[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag tror att mildhybrider bara finns där för marketing BS.

Efter semestern sätter för övrigt min påverkanskampanj mot finansministern i hemmet igång. Hon verkar ha accepterat att minst en bil behöver förnyas och kommit till laddhybrid i sinnet, men tycker att steget till hel-el är för stort. Vi får väl se var det slutar efter lite provkörningar och skarpa offerter...

Jag vet i fan om jag köpt en faktiskt. Tryggheten att bli av med skrotet efter tre år med leasing hade varit värt nån krona i månaden för mig.

Jag behöver ladda batteriet i min GMC van efter varje körning. Betyder det att jag har en laddhybrid? ?
DSC_3320.JPG

Tja, jag är ju en sådan som 100% skiter i utrustning så jag köpte en drygt 1 år gammal för 270k men det var 2017. 4WD och automat var det enda jag brydde mig om.
Hänt en del sedan dess.
Vill du ha en 1år gamal passat så går det att få loss någon snikutrustad dieselvariant för 300-310', med lite utrustning så hamnar man närmre 350'

Och då får man snällt pynta 10' om året i skatt för att dessa tydligen aktivt dödar små söta sälar när man kör dem :sneaky:

Dessutom har man kvar samma sopparäkning likt förr, så det blir ingen billig bil att köra direkt

Jag har alltid gillat Mercedes 190. Otroligt väldesignad bil! Sanslöst tidlös.
Ja, en 2.3-16 (senare 2.5-16) var lite av en drömbil när man dreglade över Teknikens värld som tonåring. De kändes lite roligare än farsans Volvos och morfars W123 300D...

En Fast & Furious-Merca ?
Körde mycket W124 några år när jag extraknäckade i taxibranschen. Solida bilar men jag gillade inte sätena som verkade mer avpassade för korpulenta tyska farbröder.

/Johan

Mkt cool, även om jag kanske föredrar min 190:a lite mer stilren :-)

En Fast & Furious-Merca ?
Körde mycket W124 några år när jag extraknäckade i taxibranschen. Solida bilar men jag gillade inte sätena som verkade mer avpassade för korpulenta tyska farbröder.

/Johan

Tyvärr var motorhuset sprucket av övervärme från turbo o komp-matad 6a så jag släppte henne.

Då var det inte igår som du körde Taxi alltså, såvida du inte körde i Dubai nu.

Utter, du har sagt att du jobbar med elbilar, men inte exakt vad. Har du kopplingar till Tesla? Rent av anställd t.o.m.?

Utter, du har sagt att du jobbar med elbilar, men inte exakt vad. Har du kopplingar till Tesla? Rent av anställd t.o.m.?
Min gissning är anställd hos representant för några av de stora märkena och med en ledning som insett vart det är på väg och vilka krav om kunskap som ställs på personalen nu och sen.

Har jobbat där tidigare, men nu börjar det bli ett antal år sedan. Jobbar nu på en av de mer etablerade koncernerna.

Har läst tråden men....
Inget svar eller förlag på laddbar bil som får dra 2200kg för det får väll XC70 och 100-150kg på taket?

Tesla MX får dra 2250 kg. Men då kan du inte ha B-kort. Den kan inte ha något alls på taket pga sina korkade bakdörrar.

150 kg på taket, vilken personbil oavsett drivmedel får ha det?

Har läst tråden men....
Inget svar eller förlag på laddbar bil som får dra 2200kg för det får väll XC70 och 100-150kg på taket?
V90 Recharge får dra 2100. På taket tror jag ingen får/vill ha mer än dom 100kg som Xc70 får ha. Ska det vara helt på el och dra över 2ton så blir det något i stil med F-150 Lightning.
Jag har också en XC70 som jag funderar på alternativ till, sista årsmodellen med VEA-motorn. V90 står inte med på listan (ännu)

Funderar på en 80x. Måste vara bästa alternativet nu för en familj med tre ungar i klassen 600K . Sen är det audi eller MB men då får man punga ut minst 800K

Håller med att det ser så ut. Lite nyfiken på att jämföra med id4 och Q4 ändå.

Vågar du avslöja hur det var att arbeta på T?
Vet inte vad du vill veta, men tror inte att det är så spännande att höra om. Sen ska jag ärligt säga att jag inte har stenkoll på vad mitt kontrakt säger gällande det.
Korta dragningen; bra med otroliga möjligheter, men givetvis som med alla ”start-ups”, lite ”scrappy”. Man gjorde mycket med lite.

Vet inte vad du vill veta, men tror inte att det är så spännande att höra om. Sen ska jag ärligt säga att jag inte har stenkoll på vad mitt kontrakt säger gällande det.
Korta dragningen; bra med otroliga möjligheter, men givetvis som med alla ”start-ups”, lite ”scrappy”. Man gjorde mycket med lite.
Det där hade Expressen lyckats göra löpsedlar och en helgbilaga av om de ville. ?

Så här ungefär (angående "scrappy")?
tesla-model-y-owners-find-fake-wood-used-in-cooling-system.jpg

Så här ungefär (angående "scrappy")?
tesla-model-y-owners-find-fake-wood-used-in-cooling-system.jpg
Nej, inte direkt det jag menade. Min erfarenhet är att du kan hitta konstiga lösningar och saknade delar på alla märken. Hellre en bil skeppad som går att lösa i efterhand än att den hänger kvar på bandet.

Mera "ordnung" nu kanske? :-)

Jag är förvånad över att ingen annan bygger riktigt laddnätverk, det är ju den stora fördelen med T idag skulle jag säga. Körde lite halvlång resa rund midsommar men inte ens 1/4 upptaget där jag var. Den enda laddningen jag halvtänkte göra utanför nätverket var dock upptagen. Där fanns bara ett CCS-uttag.

Jag är förvånad över att ingen annan bygger riktigt laddnätverk, det är ju den stora fördelen med T idag skulle jag säga. Körde lite halvlång resa rund midsommar men inte ens 1/4 upptaget där jag var. Den enda laddningen jag halvtänkte göra utanför nätverket var dock upptagen. Där fanns bara ett CCS-uttag
Egentligen är det vansinnigt att biltillverkare ens ska behöva fundera på att bygga (proprietära) laddnätverk. Teslor här, folkvagnar där, Volvos på något annat ställe etc. Vore bättre med en öppen infrastruktur som alla kunde använda. Men med det sagt så är ju Tesla de enda som är i "transportbranschen", alla andra tillverkar bara bilar. Testa är de som har förstått att finns det ingen laddinfrastruktur då säljs det inga elbilar...

Ja, vi har nog varit inne på det tidigare här i tråden. Det är vansinne i ett större perspektiv. Hela laddträsket känns lätt hopplöst med alla taggar, appar och grejer.

Det dumma är ju att samarbetet är rätt dåligt på laddfronten

Det är inte heller speciellt lovande när man sätter en orimlig taxa motsvarande bensin/diesel och sedan säger att man får rabatt om man har "rätt" bil. Standarden för pris sätts ändå och då är det framtaget med bidrag/EU-pengar. Skulle varit så simpelt och lågt satt som möjligt för att möta så mycket behov som möjligt. Nu blir det starten på karteller där den enda acceptabla är Teslas då de skapat sin med annat syfte.

Helt otroligt att denna tråd är tillräckligt urballad för att hållas vid liv, men inte ballat ut så mycket att den blivit låst...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp