Poppa slanglöst med handpump

kais01

Aktiv medlem
ännu en tråd om svordomar och läckande tätmjölk?

nej, inspirerad av Sup:s länk (i en tråd om boosters) till hur man mer effektivt för-tätar däckets kant mot fälgen innan man poppar med vanlig golvpump, tänkte jag vid kvällens påfyllning av mjölk i mina 2,6 nobby nic testa konceptet, och se om det går att poppa roadside, dvs med vanlig handpump alltid med på turen.

t ex efter lappning av större reva inifrån, eller det klassiska, någon i gänget har gått torrt och behöver påfyllning.

Senast ändrad:
brukat hjälpa däckets kant lite åt sidan så det tätar åt sidan när man fyller på från kompressor eller hellre min nyare favvo makitapumpen.

men konceptet i videon är att man för en sektion av däcket sas tillplattat åt sidan ända upp i däcksätet i fälgkanten, och sedan så långt varvet runt man orkar, varpå även delen som inte nått upp i däcksätet i fälgkanten, ändå spänner hårt mot fälgbotten så det blir tätt runt om.

Senast ändrad:
initialt skall däckets kant ligga centralt i fälgens centrala skåra runtom, men inte vid ventilen.

den är ett bra ställe att börja, så halkar inte däcket ner efterhand som man matar sig runt hjulet.

upptäckte snart att däckjärnet närmast komplicerar konceptet, det gick för mig lättare med tummarna. platta till däcket ordentligt.
498E63AB-0B61-4221-84CC-B5D1A6466FEF.jpeg

Senast ändrad:
till slut kommer man inte längre..

men i det läget tätar delen som ligger kvar centralt ändå tillräckligt.
.
24A95348-3380-4B86-9B15-63894379B933.jpeg

Senast ändrad:
Jag har bara haft problem med nya däck, aldrig med däck som har redan varit monterade. Har reparerat däck på stig och poppat med handpump. Men jag tror att jag bara kör oproblematiskta kombinationer.

Precis, väldigt stor skillnad mellan däck och fälg. En CO2-patron är en vettig grej att ha med för att vara säker.
håller med. dock uppges tätmjölken inte må hundra av att frysas. något stort problem kan det ju inte vara, då t ex stans är godkänd ner till minus 30.

men alltid bra slippa offra en patron.

håller med. dock uppges tätmjölken inte må hundra av att frysas. något stort problem kan det ju inte vara, då t ex stans är godkänd ner till minus 30.

men alltid bra slippa offra en patron.
Ja säkerligen. Men iaf jag brukar ha ventilen klockan 12, vilket gör att vätskan är klockan 6 (även om en liten del såklart är vid ventilen också) så jag tror det är marginellt. Givetvis bättre att slippa offra en patron dock, om man inte behöver och orkar pumpa.

Tillbaka
Topp