[Artikel] Debatt: Sörmlandsleden, stigcyklisterna och allemansrätten

Handlar den här tråden om att Sörmlandsledenmänninskorna är korkade och att MTBare tar ansvar (vilket de ju inte gör, det behöver man ju bara åka ut i Hellas en halvtimma för att konstatera) och sen dunka varandra i ryggen för att vi är så bra.

Tvärtom skulle jag säga, i alla fall min kommentar om gummistövlarna.

Handlar den här tråden om att Sörmlandsledenmänninskorna är korkade och att MTBare tar ansvar (vilket de ju inte gör, det behöver man ju bara åka ut i Hellas en halvtimma för att konstatera) och sen dunka varandra i ryggen för att vi är så bra.
Ja.
Du behöver ju f.ö. inte ens åka ut i Hellas, det är bara att titta i ”Dagens bild”-tråden.

För mig handlar denna tråd och tråden om naturreservaten i Stockholms kommun mer om att staten, vissa kommuner och suspekta föreningar sakta men säkert börjar slå ner på cyklisterna (åtminstone mtb). Även lvg och pendlings-cyklister har väl debatterats ibland. Tycker det är en oroväckande trend och attityd även om det är för tidigt att måla f-n på väggen (som tur är).

Själv om jag vore politiker skulle jag nog bli jätteglad om fler människor började röra på sig mer och var ute i naturen men inte i Sverige, nej, nej, förbjud och begränsa! "Han cyklar och ser vältränad samt glad ut men jag är minsann fet och bitter!" (jante) Vi har ju haft vår fantastiska allemansrätt men nu börjar det bli något förvirrande, åtminstone i vissa fall för mtb cyklister. Tydligen förbjudet att cykla i vildsmarksspåret i Grimsta nu tex (beroende på hur man tolkar det, folk tolkar hej vilt), jag tycker det är bisarrt men ett bra exempel på effekterna, politikerna borde skämmas.

Men visst kan det behövas regler också, anarki fungerar inte med tanke på hur många människor vi är på jorden numera.

Senast ändrad:
Ja, och bland pensionärer. Säkert varvar dom golf med vandring på Sörmlandsleden.
Pensionärer ska ej underskattas. ;-)

I mina förra bostadsrättsförening var det rätt praktiskt för när något inte stod rätt till eller när kommunen hade något skumt förslag slog det hus i h-vete, pensionärerna gick ihop.Att jag själv fått utskällning vid tillfälle är en annan historia (försökte ladda mitt bilbatteri på "fel" plats), jag blev utpekad som kriminell minns jag.

Senast ändrad:
Helt sjukt vilket slitage på skogen det är. Stora ytor dessutom! År efter år. Bara gräsmatta och sandlådor kvar där golfarna och deras gräsklippare och bunkerkrattor far fram.

Dessutom kan man få en golfboll i huvudet när man är ute på en stilla vandring på Sörmlandsleden.

Och skulle man få för sig att njuta av naturen på en del av kalhygget (gräsmattan) genom att öva manuals så blir det ett jävla liv.

Golf borde förbjudas!
584B1396-4B59-49EA-A5DF-624722E38B18.jpeg

Helt sjukt vilket slitage på skogen det är. Stora ytor dessutom! År efter år. Bara gräsmatta och sandlådor kvar där golfarna och deras gräsklippare och bunkerkrattor far fram.

Dessutom kan man få en golfboll i huvudet när man är ute på en stilla vandring på Sörmlandsleden.

Och skulle man få för sig att njuta av naturen på en del av kalhygget (gräsmattan) genom att öva manuals så blir det ett jävla liv.

Golf borde förbjudas! Visa bilaga 492853

Tänk dig för när du cyklar med din gravelhoj på grusvägarna förbi golfbanan, du riskerar störa dem i deras koncentration.

Är det ingen som är sur på golfarna? Dom har ju förstört halva Nackareservatet.

Jag har både golfbanan och grusvägarna som argument om/när någon klagar på cykelspår i skogen.
Däremot brukar jag vänta tills eventuella golfare har slagit ut när jag passerar stigar som är nära en tee. "Var den vänligaste och gladaste i skogen".
Har faktiskt fått ett tack från en en gång.

Jag har både golfbanan och grusvägarna som argument om/när någon klagar på cykelspår i skogen.
Däremot brukar jag vänta tills eventuella golfare har slagit ut när jag passerar stigar som är nära en tee. "Var den vänligaste och gladaste i skogen".
Har faktiskt fått ett tack från en en gång.

Ja, skämt åsido så försöker jag bete mig så också.

Igår kväll var det betalvägg för mig, men nu var den öppen. Det som utreds och troligen blir av är att ta bort cykelförbudet i Sthlms del av Nackareservatet.
I övrigt skrivs det att motoriserade fordon, ex.vis elcyklar, inte omfattas av allemansrätten, men det vet ju alla hederliga människor redan.

Det är en bra och nyanserat artikel det alla relevanta partier ger deras syn på problematiken. Det är Aron på bilden. Artikelen är del 1 i en serie, har ingen aning vad nästa delerna kommer att handla om.

På första sidan av DN står:
"Stigcykling har blivit en folk sport - men vandrare irriteras över konkurrensen i naturområden. Insidans nya artikelserie skildrar hur friluftslivet har förändrats under pandemin."

Det är inte med på webbsidan och verkar vara en statement, medan artikeln själva är mer neutral.

Och jar inser nu att det verkar säga att nästan delar kommer att vara om andra saker än stigcykling.

Fordonstrafik är förbjuden i terräng i Stockholm. Cykel klassas som ett fordon och det innebär alltså att cykling enbart är tillåten på vägar där det är anvisat via påbudsskylt eller annan trafikföreskrift, säger Henrik Axelsson, enhetschef för trafikreglering på Trafikkontoret i Stockholm.

Henrik Axelsson, enhetschef för trafikreglering på Trafikkontoret i Stockholm.

Henrik Axelsson, enhetschef för trafikreglering på Trafikkontoret i Stockholm. Foto: Privat
Förbudet mot stigcykling har ingenting med eventuellt slitage på naturen att göra. Stigcykling i Stockholm har med all sannolikhet varit förbjudet långt innan det ens existerade mountainbikes. Hur gammal föreskriften är vet man inte ens på Trafikkontoret, som ansvarar för den.

– Det är en ganska gammal allmän föreskrift. När man instiftade den var det bland annat för att man inte ville tillåta cykling i stadens parker, för att undvika konflikter mellan cykel- och gångtrafikanter, säger Henrik Axelsson.

Är den här föreskriften i takt med tiden om den tillkom innan det ens förekom stigcykling?

– Vi håller på att utreda den frågan nu i samråd med Miljöförvaltningen och de stadsdelar som har hand om naturreservaten. Det kan bli fråga om ett undantag som möjliggör cykling på vissa anvisade platser i naturreservat, säger han.

varför hakar folk upp sig på e-mtb, dom brukar ju generellt ha breda däck som minskar marktrycket.
250w hit eller dit spelar väl ingen roll?

Det är en otrolig skillnad. Kanske ni kör på 1500w i vilket fall men det gör inte den typiske embt föraren.
Jag har testat e-enduro - i park - och det är rätt bra riv.

varför hakar folk upp sig på e-mtb, dom brukar ju generellt ha breda däck som minskar marktrycket.
250w hit eller dit spelar väl ingen roll?

Att på happy fråga varför folk hakar upp sig på e-mtb är väl ungefär som att fråga varför SD hakar upp sig på invandring. Det är ett rött skynke...

Eftersom det inte är supertydligt i artikeln är det värt att än en gång betona att den aktuella trafikförordningen enbart gäller Stockholms kommun. Kommungränsen går ett par hundra meter öster om den bilväg som förbinder Sickla Gård med Björkhagen. Det är alltså bara en tunn remsa av Nackareservatet som berörs. Resten av reservatet ligger i Nacka kommun och där cykling tillåten.
Det är jättebra att Stockholms kommun äntligen ser över detta. Merparten av besökarna passerar denna remsa på sin väg inifrån stan och alla insatser för att lätta trycket på GC-stråken är positivt. Det är väldigt mycket folk i rörelse här året om.

Eftersom det inte är supertydligt i artikeln är det värt att än en gång betona att den aktuella trafikförordningen enbart gäller Stockholms kommun. Kommungränsen går ett par hundra meter öster om den bilväg som förbinder Sickla Gård med Björkhagen. Det är alltså bara en tunn remsa av Nackareservatet som berörs. Resten av reservatet ligger i Nacka kommun och där cykling tillåten.
Det är jättebra att Stockholms kommun äntligen ser över detta. Merparten av besökarna passerar denna remsa på sin väg inifrån stan och alla insatser för att lätta trycket på GC-stråken är positivt. Det är väldigt mycket folk i rörelse här året om.
Bra också att dom förtydligar i artikeln att förbudet inte har tillkommit för att stoppa mtb-cykling.

Bra att Stockholms kommun ser över föreskrifterna. Hoppas de ser över dem även för andra områden i kommunen. Kan tycka att det är bättre att en del cyklister befinner sig i skogen på stigar som är lågfrekventerade istället för att tvingas trängas med joggare, flanörer, barnvagnar, hundar etc på gc-banor eller i värsta fall motionsspåren.

Bra och balanserad artikel men läser man i kommentarsfältet blir det snabbt tydligt att en del inte ens vill försöka förstå. Åsikter förefaller vara cementerade och alla nyanser utraderade.

Har tidigare varit en stor motståndare till inskränkningar i allemansrätten och den pågående trenden med önskan om att samla cyklister i vissa specifika områden och på egna leder (precis som hur stora delar av övriga världen verkar ha det alltså), men har på senare tid börjat fundera på om detta faktiskt inte vore det allra bästa för alla parter.

Bra och balanserad artikel men läser man i kommentarsfältet blir det snabbt tydligt att en del inte ens vill försöka förstå. Åsikter förefaller vara cementerade och alla nyanser utraderade.

Har tidigare varit en stor motståndare till inskränkningar i allemansrätten och den pågående trenden med önskan om att samla cyklister i vissa specifika områden och på egna leder (precis som hur stora delar av övriga världen verkar ha det alltså), men har på senare tid börjat fundera på om detta faktiskt inte vore det allra bästa för alla parter.
Ett alternativ är ju att skapa speciella uppmärkta leder/områden där man får vandra. Alla andra stigar och leder är det förbjudet att vandra på. ;-)

De flesta som kommenterar på tidningarna reportage verkar ju vara mer eller mindre blåsta. Kan ge mig på att de aldrig är ute i spenaten själva. Jag har mött EN sur gubbe under alla år jag har hojat. Han hade även hunden lös och blev helt galen när jag påpekade det, dvs helt sopslut i skallen.

Hej.. Många ÖNSKAR att tråden skulle handla om just det. Nu är ju situationen sådan att det handlar om vuxna barn som utan att ta hänsyn till andras arbetsinsatser vill dra nytta av just andras arbetsinsatser utan hänsyn till vad de som utför arbetsinsatserna tycker. Vi hade väl ett uppmaning från Stockholms Stigcyklister tidigare i våras om att om ingen vill engagera sig i klubbarbetet så läggs troligen klubben ner? Hur helvetes signifikativt är inte det? Sätta sig vid dukat bord å bara ta för sig går bra, visst? Som barnen gör, mao.... mvh borano20

Tillbaka
Topp