erfarenhet Hunt kolfiberhjul

Hej, vilka är era erfarenheter från kolfiberhjul från Hunt? Tycker de verkar ha fin prestanda.

Är det stor skillnad mellan aerodynamiska 52 och 62 vs 50 standard.
Har även hört att det skall låta mycket om dessa hjul när man kör. Stämmer det?

det låter så in i helvete. inget jag skulle stå ut med.

detta primitiva resonansproblem går att få bort med polyuretanskum. lämpligen efter att nipplarna är på plats.

på köpet blir hjulet starkare.

Postar en i sammanhanget betydelsefull tråd.

Sammanfattningsvis står det att dom troligtvis har liknande aeroegenskaper som konkurrenters liknande hjul och om du är nöjd om dom håller i 200 mil * så är det rätt köp.

* många svarar att dom minsann kört 200 mil och är nöjda, trodde cykelhjul skulle rulla tusentals mil utan åtgärd.

det låter så in i helvete. inget jag skulle stå ut med.

detta primitiva resonansproblem går att få bort med polyuretanskum. lämpligen efter att nipplarna är på plats.

på köpet blir hjulet starkare.
Det beror väl på historik och preferenser. Mina synapser triggar raceday, fart, kamp och svett av ljudet från högprofilshjul. På samma sätt som petrolheads kan gilla doften av het motorolja trots att det luktar illa gillar jag ljudet av kol högprofilhjul trots att det rent logiskt är trevligare med tysta hjul.

Det är väl tur att det finns olika saker med olika egenskaper att välja mellan.

ja logik och preferanser är olika saker:)

på tävling har man kanske med bullret fördel att kunna ligga i vinddraget och psyka framförvarande. samtidigt är det omöjligt att smyga sig på, eller dra upp en spurt utan att ge övertydlig signal därom.

tystna hjul har även under tävlingsförhållanden fördelar, som jag ser det

ja logik och preferanser är olika saker:)

på tävling har man kanske med bullret fördel att kunna ligga i vinddraget och psyka framförvarande. samtidigt är det omöjligt att smyga sig på, eller dra upp en spurt utan att ge övertydlig signal därom.

tystna hjul har även under tävlingsförhållanden fördelar, som jag ser det

I tempo/tri så är man ändå inte välkommen att smyga upp på någon då det normalt sätt är förbjudet med drafting. Men jag förstår din poäng trots att jag kommer att fortsätta gilla ljudet av högprofilshjul. Det är inget att vilja pendla med, men F1 bilar passar inte för att åka och handla med heller....

gillar också högprofilhjul, och kolljudet som du säger har ju viss charm och andas något speciellt.

mina alu födda på nittiotalet är tysta, och det gillar jag mer och mer. såpass mycket att om det blev kolfiberhjul någon gång i mitt liv, skulle jag låta tysta ner dem.

Antar att du tittar på fälgbromsade.
C50 är en äldre modell med platta ekrar och fälgen är som bredast vid bromsytan.
De två nya modellerna har ekrar med elliptisk form typ som Sapim CX ray. Fälgarna blir bredare nedan bromsytan vilket borde ge bättre luftflöde.
Har inte provat den nya serien så jag kan inte uttala mig om eventuell fartskillnad och egenskaper.

Har rullat >2100 mil på C50 och de håller formen och ekerspänningen är som när de var nya (har mätt).

Nackdelar:
  • Dålig bromseffekt i regn med fälgbroms.
  • Fälgarna saknar dränagehål. Jag har har fått vatten i fälgarna vid cykling i spöregn. Jag tror att den nya serien har dränagehål. Dock ganska vanligt att fälgar saknar dränagehål.
  • Frihjulet är väsnas obehagligt mycket inomhus, men utomhus är det okej.

Prisskillnaden mellan C50 och C52 är ~150 euro vilket låter rimlig. Lite korrektare fälgar och ekrar.

Senast ändrad:
Tack för många bra åsikter. Jag har kollat med Hunt beträffande kolfiber-ekrar och keramik-lager. De tycker att man bör gå för keramiska lager men kanske skippar kolfiber-ekrar om man inte gillar att spendera. Ekrarna är dessutom svåra att underhålla.
Jag väljer nog 52 mm på framhjul och 62 mm på bakhjul. Bestämmer mig ev imorgon...

Hej, vilka är era erfarenheter från kolfiberhjul från Hunt? Tycker de verkar ha fin prestanda.

Har även hört att det skall låta mycket om dessa hjul när man kör. Stämmer det?
Var inne hos min lbs här om dagen och det hängde ett riktigt trasigt Hunthjul (aluminium) inne i verkstaden. Frågade mekanikern vad som hade hänt och han sa att det är överhypat skit som bara går sönder. Tom ekrarna är skit enligt honom.

Notera att detta inte är min erfarenhet men det var så han uttryckte det.

Var inne hos min lbs här om dagen och det hängde ett riktigt trasigt Hunthjul (aluminium) inne i verkstaden. Frågade mekanikern vad som hade hänt och han sa att det är överhypat skit som bara går sönder. Tom ekrarna är skit enligt honom.

Notera att detta inte är min erfarenhet men det var så han uttryckte det.
Som redan har postats här några ggr kommer åtminstone några av de fälgar som Hunt använder sig av från Kinlin
Och de är inte överhypat skit.

Ok, får säga det till meken nästa gång jag är där;)
Det är fälgarna jag skriver om!
Naven som Hunt använder är väl simpla(?) Novatec?
Vad de använder för ekrar har jag ingen aning om, men jag har förstått att de inte använder diffrentierad ekring, som många andra tillverkare och även jag, använder.

Det är fälgarna jag skriver om!
Naven som Hunt använder är väl simpla(?) Novatec?
Vad de använder för ekrar har jag ingen aning om, men jag har förstått att de inte använder diffrentierad ekring, som många andra tillverkare och även jag, använder.
Ekrarna är genomgående Sapim senast jag tittade.

Edit, det har uppenbart ändrst sig, Pillar nu.
De 2 par Hunthjulen jag har, några år gamla, är Sapim.

Senast ändrad:
Ekrarna är genomgående Sapim senast jag tittade.
Pillar på mina hjul. Skall vara Sandvikstål?!

• Front: 20 spokes laced radially - Aero triple-butted profile.
    • Butted 2.0-2.0/0.95-2.0 then PSR section is 2.2.
  • Rear: 24 spokes laced 2:1 (interlaced).
    • Asymmetric spoke gauges on rear wheel creates a more stable wheel build.
    • Drive side - butted 2.0-2.2/0.95-2.0 then PSR section is 2.2.
    • Non-drive side - butted 2.0-2.2/0.95-2.0 then PSR section is 2.2.
  • Straight-pull for excellent torsional strength and direct power transfer.
  • Cold drawn from high grade T302 (18/10) stainless steel wire by Sandvik Sweden
  • Patented Pillar Spoke Re-enforcement, butted again just before the spoke head providing more durability in high stress area.
  • Silver stainless treatment

Lite kul är det att de själva skriver om fördelarna med olika ekerdimensioner i
(åtminstone bak-)hjulet.
Asymmetric spoke gauges on rear wheel creates a more stable wheel build.

Men när de skriver ut ekerdimensionerna är det ingen skillnad mellan sidorna
Drive side - butted 2.0-2.2/0.95-2.0 then PSR section is 2.2.
Non-drive side - butted 2.0-2.2/0.95-2.0 then PSR section is 2.2.

Pillar på mina hjul. Skall vara Sandvikstål?!

• Front: 20 spokes laced radially - Aero triple-butted profile.
    • Butted 2.0-2.0/0.95-2.0 then PSR section is 2.2.
  • Rear: 24 spokes laced 2:1 (interlaced).
    • Asymmetric spoke gauges on rear wheel creates a more stable wheel build.
    • Drive side - butted 2.0-2.2/0.95-2.0 then PSR section is 2.2.
    • Non-drive side - butted 2.0-2.2/0.95-2.0 then PSR section is 2.2.
  • Straight-pull for excellent torsional strength and direct power transfer.
  • Cold drawn from high grade T302 (18/10) stainless steel wire by Sandvik Sweden
  • Patented Pillar Spoke Re-enforcement, butted again just before the spoke head providing more durability in high stress area.
  • Silver stainless treatment
Googlade lite.
Det verkar som vanligt finnas skilda åsikter ....

Nån som orkar kan ju gräva fram objektiva tester.
Men åtminstone några Pillarekrar är dragna i Sandvikstål.

Jag har kollat med Hunt beträffande kolfiber-ekrar och keramik-lager. De tycker att man bör gå för keramiska lager men kanske skippar kolfiber-ekrar om man inte gillar att spendera.
Hur mkt extra kostar keramiska lager?
För enl de tester jag har läst är "vinsten" med keramiska lager på en cykel minimal,
men att det finns andra lager än de i hjulen som ger större "vinst".
Livslängden hos keramiska lager på en cykel blir tyvärr ofta kortare eftersom de ofta inte klarar blöta o skit lika bra som vanliga stållager.

Enligt Hunts hemsida så håller keramiska lager längre än standard lager... Vad skall man tro?
Med tanke på (över) priset på keramiska lager är det kanske värt att tänka på hur ofta man byter hjullager på lvg-hjul. Även kvalietslager i stål kostar en femtedel av keramiska. Som fö inte är mer keramiska än kulorna, lagerbanorna är fortfarande i stål, iaf på Hunts hjul.

Grejen med "keramiska" lager i hjul/vevlager och liknande är oftast inte att de just är (hybrid-)lager med keramiska kulor, utan att man väljer att göra dem med lättare smörjmedel och inte fullt lika tajta tätningar. Med hårda, keramiska kulor kan man göra det med lite mindre bekymmer än om det är enbart stålkomponenter (som tar mer stryk när böset letar sig in). Det ger en skillnad, men den skillnaden är ett avrundningsfel förutom i affären/handen då det är svårt imponerande hur lätt de rullar...

Grejen med "keramiska" lager i hjul/vevlager och liknande är oftast inte att de just är (hybrid-)lager med keramiska kulor, utan att man väljer att göra dem med lättare smörjmedel och inte fullt lika tajta tätningar. Med hårda, keramiska kulor kan man göra det med lite mindre bekymmer än om det är enbart stålkomponenter (som tar mer stryk när böset letar sig in). Det ger en skillnad, men den skillnaden är ett avrundningsfel förutom i affären/handen då det är svårt imponerande hur lätt de rullar...
Du menar att keramiska lager är optimerade för showroom medan stålkulor är optimerade för användande? Lite som VW och deras dieselbilar. Såg jättefint ut när man testade men i praktiken var de riktiga miljömonster.

Tillbaka
Topp