(Köp)Min första landsvägscykel.

Smurfen101

Medlem
Hej!

Precis som rubriken säger har jag tänkt börja cykla landsväg. Jag har sedan tidigare cyklat mtb samt bikepackat en heldel. Jag är 187cm lång och letar efter den perfekta instegscykeln, gärna något som håller mig ett tag då jag är student och min plånbok inte riktigt räcker så långt. Men tänker mig en max kostnad på 17k.

Har tittat en del på vad som säljs på nätet och de mesta verkar vara ganska låga komponent grupper med disc broms för 17k. Har däremot funderat på och köpa begangnat. Då kan jag iallfall få shimano 105 och lite bättre komponenter på cykeln.

Har tittat på två cyklar som är lockande...
Den här (https://sv-se.facebook.com/marketpl...e=marketplace_search&referral_story_type=post) eller
den här (https://sv-se.facebook.com/marketpl...e=marketplace_search&referral_story_type=post).

Är dem något att ha eller har ni några bra tips på bra cyklar för min budget. (17k gäller budgeten för enbart cykeln har redan lagt undan pengar för skor pedaler osv.)

Länka gärna isåfall

Mvh
En ivrig cyklist

Senast ändrad:
Ska 17k inkludera hjälm/skor/pedaler/kläder/...?

Vilken komponentgrupp man ska ha kan (kommer) diskuteras till leda, men för en första lvg-cykel så skulle jag själv inte tveka på t.ex. Tiagra. Jag har 105 från 2012 på min landsvägsraket och jag känner få/små behov av att uppgradera.

Har du kollat på https://www.bike-discount.de/en/road-bike-aluminium/frame_size-58_cm/o-preis ? De ser prisvärda ut.

Jag köpte min första LVG förra året. Cyklar med fälgbromsar är lättare och billigare, men såvida du inte ska på utbyte några år till Spanien utan håller dig i Sverige tror jag ditt liv blir enklare med skivbromsar. Vidare så är att mecka med en begagnad kolfiberracer lite av en mardröm som nybörjare för att man inte vet hur nåt funkar och samtidigt inte vill ha sönder sin hoj (det var min erfarenhet iaf). Även bra att få hjälp med position på racer i samband med köp, vilket även det talar för nyköp som nybörjare.

Om covid inte hade strypt utbudet hade jag föreslagit typ en Trek Emonda från nån affär, men i dagens läge kanske nåt sånt här kan passa bättre (om du är i Stockholmsområdet):

Med skivbromsar och 28mm däck kommer du kunna cykla en stor del av året på många underlag, och om du sparar ihop till ett par roliga hjul om nåt år kan du köra även dem stora delar av året. Geometrin på just den här hojen kanske är lite för avslappnad beroende på dina preferenser dock... Jag har ingen egen erfarenhet av Tiagra men vad jag har läst av andra så är det tillräckligt bra.

Som @nisseson skrev ovan rekommenderar även jag starkt att budgetera rejält för kläder: Jag började först cykla med vanliga lite sportigare kläder och snabbt blev man svettig, blöt, och allt möjligt annat obehagligt samtidigt. Köpte sedan cykeljacka från Gore och cykelbyxor från Craft, kan nu cykla genom de flesta väder och ändå vara bekväm. Jag har en uppsättning långa byxor + jacka för dem kallare månaderna, samt korta byxor + t-shirt för varma månader. Jag ska även köpa en regnjacka att ha i fickan, det saknar jag. Skulle säga att kläderna är mindre viktiga på sommaren än vintern, kanske med undantag för den där regnjackan...

Decathlon gör väl kanske inte cykelvärldens creddigaste cyklar men de ska ju vara extremt prisvärda.
Denna t ex. https://www.decathlon.se/edr-af-ultegra-vit-svart-id_8569095.html
Köp den TS. Där är inget fel på den. Utmärkt cykel, perfekt cykel. Rimbrakes mmm.

I teorin är dina egna cyklar bra cyklar men som total nybörjare är det bra ha en cykelhandlare och sedan är det alltid bra att vara första ägaren. Inte för att det inte går att klara sig utan cykelaffär. Den där gula cykeln har dock ägts av en eventuellt empatisk människa (team Rynkeby) så visar den sig vara kaputt kanske du får igenom hävning trots den lite mer laidbacka köplagen över KKL.

Allt som allt skulle jag gått direkt till Decathlon.

Senast ändrad:
+1 på @Bengt-re
Med tillägget att jag tycker att du skall lägga några extra kronor på ett par bra skor. (Personligen tycker jag också om att ha ett par bättre pedaler.)

Om man värdesätter en bra LBS, så är kanske inte Decathlon förstahandsvalet. TCM kommer dock att ge all info och service som behövs. Å andra sidan, så skulle jag köpa en bättre begagnad som förstahoj och sedan eventuellt byta upp mig efter något år om behov uppstår. Det är svårt att hitta rätt direkt, oavsett vad tabeller och rekommendationer säger.

Om man värdesätter en bra LBS, så är kanske inte Decathlon förstahandsvalet. TCM kommer dock att ge all info och service som behövs. Å andra sidan, så skulle jag köpa en bättre begagnad som förstahoj och sedan eventuellt byta upp mig efter något år om behov uppstår. Det är svårt att hitta rätt direkt, oavsett vad tabeller och rekommendationer säger.
Iofs påstås det att decathlon kungens kurva har en hygglig meck. TCM är såklart bredare och har en "riktig" cykelverkstad med alla verktyg och flera duktiga erfarna i personalen. Tyvärr får man väl betala någon krona till för cykeln där.

Det låter mer som inre helgradering för varför du inte ska köpa på Decathlon. Gällande andra köpet ett år efter kan det bli precis lika mycket gissning som första köpet.

Det låter mer som inre helgradering för varför du inte ska köpa på Decathlon. Gällande andra köpet ett år efter kan det bli precis lika mycket gissning som första köpet.
Det har jag svårt att tro. Efter första landsvägshojen vet man betydligt mer om hur kroppen vill sitta på cykeln och hur man gillar att cykla. Högre/lägre stack. Längre/kortare reach. Racigare eller softare. Mer lättsvängd eller riktningsstabilare.

Det har jag svårt att tro. Efter första landsvägshojen vet man betydligt mer om hur kroppen vill sitta på cykeln och hur man gillar att cykla. Högre/lägre stack. Längre/kortare reach. Racigare eller softare. Mer lättsvängd eller riktningsstabilare.
Du kan ju veta att något är fel men så tror du att det är benlängden som spökar när det är framme vid axlarna det spökar. Eller så vet du att det är fel men är förvirrad angående om det är för kort eller för långt. Men ja vad vet jag.

Och tillslut justerar man mer eller mindre medvetet så att man sitter nästan identiskt på alla cyklar av samma typ. Kroppen hittar sin sweet spot och avviker man ifrån den trivs man inte. Lustigt nog sitter folk ganska olika när de sitter som de önskar och vissa är allergiska mot toe-overlap, vissa avskyr breda hoods, fög andra känns det bättre med bredare grepp....
så inte undra på att det är svårt med generella storlekar...

Det är förstås inte säkert att det blir perfekt med andra, tredje eller fjärde hojen heller, men sannolikheten att det blir bra är betydligt större än med förstahojen.

Det är förstås inte säkert att det blir perfekt med andra, tredje eller fjärde hojen heller, men sannolikheten att det blir bra är betydligt större än med förstahojen.
Fast landsvägscyklar går ju att justera rätt mycket så länge de inte är för stora eller på tok för små. Att med sadel och stolpe få aschlet rätt mot vevpartiet går ju oftast och att sedan få styret rätt fungerar oftast med att vinkla/byta stam och labba med spacers.

Värre på mtb med dropper och en stam som är kortkort och inte går göra mycket längre eller kortare - dessutom blir effekten av att vinkla stam pytte på puttestammar.

Fast landsvägscyklar går ju att justera rätt mycket så länge de inte är för stora eller på tok för små. Att med sadel och stolpe få aschlet rätt mot vevpartiet går ju oftast och att sedan få styret rätt fungerar oftast med att vinkla/byta stam och labba med spacers.

Ibland kan jag sakna min första moderna lvg....

Jag hade köpt beg.

Den sista är över budget men kanske kan förhandlas lite och budgeten stretchas :)

Jag hade köpt beg.

Den sista är över budget men kanske kan förhandlas lite och budgeten stretchas :)
Den sista blir jag ju lite sugen på själv. Jag har ju inte en enda renodlade alu-lvgare för tillfället... ?

Den stora fördelen för TS med att köpa den är att det finns några kronor att göra på att byta till ett par billigare hjul och sälja effektmätaren. Om nu det ekonomiska är en stor/viktig del.

Det kan ju även kännas aningen tryggare att köpa aluminium osäker för kolfiber när man skall köpa sin första begagnade cykel.

Redigerat: lagt till sista stycket.

Hej!

Precis som rubriken säger har jag tänkt börja cykla landsväg. Jag har sedan tidigare cyklat mtb samt bikepackat en heldel. Jag är 187cm lång och letar efter den perfekta instegscykeln, gärna något som håller mig ett tag då jag är student och min plånbok inte riktigt räcker så långt. Men tänker mig en max kostnad på 17k.

Har tittat en del på vad som säljs på nätet och de mesta verkar vara ganska låga komponent grupper med disc broms för 17k. Har däremot funderat på och köpa begangnat. Då kan jag iallfall få shimano 105 och lite bättre komponenter på cykeln.

Har tittat på två cyklar som är lockande...
Den här (https://sv-se.facebook.com/marketpl...e=marketplace_search&referral_story_type=post) eller
den här (https://sv-se.facebook.com/marketpl...e=marketplace_search&referral_story_type=post).

Är dem något att ha eller har ni några bra tips på bra cyklar för min budget. (17k gäller budgeten för enbart cykeln har redan lagt undan pengar för skor pedaler osv.)

Länka gärna isåfall

Mvh
En ivrig cyklist
Det första som slår mig med Canyonannonsen är att det inte är en 56a, snarare 58.
Den passar dig oavsett.

M

Kul!
Jag har löpningsbakgrund och köpte min första racer på (väldigt) många år våren 2018. Jag köpte då en begagnad Cannondale Synpase Ultegra i mycket bra skick. Cyklade den sommaren, tog upp löpningen på hösten igen, men började cykla igen i nu höstas och har kört hårt på Zwift hela vintern.

Jag skulle definitivt köpa begagnat!
Nya cyklar är så dyra nu. Synapsen med Ultegra hade kostat första ägaren runt 24k på Biketown 2017. Idag ligger en Synapse med 105-komponenter på runt 35k på Biketown. Visserligen med skivbromsar nu, men det är rejäl inflation...

Om du cyklar MTB är det ingen överraskning, men räkna inte för lågt på kringutrustningen!
För egen del blev det ungefär:

- Cykel 13 000

- Pedaler ~1 000
- Hjälm ~1 500
- Kläder ~3 000 (bibs, tröja och regnjacka)
- Skor ~1 000(?) Shimano RC7
- Nödkit (Sadelväska, pump, reservslang, multiverktyg) ~1 500
- Specialverktyg (kedjepiska, kassettnyckel, kedjetvätt(!) ~1 000
- Kassett ~800 (gillade inte 11-32 som satt, blev en 12-25 istället)
- Sadel ~1000 (stor risk att originalsadeln inte känns bra)
- Cykeldator Garmin 820 Edge paket ~6 000 (Men började med min Forerunner 620 inställd på Ride)
- Mekställ (suverän grej!) ~1 000

Summerat 17 800 i tillbehör nästan direkt efter cykelköpet.

Med bara det nödvändigaste hade det landat på 9 000.

Men för mig var en mer tätstegad kassett ett måste med de klena löparbenen. Då skaffar man verktyg för det osv.
Med din längd kanske du ligger mitt emellan 56 och 58, då kanske du behöver byta styrstam t ex.

En ny cykel har skivbromsar, en begagnad troligen fälgbromsar. Är det torrt ute tar fälgbromsarna "tillräckligt" tycker jag. Jag har skivbromsar på MTB'n och de är ju mycket bättre. Men å andra sidan kan jag låsa hjulen på racern också, per definition räcker det. Om det inte är blött då... Det är inte mycket som skiljer i underhåll heller, byta vajrar vartannat år. Med skivor kan man få plats med bredare däck, men 28 mm däck på Shimanos fälgbromsar bör gå.

Med lite flyt har tidigare ägaren redan skaffat en vettig sadel (även om det är risk att du finner den obekväm ändå) och vettig kassett t ex så att du slipper!

Risken är att du som jag blir mindre och mindre lockad att ge dig ut när det blir ensiffriga temperaturer, regn och mörkare framåt oktober. Då blir det en Smart Trainer! Jag skaffade en i höstas och det är det bästa jag någonsin gjort för min träning förutom när jag började periodisera min löpträning!

Tillbaka
Topp