[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Och världens krångligaste avtagbara dragkrok! Amerikanskt piss man inte vill röra i. Skulle inte förvåna mig om många tappar skiten längs vägen.
På Model 3 så är dragkroken riktigt smidig. Westfalia eller vad det heter, tror det är tyskt.

Man får helt enkelt ha ett släp med eget batteri och en hjälpmotor = problemet löst!

Sen kan väl en elmotor aldrig bli "överbelastad". Får den jobba för hårt blir den så varm att den går sönder. Ottomotorn stannar väl bara? Så får en lägga in en lägre växel och testa igen.

Tidiga teslor hade väl motorstrul pga fartglada norrmän som körde fort uppför branta snirkliga vägar? De fixade det problemet. Annars är ju elmotorn överlägsen för tunga laster som pansarvagnar och hjullastare och sånt

Sen kan väl en elmotor aldrig bli "överbelastad". Får den jobba för hårt blir den så varm att den går sönder. Ottomotorn stannar väl bara? Så får en lägga in en lägre växel och testa igen.

Tidiga teslor hade väl motorstrul pga fartglada norrmän som körde fort uppför branta snirkliga vägar? De fixade det problemet. Annars är ju elmotorn överlägsen för tunga laster som pansarvagnar och hjullastare och sånt
Godståg.

Jag tror att allt kan gå åt helvete, Murphys lag. Det är troligen vanligare i modern nutid än innan millenieskiftet då produkter som tillverkades(oftast i Tyskland) höll en kvalitet som vi inte kommer se komma tillbaka igen.

Särskilt inte i Tesla.

Är det någon som vet varför elbilar ofta inte får dra något (vettigt)? Jag har ju ändå svårt att tänka mig att det skulle vara svårt att få på ett drag som kan dra rimligt mycket. Är det så att det beror på att räckvidden blir pinsamt kort så fort man ska dra något ordentligt?
Pja. Det finns fler och fler som kan dra.
Kia ev6 tex verkar intressant. 800V teknik, kan driva stugan/huset med el. 1600kg dragvikt
Enyaq 4wd får väl dra drygt 1500
Tesla x har jag sett med hästvagn och 2 fullstora hästar

Kia ev6 tex verkar intressant. 800V teknik, kan driva stugan/huset med el. 1600kg dragvikt

Ja men det verkar vanligt att de får dra extremt lite eller inget alls. Det är det jag menar lite, tror absolut det går men av någon anledning är det ofta väldigt begränsat.

Jag tror att allt kan gå åt helvete, Murphys lag. Det är troligen vanligare i modern nutid än innan millenieskiftet då produkter som tillverkades(oftast i Tyskland) höll en kvalitet som vi inte kommer se komma tillbaka igen.

Särskilt inte i Tesla.
Allt kommer gå åt skogen förr eller senare, det är liksom så universum är uppbyggt men elbilar har ändå relativt bra driftsäkerhet. Nu när det börjar komma kinesbilar för drygt 300000 kan man börja fundera hur länge grejerna kommer hålla.
När nåt väl pajjar KAN det vara en fördel att ha en bil från ett stort märke med bra service/garanti

Säg det till de som ägde Mercedes vid millenieskiftet, GM som inträdde i märket då snålade på lack/rost-skyddet så att de mercorna ifrån den tiden rostade bort som löv.
Mercedes släppte garantin även.

Hmm. Låter ändå som något som skulle gå att lösa.. Kan jag tycka. Men jag kan inget om elmotorer. Tror det ligger något i min teori ändå.

Tror faktiskt du är närmare sanningen med din spekulation. För att slippa gnäll så skippar man draget. Det är lite synd, de flesta som har dragkrok kör lite lokala transporter och cykelhållare, de kunderna borde de vilja fånga in.

Och det håller ju på att bli bättre - ID4 och syskon får dra. Ioniq 5 får dra 1500 kg, osv.

Men husvagnssemester utan att planera lite är nog en bit bort. Å andra sidan finns ju alltid el på campingplatserna.

Tror faktiskt du är närmare sanningen med din spekulation. För att slippa gnäll så skippar man draget. Det är lite synd, de flesta som har dragkrok kör lite lokala transporter och cykelhållare, de kunderna borde de vilja fånga in.

Och det håller ju på att bli bättre - ID4 och syskon får dra. Ioniq 5 får dra 1500 kg, osv.

Men husvagnssemester utan att planera lite är nog en bit bort. Å andra sidan finns ju alltid el på campingplatserna.

Tänkte säga exakt samma sak. Ved, älgar, byggmaterial osv dras väl ofta inga så långa sträckor och då kan man ju skita lite i om räckvidden så bara skulle bli en tredjedel. Ja nu kommer det såklart någon som brukar dra 3 ensilagebalar 40 mil om dagen i 120 km/h. Och ja precis, husvagn och så är ju extremt effektkrävande att kuska runt på, det är ju tyvärr så det är. Och det är ju en nackdel med en elbil jag kan se, helt klart.

P_20210615_133525~2.jpg

Fossilmafiafreudian?

MB känns verkligen så långt från hållbarhet man kan komma imagemässigt.

Ja nu kommer det såklart någon som brukar dra 3 ensilagebalar 40 mil om dagen i 120 km/h.

Vafan! Det där är ju mitt usecase på pricken. Det kommer bli skitjobbigt med elbil!!

Nä, men allvarligt vill jag också ha drag för vardagsgrejer som cykelställ, möbelshopping, bråte till återvinningen, sjö- och torrsätta båt men i de fallen är räckvidd inget problem.

Hjälpte en son att flytta bohag från Uppsala till Luleå med stort envägssläp vilket kanske blivit drygt med elbil. Men då hade då hade nog lösningen hellre varit att hyra en skåpbil.

Fattar förstås att elbil inte är för alla (än) men som sagts flera gånger i tråden så kommer ice-bilar i alla prisklasser att finnas kvar lång tid framöver.

/Johan

Ja så kan man ju se det. Man straffar stora bränsletörstiga bilar och ger skattelättnader och även direkta bidrag till elbilar. Men det är väl så man "måste" göra tänker jag. Få nybilsköparna att välja el i stället om man vill åt det hållet. För oss som kör gamla bränslebilar händer ju inget speciellt.
Jo fast om jag köper en bil för säg 300k så kan ju en anledning bara att jag inte har råd att köpa 500k+ Elbil. Så antingen bita i det sura äpplet eller inte ha råd att köpa en bil. Eller de förespråkar väll att jag ska köpa en gammal bil då, helst.

sen är det klart, meningen är att straffa ”törstiga” bilar. Men det är ju inte enbart så. Köper du en volvo med t8 så har du typ 300hk bensin men premieras för där finns en elmotor oxå. Köper du en 150hk så får du inget eftersom det inte är någon el i den. Så kan tycka det slår lite fel. Att man tokbeskattar fosilbränslet kommer få de flesta att byta redan, när de har råd och möjlighet. Vilket ju faktiskt alla inte har idag.

men det är ju min åsikt och andra tycker annorlunda.

Senast ändrad:
Att t8, exempelvis, hamnar på plus-sidan i ekvationen är ju helt stolligt. Är det så fortfarande?

Lösningen är ju att sluta försöka hitta på metoder för att bedöma teknik. Beskatta energi baserat på utsläpp, så är det strunt samma om det är bensin, diesel, kolkraftverk eller vindkraft. Eftersom energislagen kommer finnas kvar länge och teknikutvecklingen i fordonsindustrin går fort ger det också en helt annan möjlighet till förutsägbarhet.

Då kommer folk själva kunna välja det som lönar sig och planera sin framtid.

Enyaq får väll dra 1200 som mest? O till Max 11% lutning eller vad det var

Edit: verkar vara 1400kg

Senast ändrad:
Att t8, exempelvis, hamnar på plus-sidan i ekvationen är ju helt stolligt. Är det så fortfarande?
Tror t8 är kvar. Men det är ju för att reglerna är utformade så att har du elmotor som hjälper till, så kan man rent teoretiskt driva ner förbrukningen. Men sanningen är ju att t8:a är för dem som vill ha lite sportigare fosilbil men inte vill betala för kalaset i skatt o soppa ibland. Känns ju som reglerna inte utformades för den typen av bil skulle premieras, men eftersom de är utformade som de är så blir den det

Du menar som en 3 tons F150 pickup med V8 som kunde gå på etanol? #miljöbil

• Gilla
Reactions: H.
Men var det inte några av Volvos värsta hybrider som skulle halka ur iom de nya regler som infördes 1 april?

bråte till återvinningen
lådcykel. Det är nästan att jag får dåligt samvete när jag åker till tippen ibland. Elegant glida förbi den timslånga kön... oftast med mer skräp i lådan än Skodasarna får plats med i bakluckan. Sen kan de inte ta regnummer på en heller så när du kan slänga hur mycket betong och annat skit somhelst!

Ungefär samma visa när man ska köpa något stort i kungens kurva men svårare uppskatta tid man tjänar. Bor du i närförort och värderar tid är det inte bil du ska ha

Nå, var en grabb som band fyra trycka på ramen på sin hoj på Byggmax i helgen.
Blir några vänder eller en liten altan.

Nå, var en grabb som band fyra trycka på ramen på sin hoj på Byggmax i helgen.
Blir några vänder eller en liten altan.
Lagom för att tralla en balle. Ganska bra tumregel, behöver du mer virke än du kan frakta på lastcykeln så lönar det sig nog med hantverkare. Om du absolut vill göra det själv så lönar det sig med hemkörning annars

Lagom för att tralla en balle. Ganska bra tumregel, behöver du mer virke än du kan frakta på lastcykeln så lönar det sig nog med hantverkare. Om du absolut vill göra det själv så lönar det sig med hemkörning annars

Jag är(var) hantverkare, tar mitt eget släp och kör och hämtar ?.
Är det mer än ett hiv får det åka kran såklart, då brukar det ändå ingå.

De e väl lite poängen, jag kan frakta 0.1 - 0.2 kubik virke på cykeln på en timme. Sen tar det kanske en dags hobbyskruvade att få ihop ngt vettigt av det. Någon som kan förbrukar mer virke per timme och då lönar det sig med bil/släp. Jag tror det är ganska ovanligt att det lönar sig för hobbyister annars.

Lönsamt och lönsamt. Man kan ju tycka det är roligt också.

Ska jag vara ärlig tror jag aldrig den bilen såg nå etanol. Men han flinade när han berättade (för även han insåg ju det dumma i det hela). ?

Precis, när etanol hetsen kom för 10-15 år sedan fick alla skatte-lättnader för etanol/bio-flex bilar men det gick ändå att köra de på vanlig bensin bara.

Men det är dock inte en bra lösning för de fattigaste länderna som behöver producera den minns jag.

De e väl lite poängen, jag kan frakta 0.1 - 0.2 kubik virke på cykeln på en timme. Sen tar det kanske en dags hobbyskruvade att få ihop ngt vettigt av det. Någon som kan förbrukar mer virke per timme och då lönar det sig med bil/släp. Jag tror det är ganska ovanligt att det lönar sig för hobbyister annars.

Du menar att det tar så lång tid att skruva upp några brädor så det är inte lönt att hämta alla på en gång utan man kan lika bra cykla sina 4 mil (du har dock uppenbarligen kortare) till brädgården och hämta 4 stycken i taget?

Bara så jag förstår.

Det ska väl pausas var 45 minute från spikandet i alla fall. Dessutom ska skruvdragaren laddas. Då kan man passa på att smita ner på brädgården....

Så man ska köpa en Tesla för en miljon men last ska hämtas på cykel. Det blir bättre och bättre.

Tur de snart täppt till Fermen så vi kan ta tåget ner.

Säg det till de som ägde Mercedes vid millenieskiftet, GM som inträdde i märket då snålade på lack/rost-skyddet så att de mercorna ifrån den tiden rostade bort som löv.
Mercedes släppte garantin även.
Har GM varit delägare i Mercedes? Det har jag missat. Jag vet att Daimler gick ihop med Chrysler och bildade Daimler-Chrysler kring sekelskiftet.

Har GM varit delägare i Mercedes? Det har jag missat. Jag vet att Daimler gick ihop med Chrysler och bildade Daimler-Chrysler kring sekelskiftet.

Det kanske var det amerikanska bilmärket, jag försöker att inte exakt veta för att jag generellt avskyr deras sätt att tillverka(sabba) bilar.

Fina amerikanska men inte funktionella bilar slutade tillverkas 1959.

Du menar att det tar så lång tid att skruva upp några brädor så det är inte lönt att hämta alla på en gång utan man kan lika bra cykla sina 4 mil (du har dock uppenbarligen kortare) till brädgården och hämta 4 stycken i taget?

Bara så jag förstår.
Ganska precis så. Jag tror du underskattar hur sega vanligt folk är i sina byggprojekt. Sen är jag väl bortskämd med att ha en brädgård bara 4 km bort också
Så man ska köpa en Tesla för en miljon men last ska hämtas på cykel. Det blir bättre och bättre.
Vadå? En bra lastcykel tar mer än allt utom en model X. Ska du ha brädorna på tackräcket som får lasta max 75 kg?

Har du råd med Teslan så lönar det sig att ha någon annan som åket till tippen å brägårn + hämtar möbler å sån skit åt dig. De ska väl vara det där med båt kanske men hur stor är gruppen folk som drar runt på båtar? Inte för att jag vet nåt men de ska väl ligga i vattnet?

Vad jobbigt det skulle bli om allt man köper ska löna sig. Iom att jag pendlar med tåg skulle jag ju inte kunna köpa nån cykel öht…

Vad jobbigt det skulle bli om allt man köper ska löna sig. Iom att jag pendlar med tåg skulle jag ju inte kunna köpa nån cykel öht…
Klart det ska i någon bemärkelse. Om du värderar tiden det tar att vänta i kön för paketulämning på ikea högre än att vara ute och cykla då är det ju det du ska göra. Är förhållandet omvänt blir det lönsamt att betala nån annan att göra det så du kan få cykla istället

Klart det ska i någon bemärkelse. Om du värderar tiden det tar att vänta i kön för paketulämning på ikea högre än att vara ute och cykla då är det ju det du ska göra. Är förhållandet omvänt blir det lönsamt att betala nån annan att göra det så du kan få cykla istället
Nja, i Uppsala är det sällan sådana köer. Jag tror jag får lägga mer tid på att ordna fram nån som kan hämta grejerna åt mig, än vad det tar att hämta dem själv. Men visst, det kan vara annorlunda på andra håll. Tror dock jag skulle överväga att flytta isf om såna enkla vardagsysslor var omgärdade av sånt krångel.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp