[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Får man kapa tråden lite och fråga om tips på pendlarelbil?
Ska gå tolv mil per arbetsdag med anständig komfort och räckviddsmarginal, tror leasing är rätt ägandeform. Vi har en Nissan Primastar med som täcker allt vad som behövs vad gälker utrymme och övrig räckvidd.
Vad sägs om Fiat 500? Renault Zoe?

/T
Slå en kik på MGn, Verkar riktigt väldigt prisvärd. 2000mil per år, luxury utustad, för drygt 2600kr ex försäkring, vinterdäck och skatt.

Hetaste alternativet om man vill ha något billigt elektriskt att leasa. Som bil betraktat är den nog inte så het, det kan jag hålla med om.

Varför köpa en elbil? Verkar väldigt opraktiskt, timmar att ladda, inte lämplig för långresor, speciellt inte på vintern. Möjligen som andrabil för kortdistans, eller om man bara kör i stan (men då är väl frågan om bil öht?) eller om staten har subventionerat den, men varför i hela friden annars?
Om du kan ladda hemma eller på jobbet så understiger tiden det tar ladda en elbil tiden att tanka en bil rejält för de flesta.
Hur då? Jo för tiden när bilen ändå står still spelar ingen roll. Den verkliga laddningstiden för vardagskörning är t ex för mig drygt 5-10sek per dag. Dvs tiden det tar att plugga ur och sedan plugga in när jag kommer hem. Man får en jäkla massa dagars körning enbart på tiden det tar att svänga av till macken utan att ens börja tanka.

Om du kan ladda hemma eller på jobbet så understiger tiden det tar ladda en elbil tiden att tanka en bil rejält för de flesta.
Hur då? Jo för tiden när bilen ändå står still spelar ingen roll. Den verkliga laddningstiden för vardagskörning är t ex för mig drygt 5-10sek per dag. Dvs tiden det tar att plugga ur och sedan plugga in när jag kommer hem. Man får en jäkla massa dagars körning enbart på tiden det tar att svänga av till macken utan att ens börja tanka.

+1 på den

Vi har både en el, och två fossila bilar I stallet (ena fossilen ska säljas eller skrotas) det är så skönt att slippa åka i på macken typ en gång per vecka, och det känns besvärligt de gånger jag kör fossilt och måste göra det.
Jag pendlar till jobbet 6 mil enkel varje dag.

+1 på den

Vi har både en el, och två fossila bilar I stallet (ena fossilen ska säljas eller skrotas) det är så skönt att slippa åka i på macken typ en gång per vecka, och det känns besvärligt de gånger jag kör fossilt och måste göra det.
Avskyr också att tanka. Vardagslyx att slippa det.

Vardagslyx är att slippa köra bil.
Ja, köra bil i vardagen är trist, speciellt om man ska sitta i köer och skit. Får krupp de få gånger jag är tvungen att åka bil till jobbet, och då åker jag bara E4 norrifrån till Kista. Förstår inte de som frivilligt sitter i den skiten varje dag, oavsett ICE-bil eller batteribil.
Att köra på fritiden däremot, bort mot nåt roligt och på fina vägar är en fröjd!

Ja, köra bil i vardagen är trist, speciellt om man ska sitta i köer och skit. Får krupp de få gånger jag är tvungen att åka bil till jobbet, och då åker jag bara E4 norrifrån till Kista. Förstår inte de som frivilligt sitter i den skiten varje dag, oavsett ICE-bil eller batteribil.
Att köra på fritiden däremot, bort mot nåt roligt och på fina vägar är en fröjd!
Håller med här. Det är ingen slump att bilen räknas som frihet. Men numera gör det inget om det finns alternativ.

Helt enig. Bil ingår inte i våra vardagsrutiner och det gör livet väldigt mycket bättre.

+1 på den

Dessutom skulle det kännas extra ekonomiångestframkallande de ggr man eventuellt tankar båda fossilbilarna fulla på samma dag, från samma betalkort! Det ser för jävligt ut på kontohistoriken.

Helt enig. Bil ingår inte i våra vardagsrutiner och det gör livet väldigt mycket bättre.
Det beror ju på hur allt övrigt är riggat runtomkring. Jag kan utan tvekan säga att många saker blir lättare även i vardagen där jag bor, om man har tillgång till bil. Min fru skaffade körkort sent i livet, det var bara drygt ett år sedan, och många dagar hade det varit så mkt enklare med vardagslogistiken, om hon hade kunnat använda bilen medan jag tågpendlade.

Det beror ju på hur allt övrigt är riggat runtomkring. Jag kan utan tvekan säga att många saker blir lättare även i vardagen där jag bor, om man har tillgång till bil. Min fru skaffade körkort sent i livet, det var bara drygt ett år sedan, och många dagar hade det varit så mkt enklare med vardagslogistiken, om hon hade kunnat använda bilen medan jag tågpendlade.
Det skall tilläggas att där vi bor är inte trafikproblemen med trängsel och dålig luft, på det sättet som de kan vara i tex Stockholm och Göteborg. Detta är ju avgörande.

Förra året så skulle jag få en ny bränslemängdsmätare på min bil på garantin.
Hade precis tankat fullt för att visa verkstaden att det fattades en ”plutt” på skalan som visar bränslemängd.
Eftersom att jag hade tankat fullt, så ville meken att jag skulle köra 50 mil för att bränsletanken skulle bli mer lätthanterlig för honom.
Han bad mig om ett datum där jag trodde att 50 mil hade passerats. Tyckte det kändes som en utmaning och bad om att få återkomma när det miltalet hade passerats.
Sagt och gjort, kördes mil och jag ringde och bokade en tid.
Dagen kom och meken fick lämna återbud pga sjukdom och efter det så började hans sommarsemester.
Bokade in en ny tid drygt en månad längre fram i tiden.
Då gick det bättre, jag fick komma dit utan att ha tankat någongång mellan besöken.

Ett lite långt sätt att säga att bränslekostnaderna inte tynger min ekonomi så ofta. Det är inte ovanligt med 2 månader mellan mackbesöken.

Det beror ju på hur allt övrigt är riggat runtomkring.

Tveklöst, det är ju en del av grejen. Vi har riggat för att inte behöva bil till vardags just för att det är skönt att slippa. Där vi bodde tidigare behövdes bil till i princip allt utom att hälsa på hos närmaste grannen typ. Ruttnade totat på att spendera flera timmar i bilen varje dag.

Här kan vi cykla till skola, förskola, affärer, restauranger osv. Ska man till byggmarknaden i andra änden av stan så tar det kanske 20 minuter med cykel.

Ändå åker de flesta bil.

Senast ändrad:
Nu går Enyaq 80x att beställa. Frågan är om man ska beställa. 265hk sportline i svart är ju nice. Dock så får man hitta fina eftermarknadsfälgar till sommaren. Alla ser annars likadana ut.

Det finns nog folk som tycker det är ganska enkelt att tanka en gång i veckan jämfört med att trängas på bussar eller spårvagnar eller cykla i blötsnö.

Känns som systemet är lite felkonstruerat när en sådan bil kommer undan med 360 kr i skatt per år.
Motor: Längsmonterad V6 bensinmotor med dubbelturbo. Volym 2.995 cm3. Max effekt 340 hk. Max vridmoment 450 Nm från 1.340 v/min. Elmotor med 136 hk. Max systemeffekt 462 hk. Max systemvridmoment 700 Nm. Litiumjon-batteri med bruttokapacitet på 14,1 kWh.

”På långresa är det lätt att närma sig litern per mil och inne i city forsar det elektroner i kablarna. Räkna med runt 30 kWh/100 km.”

Helt vrickat. De enda som gillar hybrider är väl de som åker tjänstebil. Var lite sugen på en Passat GTE som interimslösning men dyr service (speciellt 6000 och 12000 mil) och potentiellt dyra reparationer som verkar ganska vanliga avskräckte.

Helt vrickat. De enda som gillar hybrider är väl de som åker tjänstebil. Var lite sugen på en Passat GTE som interimslösning men dyr service (speciellt 6000 och 12000 mil) och potentiellt dyra reparationer som verkar ganska vanliga avskräckte.
Jag tror det finns en kategori till som gillar bilar med dubbla framdrivningssystem, nämligen bilverkstäderna.

Varför köpa en elbil? Verkar väldigt opraktiskt, timmar att ladda, inte lämplig för långresor, speciellt inte på vintern. Möjligen som andrabil för kortdistans, eller om man bara kör i stan (men då är väl frågan om bil öht?) eller om staten har subventionerat den, men varför i hela friden annars?
Lite troll över dig men jag hugger ändå, du är medveten om att laddtiderna för modernare bilars 10%-80% med snabbladdare ligger ganska långt under timmen? Id.3, Id.4, Enyaq osv. För ett specifikt exempel: Enyaq laddar 10-80% på 35 minuter och det tar dig cirka 35 mil. Faktum är att denna bil förmodligen skulle ladda ännu snabbare 0-70% för att den är laddar ovanligt snabbt vid låg batterinivå.

Laddar du hemma är det en annan femma, men med ytterst lite planering kommer det ju vara grymt ovanligt att man helt laddar ur batterier lagom till att man kommer hem, samtidigt som man direkt måste åka långt igen! Det normala är ju att du har hemmet som basstation och därför håller man laddningen på en nivå man är komfortabel med.

Jag skulle kunna tänka mig en hybrid baserad på den bil jag har idag, då skulle jag kunna köra den lilla stadskörning jag gör på el, och sedan ha 100 mils räckvidd vid långkörningarna. I princip finns den bilen idag, men dels har den bensinmotor (mycket kortare räckvidd), dels stjäl hybridtekniken 20% av bagageutrymmet (lärde jag mig i helgen när jag tittade på en), och sedan har jag ju ingen vettig möjlighet att ladda hemma. Och dessutom är det ju det här med dubbla drivlinor = dubbel service, dubbla saker som kan strula, osv.

Denna tråd får mig att tänka på de som har negativa åsikter om dubbfria däck. De har tycker mycket men har noll erfarenheter.

Jag minns den tiden då batteridrivna skruvdragare oftast bara hade ett batteri. Väldigt irriterande då man fick avbryta jobbet för att ladda. Använde hellre sladdmaskin då.

Idag är det en helt annan femma. Man köper sällan en skruvdragare med endast ett batteri och det är bättre tjong i batterierna. Upplever att man får mkt mer för pengarna också.

Man hoppas ju att utvecklingen blir den samma då det gäller elfordon.

Nu senaste dagarna har det ju åskat rejält i landet både dagtid och nattetid, och elektronik gör man ju säkrast att dra ur när det åskar. Försäkringsbolagen brukar ju också få en hel del skadeärenden efter ett åskväder. Hur är det med elbilar, vågar man ladda när det är risk för åska, eller riskerar hela bilen slås ut vid ett blixtnedslag i närheten?

Jag minns den tiden då batteridrivna skruvdragare oftast bara hade ett batteri. Väldigt irriterande då man fick avbryta jobbet för att ladda. Använde hellre sladdmaskin då.

Idag är det en helt annan femma. Man köper sällan en skruvdragare med endast ett batteri och det är bättre tjong i batterierna. Upplever att man får mkt mer för pengarna också.

Man hoppas ju att utvecklingen blir den samma då det gäller elfordon.
Ett reservbatteri i skuffen?

Förstår inte alls vad fördelen skulle vara, förutom att det ser ballt ut.
Är väl klassisk dålig projektstyrning i stora organisationer? Ena projektet - få bort styrkolumnen och köra helelektriskt är inte färdigt, men det andra, den nya dataspelsratten är det. projekt 2 kör på ändå....

Antagligen mindre risk att skymma instrumenteringen.

Ja man kan ha ratten där man egentligen ska ha den för att sitta rätt och samtidigt se instrumentering och väg.
Nackdelen är såklart om man inte har kort utväxling på styrväxeln så det inte räcker till när armarna möts.
Jag tror även att det i vanlig trafik för gemene man kan bli stressigt att pricka ratten då det ofta körs med en hand.
Det är sådär för att häva en sladd, men det gör väl bilens elektronik ändå åt en i dessa fall.

Jag kommer inte att köpa en bil med sådan ratt. Om inte Tyskarna förbjuder runda rattar som de gjort med dubbäck. I så fall rätar jag mig.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp