[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Antagligen mindre risk att skymma instrumenteringen.
De verkar å andra sidan inte fixat utväxlingen i lägre farter så den verkar väldigt opraktisk när man behöver ta omtag för att vrida ratten så man kan svänga 90 grader i en korsning.

Nu senaste dagarna har det ju åskat rejält i landet både dagtid och nattetid, och elektronik gör man ju säkrast att dra ur när det åskar. Försäkringsbolagen brukar ju också få en hel del skadeärenden efter ett åskväder. Hur är det med elbilar, vågar man ladda när det är risk för åska, eller riskerar hela bilen slås ut vid ett blixtnedslag i närheten?
Får väl svara mig själv. Lite googling visar att de kan skadas allvarligt (även om det finns vissa skydd i laddare och laddkablar), och att man därför inte bör ladda när det är risk för åska.

Får väl svara mig själv. Lite googling visar att de kan skadas allvarligt (även om det finns vissa skydd i laddare och laddkablar), och att man därför inte bör ladda när det är risk för åska.

Det gäller ju allt från en brödrost å andra sidan. Vi kan inte skydda oss helt från det där.

Du får köpa UPS med överspänningsskydd för att köra mellan nät och laddare! Då kanske du får några meter laddat även under strömavbrottet.

är ju lite kul också. Speciellt hur mycket Teslan laddas, Forden är uppenbarligen inte särskilt effektiv.. :-)

är ju lite kul också. Speciellt hur mycket Teslan laddas, Forden är uppenbarligen inte särskilt effektiv.. :-)
Görs samma sak i den här serien:
Liftar lite med en lastbil som drar dem ett antal mil åt rätt håll och den laddningen räcker för att bilen skall nå sitt mål.

Jävlar att ladda in 30kw i lika många kmh. Det är bra motorbroms på den där teslan. (om jag räknade rätt)

Jävlar att ladda in 30kw i lika många kmh. Det är bra motorbroms på den där teslan. (om jag räknade rätt)

Det är faktiskt lite lurigt första gångerna man kör, släpper man gasen så bromsar den direkt. Inget frihjulsrulla ner i rätt fart fram till man ska svänga, man får gasa hela vägen fram.

Det är faktiskt lite lurigt första gångerna man kör, släpper man gasen så bromsar den direkt. Inget frihjulsrulla ner i rätt fart fram till man ska svänga, man får gasa hela vägen fram.
Fast den grejen är väl lite ställbar i någon meny?

Det är säkert möjligt, men då tappar man också tillskottsladdningen. Det var tjejens bil så jag var väl nöjd om jag lyckades få igång radion.
Ja, det är en klar fördel att köra med laddningen som man får. Skönt att köra som en hydrostat tycker jag.
Bra att vid en övergång från bränslebil till eldito kanske?

Det gäller ju allt från en brödrost å andra sidan. Vi kan inte skydda oss helt från det där.
Det som är poängen. En brödrost kan jag ta om blixten slår sönder, en ny kostar ett par hundringar. Bilen är lite dyrare. Lär väl synas på försäkringspremierna så småningom.

Ja, det är en klar fördel att köra med laddningen som man får. Skönt att köra som en hydrostat tycker jag.
Bra att vid en övergång från bränslebil till eldito kanske?

På åtminstone Hyundai Kona, styr man bromsregenereringen med paddlar. Väldigt skönt att kunna växla mellan "surfning" som jag tror det kallas, till kraftig broms i tre steg.

Jag tycker också det var lurigt i början, brukar alltid rulla med motorbroms fram mot stopp men med max regen på så går det inte, blir lätt väldigt ryckigt :-) men det är en vanesak. Och det går att ställa in så att den frirullar helt om man vill.

Det som är poängen. En brödrost kan jag ta om blixten slår sönder, en ny kostar ett par hundringar. Bilen är lite dyrare. Lär väl synas på försäkringspremierna så småningom.
Vad jag vet så har jag bara sett ett fall där en elbil påverkats av ett blixtnedslag och där var det laddaren som påverkades (Tesla Supercharger) så att sladden var låst i bilen, ingen fara med bilen dock. Hittar ingeting mer, vad är det du kollat på? Både laddare och bilar har ju överspänningsskydd.
T ex https://get-green-now.com/are-elect...and-thunderstorms-driving-charging-in-storms/

Vad jag vet så har jag bara sett ett fall där en elbil påverkats av ett blixtnedslag och där var det laddaren som påverkades (Tesla Supercharger) så att sladden var låst i bilen, ingen fara med bilen dock. Hittar ingeting mer, vad är det du kollat på? Både laddare och bilar har ju överspänningsskydd.
T ex https://get-green-now.com/are-elect...and-thunderstorms-driving-charging-in-storms/
”Ingen fara med bilen dock”
Jo, tjena, du får leta lite bättre! De fick bl.a. byta batteriet och massor med elektronik i den.

Lite nojigt att ladda i åskväder givetvis, men när jag åskat sönder saker hemma har det varit saker som är anslutna i två ändar, med både el och t.ex. telefon eller nätverkskabel. Fast nu kan jag inte minnas senast något gick sönder, måste vara 15 år sen.

Det är säkert möjligt, men då tappar man också tillskottsladdningen. Det var tjejens bil så jag var väl nöjd om jag lyckades få igång radion.
Så du måste förbruka energi längre tid för att regenerera energi?

Vad är förlusteffekterna vid frihjulning kontra drivning/laddning?

Min magkänsla säger att regenerering är toppen när bromspedalen används, men frihjula är bättre vid långsam fartminskning. Men jag blir gärna överbevisad.

Min magkänsla säger att regenerering är toppen när bromspedalen används, men frihjula är bättre vid långsam fartminskning. Men jag blir gärna överbevisad.

Min magkänsla och anekdotiska erfarenhet säger också att frihjula är bättre för räckvidden. På Konan går det att frihjula även med regenerering på, men det är ganska svårt.

Regenerering ska ha 60-70% verkningsgrad.

Man hade väl behövt vara mer aktiv med det för att det ska bli bäst, som Hyundai nu om de har en spak för det.
Men i stan tror jag det lönar sig men på landsväg går man back. I stan behöver man knappt röra bromsen alls trots den ofta ryckiga körningen.
Borde finnas statistik på nåt elbilsnödforum kan man tycka. Det är trots allt tyngre att cykla med dynamon till :)

Tror du har helt rätt. Men det är rätt kul att köra med bara gaspedalen. :)

Sen finns det ju tillfällen när det vore praktiskt att regenerera ändå, så att kunna styra med rattpaddlar är nog ingen tokig tanke. Men frågan är hur komplicerat gemene man accepterar att det blir att köra.

• Gilla
Reactions: H.
Tror du har helt rätt. Men det är rätt kul att köra med bara gaspedalen. :)

Sen finns det ju tillfällen när det vore praktiskt att regenerera ändå, så att kunna styra med rattpaddlar är nog ingen tokig tanke. Men frågan är hur komplicerat gemene man accepterar att det blir att köra.

Jag tycker faktiskt att det är lättare att köra med paddlar. Frihjula mot stoppet, sedan "bromsa" med paddlarna.
Det är egentligen bara regenerering på nivå 3 som ger ryckig körning, nivå 2 blir ganska mjuk, ungefär som en vanlig automat.

”Ingen fara med bilen dock”
Jo, tjena, du får leta lite bättre! De fick bl.a. byta batteriet och massor med elektronik i den.
Så slutet var detta: ”

They replaced a lot of stuff, not all of it broken, and sent it to Fremont for testing. So I really don't know exactly what was broken or what went wrong. I think we'll just have to wait for Tesla to release any information on that.” Så vi vet inte vad som faktiskt var trasigt och vad som faktiskt bara byttes för att de ville vara på den säkra sidan eller om de bara ville analysera.

Jag tycker faktiskt att det är lättare att köra med paddlar. Frihjula mot stoppet, sedan "bromsa" med paddlarna.
Det är egentligen bara regenerering på nivå 3 som ger ryckig körning, nivå 2 blir ganska mjuk, ungefär som en vanlig automat.

Borde gå att ha det där på bromspedalen som avgasbroms på en lastbil.
Man bromsar med foten och regenererar och när man trampar mer så går bromsarna in.

Så slutet var detta: ”

They replaced a lot of stuff, not all of it broken, and sent it to Fremont for testing. So I really don't know exactly what was broken or what went wrong. I think we'll just have to wait for Tesla to release any information on that.” Så vi vet inte vad som faktiskt var trasigt och vad som faktiskt bara byttes för att de ville vara på den säkra sidan eller om de bara ville analysera.
Nej, vi vet inte det. Så du hade fel med ditt påstående ”ingen fara med bilen”. Faktum är ju att den var helt obrukbar.

Men skitsamma, jag har fått svar på min fråga då det visat sig att både biltillverkare och försäkringsbolag avråder från laddning när det är risk för åska.

Man bromsar med foten och regenererar och när man trampar mer så går bromsarna in.

Det är så det fungerar, paddlarna styr bara hur aggressivt det är när man släpper gasen

Om jag frihjular, och trycker på bromsen, då regenererar den. Trycker jag hårdare på bromsen går kolvarna in.
Nackdelen med detta är att bromsarna kan "Becka igen" eller vad det kallas. Det löses genom att systemet då och då stänger av regenereringen helt vid bromspedalsbromsning, och motionerar bromsarna.

Edit : släpper gasen ska det ju vara ?

Senast ändrad:
Många bilar har just så nuförtiden. Du har ett B läge på växelväljaren med regenerering och ett D läge för frihjulning. Paddlar verkar försvinna mer och mer.

Det är så det fungerar, paddlarna styr bara hur aggressivt det är när man släpper bromsen.

Om jag frihjular, och trycker på bromsen, då regenererar den. Trycker jag hårdare på bromsen går kolvarna in.
Nackdelen med detta är att bromsarna kan "Becka igen" eller vad det kallas. Det löses genom att systemet då och då stänger av regenereringen helt vid bromspedalsbromsning, och motionerar bromsarna.

Aha.

Ja det är ett problem med bromsar bak på vanliga bilar med. Minst en hård inbromsning per tillfälle man kör är lagom. Fördelen med elektrisk handbroms är att den används, nackdelen är att man inte kan underhålla bromsarna genom att använda den en gång under färd.

Äh bättre familjebil finns inte. Kör hen toyota aygo?
På vilket sätt är den bättre? Vilka bilar jämför du med? Ser alla familjer lika ut? Kör du alltid med familjen i bilen? Är RS6 och Aygo de enda två tänkbara modellerna?

Aha.

Ja det är ett problem med bromsar bak på vanliga bilar med. Minst en hård inbromsning per tillfälle man kör är lagom. Fördelen med elektrisk handbroms är att den används, nackdelen är att man inte kan underhålla bromsarna genom att använda den en gång under färd.
VW har valt trumbroms bak av just denna anledning.

ID4 har också trummor bak, iaf i bakhjulsdrivet utförande. Vet inte hur det är med fyrhjulsdrivna och GTX. Men det känns spontant vettigt.

ID4 har också trummor bak, iaf i bakhjulsdrivet utförande. Vet inte hur det är med fyrhjulsdrivna och GTX. Men det känns spontant vettigt.
Audi q4 etron har det, id4 och enyaq med, kanske inte konstigt då det typ är samma bil

På vilket sätt är den bättre? Vilka bilar jämför du med? Ser alla familjer lika ut? Kör du alltid med familjen i bilen? Är RS6 och Aygo de enda två tänkbara modellerna?
Det enda aygon vinner på är att fickparkera i länder runt medelhavet.

Enpedalskörning är oslagbart när man vant sig, tar en timme eller så. Sen så spelar inte inställningen för regenerering nån roll för förbrukningen, ni tänker fortfarande old school att en pedal är bränslekran och den andra konverterar kinetisk energi till värme. Regenerering funkar lika bra när det triggas av bromspedalen som av att man lättar gasen. Det enda som slösar el är att bromsa så hårt så att bromsen måste gå in.

Enpedalskörning är oslagbart när man vant sig, tar en timme eller så. Sen så spelar inte inställningen för regenerering nån roll för förbrukningen, ni tänker fortfarande old school att en pedal är bränslekran och den andra konverterar kinetisk energi till värme. Regenerering funkar lika bra när det triggas av bromspedalen som av att man lättar gasen. Det enda som slösar el är att bromsa så hårt så att bromsen måste gå in.

Ja tänkte ändå att man borde kunna integrera bromspedalen i gaspedalen så att man petar upp pedalen för att bromsa och så det vanliga trycker nedåt för att gasa.
Det kanske kommer...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp