[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja tänkte ändå att man borde kunna integrera bromspedalen i gaspedalen så att man petar upp pedalen för att bromsa och så det vanliga trycker nedåt för att gasa.
Det kanske kommer...
Framtiden är här, så länge man inte måste köra oljeeldad bongotrumma...

De som kör oljeeldat behöver inte känna sig tvingade heller.
Nu är det inte mycket motorkaraktär i en symaskin och när Porsche ändå utvecklar bränsle ur hö så kan man fortsätta med att njuta av tysk-tillverkade riktiga maskiner på ett helt miljömässigt sätt.

För allt är ändå inte helt bra med el-drivet det var som när Etanolen kom för 10-15 år sedan som idag knappt nämns eller används?

Alla är olika ?
Själv tycker jag att det är skönt att köra symaskin, och slippa "motorkaraktär". Man bara sveps iväg ?

• Gilla
Reactions: .A.
när Porsche ändå utvecklar bränsle ur hö så kan man fortsätta med att njuta av tysk-tillverkade riktiga maskiner på ett helt miljömässigt sätt.

Så du menar att det inte är några som helst gifter som släpps ut från ett avgasrör när man kör med biobränslen?

Ja tänkte ändå att man borde kunna integrera bromspedalen i gaspedalen så att man petar upp pedalen för att bromsa och så det vanliga trycker nedåt för att gasa.
Det kanske kommer...
Har dessutom för mig att jag läst nånstans om att samma idé patenterades för typ 100 år sen. Får väl se när tiden är mogen för detta med andra ord!

Nästan alla andra färdmedel har ju handreglage för fart(mc, flygplan,tåg, båtar helikopter mm)

Dont fix whats not broken.
En rund ratt är en genialisk uppfinning när det gäller vanliga bilar.

Du måste köra brutalt mycket (beror väldigt mycket på hur många år du tänkt att behålla bilen) innan den högre inköpskostnaden äts upp av bensinkostnaden.
Du får spekulera på egen hand vad andrahandsvärdet på respektive bil landar på vid eventuell försäljning.
Kalkylen för mig mellan att byta till en 3år gamal dieselpassat för ca 300´ och en ny ID4 för 650´var till fördel elbilen trots det dubbla priset.
Men det hänger på att jag laddar fritt för 300:-/månad via min parkering här hemma och kör 3-4000mil om året.

Och skall vi hårdra det så är inte 2012 passaten särskiljt mycket billigare / mil trots att den är betald sedan länge.?

Kalkylen för mig mellan att byta till en 3år gamal dieselpassat för ca 300´ och en ny ID4 för 650´var till fördel elbilen trots det dubbla priset.
Men det hänger på att jag laddar fritt för 300:-/månad via min parkering här hemma och kör 3-4000mil om året.

Och skall vi hårdra det så är inte 2012 passaten särskiljt mycket billigare / mil trots att den är betald sedan länge.?
Bygger den kalkylen på att andrahandsvärdet skulle vara högre på id4 då oxå eller räknar du med att köra in 350k bara i billigare ägande för drift?

tycker andrahandsvärdemotivering är svårt då det dels bygger på att man byter ofta, om man inte byter ofta, hur populär är gen1 elbil om säg 10 år, dels så är det ju visserligen sant att totalt måste det räknas in, men lite frågande hur det påverkar de månatliga utläggen på bil. I mitt fall skulle jag ju behöva låna 300k gentemot den bil jag nu har utan några lån, visst skulle jag få igen en del vid försäljning, (förutsatt att jag vill byta hyffsat fort), men det är ju något jag får där o då, inte under ägandet, lite som en lägenhet, spelar ingen roll att den är värd 10 miljoner om man inte har råd med hyra o mat, den är värd 0 tills man säljer den och då har man den ju inte. Och känns ändå som man måste köra mycket för att köra in. Men det är ju min åsikt. Har man ändå tänkt köpa en bil i 600k klassen o jämför fosil mot batteri, då är det ju en annan femma.

Senast ändrad:
Vänta, va? En dieselpassat kostar inte (nödvändigtvis) 300 ens om den är 1 år gammal, eller menade du nypris nu
?

Bygger den kalkylen på att andrahandsvärdet skulle vara högre på id4 då oxå eller räknar du med att köra in 350k bara i billigare ägande för drift?

tycker andrahandsvärdemotivering är svårt då det dels bygger på att man byter ofta, dela bygger på att om man inte byter ofta, hur populär är gen1 elbil om säg 10 år, dela så är det ju visserligen sant att totalt måste det räknas in, men lite frågande hur det påverkar de månatliga utläggen på bil. I mitt fall skulle jag ju behöva låna 300k gentemot den bil jag nu har utan några lån, visst skulle jag få igen en del vid försäljning, (förutsatt att jag vill byta hyffsat fort), men känns ändå som man måste köra mycket för att köra in. Men det är ju min åsikt. Har man ändå tänkt köpa en bil i 600k klassen o jämför fosil mot batteri, då är det ju en annan femma.
Då båda bilarna skulle finansieras via leasing så då är restvärdet det enda man kan räkna efter.

Och jag tänkte nog behålla bilen mer än de där 3 åren, antingen genom att köpa ut eller fortsätta leasa likt jag gjort med den jag har idag.

Hur man än räknar är det skitdyrt med bil så den tröskeln måste man bara ignorera :-)

Man måste också lyfta in att efter 6 månader sjunker månadskostnaden med 2300:- när staten gör sin avbetalning på bilen, den är faktiskt en förutsättning för att dessa bilar skall vara konkurrenskraftiga idag.

Vänta, va? En dieselpassat kostar inte (nödvändigtvis) 300 ens om den är 1 år gammal, eller menade du nypris nu
?
Hittade någon 2018 passat med vettig utrustning för 265-270 isch...
Men man skall ju köra runt i liket också och då vill iaf jag ha lite utrustning värt namnet...

Och då är Passaten fan ingen billig bil.

Då båda bilarna skulle finansieras via leasing så då är restvärdet det enda man kan räkna efter.

Och jag tänkte nog behålla bilen mer än de där 3 åren, antingen genom att köpa ut eller fortsätta leasa likt jag gjort med den jag har idag.

Hur man än räknar är det skitdyrt med bil så den tröskeln måste man bara ignorera :-)

Man måste också lyfta in att efter 6 månader sjunker månadskostnaden med 2300:- när staten gör sin avbetalning på bilen, den är faktiskt en förutsättning för att dessa bilar skall vara konkurrenskraftiga idag.
Med leasing är det väll en annan femma.

691D1B22-891C-4C6A-9C39-2A2BFE148790.png

Hoppas att det är max en månad på månadsbetalningen av den där bilen.

Hittade någon 2018 passat med vettig utrustning för 265-270 isch...
Men man skall ju köra runt i liket också och då vill iaf jag ha lite utrustning värt namnet...

Och då är Passaten fan ingen billig bil.
Tja, jag är ju en sådan som 100% skiter i utrustning så jag köpte en drygt 1 år gammal för 270k men det var 2017. 4WD och automat var det enda jag brydde mig om.

Tja, jag är ju en sådan som 100% skiter i utrustning så jag köpte en drygt 1 år gammal för 270k men det var 2017. 4WD och automat var det enda jag brydde mig om.
Det har hänt extremt mycket sedan 2017, du kan inte jämför det. Dels har en ny blivit dyrare och sedan har begagnatpriser gått upp så mycket som 30% bara sedan början av 2020.

Speciellt på bilar som är så gamla så att de har "gamla" skatten. Det är ett stort problem att det är så oförutsägbart att äga bil.

Ja hämtade en en bil på midsommar som vi behövde ladda batteriet på för att starta.
Ett kap om en fyrsiffrig köpes summa som jag ska få på bana till slut.
W201 - en av de mest driftsäkraste bilar tillverkade på den här planeten och en skitrolig bil med bara smärre sportigare förändringar.

processed.jpeg
processed (1).jpeg

Fick halvlångkört tantens nya E-boxxer igår för första gången, 80 mil motorväg på 0,75 imponerar inte direkt i min bok. Många fina bilder som visar hur den laddar batteriet och stoppar in el hela tiden får man såklart. Passande låt att lyssna på medans man kör
Alltid nåt som tutar eller blinkar.

Min i40 brukar göra samma resa på ~0,45.

Fick halvlångkört tantens nya E-boxxer igår för första gången, 80 mil motorväg på 0,75 imponerar inte direkt i min bok. Många fina bilder som visar hur den laddar batteriet och stoppar in el hela tiden får man såklart. Passande låt att lyssna på medans man kör
Alltid nåt som tutar eller blinkar.

Min i40 brukar göra samma resa på ~0,45.
Låter kasst. Men varför ladda när du kör? Dyraste elen du kan hitta ju.

Ja hämtade en en bil på midsommar som vi behövde ladda batteriet på för att starta.
Ett kap om en fyrsiffrig köpes summa som jag ska få på bana till slut.
W201 - en av de mest driftsäkraste bilar tillverkade på den här planeten och en skitrolig bil med bara smärre sportigare förändringar.

Visa bilaga 497907Visa bilaga 497908

Tack för de där två likesen vänner för jag brukar bli så hånad för de här tyska plåtlådorna. Hah! Revenge.

Har aldrig hört någon säga något positivt om Subarus mildhybrider :-) har ju alltid gillat deras bilar förut men n har jag gett upp.

Jag tror att mildhybrider bara finns där för marketing BS.

Efter semestern sätter för övrigt min påverkanskampanj mot finansministern i hemmet igång. Hon verkar ha accepterat att minst en bil behöver förnyas och kommit till laddhybrid i sinnet, men tycker att steget till hel-el är för stort. Vi får väl se var det slutar efter lite provkörningar och skarpa offerter...

11% bränsle sparas enligt Subaru själva. Man får nog köra rätt långt innan man går med vinst bara för produktionen. Spel för Gallerian.

Den här är ju bensinare, en enormt trött 150 hästare.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp