva kostnaden för åtgärden, dvs endast för bakhjulet. Fattar att de vill se och åtgärda hjulen själva som första steg (vilket inte är möjligt pga 45 mils avstånd..) så jag får nog vara nöjd med det. Handlar om några hundralappar..

Nästa gång jag köper ny cykel och planerar använda originalhjulen ska jag se till att lämna in dem för ordentlig översyn direkt. Fina ingående komponenter gör såklart mycket för hjulets hållbarhet osv, men jag upplever det som att själva byggkvaliteten är helt avgörande för att få bra hjul.

Nu ska jag snart ner till småland och mosa hjulen mot den småländska myllan (läs kullersten överallt)!

Moralisk hjulfråga
Uppdatering: lämnade in hjulen igår och fick tillbaks dem senare under dagen med utlåtandet att de numer är ganska hyffsade. Kommer förmodligen fungera fint nu! Hjulbyggaren var förvånad över hur dåligt byggda de var, och bakhjulet krävde ganska mycket arbete.

Butiken tar halva kostnaden för åtgärden, dvs endast för bakhjulet. Fattar att de vill se och åtgärda hjulen själva som första steg (vilket inte är möjligt pga 45 mils avstånd..) så jag får nog vara nöjd med det. Handlar om några hundralappar..

Nästa gång jag köper ny cykel och planerar använda originalhjulen ska jag se till att lämna in dem för ordentlig översyn direkt. Fina ingående komponenter gör såklart mycket för hjulets hållbarhet osv, men jag upplever det som att själva byggkvaliteten är helt avgörande för att få bra hjul.

Nu ska jag snart ner till småland och mosa hjulen mot den småländska myllan (läs kullersten överallt)!
Sweet!

släng i ett par cush core, inte bara för o hålla liv i hjulen längre, men i rockgardens kan du köra fortare och rakare än någonsin! Inte en chans att däcken pingar iväg o byter spårval åt dig, i stök o brök blir cykeln så mycket lugnare och stabilare!!
Blev mäkta förvånad själv över skillnaden med och utan cush!!

Moralisk hjulfråga

vad bra:)

var gärna lite skepisk och lyssna gärna av spänningstonen för varje eker nu före användning. att spänningen är jämn och bra. närmast vikigare för bra hållbarhet än att hjulet är perfekt riktat. det skall vara högre ton platta sidan bak.

och massera ekrarna och kolla ett det är tyst utan knäppningar. din hjulriktare har säkert redan gjort det, men som man brukar säga. förtroende är bra, kontroll är bättre.

och varför inte göra om kontrollen av hjulet inkl en trolig viss efterriktning själv efter några timmars åkning? nu när ett proffs visade sig kunna få ordning på hjulen har du ett bättre mentalt läge inför att kunna närma dig dessa problem på egen hand.

att sedan kunna bygga hjul själv är en frihetsgrad som varje person som vill kalla sig cyklist inte bör vara utan. helt nödvändig kunskap som jag ser det. och dammsamlarna riktställ eller tensiometer behövs alltså inte.

Tillbaka
Topp