Tour de France 2021

Tour de France 2021
Jag försvarar inte hennes dumhet på något sätt.
Men hon står ganska stilla i vägkanten och håller ut sin skylt.
Nja, som jag uppfattar det står hon med pappskivan parallellt med vägbanan för att när kamera-MCn passerar vrida med och vinkla ut ”skylten”. Inte en chans för Tony Martin (eller bakomvarande) att hinna uppfatta faran innan det smäller.

Vid andra kraschen så klarade dom ju av att vurpa utan hjälp,
men det hjälpte ju inte åskådaren som blev helt manglad
trots att han stod ett par meter vid sidan.

Ja, det är mot slutet av etappen när utbtytaren är på väg att hämtas in där flera lag vill vara framme och kontrollera så att det inte blir en kontraattack med en farlig(are) grupp. Att det vurpas i det fallet är ingen utomståendes fel och tyvärr en del av sporten. Att man som åskådare stället sig längs med sträckor där på smala vägar där farten är 40-50 kph är dock svårt att förstå (lite som att inte placera sig i ytterkurvor på grusrallyn).

Ska man vara kritisk borde det vara mot arrangören ASO - det blir ju alltid totalt kaos första linjeetappen om den inte föregåtts av en prolog eftersom alla känner lukten av den gula tröjan. Att då köra kringelkrokar på extra smala vägar när både lag med GC-ambitioner och etappjägare vill ligga längst fram är väl sådär listigt.

Tour de France 2021
Han såg den, men borde sett den tidigare och då borde han hunnit bromsa! Han har väl skivbromsar!
Det hjälper ju inte att panikbromsa, det blir ju krasch iaf då när alla bakomvarande kör in i eller ska väja för honom. Nä, det är solklart att det är åskådaren som skapar situationen med sitt riskabla beteende.

Tour de France 2021
Nja, som jag uppfattar det står hon med pappskivan parallellt med vägbanan för att när kamera-MCn passerar vrida med och vinkla ut ”skylten”. Inte en chans för Tony Martin (eller bakomvarande) att hinna uppfatta faran innan det smäller.

Ja, det är mot slutet av etappen när utbtytaren är på väg att hämtas in där flera lag vill vara framme och kontrollera så att det inte blir en kontraattack med en farlig(are) grupp. Att det vurpas i det fallet är ingen utomståendes fel och tyvärr en del av sporten. Att man som åskådare stället sig längs med sträckor där på smala vägar där farten är 40-50 kph är dock svårt att förstå (lite som att inte placera sig i ytterkurvor på grusrallyn).

Ska man vara kritisk borde det vara mot arrangören ASO - det blir ju alltid totalt kaos första linjeetappen om den inte föregåtts av en prolog eftersom alla känner lukten av den gula tröjan. Att då köra kringelkrokar på extra smala vägar när både lag med GC-ambitioner och etappjägare vill ligga längst fram är väl sådär listigt.

Incidenter med åskådare är tyvärr också "en del av sporten".
Om man skulle fråga deltagarna i dessa större lopp,
vill ni köra loppen helt säkert utan publik,
eller med publik med riskerna det innebär.
Vad tror ni svaret skulle bli?

Men som sagt, jag försvarar inte (eller gör jag det? ) dumheten hon gör för att få igenom
sin hälsning till mormor o morfar.
Riktigt olyckligt blev det!

Tour de France 2021
Det hjälper ju inte att panikbromsa, det blir ju krasch iaf då när alla bakomvarande kör in i eller ska väja för honom. Nä, det är solklart att det är åskådaren som skapar situationen med sitt riskabla beteende

Och vad tror du följderna blir om en cyklist längst fram helt plötsligt bromsar kraftigt mitt ute på raka vägen? Den typen av manövrar är inte uppskattade av de bakom och det av goda skäl.

Om han ropat och inte panikbromsat utan bromsat "lagom".
Visst är det åskådaren som skapar situationen! Inget snack om saken!
Men jag vill påstå att även cyklisterna har ett visst ansvar.
Jag misstänker att alla pengar som strömmar in beror mycket på just detta intresse som
Touren ger pga publikmassorna mm. Tror inte Borås runt hade dragit in lika mkt pengar
även om storfräsarna hade varit med!

Tour de France 2021
Jag misstänker att alla pengar som strömmar in beror mycket på just detta intresse som
Touren ger pga publikmassorna mm. Tror inte Borås runt hade dragit in lika mkt pengar

Han sa i intervjun nu i början av dagens etapp att han såg henne men att hon vände sig och skylten ut i vägen i sista sekunden. Om han bromsar händer samma sak som redan hände, om han väjer höger så riskerar han att sänka en hel massa åskådare och om han väjer vänster så kommer nog ännu fler krascha än vad som hände. Det finns liksom inget han hade kunnat göra som var rätt. Den enda som hade kunnat ändra utfallet här till det bättre är ju åskådaren med skylten.

Tour de France 2021
Jag Tycker annars det var lite klent av Tony att vika ner sig av en pappskiva.
Vore ju bättre att bara lägga in en rejäl axeltackling så tjejen landat ute på åkern istl för att kasta sig i marken framför alla andra . Stäm Tony istl ...

Tour de France 2021
Ska bli intressant isf hur cyklister gör när de står folkmassor framför de när de klättrar i bergen! Ska de stanna eller som nu, anta att de stiger bakåt o släpper fram cyklister.

Tour de France 2021
Han sa i intervjun nu i början av dagens etapp att han såg henne men att hon vände sig och skylten ut i vägen i sista sekunden. Om han bromsar händer samma sak som redan hände, om han väjer höger så riskerar han att sänka en hel massa åskådare och om han väjer vänster så kommer nog ännu fler krascha än vad som hände. Det finns liksom inget han hade kunnat göra som var rätt. Den enda som hade kunnat ändra utfallet här till det bättre är ju åskådaren med skylten.

Vad jag vill ha sagt:
-Publiken måste vara skärpta, men dom finns där!
-Cyklisterna måste vara skärpta, för publiken finns där!
-Utan cyklister, inget TdF
-Utan publik, inget TdF

Tour de France 2021
Problemet är att det finns inget lagom bromsande som gör att vurpan inte sker. När de ligger så där tätt finns inte marginaler för den typen av ”störningar”.

Tour de France 2021
Vad jag vill ha sagt:
-Publiken måste vara skärpta, men dom finns där!
-Cyklisterna måste vara skärpta, för publiken finns där!
-Utan cyklister, inget TdF
-Utan publik, inget TdF
Publiken ska inte stå och fladdra med skyltar. Det är bara idioti och ytterligt respektlöst mot cyklisterna att helt i onödan utsätta dem för risk för kroppsskada. Om hon vill säg hej till sina äldre släktingar finns rimliga sätt att göra det på.

Och det är ingen som säger att publiken inte ska vara ute och titta. Går utmärkt att göra det utan att utsätta cyklisterna för onödiga risker.

Tour de France 2021
Publiken ska inte stå och fladdra med skyltar. Det är bara idioti och ytterligt respektlöst mot cyklisterna att helt i onödan utsätta dem för risk för kroppsskada. Om hon vill säg hej till sina äldre släktingar finns rimliga sätt att göra det på.

Och det är ingen som säger att publiken inte ska vara ute och titta. Går utmärkt att göra det utan att utsätta cyklisterna för onödiga risker.

Men likväl en del av TdF, att vifta med skyltar o springa med vildsvin mm.
Tror att det gör en stor del av touren som inbringar massor av pengar som
lagen har nytta av resten av året.

Tour de France 2021
Jag anser att det går utmärkt att heja och skapa bra stämning utan att uppföra sig korkat. Jag har svårt att tro att detta skulle minska tourens budget. Skulle det finnas sponsorer som tycker det är bra med människor som fäller cyklister via idiotiskt uppförande? Om inte så har jag svårt att se varför budgeten skulle minska för att människor uppför sig. Och, nej, jag argumenterar absolut inte för att eliminera publiken. Det vore förmodligen väldigt svårt och dessutom väldigt oönskvärt.

Och skulle jag vilja se människor som gör korkade saker med tillhörande risk för personskada kan jag titta på Jackass eller ngn efterföljare. Misstänker att youtube skulle kunna hålla mig sysselsatt många timmar om hade det intresset, vilket jag inte har.

Tour de France 2021
Jag anser att det går utmärkt att heja och skapa bra stämning utan att uppföra sig korkat. Jag har svårt att tro att detta skulle minska tourens budget. Skulle det finnas sponsorer som tycker det är bra med människor som fäller cyklister via idiotiskt uppförande? Om inte så har jag svårt att se varför budgeten skulle minska för att människor uppför sig. Och, nej, jag argumenterar absolut inte för att eliminera publiken. Det vore förmodligen väldigt svårt och dessutom väldigt oönskvärt.

Och skulle jag vilja se människor som gör korkade saker med tillhörande risk för personskada kan jag titta på Jackass eller ngn efterföljare. Misstänker att youtube skulle kunna hålla mig sysselsatt många timmar om hade det intresset, vilket jag inte har.

Jag förstår precis hur du tänker, men TdF är så mkt mer än en cykeltävling.
Det är en show som lockar så många fler än bara cykelentusiaster.
Är väl om jag minns rätt ett av de allra största TV evenamangen som drar mest publik.
Där finns pengarna. Och pengarna styr! Så är det bara!
Dessa skulle absolut inte tittat om publiken bara satt stilla med händerna i knät.

Men läs mej rätt, jag gillar inte dumskallar jag heller.

Tour de France 2021
Och jag tror att det skulle gå alldeles utmärkt att behålla det som ett evenemang som lockar fler än cykelentusiasterna utan idioterna. Det är trots allt ganska få idioter och jag har faktiskt svårt att tro att människor sitter och tittar primärt för att se några ärthjärnor ev. dyka upp någon gång under etappen. Om det vore fallet kan väl ASO sätta upp en bur någonstans längs rutten och stoppa in några idioter som skadar varandra!?

Tour de France 2021

Redan i en boklåda nära dig!

D02DFEBF-009F-4F69-9C35-E22678663730.jpeg

Tour de France 2021
Ibland undrar jag vilken smärtgräns som internationella cykelförbundet har gällande krascher innan de tvingas vidta någon åtgärd. ;-) (eller vilka nu det är som bestämmer)

Annars kanske det är som för viss motorsport, att faran på sitt bisarra sätt lockar mer publik och gör folk mera nyfikna.

Men kanske krävs ett dödsfall i Touren eller Girot eller så först, vet ej? Var någon ovan som uppmärksammade skivbroms som kan skada halsen, typ som en skridskoskena, det kan ju bli spektakulärt minst sagt, jösses.
cyrille_lemoine-jpg.497686

Tour de France 2021
Ibland undrar jag vilken smärtgräns som internationella cykelförbundet har gällande krascher innan de tvingas vidta någon åtgärd. ;-) (eller vilka nu det är som bestämmer)

Annars kanske det är som för viss motorsport, att faran på sitt bisarra sätt lockar mer publik och gör folk mera nyfikna.

Men kanske krävs ett dödsfall i Touren eller Girot eller så först, vet ej?

Faran har absolut sin del i all sport som inkluderar fart.

Tillbaka
Topp