Sadelväska till landsvägscykel

Kedjebrytare är bra att ha. Jag har inte behövt använde det på min egna cykel ute på vägarna än, men däremot har jag stannat och hjälpt strandade cyklister som inte hade med sig rätt utrustning. Det är skrämmande hur ofta folk inte har med sig rätt grejer.

Jag kör med detta multiverktyg som förutom den kompakta storleken och minimala vikten (92g) har allt jag behöver i verktygsväg (inkl. kedjebrytare): https://www.topeak.com/global/en/products/75-Mini-Tools/1160-ninja-16+

När man kört av kedjan o behöver anpassa den för att använda ett kedjelås eller nita om den.
Ok, det kan jag förstå. Man är alltså körd om man som jag kör med 12-delad Campa, eftersom det inte finns snabblås som funkar och dessutom måste ha en kedjebrytare med "peening anvil" som är Campa-kompatibelt.

Ok, det kan jag förstå. Man är alltså körd om man som jag kör med 12-delad Campa, eftersom det inte finns snabblås som funkar och dessutom måste ha en kedjebrytare med "peening anvil" som är Campa-kompatibelt.
Antagligen, tyvärr. Eller så kör man bara på och räknar med att klara sig utan. Jag har trots allt kört några tusen mil landsväg under åren och aldrig behövt en. Ser till att ha ordning på cykeln med fräsch drivlina och att allt sitter fast. Men visst Murphys lag kommer bita mig en vacker, eller mer troligt regnig, dag. Det är därför jag packar så där minimalt på mina landsvägsturer i _närområdet_, ska jag ut på längre turer eller utan möjlighet till support kan det hända att jag plockar med mer välutrustade verktyg kanske. För mig är ett kedjebrott statiskt sett mer osannolikt än att railsen på sadeln ska ge upp, att jag ska paja ett hjul helt, rambrott, bakväxelhaveri osv. Jag kan leva med att inte vara förberedd på allt på mina turer i _närområdet_. Men där får man tycka olika förstås.

KNC kedjelås åker jag runt med och det påstås funka även på Campa, https://r2-bike.com/KMC-Chain-Lock-12-speed-Missing-Link-12-NR-Ti-N-gold.
Om man inte brutalväxlar kan man nog ta sig hem utan att platta till kedjeniten .Har funkat för mig på 5-11 delat.
Tack, jag läste på lite nu och som du säger ska KMCs lås funka i nödfall, och SRAM Eagle ska visst funka så pass bra att vissa kör det permanent. Får väl ha med mig ett sådant och ett separat kompatibelt (tungt) kedjeverktyg på kritiska långturer.

Överrörsväska - lika praktisk som ful. Jag har en gammal nästan oanvänd liggande hemma. Kan bara inte förmå mig själv att använda den. (Skumt mtp att man inte är särskilt pk för övrigt.) FYI.

Undrar vad som är värst. Att köra landsväg med sadelväska eller att fota cykeln från fel håll?
Att leka att man inte endast är en tävlingscyklist utan ett proffs och träna i tävlingströja och utrusta cykeln som om det vore tävling borde vara det värsta.
Trots att även TdF-vinnare tränar på cyklar med sadelväska
SaddleBag_ChrisFroome.jpg

Verkar jobbigt att behöva lossa den från sadeln varje gång man ska öppna den.

Gå då tillbaka till den Rose/Extreme (som mina heter) jag föreslog tidigare. Dels är det bara att öppna blixtlåset vid behov, dels sitter de med ett snäpplås i en liten hållare som monteras på sadelrälsen (och ett kardborrband runt sadelstolpen för ytterligare stadga)

Att leka att man inte endast är en tävlingscyklist utan ett proffs och träna i tävlingströja och utrusta cykeln som om det vore tävling borde vara det värsta.
Trots att även TdF-vinnare tränar på cyklar med sadelväska
Visa bilaga 499246
Äh, jag brukade dissa sånt också, skitfånigt med teamkläder för folk utanför stallet, men om det får människor att ge sig ut på cykeln aningen mer än i andra kläder, kör i vind.

Äh, jag brukade dissa sånt också, skitfånigt med teamkläder för folk utanför stallet, men om det får människor att ge sig ut på cykeln aningen mer än i andra kläder, kör i vind.
Visst är det så
Men oavsett vilka kläder, vilken flaskstrl och/eller sadelväska du har så finns det ju ingen anledning till att "stilpolisa" andra för deras val.

Visst är det så
Men oavsett vilka kläder, vilken flaskstrl och/eller sadelväska du har så finns det ju ingen anledning till att "stilpolisa" andra för deras val.
Nej, men vissa kombinationer sticker lite.... Aeroram och stor styrväska
Nu fick jag hem den. Trots sitt billiga pris så känns den rejäl och det sitter väldigt tight?Visa bilaga 499641
Snygg sadel! Och väskan passar ju bra. Hur mycket rymmer den,

Denna lösning på multitool kan jag rekommendera om man vill ha nånting lätt och med bra ergonomi. Kedjebrytaren är en reservdel från ett lezyne-multitool. Tycker man det är B att ha allt i en påse finns det flera produktifierade bits-baserade multiverktyg, den stora fördelen att man själv kan välja exakt de bits cykeln behöver, och att det ofta är enklare att komma åt bultar skruvar på konstiga ställen om man inte behöver ha en stor multitool-klump i handen. Nackdelen är att det är en massa lösa delar man kan slarva bort, så det är inte för alla, men svårt att slå i fråga om låg vikt och lågt utrymmeskrav.

Man behöver en adapter från 5mm hexnyckel till bit, den runda cylindern i påsen. PB Swiss 470M heter den och går köpa löst om man letar lite:

Lös lezyne-kedjebrytare kan man köpa exemplevis här så slipper man köpa ett helt multitool och slakta det: https://www.lezynestore.com/multitools/

Bilagor

• signal-2021-05-31-144930.jpeg
    signal-2021-05-31-144930.jpeg
    121.7 KB · Besök: 146
Senast ändrad:
Nej, men vissa kombinationer sticker lite.... Aeroram och stor styrväska

Snygg sadel! Och väskan passar ju bra. Hur mycket rymmer den,
Tack! Väskan är på 0,5 liter. Får lätt plats med slang, multitool, däckavtagare, stripes. Får dock inte plats med min minipump men ska ändå köpa en kolsyrepump och den kommer få plats. Funderar på att skaffa ett nytt multitool också.

Bilagor

• 20210707_155217.jpg
    20210707_155217.jpg
    456 KB · Besök: 189
Snyggt! Stilrent och minimalistiskt.

En minipump + extra lagningslappar är bra att ha som nödlösning. Pumpen går att fästa på ramen om den inte får plats i väskan. Tubolito-slangar kanske kan vara ett alternativ om du behöver mer plats i väskan? De tar oerhört mycket mindre plats jämfört med traditionella slangar.

Jag har provat flera olika väskor. Det som börjat bli poppis nu (igen) på senare tid har jag sett är såna tool wrap, seat roll, burrito eller vad tillverkaren vill kalla det, Silca har en svindyr med boa dial.

Till gruscykeln har jag slutat använda sadelväskor med dragkedja för de blir sönderfrätta av grus och gegg på typ en säsong, där tycker jag rolltop bag som wolftooth b-rad, pack2ride minima eller outer shell rolltop är bra. Dels håller de bra, och dels är de flexibla i storleken så man kan rulla ut den lite och slänga in bilnyckel, eller regnjacka om man tar en lite större modell. Men typ exakt tvärtemot vad trådstartaren frågade efter...

Till landsvägscykeln kör jag mer kompakt och där har jag kört med lizard skin cache, den är välsydd, rätt snygg på och finns i tre storlekar. Lezyne har liknande väskor. En annan favorit som är mer lättviktigt är Vaude Race Light. Hade jag köpt nåt nytt just idag skulle jag nog kika lite närmare på tool wraps, men kanske ändå välja nåt med dragkedja i slutänden.

Jag tycker inte om att ha pump på ramen så jag har sökt efter extra korta pumpar som ryms i sadelväskan. De har typ kass ergonomi för att de är så små förstås, ca 500 pump att få upp tryck så man har det man gör, men de fungerar och har man inte bråttom och punkar inte så ofta tycker jag det är acceptabelt. Jag har galna Barbieri Nana i en väska, men mer rimlig bland korta pumpar är exempelvis Cube Race Micro och Lezynes "nya" Lezyne Pocket Drive. Jag tycker 14 cm längd är ungefär gränsen som går in i små sadelväskor. Jag har inte forskat på co2 har inte känt jag behövt det än, men finns ju kombinationspumpar numera som kan både ta co2 och pumpas för hand. Största nackdelen med små pumpar är att man behöver ha ett tålmodigt sällskap, men jag cyklar nästan alltid ensam eller med vänner och de ser mig gärna svettas med en minipump...

Eftersom jag roat mig med vikt- och utrymmesoptimering har jag förstås funderat på tubolito-slangar men inte vågat, jag har hört att de kan tjorva vid installationen. Jag kör med en tung tålig butylslang istället för att minska risken att man klämmer sönder slangen vid installation.

Eftersom jag roat mig med vikt- och utrymmesoptimering har jag förstås funderat på tubolito-slangar men inte vågat, jag har hört att de kan tjorva vid installationen. Jag kör med en tung tålig butylslang istället för att minska risken att man klämmer sönder slangen vid installation.

Just Tubolito-slangarna är jättelätta att installera om man gör som man ska. De som klämmer slangarna har helt enkelt inte följt instruktionerna ?

Pumpa i lite luft i slangen och sedan är det bara att stoppa in slangen där den ska vara.

Just Tubolito-slangarna är jättelätta att installera om man gör som man ska. De som klämmer slangarna har helt enkelt inte följt instruktionerna ?

Pumpa i lite luft i slangen och sedan är det bara att stoppa in slangen där den ska vara.
Jag är van installera latexslangar och minns inte när jag klämde en senast så i teorin ska det inte vara nåt problem för mig även för tubolito. Däremot brukar jag kunna stressa och fumla när blir problem i fält så jag vet inte om jag riktigt litar på min egen fingerfärdighet i den situationen. Tjock butylslang är lite mer förlåtande för stressfummel.

En annan sak att tänka på är att när jag använt en reservslang och kommit hem till garaget så tar jag ut den igen, rullar ihop den, och stoppar tillbaka i väskan, och så sätter jag in en ny latexslang igen. Tubolitoslangar är inte så lätta rulla ihop igen har jag hört.

Jag är van installera latexslangar och minns inte när jag klämde en senast så i teorin ska det inte vara nåt problem för mig även för tubolito. Däremot brukar jag kunna stressa och fumla när blir problem i fält så jag vet inte om jag riktigt litar på min egen fingerfärdighet i den situationen. Tjock butylslang är lite mer förlåtande för stressfummel.

En annan sak att tänka på är att när jag använt en reservslang och kommit hem till garaget så tar jag ut den igen, rullar ihop den, och stoppar tillbaka i väskan, och så sätter jag in en ny latexslang igen. Tubolitoslangar är inte så lätta rulla ihop igen har jag hört.

Jag testade precis att rulla ihop en gammal Tubolito-slang och det var inga problem, men tog någon minut längre än vad jag hade trott. Med öppen ventil så var det bara att rulla ihop den sakta i takt med att den sista luften pressades ur slangen. Det kanske är det som upplevs som krångligt? Men det borde vara samma med en traditionell slang tänker jag.

Jag testade precis att rulla ihop en gammal Tubolito-slang och det var inga problem, men tog någon minut längre än vad jag hade trott. Med öppen ventil så var det bara att rulla ihop den sakta i takt med att den sista luften pressades ur slangen. Det kanske är det som upplevs som krångligt? Men det borde vara samma med en traditionell slang tänker jag.
Låter som jag borde beställa hem en slang och testa, massor av gram och utrymme att spara ?

Det jag hört/läst är inte det problemet utan att den skulle tappa formen, alltså den går inte tillbaka till sin ursprungliga form som en gummislang efter man släppt ut luften.

Tack! Väskan är på 0,5 liter. Får lätt plats med slang, multitool, däckavtagare, stripes. Får dock inte plats med min minipump men ska ändå köpa en kolsyrepump och den kommer få plats. Funderar på att skaffa ett nytt multitool också.
Jag hade en liknande väska vilken jag tappade på en grusväg någonstanns. Väskan kvittar väl, men minipump, muötitool, kedjelås kändes surare. Skall kanske testa den där - villhöver ju en ny mindre sadelväska när man inte har med sig reservdäck.

Jag har provat flera olika väskor. Det som börjat bli poppis nu (igen) på senare tid har jag sett är såna tool wrap, seat roll, burrito eller vad tillverkaren vill kalla det, Silca har en svindyr med boa dial.

Till gruscykeln har jag slutat använda sadelväskor med dragkedja för de blir sönderfrätta av grus och gegg på typ en säsong, där tycker jag rolltop bag som wolftooth b-rad, pack2ride minima eller outer shell rolltop är bra. Dels håller de bra, och dels är de flexibla i storleken så man kan rulla ut den lite och slänga in bilnyckel, eller regnjacka om man tar en lite större modell. Men typ exakt tvärtemot vad trådstartaren frågade efter...

Till landsvägscykeln kör jag mer kompakt och där har jag kört med lizard skin cache, den är välsydd, rätt snygg på och finns i tre storlekar. Lezyne har liknande väskor. En annan favorit som är mer lättviktigt är Vaude Race Light. Hade jag köpt nåt nytt just idag skulle jag nog kika lite närmare på tool wraps, men kanske ändå välja nåt med dragkedja i slutänden.

Jag tycker inte om att ha pump på ramen så jag har sökt efter extra korta pumpar som ryms i sadelväskan. De har typ kass ergonomi för att de är så små förstås, ca 500 pump att få upp tryck så man har det man gör, men de fungerar och har man inte bråttom och punkar inte så ofta tycker jag det är acceptabelt. Jag har galna Barbieri Nana i en väska, men mer rimlig bland korta pumpar är exempelvis Cube Race Micro och Lezynes "nya" Lezyne Pocket Drive. Jag tycker 14 cm längd är ungefär gränsen som går in i små sadelväskor. Jag har inte forskat på co2 har inte känt jag behövt det än, men finns ju kombinationspumpar numera som kan både ta co2 och pumpas för hand. Största nackdelen med små pumpar är att man behöver ha ett tålmodigt sällskap, men jag cyklar nästan alltid ensam eller med vänner och de ser mig gärna svettas med en minipump...

Många bra tips! Gör absolut inget att tipsa om väska för MTB också. Även andra som läser tråden kan ha nytta av all info som trycks in här.

Testa tycker jag du ska göra. Tubolito faller inte alla i smaken, men det gör inte Latex-däck eller slanglöst heller.

De är rätt dyra men brukar gå att hitta lite billigare på t.ex. BikeInn.
Det finns mycket vikt och utrymme att spara med tubolito. Jag orkar ju inte hålla på med slanglöst eftersom det än så länge är rätt mycket meck med det, så jag kör tubolito som standardslangar både på mtb'n och graveln. Och har då givetvis (minst) en i reserv i sadelväskan också. För mig, för det sättet jag cyklar, har det fungerat ypperligt.

Helt galet vad mycket mindre plats tubolito tar! Läste att tubolito ska vara tåligare mot punktering än vanlig slang, stämmer det?

Bilagor

• 6f16b11a97d7e328434f7d5d4be2a44a.jpeg
    6f16b11a97d7e328434f7d5d4be2a44a.jpeg
    90.2 KB · Besök: 154
Helt galet vad mycket mindre plats tubolito tar! Läste att tubolito ska vara tåligare mot punktering än vanlig slang, stämmer det?

Enligt tillverkaren ska de vara dubbelt så bra på att skydda mot punkteringar som traditionella slangar, men i praktiken beror det på vad du råkar cykla över för något. Jag har fått betydligt färre punkteringar sedan jag bytte till Tubolito, framför allt på våren innan gruset är borta från vägarna. Men jag har också åkt på dubbelpunka efter att ha cyklat över vassa plastbitar (förmodligen från någon trafikolycka eller liknande).

Det finns två versioner av Tubolito-slangarna. En lätt (den vanliga) och en jättelätt (heter S-TUBO). Den senare gissar jag är något sämre på att skydda mot punkteringar jämfört med vanliga Tubolito.

Vad menar du med galna? Är den inget att ha jämfört med Cube eller Lezyne?
Den har väldigt låg pumpvolym och ergonomin är sämre, och gummipackningen i ventilhuvudet sägs nötas ut ganska fort (har inte använt min tillräckligt mycket än, punka händer ju inte sååå ofta), det finns emellertid reservdelar. Man behöver definitivt träna lite i förväg på att använda pumpen, lätt hänt att det pyser ut lika mycket som man pumpar in om man inte har fått in tekniken för hur man ska hålla pumpen.

Det man gjort med Barbieri Nana är att göra en så liten och lätt pump som möjligt och genom det lagt sig precis på gränsen av användbarhet, och det är väl det som är lite "galet". Den är ingen pump jag skulle rekommendera rent allmänt, men får man punka väldigt sällan på sin landsvägscykel och inte har behov av att det ska gå fort när man väl får det, och man har tränat på använda den i förväg så funkar den och utan ramfäste väger den just under 30 gram.

Lezyne har en slang som man skruvar på, och Cube har en låsmekanism som gör att det är enklare att ha pumpen på plats, och så har de lite mer volym så det behövs inte lika många pump. Betydligt enklare att använda.

Den som tagit bilden skulle dock ha rullat slangarna på samma sätt som Tuboliton på bild. Då kanske inte skillnaden bli lika stor.
Tubolito är dock väldans liten, det kan jag hålla med om.

Det finns mycket vikt och utrymme att spara med tubolito. Jag orkar ju inte hålla på med slanglöst eftersom det än så länge är rätt mycket meck med det, så jag kör tubolito som standardslangar både på mtb'n och graveln. Och har då givetvis (minst) en i reserv i sadelväskan också. För mig, för det sättet jag cyklar, har det fungerat ypperligt.

Kan vara värt att nämna att idag finns det fler tillverkare av TPU-slangar, till och med stora Schwalbe har börjat göra dem, men priserna är ungefär samma så vitt jag vet, och Tubolito har bäst utbud i fråga om olika storlekar.

Själv kör jag latex i de fall jag inte kör slanglöst, de är fortfarande bäst i fråga om lågt rullmotstånd, bättre än TPU, med rätt däck är de inom felmariginalen lika bra som slanglöst i fråga om rullmotstånd.

På landsvägscykeln tycker jag inte slanglöst är värt (körde Mavic slanglöst ett par år, men gått tillbaka till slang), särskilt jag som har äldre cykel och 25 mm breda däck, slanglöst blir väldigt meckigt då med tajt passform och tätningsvätska funkar inte lika bra med höga trycken. Blir lite bättre med 28 mm, men fortfarande tycker jag att det helt enkelt inte är värt, man håller inte på med superlåga tryck och dunkar däcket mot fälgen like crazy som MTB och gruscykling så punka med slang är rätt sällsynt ändå. Bor man nånstans där vägarna är fulla med törntaggar om hösten som verkar vara fallet i UK så kanske slanglöst väger över, men inte där jag cyklar.

Jag tycker latexslang förtjänar mer kärlek än de får idag, de har liksom fallit ur modet. Nackdelen med latex är som välkänt att eftersom materialet är poröst läcker luft ut ganska fort och i praktiken måste man toppa trycket inför varje cykelpass, men det kan jag leva med på en cykel som används för träning och tävling. Latexslangar är också lite meckiga att installera pga deras extremt höga töjbarhet så slangen är lätt att klämma om man gör fel och det är det som givit dem det dåliga internet-ryktet och diverse spontanpunkor, men får man in handlaget är det inga problem. Den höga töjbarheten gör att de klarar vissa typer av däckskador bättre, materialet viker undan istället för att stickas hål på.

Jag kör slanglöst på gruscykeln men har flera kompisar som kör latex och ironiskt nog har jag hittills fått punka oftare än dem, men jag kör nog lite mer och hårdare också. Kan hursomhelst konstatera att bara man inte kör jättelåga tryck så man får genomslag hela tiden funkar slang rätt bra i gruscykel också.

Kan vara värt att nämna att idag finns det fler tillverkare av TPU-slangar, till och med stora Schwalbe har börjat göra dem, men priserna är ungefär samma så vitt jag vet, och Tubolito har bäst utbud i fråga om olika storlekar.

Själv kör jag latex i de fall jag inte kör slanglöst, de är fortfarande bäst i fråga om lågt rullmotstånd, bättre än TPU, med rätt däck är de inom felmariginalen lika bra som slanglöst i fråga om rullmotstånd.

På landsvägscykeln tycker jag inte slanglöst är värt (körde Mavic slanglöst ett par år, men gått tillbaka till slang), särskilt jag som har äldre cykel och 25 mm breda däck, slanglöst blir väldigt meckigt då med tajt passform och tätningsvätska funkar inte lika bra med höga trycken. Blir lite bättre med 28 mm, men fortfarande tycker jag att det helt enkelt inte är värt, man håller inte på med superlåga tryck och dunkar däcket mot fälgen like crazy som MTB och gruscykling så punka med slang är rätt sällsynt ändå. Bor man nånstans där vägarna är fulla med törntaggar om hösten som verkar vara fallet i UK så kanske slanglöst väger över, men inte där jag cyklar.

Jag tycker latexslang förtjänar mer kärlek än de får idag, de har liksom fallit ur modet. Nackdelen med latex är som välkänt att eftersom materialet är poröst läcker luft ut ganska fort och i praktiken måste man toppa trycket inför varje cykelpass, men det kan jag leva med på en cykel som används för träning och tävling. Latexslangar är också lite meckiga att installera pga deras extremt höga töjbarhet så slangen är lätt att klämma om man gör fel och det är det som givit dem det dåliga internet-ryktet och diverse spontanpunkor, men får man in handlaget är det inga problem. Den höga töjbarheten gör att de klarar vissa typer av däckskador bättre, materialet viker undan istället för att stickas hål på.

Jag kör slanglöst på gruscykeln men har flera kompisar som kör latex och ironiskt nog har jag hittills fått punka oftare än dem, men jag kör nog lite mer och hårdare också. Kan hursomhelst konstatera att bara man inte kör jättelåga tryck så man får genomslag hela tiden funkar slang rätt bra i gruscykel också.
Latex är gött att åka på, men jag lämnade latex till förmån för slanglöst på räsern inför denna säsong.
Helt enkelt för att jag till slut tröttnade på att alltid behöva pumpa slangarna inför varje runda.

Nu så är det slanglöst på 25 mm som gäller för min del och det håller luften betydligt bättre än latex, men inte lika följsamt som ett par vanliga däck med latexslang. Fördelen med att de håller luften väger dock upp den lilla skillnaden i följsamheten.

Latex är gött att åka på, men jag lämnade latex till förmån för slanglöst på räsern inför denna säsong.
Helt enkelt för att jag till slut tröttnade på att alltid behöva pumpa slangarna inför varje runda.

Nu så är det slanglöst på 25 mm som gäller för min del och det håller luften betydligt bättre än latex, men inte lika följsamt som ett par vanliga däck med latexslang. Fördelen med att de håller luften väger dock upp den lilla skillnaden i följsamheten.
Du kanske kommer gilla det bättre än mig. Jag tyckte att det blev så mycket hanteringsjobb runt slanglöst med tätningsvätskan, särskilt då jag ställer undan cykeln på vintern, samt att hanteringen runt punkor som man ändå får förr eller senare var så pass mycket besvärligare att det inte var värt.

Är man slanglöst-hatare och vill ha lite ammunition så tycker jag denna artikel är bra, den sammanfattar de problem jag ser med slanglöst på landsväg:

Med det sagt är det ju många som kör slanglöst på landsväg och tycker det är super, det hänger väldigt mycket på förhållanden man cyklar i och vana och exakt vilken däck/fälg-kombination man har, hur mycket man uppskattar fördelarna med slanglöst och hur mycket man stör sig på nackdelarna med olika slanglösningar osv. Jag stör mig inte jättemycket på att behöva pumpa latexslangen inför varje pass, men har full förståelse för att man faktiskt kan göra det. Skulle aldrig använda latex på en pendlarcykel...

Jag hade en liknande väska vilken jag tappade på en grusväg någonstanns. Väskan kvittar väl, men minipump, muötitool, kedjelås kändes surare. Skall kanske testa den där - villhöver ju en ny mindre sadelväska när man inte har med sig reservdäck.
Surt! Men ja det är skönt att ha en mindre väska när man bara ska ta en träningsrunda

Tubolito ger väl högt rullmotstånd om jag inte missminner mig. Om man är ute efter effektoptimering är det väl latex som gäller.

Tubolito ger väl högt rullmotstånd om jag inte missminner mig. Om man är ute efter effektoptimering är det väl latex som gäller.
Det är ungefär så här tror jag:

Slanglöst < Latex < Tubolito (TPU-slang, flera märken finns idag) < Lättviktsbutyl < Standardbutyl

Men latex är så pass bra att om det är lite högre tryck i däcket (typ landsväg istället för MTB) och man kör med ett däck gjord för slang snarare än slang i ett tubeless-däck så är latex lika bra som slanglöst i fråga om rullmotstånd.

Tubolito håller luften bättre än latex, men sämre än butyl, och slanglöst håller luften lite hursomhelst beroende på däck, tätningsvätska, kvalitet på installationen och hur mycket däcket är nött. Just nu håller mina slanglösa däck luften nästan lika bra som butyl, men ibland har det varit på latex-nivå...

För mig är Tubolito av intresse som reservslang om jag får punka eftersom den tar liten plats, men jag känner inte suget att byta ut latex på landsvägscykeln eller slanglöst på gruscykeln mot det.

Tillbaka
Topp